
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.12.2010 – 31.12.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již šestnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2011 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 5 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 5 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................6 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................6 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 8 
2.2.1. Medializace politických stran...................................................................................8 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 13 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 16 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 16 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 17 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 18 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................19 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 19 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 20 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 20 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 22 
3.2.1. Medializace politických stran................................................................................. 22 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 27 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 29 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 29 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 30 

4. METODIKA...........................................................................................................31 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 31 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 31 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 31 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 32 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 32 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 32 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 32 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 32 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 32 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................33 

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Nejmedializovanějším stranou se ve zpravodajství i publicistice ČT stala ODS. Ve zpravodajství za ní jen 

mírně zaostala ČSSD, která podruhé za sebou vykázala nejvyšší počet příspěvků v Událostech v regionech, 
v nichž v minulosti dostávali největší prostor představitelé ODS. Tato změna zrcadlí přeskupení sil na domácí 
politické scéně po říjnových obecních volbách, v nichž sociální demokraté relativně uspěli ve statutárních 
městech, na jejichž správě se teď nově podílejí. ODS si zachovala převahu nad ostatními stranami 
v Událostech a Událostech, komentářích. Publicistické pořady odvysílaly o ČSSD až čtvrtý nejvyšší počet 
příspěvků, což pro ni znamenalo nejhorší umístění ve sledovaném žebříčku v roce 2010 (4. místo – stejně jako 
v květnu). Významnou roli zde sehrála skutečnost, že v pořadu Otázky Václava Moravce, jehož skladba hostů 
má pro pozice jednotlivých stran v publicistice ČT klíčový význam, převažovali zástupci vládních stran. 
Pro úplnost dodejme, že v listopadu to byli naopak sociální demokraté, kdo měl mezi hosty pořadu 
nejpočetnější zastoupení. Viz grafy 2.2.1.1. a 3.2.1.1.  

 
� Téměř všechny relevantní politické strany zaznamenaly v prosinci meziměsíční pokles zpravodajských 

příspěvků. Výjimku představovaly Věci veřejné, jež poutaly zvýšenou pozornost ČT zejména svým sporem 
s ODS o obsazení postu policejního prezidenta a svým váháním, jestli mají při sněmovním hlasování o 
nedůvěře podpořit vládu. Věci veřejné si polepšily i v publicistických pořadech, kde zaznamenala nárůst i 
KSČM. Mírné zlepšení komunistů pramenilo především z pozvání jejich předsedy Vojtěcha Filipa do Otázek 
Václava Moravce, kde strana neměla v listopadu žádného reprezentanta. Viz grafy 2.2.1.2. a 3.2.1.2. 

 
� Shrneme-li medializaci stran za celý rok 2010, zjistíme, že největší počet referencí ve zpravodajství se pojil 

s ODS následovanou ČSSD, TOP 09, Věcmi veřejnými, KDU-ČSL, KSČM a Stranou zelených. V publicistických 
pořadech bylo pořadí na prvních čtyřech místech stejné. Oproti stavu ve zpravodajství nastala jediná změna, 
a sice prohození pozic mezi KDU-ČSL a KSČM. Postavení stran ve zpravodajství ovlivnily jarní sněmovní volby, 
v nichž propadly KDU-ČSL a Strana zelených. Do té doby (tj. do konce května) se KDU-ČSL a Strana zelených 
těšily vyšší publicitě ve zpravodajství než TOP 09 a Věci veřejné. V publicistice panovala poněkud odlišná 
situace, neboť od února vysílala ĆT předvolební speciály Otázek VM, do nichž byly strany zvány na základě 
svých preferencí. Proto již před volbami dosahovaly tehdy neparlamentní Věci veřejné vyššího počtu příspěvku 
než Strana zelených a KDU-ČSL ztrácela na TOP 09. Každopádně i v publicistice medializace KDU-ČSL a Strany 
zelených po sněmovních volbách znatelně klesla.  

 
� V prosincovém zpravodajství si tři strany připsaly po jednom negativním příspěvku. Patřila mezi ně i ODS, 

u níž byl zároveň pozorován nejvyšší počet a podíl nejednoznačných zpráv. Ambivalentní zabarvení nesly 
především příspěvky o odstoupení ministra životního prostředí Pavla Drobila kvůli údajným nekalostem 
na Státním fondu životního prostředí, o kritice bývalého primátora Liberce Jiřího Kittnera ze strany 
současného vedení města a o odsouzení někdejšího chomutovského primátora a senátora ODS Alexandra 
Nováka k dvouleté podmínce a pětimilionové pokutě. I v publicistice měla nejhorší obraz ODS, která se jako 
jediná setkala s negativním hodnocením, přičemž oba kritické příspěvky souvisely s výše uvedenou kauzou 
týkající se Státního fondu životního prostředí. Pouze z ambivalentních příspěvků se skládala publicita KDU-
ČSL, která byla připomínána hlavně ve spojitosti s údajným korupčním chování svého bývalého předsedy Jiřího 
Čunka. Viz kap. 2.2.1.3. a 3.2.1.3.  

 
� V porovnání s předcházejícím obdobím nastal odliv zástupců komunální politiky z žebříčku 

nejmedializovanějších politiků ve zpravodajství. Své pozice si udrželi pouze pražští představitelé ODS 
a ČSSD. Polovinu z nejuváděnějších politiků v publicistice tvořili hosté Otázek Václava Moravce. Pořadí jak 
ve zpravodajství, tak v publicistice opětovně ovládl premiér Petr Nečas (ODS). K politikům s nejhorší reputací 
ve zpravodajství patřili pražský radní Lukáš Plachý a starosta pardubické městské části Ján Kasič, oba ČSSD, 
kteří byli kvůli podezření z korupce nuceni odstoupit ze svých funkcí. V publicistické části vysílání měli 
nejhorší obraz exministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS), ministr vnitra Radek John (VV) a bývalý 
chomutovský primátor Alexandr Novák (ODS). Viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� K tradičnímu prvenství v žebříčku dle počtu zpravodajských příspěvků přidala společnost ČEZ i prvenství 

v publicistice, k čemuž jí stačily dva příspěvky. Tři firmy čelily ve zpravodajství negativnímu hodnocení. 
Jednalo se o České dráhy, ArcelorMittal Ostrava a Třinecké železárny. Naopak pozitivním hodnocením se 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 4 

mohlo pochlubit celkem sedm subjektů – Česká televize, Škoda Auto, E.ON, Hypoteční banka, OKD, NWR 
a České dráhy. Viz kap. 2.3. a 3.3.  

 
� Vliv výroků redaktora ČT na hodnocení sledovaných subjektů byl zaznamenán v 11 příspěvcích, což je stejný 

počet jako v předcházejícím měsíci. Vzhledem k celkovému množství analyzovaných příspěvků se znovu 
jednalo o zanedbatelný počet (méně než 0,5 %). Pouze v jednom příspěvku šlo o ovlivnění pozitivním směrem 
(Škoda Auto). Všechny případy negativního hodnocení mířily na politiky a potažmo na jejich strany. Nejvíce 
příspěvků, v nichž ovlivnila vyjádření redaktora hodnocení subjektu negativním směrem, odvysílaly Události 
v regionech (4). Za nimi pak následovaly pořady 168 hodin (3), Události, Reportéři ČT a Otázky Václava 
Moravce (po 1). Jediný pozitivně laděný komentář ze strany redaktora ČT pocházel z pořadu Ekonomika. 
Viz grafy 2.2.1.4., 2.2.2.1., 2.3.2., 3.2.1.4. a 3.2.2.1.  

 
� V prosinci se pozměnila tematická struktura zpravodajství ČT, kde posílily okruhy bezpečnost a ekologie 

(mimo jiné v důsledku sněhové kalamity a dalších projevů zimního počasí). Z pětice nejmedializovanějších 
okruhů naopak vypadl politický systém. Nejvíce zpráv znovu pojednávalo o tématech ekonomika 
a legislativa, justice. V publicistické části vysílání ČT pětici nejfrekventovanějších témat opustila 
bezpečnost, již nahradil okruh zaměstnání. V čele pořadí témat stanula legislativa, justice. Viz kap. 2.1. 
a 3.1.  

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 5 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

1022

675

378

335

325

324

253

211

207

172

153

145

140

117

41

106

45

50

92

0 200 400 600 800 100
0

120
0

Ekonomika

Legislativa, justice

Bezpečnost

Servisní informace

Ekologie

Společnost

Doprava

Neštěstí, nehody

Sociální problematika

Mezinárodní vztahy

Kriminalita

Politický systém

Zdravotnictví

Zaměstnání

Komunikace a networking

Kultura

Vzdělání

Sport

Věda a výzkum

počet příspěvků

158

434

233

227

328

2

94

76

25

9

10

25

6

3

4

73

3

55

30

13

667

38

158

111

101

142

28

89

84

202

57

18

33

35

85

4

6

207

23

11

16

23

42

42

67

58

141

2

24

35

20

95

20

3

174

1

3

4

2

13

4

21

5

2

3

20

2

5

5

9
23

0 200 400 600 800 1000 1200

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 6 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

184

165

135

131

111
87

80

29

74

56

49

41

226

267

278

815

543

296

335

0 150 300 450 600 750 900

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Ekologie

Společnost

Bezpečnost

Doprava

Neštěstí, nehody

Sociální problematika

Kriminalita

Zdravotnictví

Zaměstnání

Kultura

Politický systém

Mezinárodní vztahy

Komunikace a networking

Vzdělání

Sport

Věda a výzkum
počet příspěvků

108 531 155

328

12

11

3

54

6

3

18

67

10

69

24

3

84

36

209

124

48

203

84

41

16

32

338

32

4

24

120

50

106

135 55

129

20

1

11

3

57

19

91

22

12

17

11

23

172

24

15

2

21

9

4

2

3

2

5

1

18

3

4

15

11

3

0 150 300 450 600 750 900

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

277

172

168

121

65

63

57

3

51

36

6

9

9

14

20
24

27

35

0 60 120 180 240 300

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Legislativa, justice

Bezpečnost

Politický systém

Společnost

Komunikace a networking

Sociální problematika

Doprava

Ekologie

Neštěstí, nehody

Kriminalita

Věda a výzkum

Zdravotnictví

Sport

Kultura

Zaměstnání

Vzdělání
počet příspěvků

67 185

101

126

84

35

33

50

1

9

7

1

1

21

12

1

9

4

4

1

6

2

5

30

15

2

4

7

13

14

33

30

1

1

6

5

1

5

4

1

18

5

23

42

23

1

17

14

41

3

1

1

2

2

2

20

2

0 60 120 180 240 300

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 7 

 
� Největší zastoupení ve zpravodajství ČT měly opět příspěvky náležející do tematického okruhu ekonomika 

(1022), který se tak značně přiblížil své rekordní medializaci ze srpna a září (shodně 1 032 zpráv). Více než 
třetina referencí (366, tj. 36 %) pocházela z Událostí v regionech. Z nesčetných námětů příspěvků tohoto 
pořadu namátkou uveďme nárůst cen vody na Zlínsku, trestní oznámení Státní zemědělské a potravinářské 
inspekce na Templářské sklepy kvůli údajnému poškozování spotřebitele, nedostatek financí na obnovu 
železničních tratí na Liberecku, zadluženost krkonošského střediska Špindlerův mlýn či hrozbu, že kvůli 
zpoždění jednotlivých projektů ztratí Ostrava část z přidělených evropských dotací. Celkem 354 příspěvků 
k tématu ekonomika bylo uveřejněno v rámci stejnojmenného pořadu, kde se dostávalo zvýšené pozornosti 
burzovnímu zpravodajství. Stejně jako ve zbývajících zpravodajských pořadech přicházela v Ekonomice na 
přetřes tíživá finanční situace společnosti Sazka. Z dalších námětů prosincového zpravodajství veřejnoprávní 
televize zmiňme schválení státního rozpočtu na příští rok, odborářské protesty kvůli poklesu platů ve 
veřejném sektoru, hrozící hromadnou výpověď nemocničních lékařů nebo prohranou arbitráž státu s ČSOB. ČT 
se dále soustředila například na vznik záchranného mechanismu pro země eurozóny v nesnázích, na úsporná 
opatření v jednotlivých evropských státech a na vývoj ekonomiky v Číně. 

 
� Celkem 675 zpráv se pojilo s tematickým okruhem legislativa, justice (v listopadu – 713 příspěvků). Bezmála 

40 % příspěvků (262) bylo odvysíláno v Událostech v regionech. Podobně jako v případě okruhu ekonomika se 
tyto příspěvky zaobíraly rozličnými tématy a nelze vysledovat nějaké výrazné jednotící náměty. Řešil se zde 
například podpis nových nájemních smluv v tzv. bytech OKD, soudem zrušený konkurz na OP Prostějov, 
insolvenční řízení s humanitární organizací Hand for Help nebo zodpovědnost obcí coby majitele za uklízení 
sněhu na chodnících. Druhý nejvyšší počet zpráv (187, tj. 28 %) k danému tematickému okruhu přinesly 
Události. V prosinci se zde hlavně probíralo podezření z korupce ve Státním fondu životního prostředí a s tím 
související rezignace ministra Pavla Drobila. Hojně diskutovanou kauzou bylo i zveřejňování tajných 
amerických diplomatických depeší serverem WikiLeaks a následné zatčení Juliana Assange, zakladatele 
serveru, ve Velké Británii. K dalším námětům zpráv se řadily mimo jiné rezignace policejního prezidenta 
Oldřicha Martinů, návrh zákona o třetím odboji, nový maďarský mediální zákon a další nepodmíněný trest pro 
již vězněného Michaila Chodorkovského, bývalého ropného magnáta a kritika ruského premiéra Putina. 

 
� Na třetí příčce žebříčku témat se nacházel okruh bezpečnost (378 příspěvků), který tak zaznamenal své 

nejlepší umístění v roce 2010. Příčinou byl zejména velký počet zpráv o negativních dopadech zimního počasí 
(sněhová kalamita, ledovka, silné mrazy) na situaci na silnicích a železnicích a na bezpečnost chodců. 
K frekventovaným námětům příspěvků dále patřily spory na politické scéně o setrvání policejního prezidenta 
Oldřicha Martinů ve funkci, výše zmíněná kauza serveru WikiLeaks, nepokoje po prezidentských volbách 
v Pobřeží slonoviny, zásah proti demonstrantům kritizujícím okolnosti opětovného zvolení Alexandra 
Lukašenka na post běloruského prezidenta a audit na českém ministerstvu obrany. ČT dále divákům 
zprostředkovala informace o rušení některých policejních služeben či o demonstraci policistů a hasičů před 
Poslaneckou sněmovnou kvůli snížení mezd ve státní správě od ledna 2011.  

 
� Poprvé od srpna se mezi pětici nejmedializovanějších tematických okruhů vklínila ekologie (325 příspěvků). 

Zatímco v létě stály za její vysokou publicitou především povodně v ČR a požáry v Rusku, tentokrát se většina 
příspěvků zaměřila na výše zmíněné rozmary zimního počasí. K námětům zbývajících příspěvků náležely 
smogová situace na Ostravsku a Ústecku, konference OSN o boji proti klimatu v mexickém Cancúnu nebo 
povodně v Austrálii.  

 
� Nepočítáme-li servisní informace, tak pátou pozici v daném žebříčku obsadil tematický okruh společnost 

(324 příspěvků). Značná část reportáží a zpráv souvisela s Vánocemi (oslavy narození Ježíše Krista doma i ve 
světě, putování betlémského světla, adventní trhy, prodej kaprů, předvánoční provoz v obchodech atd.). 
Pozornost poutaly i oslavy příchodu Nového roku (např. rostoucí počet Rusů trávících Silvestra v ČR). Mezi 
dalšími náměty nechyběly průzkumy veřejného mínění týkající se vnímání korupce a vztahu většinové 
populace k Romům v ČR, připomínky významných výročí (205. výročí bitvy u Slavkova, 30 let od smrti Johna 
Lennona, 150 let od narození Karla Kramáře) či start lyžařské sezóny na tuzemských horách. ČT dále 
poukázala na nové expozice v některých muzeích (Valašské muzeum v Rožnově p. R., otevření Národního 
technického muzea po čtyřleté rekonstrukci). Ve středu zájmu ČT se dále ocitlo i vyhlášení různých anket 
a soutěží včetně jmenování zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga osobností roku 2010 časopisem Time.  



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 8 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Medializace politických stran 

2.2.1.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

155

164

1

1

1

19

1

3

3

29

1

91

2

3

20

19

21

83

0 40 80 120 160 200

ODS

ČSSD

TOP 09

Věci veřejné

KSČM

Jiná strana

KDU-ČSL

Strana zelených

SNK-ED

DSSS

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

134

3

3

1

5

9

3

5

1

10

3

2

8

34

30

1

63

1

10

17

13

1

132

69

7

12

9

12

5

1

1

12

0 40 80 120 160 200

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� ODS (185 příspěvků) se po měsíční přestávce vrátila na pozici nejzmiňovanější politické strany 

ve zpravodajství veřejnoprávní televize. První místo v daném žebříčku obsadila v roce 2010 celkem desetkrát, 
pouze v květnu a listopadu ji předstihla ČSSD. Ta ztrácela v prosinci na vedoucí občanské demokraty pouhé 
dva příspěvky (prosinec – 183 příspěvků), navíc si připsala ze všech stran nejvíce příspěvků v Událostech 
v regionech (114; pro srovnání: ODS – 78, TOP 09 – 27, KDU – 16, VV – 14, KSČM – 11). Sociální demokraté tak 
postupně zúročují své volební výsledky z let 2008, kdy ovládli kraje, a 2010, kdy při obecních volbách uspěli 
v celé řadě statutárních měst. V prosincových Událostech v regionech často vystupovali hejtmani a krajští 
radní z řad ČSSD, kteří se vyjadřovali především k hrozícímu odchodu lékařů z krajských nemocnic. ODS byla 
nejmedializovanější stranou v Událostech (66; pro srovnání: VV - 47, ČSSD - 43, TOP - 09 37, KSČM - 4, KDU - 
2) a v Událostech, komentářích (29; ČSSD a VV po 19, TOP 09 – 12, KSČM – 6, KDU – 1). V pořadu Ekonomika se 
ODS dělila o prvenství s TOP 09 (shodně 12 příspěvků; ČSSD – 7, VV – 6, KSČM a KDU po 1).  

 
� Třetí místo v pořadí dle počtu zpráv sice uhájila TOP 09 (94 referencí), ale její náskok před Věcmi veřejnými 

(86) se oproti listopadu snížil z 86 na 8 příspěvků. Věci veřejné sice na svého koaličního partnera ztrácely 
v Událostech v regionech, kde pravidelně doplácejí na slabé ukotvení v komunální a krajské politice a kde jsou 
většinou uváděny pouze v kontextu své účasti ve vládě, těšily se však vyšší publicitě v Událostech 
a Událostech, komentářích (viz předcházející odstavec). Vyšší zájem o tuto stranu pramenil jednak z jejího 
sporu s ODS o další osud policejního prezidenta Oldřicha Martinů a jednak z jejího váhání, zdali má kvůli 
podezření z korupce na Státním fondu životního prostředí (SFŽP) podpořit vládu při hlasování o nedůvěře 
v Poslanecké sněmovně. Do složité kauzy v resortu životního prostředí vstoupil i ministr vnitra Radek John 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 9 

(VV), jenž měl předsedu SFŽP Libora Michálka, který jej na korupci upozornil, poslat místo na policii 
za novináři.  

 
� Po dvou měsících se na pátou příčku sledovaného žebříčku vrátila KSČM (22 příspěvků), jejíž náskok 

před KDU-ČSL (20) činil dva příspěvky. Těžiště publicity KDU-ČSL ve zpravodajství tradičně spočívalo 
v Událostech v regionech (16 příspěvků, tj. 80 %), kde stranu v prosinci reprezentovali převážně politici 
působící na radnicích některých moravských měst a měst v Královehradeckém kraji. Všechny zmínky (21) 
o uskupeních sdružených pod hlavičku Jiná strana pocházely z některé mutace pořadu Události v regionech.  

 
� Shrnutí za rok 2010: Nejvíce zpráv ve zpravodajství ČT v roce 2010 vykázala ODS (3 282). Druhý největší 

počet příspěvků se pojil s ČSSD (2 711). Na pomyslné stupně vítězů vystoupila ještě TOP 09 s 1 034 příspěvky. 
Čtvrtá pozice náležela Věcem veřejným (741), za nimiž následovaly KDU-ČSL (671), KSČM (576) a Strana 
zelených (377).  

 
 

2.2.1.2. Vývoj publicity vybraných politických stran 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če

t 
př

ís
pě

vk
ů

ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Strana zelených TOP 09 Věci veřejné Strana práv občanů

 
Graf ilustruje vývoj kvantitativní medializace vybraných politických stran v roce 2010. 
 
� Jedinou stranou, jejíž počet výskytů ve zpravodajství v porovnání s předcházejícím měsícem stoupl, byly Věci 

veřejné (ze 63 na 86, tj. o 37 %). O více než třetinu klesla publicita ČSSD (z 303 na 183 příspěvků, tj. o 40 %), 
TOP 09 (ze 149 na 94, tj. o 37 %) a ODS (z 290 na 185, tedy o 36 %). O více než polovinu se pak propadla 
medializace KDU-ČSL (z 59 na 20, tj. o 66 %), KSČM (z 54 na 22, tedy o 59 %) a Strany zelených (z 22 na 3, 
tj. o 86 %). O Straně práv občanů, která se v květnových volbách neprobojovala do Poslanecké sněmovny, 
bylo za posledních sedm měsíců uveřejněno jen šest příspěvků.  

 
 
 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 10 

 

2.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

3%

97%

100%

90%

10%

5%

90%

5%

1%

16%

83%

negativní

ambivalentn
í
neutrální

pozitivní

ODS

95%

5%

97%

3%

100%

Strana zelenýchKDU-ČSLJiná stranaKSČM

Věci veřejnéTOP 09ČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  
 
� Tři strany zaznamenaly v prosincovém zpravodajství po jednom negativním příspěvku. Pro ODS a jejího člena, 

senátora a teplického starostu Jaroslava Kuberu (viz graf 2.2.2.1.) vyzněla kriticky reportáž 
o novele tzv. chodníkového zákona, podle níž za stav chodníků neodpovídají majitelé přilehlých domů, nýbrž 
obce. Tuto zákonnou úpravu prosadil právě Jaroslav Kubera (viz 4. odstavec kap. 2.2.2.). Negativní hodnocení 
KSČM vyplynulo z debaty senátorů Přemysla Sobotky a Pavla Lebedy o návrhu zákonu o třetím odboji. Přemysl 
Sobotka připomněl zločiny komunistického režimu a dodal: „Pokud na to zapomeneme, tak se nám nakonec 
může stát, že ultralevicová komunistická strana se nám tady stane stranou, která nám bude opět vládnout a 
podívejme se na její program. Ten program přeci je kopírující to, co tady bylo“ (Události, komentáře 
9.12.2010). Kritika se snesla i na Sdružení pro Pardubice (v grafech započítáno jako Jiná strana), a sice 
v souvislosti s postupem starosty prvního městského obvodu Pardubic Jaroslava Menšíka. Ten se v minulosti 
podílel jako architekt na projektu kavárny v centru města, jež neměla stavební povolení a hrozila jí tudíž 
demolice. Po svém nástupu do funkce starosty začal Menšík činit kroky vedoucí k legalizaci kavárny. Do 
negativního hodnocení starosty i Sdružení pro Pardubice se promítly i výroky redaktora Erika Knajfla (viz grafy 
2.2.1.4. a 2.2.2.1.), který mimo jiné prohlásil: „Z černé stavby se tak zřejmě stane legální zastřešená 
předzahrádka. Jen pro zajímavost, spornou kavárnu často navštěvují nejen politici města, ale i samotní 
úředníci“ (Události v regionech – Praha 9.12.2010).  

 
� Co se týče ambivalentních příspěvků, jejich největší počet (29) i největší podíl na celkové medializaci (16 %) 

vykázala v rámci relevantních stran ODS. Zatímco v listopadu se většina nejednoznačných referencí o této 
straně vázala k uzavírání koalic s ČSSD v některých velkých městech, tentokrát se ČT soustředila především na 
kauzu na SFŽP, jež vedla k odchodu Pavla Drobila (ODS) z funkce ministra životního prostředí a ohrozila další 
existenci vlády Petra Nečase (celkem 14 ambivalentních příspěvků). V menší míře než v předcházejících 
měsících se v ambivalentních příspěvcích dostávala na přetřes komunální politika. Čtyři nejednoznačné 
reportáže se věnovaly sporům mezi současným vedením Liberce a zdejší ODS v čele s někdejším primátorem 
Jiřím Kittnerem o některé kroky, jež město v době vlády občanských demokratů učinilo (zadlužení Liberce, 
odměny pro vybrané zaměstnance magistrátu a tendr na svoz a likvidaci odpadu). Taktéž čtyři nejednoznačné 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 11 

příspěvky pojednávaly o odsouzení bývalého chomutovského primátora a senátora za ODS Alexandra Nováka 
k dvouleté podmínce za přijetí úplatku při prodeji akcií chomutovských energetických firem. Jak ČT 
zdůraznila, Novák vinu odmítá a proti rozsudku se odvolal. Oproti předchozímu období se zlepšil obraz pražské 
ODS, kterou se v prosinci zaobíral pouze jeden nejednoznačně vyznívající příspěvek (týkal se jejího rozhodnutí 
zamluvit si prostor před pražským magistrátem do konce roku 2010). Z námětů zbývajících prosincových 
ambivalentních příspěvků o ODS zmiňme údajnou profesní „šikanu“ bývalé ministryně spravedlnosti Daniely 
Kovářové ze strany jejího nástupce Jiřího Pospíšila (ODS), údajné napojení pravděpodobného velvyslance 
ČR v USA Petra Gandaloviče na některé „kmotry“ ODS nebo řečnické souboje Petra Bendla (ODS) se 
středočeským hejtmanem Davidem Rathem na jednání krajského zastupitelstva. 

 
� Přibližně desetina příspěvků o ČSSD se nesla v ambivalentním duchu (19 ze 183 příspěvků). Pět příspěvků si 

všímalo případu pražského radního Lukáše Plachého (ČSSD), jenž si údajně místo na kandidátce strany 
v komunálních volbách zajišťoval pomocí úplatků. Plachý až do vyřešení případu rezignoval na post radního. 
Korupce se údajně dopustil i starosta pardubické třetí městské části Ján Kasič z ČSSD, kterého mateřská 
strana přiměla k rezignaci na jeho funkci (4 ambivalentní příspěvky). Námětem dvou ambivalentních příspěvků 
byla podpora stávkujícím státním zaměstnancům, což kritizovali někteří politici vládní koalice i pravicově 
orientovaní komentátoři. Zbývající ambivalentní reference o sociální demokracii se neshlukovaly kolem 
určitého jednotícího tématu. K jejich námětům patřil výše zmíněný spor Davida Ratha a Petra Bendla 
o politiku Středočeského kraje, údajný střet zájmů nového ústeckého primátora Víta Mandíka či rozhodnutí 
sociálnědemokratického vedení Frýdku-Místku zavést bezplatnou MHD než se vyřeší problém s městským 
obchvatem.  

 
� U jednoho prosincového ambivalentního příspěvku posouvaly hodnocení ČSSD negativním směrem výroky 

moderátorky Jitky Slukové a redaktora Milana Brunclíka (viz graf 2.2.1.4.). Jednalo se o případ libereckých 
představitelů ČSSD Martina Seppa a Roberta Duška, kteří slovy moderátorky udržovali nadstandardní vztahy 
s bývalým libereckým policejním prezidentem, jemuž dnes kvůli zneužití pravomoci hrozí osm let vězení. 
Redaktor Brunclík upozornil na dopravní přestupek Martina Seppa a na odposlechy, z nichž vyplývá, že se Sepp 
za součinnosti policejního prezidenta snažil svůj přestupek zahladit. S bývalým šéfem libereckých policistů si 
ohledně možného trestního stíhání Martina Seppa telefonoval i Robert Dušek. Toho se redaktor optal, zdali 
považuje za standardní telefonovat policejnímu řediteli. Dušek připustil, že to úplně standardní není. Oba 
protagonisté měli v reportáži dostatečný prostor k vyjádření, proto bylo celkové hodnocení ČSSD ambivalentní 
(Události v regionech – Praha 10.12.2010).  

 
� Po třech ambivalentních příspěvcích obsahovala medializace TOP 09 i Věcí veřejných, přičemž u obou stran 

odpovídal tento počet třem procentům jejich celkové publicity. Navíc obě politická uskupení sdílela 
ambivalentní hodnocení ve dvou příspěvcích. Jednalo se o jejich podíl na vládní krizi zažehnuté údajným 
úplatkářstvím na SFŽP a sporem o osobu policejního prezidenta. Z dvakrát odvysílané reportáže bilancující 
postup jednotlivých koaličních stran vyplynulo, že Věci veřejné zpochybnily svou pověst spolehlivého 
partnera, zatímco TOP 09 zůstávala stát stranou, jako by nešlo o budoucnost vlády, na jejíž práci se podílí 
(Události a Události, komentáře – shodně 22.12.2010). Ambivalentní příspěvek referující pouze o TOP 09 
zohledňoval na jedné straně kritiku ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) z úst představitelů ČSSD, 
na druhou stranu dal prostor k vyjádření ministru práce a sociálních věcí za TOP 09 Jaromíru Drábkovi 
(Události, komentáře 8.12.2010). K Věcem veřejným se pak ambivalentně stavěla reportáž odkazující 
na zjištění serveru Euro Online, že šéf strany a ministr vnitra Radek John věděl o možné korupci na SFŽP dříve 
než ostatní členové vlády. S podezřením na vyvádění peněz z fondu ve prospěch ODS se mu totiž měl svěřit šéf 
SFŽP Libor Michálek. Radek John ho však údajně neposlal na policii, ale doporučil mu známého novináře 
vybaveného nahrávací technikou (Události 18.12.2010).  

 
� Pro Dělnickou stranu sociální spravedlnosti vyzněla nejednoznačně krátká zpráva o propuštění členů soudem 

zrušené Dělnické strany (jejíž přímou nástupkyní DSSS je) z vazby. Patrik Vondrák a Michaela Dupová ovšem 
i nadále čelí obvinění ze šíření neonacismu (Události 30.12.2010).  

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 12 

 

2.2.1.4. Vliv redaktora 
 

1

1

0 1 2

Jiná strana

ČSSD počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politických stranách. 

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 13 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

5

72

39

33

17

1

1

1

1

7

1

1

4

15

5

11

4

2

2

9

32

7

10

6

8

10

10

12

16

26

17

19

7

6

21

0 15 30 45 60 75 90

Petr Nečas, ODS

Radek John, VV

Miroslav Kalousek, TOP 09

Václav Klaus, prezident

Pavel Drobil, ODS

Leoš Heger, TOP 09

Vít Bárta, VV

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Josef Dobeš, VV

Bohuslav Svoboda, ODS

Jiří Pospíšil, ODS

Petr Gazdík, TOP 09

Alexandr Vondra, ODS

Karel Březina, ČSSD

Jeroným Tejc, ČSSD

Lukáš Plachý, ČSSD

Jaromír Drábek, TOP 09

Ivan Langer, ODS

Karel Schwarzenberg, TOP 09

Jaroslav Palas, ČSSD

Ján Kasič, ČSSD

Boris Šťastný, ODS

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

41

11

20

22

18

5

4

9

7

4

4

42

32

18

11

14

20

17

15

7

3

2

10

4

6

2

4

6

3

6

4

13

6

10

2

6

1

7

4

10

8

0 15 30 45 60 75 90

počet příspěvků

o politikovi se mluví

politik má prostor k
vyjádření

 
Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Od května se v čele žebříčku politiků pravidelně vyskytuje jméno premiéra a předsedy ODS Petra Nečase. 

Mezi nejuváděnějšími představiteli politické sféry v prosinci převládali ministři a další reprezentanti stran 
vládní koalice. Na ústupu byli politici působící v regionech, jejichž přítomnost v horních patrech žebříčku 
v předcházejícím období zapříčinily především nedávné obecní volby. Úplně to neplatilo pro pražské politiky. 
O primátora Bohuslava Svobodu se ČT zajímala mimo jiné v souvislosti s jeho vkladem do sporu s Moravským 
Krumlovem o Slovanskou epopej nebo v souvislosti s jeho zvolením na post místopředsedy pražské ODS 
(předsedou se stal Boris Šťastný – viz graf). Primátor Svoboda se dále vyjadřoval i k rezignaci radního Lukáše 
Plachého (viz níže). Jeho odchod opatřil komentářem i náměstek pražského primátora za ČSSD Karel Březina, 
jenž poutal pozornost ČT i kvůli řešení dopadu sněhové kalamity na pražskou dopravní situaci nebo kvůli 
rozhodnutí Ústavního soudu, který potvrdil rozhodnutí nižších soudních instancí, že někdejší Březinova 
karikatura v časopise Reflex přesáhla přípustnou mez pro humor a nadsázku. K nejmedializovanějším 
politikům náležel i Ján Kasič, který z pozice starosty pardubické městské části odstoupil kvůli podezření 
z korupce. Více než v minulosti zabíraly kamery ČT i poslance Jeronýma Tejce z ČSSD. Ten se vyjadřoval 
například k rezignaci policejního prezidenta Martinů, k senátní verzi novely zákona o veřejných zakázkách či 
k prosincové stávce státních zaměstnanců.  

 
� Pověsti nejmedializovanějšího opozičního politika ve zpravodajství ČT dostál úřadující předseda ČSSD 

Bohuslav Sobotka. O zástupce druhé opoziční strany zastoupené ve Sněmovně, KSČM, jevila ČT jen malý 
zájem. Nejvýše postaveným komunistou se stal poslanec Jiří Dolejš, jenž se se dvěma příspěvky dělil 
o 77. pozici (mimo graf).  

 
� Nejhorším obrazem ve zpravodajství veřejnoprávní televize disponoval dnes již bývalý starosta pardubické 

třetí městské části Ján Kasič, jehož prosincová prezentace sestávala z pěti negativních a dvou 
ambivalentních příspěvků. Projevilo se zde tak rozhodnutí policie stíhat pardubického politika kvůli údajnému 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 14 

uplácení redaktorky TV Prima, aby o něm stanice neodvysílala nelichotivou reportáž. V případě jednoho z pěti 
negativních příspěvků se na celkovém Kasičově hodnocení spolupodílely i výroky moderátora Michala Fily 
a redaktora Michala Klokočníka, kteří zdůraznili, že bývalý starosta se nechce vzdát funkce v zastupitelstvu 
městské části ani ve „velkém“ zastupitelstvu města Pardubice, ačkoli jej k tomu jeho kolegové z ČSSD vyzvali 
(Události v regionech 11.12.2010; viz graf 2.2.2.1.). Nepříznivou image měl i odstoupivší pražský radní Lukáš 
Plachý, který si během prosince připsal jeden negativní a sedm nejednoznačných příspěvků. Důvodem jeho 
rezignace bylo zjištění Lidových novin, že Plachý nabízel svému stranickému kolegovi 100 tisíc korun, pokud 
mu pomůže získat volitelné místo na kandidátní listině ČSSD pro komunální volby. U negativního příspěvku 
odráželo celkové vyznění příspěvku vůči Lukáši Plachému i výroky redaktorky Olgy Málkové (viz graf 2.2.2.1.). 
Jednalo se především o její úvodní promluvu: „Radním Prahy je teprve 2 dny a už čelí podezření z korupce. 
Lukáš Plachý, šéf ČSSD v Praze 9 natolik stál o dobré místo na kandidátce v komunálních volbách, 
že za sehnání hlasů měl přislíbit 100 tisíc spolustraníkovi Ivanu Jirkovskému“ (Události 2.12.2010).  

 
� Vedle Jána Kasiče a Lukáše Plachého mířila kritika ještě na dalších pět politiků. Nechyběl mezi nimi někdejší 

chomutovský primátor Alexandr Novák (ODS; mimo graf) odsouzený k dvouletému podmíněnému trestu 
a pětimiliónové pokutě kvůli přijetí čtyřicetimilionového úplatku (zmínka v přehledu zpráv Událostí 
ze 14.12.2010). Pro libereckého krajského radního Martina Seppa (ČSSD; mimo graf 2.2.2.) vyzněla negativně 
krátká zpráva informující o jeho naléhání na tehdejšího libereckého policejního ředitele, aby zajistil vymazání 
jeho dopravního přestupku (Události v regionech – Praha 9.12.2010). Ostravské Události v regionech 
připomněly rezignaci radního Moravskoslezského kraje Jana Stoklasy (ČSSD; mimo graf) kvůli nesrovnalostem 
v jeho podnikání. K negativnímu hodnocení starosty pardubické první městské části Jaroslava Menšíka (SPP) 
přispěly i výroky redaktora Erika Knajfla (viz grafy 2.2.1.4., 2.2.2.1. a 1. odstavec kap. 2.2.1.3.). V kritickém 
vyznění reportáže o teplickém primátorovi Jaroslavu Kuberovi (ODS; mimo graf 2.2.2.) se odrážely i výroky 
redaktora Jana Stuchlíka (viz graf 2.2.2.1.). Námětem reportáže se stal tzv. chodníkový zákon, jejž Kubera 
coby senátor prosadil. Redaktor televize nejprve upozornil, že Kubera by nejraději zavedl novou značku: 
„Zákaz vycházení pro každého, kdo v zimě chodí v polobotkách nebo se brodí sněhem s francouzskými holemi. 
Reaguje tak na kritiku za to, že prosadil takzvaný chodníkový zákon, který už nenutí majitele domů uklízet 
před svým prahem“. V reportáži převládaly hlasy stěžující si na neuklizené teplické chodníky. Svůj příspěvek 
zakončil redaktor Stuchlík následovně: „Jak jsme zjistili i v dalších českých regionech je stav chodníků 
podobný jako v Teplicích. Převažuje přitom názor, že většina radnic už čeká na ohlášenou oblevu“ (Události 
v regionech – Praha 2.12.2010).  

 
� Negativním směrem posouvaly výroky redaktora ČT i hodnocení zástupců liberecké ČSSD Roberta Duška 

a Martina Seppa (viz graf 2.2.2.1.). S přihlédnutím k prostoru k vyjádření, jehož se obou politikům dostalo, 
bylo jejich celkové hodnocení v dané reportáži ambivalentní (viz 4. odstavec kap. 2.2.1.3.).  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků (15) se vztahovalo k Pavlu Drobilovi, jenž kvůli možné korupci ve svém 

resortu odstoupil z funkce ministra životního prostředí. Na tuto kauzu odkazovala i většina ambivalentních 
příspěvků (z celkových 11) o ministerském předsedovi Petru Nečasovi, který podle odvolaného ředitele SFŽP 
Libora Michálka nereagoval na informace o podezřelých praktikách některých spolupracovníků Pavla Drobila. 

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 15 

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

1

1

1

1

1

0 1 2

Robert Dušek, ČSSD

Martin Sepp, ČSSD

Lukáš Plachý, ČSSD

Jaroslav Menšík, SPP

Jaroslav Kubera, ODS

Ján Kasič, ČSSD
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politicích. 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 16 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

2

1

6

1

4

2

12

8

3

6

6

4

2

6

2

2

3

3

3

1

5

1

3

2

2

7

3

3

20

12

9

15

25

10

1

0 5 10 15 20 25 30

ČEZ

České dráhy

Komerční banka

Sazka

NWR Energy

Penta Investments

ČSOB

Česká spořitelna

Česká televize

Česká pošta

Lesy České republiky

Letište Praha

OKD

OP Prostějov

Telefónica O2

Arcelor Mittal Ostrava

Škoda Auto

E.ON

RWE Transgas

Aero Vodochody

Pražská plynárenská

Unipetrol

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Po celý rok 2010 se na první příčce žebříčku firem dle počtu zpráv držela společnost ČEZ. Její prosincová 

medializace se od předchozích měsíců lišila stoprocentním zastoupením neutrálních příspěvků (25). Jméno 
společnosti se ve vysílání ČT tradičně objevovalo nejčastěji ve spojitosti s burzovním zpravodajstvím. Další 
příspěvky se soustředily na investice ČEZu do fotovoltaiky, jeho rozhodnutí prodat EPH hnědouhelnou 
elektrárnu Chvaletice nebo na výpadky elektřiny kvůli oblevě a popadaným stromům.  

 
� Taktéž České dráhy (24) si po celý rok zachovávaly v pořadí firem stabilní postavení, když se pravidelně 

umisťovaly na druhé pozici. V prosinci se stal státní železniční přepravce jednou ze tří společností, jež se 
setkaly s negativním hodnocením. Ve dvakrát odvysílané negativně laděné reportáži se probíral neuspokojivý 
stav některých vagónů Českých drah (Události v regionech – Ostrava a Události – shodně 16.12.2010). 
Společnosti ArcelorMittal Ostrava a Třinecké železárny (mimo graf) se ocitly na předních místech přehledu 
největších znečišťovatelů, jejž sestavilo sdružení Arnika (Události v regionech – Ostrava 1.12.2010). 
Společnost ArcelorMittal byla dále kritizována jedním účastníkem demonstrace za lepší vzduch konané 
v Ostravě (Události v regionech – Ostrava 17.12.2010).  

 
� Sedm firem vykázalo alespoň jeden pozitivní příspěvek. Nejvíce kladně laděných příspěvků (5) se týkalo 

České televize, což způsobila především čtyřikrát odvysílaná reportáž o programových novinkách televize 
od ledna 2011 (Události v regionech – Ostrava, Události v regionech – Praha, Události a Události, komentáře – 
shodně 9.12.2010). Pátý pozitivní příspěvek upozorňoval na podobu programu ČT 1 po Novém roce (Události 
14.12.2010). Pozitivní tón převládal i v hodnocení Škody Auto (3 z 5 příspěvků). Kladně vyzněly dva příspěvky 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 17 

o ocenění automobilky coby Exportéra roku (Události a Ekonomika – shodně 14.12.2010). Třetí pozitivní 
příspěvek mapoval vývoj Škody za posledních 20 let, tedy od rozhodnutí tehdejší vlády o jejím prodeji 
společnosti Volkswagen. K příznivému hodnocení Škody Auto přispělo i závěrečné shrnutí redaktora Jana 
Hreňa: „Dnes patří zaměstnanci Škody k nejlepším v celém koncernu a její modely porážejí v testech nejen 
francouzská auta, ale i vozy mateřské automobilky. Firma píše jeden rekord za druhým. Jen letos 
do listopadu prodala přes 700 tisíc aut. Tuto hranici překonala vůbec poprvé v historii. Vedení koncernu se 
ale údajně na úspěchy Škodovky dívá dvojznačně. Bojí se, že ohrozí i samu mateřskou automobilku. To ale 
firma popírá a brzy se chystá prolomit milionovou hranici“ (Ekonomika 9.12.2010; viz graf 2.3.2.). Oznámení 
energetické společnosti E.ON, že od příštího roku na rozdíl od konkurence zlevní plyn pro domácnosti, se 
odrazilo v pozitivním hodnocení dvou příspěvků (Ekonomika a Události, komentáře – shodně 1.12.2010).  

 
� Čtyři firmy si v prosinci připsaly po jednom pozitivním příspěvku. Kladné hodnocení Hypoteční banky (mimo 

graf) vyplynulo z vystoupení jejího generálního ředitele Jana Sadila v pořadu Ekonomika (8.12.2010). 
Mediálnímu obrazu společnosti OKD prospěla zpráva, že coby největší zaměstnavatel v Moravskoslezském kraji 
zvýší tarifní platy svých zaměstnanců (Události v regionech – Ostrava 20.12.2010). Pozitivní zpráva 
o společnosti NWR, vlastníkovi OKD, zrcadlila její vliv na růst pražské burzy dne 21.12.2010 (Události, 
komentáře 21.12.2010). Námětem kladně laděného příspěvku o Českých drahách se stal jejich závazek, že 
odvezou cestující až domů, pokud jim kvůli zpoždění ujede poslední možný přípoj (Události 27.12.2010).  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků (6) se zabývalo společností Sazka, která má problémy se splácením dluhů 

a jíž kvůli tomu hrozí insolvenční řízení nebo převzetí některou finanční skupinou. Ke zkrachovalému OP 
Prostějov se vázaly čtyři nejednoznačné příspěvky, které pojednávaly o zrušeném konkurzu na majetek firmy 
a o chybách v insolvenčním řízení, na něž poukázal soud.  

 

2.3.2. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2 3 4

Škoda Auto

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných ekonomických subjektech. 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 18 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

6%

77%

17%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Jen minimálních změn doznala skladba zpravodajství podle geografického zaměření příspěvků. O jeden 

procentní bod posílil podíl domácích zpráv (ze 76 % na 77 %). Stalo se tak na úkor zahraničního 
zpravodajství (snížení z 18 % na 17 %). Příspěvkům na rozhraní domácího a zahraničního zpravodajství opět 
náležel podíl ve výši 6 %.  

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 19 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

72

67

47

32

18

15

14

12

10

6

5

3

3

3

3

2

1

0 20 40 60 80

Legislativa, justice

Ekonomika

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Zaměstnání

Bezpečnost

Společnost

Zdravotnictví

Kriminalita

Mezinárodní vztahy

Vzdělání

Komunikace a networking

Ekologie

Doprava

Věda a výzkum

Kultura
počet příspěvků

46

8

50

42

11

7

8

5

21

20

3

4

1

10

22

2

3

2

3

2

1

7

1

1

1

4

2

1

1

1

5

2

1

2

1

3

2

1

3

1

1

1

0 20 40 60 80

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 20 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

68

65

47

29

15

15

12

10

9

6

3

3

3

3

2

1

1

0 10 20 30 40 50 60 70

Legislativa, justice

Ekonomika

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Zaměstnání

Bezpečnost

Zdravotnictví

Společnost

Kriminalita

Vzdělání

Ekologie

Doprava

Mezinárodní vztahy

Věda a výzkum

Kultura

Komunikace a networking
počet příspěvků

46

8

47

41

9

7

5

6

20

19

1

4

2

8

20

2

2

3

2

1

1

1

4

1

1

1

1

4

1

7

2

1

1

1

2

1

3

3

2

1

0 10 20 30 40 50 60 70

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

5

5

5

3

3

3

3

2

2

0 3 6 9 12 15 18

Společnost

Mezinárodní vztahy

Legislativa, justice

Sociální problematika

Politický systém

Komunikace a networking

Ekonomika

Věda a výzkum

Bezpečnost

počet příspěvků

1 4

3

4

2

2

2

2

2

1

1

1

1

1

1

1

1

1

0 3 6 9 12 15 18

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 21 

 
� V čele pořadí tematických okruhů podle počtu příspěvků v publicistice ČT opět stanula legislativa, justice 

(72 příspěvků), přičemž necelou polovinu referencí (35) odvysílaly Černé ovce. Pořad se tradičně věnoval 
případům, kdy se firmy dopustily na spotřebiteli podvodu (neuskutečněný zájezd do zahraničí, nezaplacení 
realitní kanceláří za prodej bytu, nedodělání již zaplacené práce ze strany řemeslníka atd.), a radil jak 
postupovat při reklamaci zboží. Nedílnou součástí pořadu byla i právní poradna (např. zdali je zaměstnavatel 
povinen poskytnout zaměstnanci zálohu na služební cestu či má-li zaměstnanec právo nahlédnout do svého 
osobního spisu). Černé ovce dále nabízely recept na vhodnou správu osobních financí a popisovaly případy, 
kdy jsou majitelé domů omezováni ať již ze strany sousedů nebo ze strany úřadů (např. neřešené prosakování 
městské kanalizace). Otázky Václava Moravce se na publicitě daného tematického okruhu podílely 
21 příspěvky, k jejichž námětům se řadily penzijní a zdravotní reforma, protesty odborů proti snížení objemu 
mezd ve státním sektoru, protikorupční strategie ministra vnitra Radka Johna či pře uvnitř koalice 
o ministrem Johnem požadovanou rezignaci policejního ředitele Oldřicha Martinů. Otázky si všímaly 
i údajného pokusu o nelegální financování politické strany z prostředků SFŽP. V pořadu se dále mimo jiné 
diskutovalo o systémových a personálních změnách v české justici navrhovaných organizací Transparency 
International. Reportéři ČT se tematiky legislativy, justice dotkli v sedmi příspěvcích. Pořad 168 hodin 
uveřejnil šest příspěvků, pořad Máte slovo čtyři. 

 
� Do tematického okruhu ekonomika spadalo 67 příspěvků, z nichž pouze sedm nebylo zároveň zařazeno 

do okruhu legislativa, justice. Více než polovinu příspěvků (36, tj. 54 %) obstaraly Černé ovce, které se vedle 
výše zmíněných témat soustředily hlavně na testy vybraných produktů. Z Otázek Václava Moravce pocházelo 
19 příspěvků, jež kromě námětů uvedených v předcházejícím odstavci rozebíraly i problémy některých států 
eurozóny s financováním jejich dluhů či hrozící odchody lékařů z nemocnic, pokud jim nebudou zvýšeny platy 
na požadovanou úroveň. Téma ekonomika bylo přítomno v sedmi příspěvcích pořadu Reportéři ČT, který 
například osvětlil okolnosti působení dnes již bývalého ředitele Josefa Bazaly ve společnosti ČD Cargo nebo 
prodej kopií grafik malířky Toyen, jež jsou vydávané za pravé. Jeden ze tří příspěvků pořadu 168 hodin 
představil zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, v pořadu Máte slovo (2 příspěvky) se diskutovalo mimo 
jiné o stávce zaměstnanců veřejného sektoru a o snížení poslaneckého platu.  

 
� Do tematického okruhu politický systém (32 příspěvků) vstupovaly hlavně příspěvky z pořadů Otázky Václava 

Moravce (17) a 168 hodin (13). Po jednom příspěvku pak uveřejnili Reportéři ČT (odsouzení exprimátora 
Chomutova Nováka k dvouleté podmínce kvůli přijetí úplatku) a pořad Máte slovo (nespokojenost lidí 
s politiky). V Otázkách Václava Moravce přicházela na přetřes témata uvedená již v souvislosti s okruhem 
legislativa, justice. Jednalo se o penzijní a zdravotní reformy připravované vládou Petra Nečase, svár 
koaličních stran o další budoucnost policejního prezidenta či kauza na SFŽP, jež vyústila v rezignaci ministra 
životního prostředí Pavla Drobila a kvůli níž se v Poslanecké sněmovně hlasovalo o návrhu ČSSD na vyslovení 
nedůvěry vládě. Pořad 168 hodin se vedle domácí politiky (portrét strany Věci veřejné, kauza SFŽP, glosy 
v rámci rubriky Malostranské korekce atd.) zaměřil i na osud kubánských politických vězňů a přinesl ukázky 
z rozhovorů natočených redaktory ČT s barmskou disidentkou Su Ťij a držitelem letošní Nobelovy ceny míru, 
kterým se stal vězněný čínský disident Liou Siao-Po (jednalo se o 3 roky starý rozhovor).  

 
� Medializace okruhu sociální problematika zahrnovala 18 příspěvků, o něž se podělily pořady Otázky Václava 

Moravce (7), 168 hodin (5), Máte slovo (3), Černé ovce (2) a Reportéři ČT (1). Hosté Otázek debatovali 
o penzijní reformě a odborářských protestech proti snížení objemu peněz na platy státních zaměstnanců. 
Reportáže pořadu 168 hodin cílily na problémy v soužití většinového obyvatelstva s romskou menšinou 
v Novém Bydžově, na stav barmské společnosti po nedávných volbách a po propuštění Su Ťij z domácího 
vězení nebo na situaci na Kubě, kde již přes 50 let vládne některý z bratří Castrů. Jedno z vydání pořadu Máte 
slovo si za téma k diskusi zvolilo prosincovou stávku státních zaměstnanců. Černé ovce tepaly organizované 
výlety spojené s tzv. předváděcími akcemi, při nichž jsou účastnící zájezdu víceméně nuceni k zakoupení 
prezentovaného zboží. Reportéři ČT zpochybnili věrohodnost Centrálního registru dlužníků ČR, který 
provozuje Jiří Jehlička, který v médiích mluvil i o svém plánu na zřízení veřejné databáze pedofilů. 

 
� Oproti minulému měsíci vypadlo z pětice nejmedializovanějších tematických okruhů (počítáno bez servisních 

informací) téma bezpečnost (14 příspěvků), jež bylo nahrazeno tématem zaměstnání (15). Jeho 
nejfrekventovanějšími náměty byly stávka odborů proti poklesu platů ve státním sektoru a hrozící odchody 
nemocničních lékařů po 1.3.2011. Černé ovce poukazovaly na práva zaměstnanců, pořad 168 hodin se zaměřil 
na fenomén poradenství ve státní správě. Nejvíce příspěvků (8) uveřejnily Otázky VM. 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 22 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Medializace politických stran 

3.2.1.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

2

3

18

21

15

11

9

2 8

1

2

4

0 5 10 15 20 25 30

ODS

Věci veřejné

TOP 09

ČSSD

KSČM

KDU-ČSL počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

14

2

8

11

5

9

1

2

5

4

4

2

22

4

8

3

5 1 4

0 5 10 15 20 25 30

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� Stejně jako ve zpravodajství i v publicistických pořadech se ODS (28 příspěvků) po měsíční pauze vrátila 

na špici žebříčku stran dle počtu výskytů. Na druhé pozici se nacházely Věci veřejné (23), které tak 
zopakovaly své nejlepší umístění z května 2010. Třetí místo z minulého měsíce obhájila TOP 09 (17). Po 
většinu roku se ČSSD (15) pohybovala mezi prvním a druhým místem, pouze v květnu a prosinci skončila na 
čtvrté pozici. KSČM (10) se již od června pravidelně objevuje na páté pozici. KDU-ČSL připadla v prosinci 
stejně jako v předcházejícím měsíci šestá příčka. 

 
� Prezentace většiny stran se opírala především o účast jejich zástupců v Otázkách Václava Moravce. Zde byly 

položeny základy převahy vládních stran nad ČSSD (v OVM: ODS 18 příspěvků, VV 15, Top 09 14, ČSSD 9, KSČM 
8 a KDU 1). Vyšší počet příspěvků vládních stran vycházel hlavně ze živých vystoupeních jejich reprezentantů 
v rámci pořadu (za ODS: Petr Nečas, Jiří Pospíšil, Ivan Langer a Petr Tluchoř; za VV: Radek John a Kristýna 
Kočí, za TOP 09: Jaromír Drábek, Petr Gazdík a Leoš Heger). Opoziční strany reprezentoval v rámci pořadu 
pouze předseda KSČM Vojtěch Filip, neboť žádný z politiků ČSSD se v prosinci nestal přímým účastníkem 
debaty. Na druhou stranu v listopadu patřili sociální demokraté mezi nejčastější hosty Václava Moravce. 
V pořadu 168 hodin si po sedmi příspěvcích připsaly ODS a Věci veřejné, následovala ČSSD se čtyřmi 
referencemi a TOP 09 s dvěma příspěvky. KSČM a KDU-ČSL byly zmíněny jednou. V pořadu Máte slovo jsme 
zaznamenali po jednom výskytu ODS, TOP 09, ČSSD a KSČM. Reportéři ČT pojednávali ve dvou příspěvcích 
o ODS, po jednom příspěvku pak věnovali Věcem veřejným, ČSSD a KDU-ČSL.  

 
� Shrnutí za rok 2010: Nejuváděnější stranou v publicistice veřejnoprávní televize byla ODS (509 příspěvků) 

následovaná ČSSD (474). TOP 09 si připsala 334 příspěvků, o 49 více než Věci veřejné (285). Medializace 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 23 

KSČM čítala 225 příspěvků. KDU-ČSL vykázala 134 příspěvků, z nichž ovšem většina (93, tj. 70 %) byla 
odvysílána v prvních pěti měsících roku, protože po jejím neúspěchu ve sněmovních volbách zájem ČT 
o stranu výrazně ochabl. Podobně tomu bylo u Strany zelených (116 příspěvků, z toho 78 v období od ledna 
do května).  

 

3.2.1.2. Vývoj medializace vybraných stran 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če

t 
př

ís
pě

vk
ů

ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Strana zelených TOP 09 Věci veřejné Strana práv občanů

 
Graf znázorňuje vývoj medializace vybraných stran v publicistických pořadech ČT v roce 2010. 
 
� Ze sledovaných stran vzrostla publicita KSČM (z 8 na 10 příspěvků) a Věcí veřejných (z 15 na 23). KDU-ČSL 

zůstala na třech příspěvcích. Shodně sedm příspěvků tratily v porovnání s listopadovým stavem ODS (snížení 
z 35 na 28) a TOP 09 (z 24 na 17). Nejvýraznější propad byl pozorován u ČSSD (ze 40 na 15 příspěvků, 
tj.  o 62 %). Poprvé v roce 2010 neměla v publicistických pořadech zastoupení Strana zelených (v listopadu 
1 příspěvek). To Strana práv občanů se s nulovou medializací setkala již pošesté během posledních sedmi 
měsíců.  

 
� Pokles počtu výskytů u většiny stran lze přičíst skutečnosti, že vzhledem k vánočním svátkům byly Otázky 

Václava Moravce v prosinci vysílány pouze třikrát. Nárůst u KSČM do značné míry pramenil z účasti jejího 
předsedy Vojtěcha Filipa ve zmíněném pořadu, kde v listopadu neměli komunisté zastoupení. V případě Věcí 
veřejných zase sehrály významnou roli události, v nichž byla strana zainteresována – tedy spor o obsazení 
funkce policejního prezidenta a váhání Věcí veřejných, zdali mají podpořit vládu při hlasování o důvěře. 
Příčinou jejich nerozhodnosti byly údajné korupční praktiky na SFŽP.  

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 24 

 

3.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

88%

12%9%

91%

100%

7%

29%

64%

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

ODS

90%

10%

73%

27%

KDU-ČSLKSČM

ČSSDTOP 09Věci veřejné

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 
� Z hlediska skladby hodnotově zabarvené medializace si nejhůře vedla ODS (nepočítáme-li KDU-ČSL s pouhými 

třemi příspěvky), která se jako jediná potýkala s negativním hodnocením (2 příspěvky, tj. 7 %) a zároveň 
vykázala největší počet ambivalentních příspěvků (8, tj. 29 %). Oba kritické příspěvky pocházely z Otázek 
Václava Moravce z 19.12.2010. Negativně pro stranu vyzněl samotný rozhovor moderátora s bývalým ředitel 
SFŽP Liborem Michálkem, jenž hovořil o svých zkušenostech s odstoupivším ministrem životního prostředí 
Pavlem Drobilem (ODS) a o svém podezření, že ze Státního fondu životního prostředí měly být nelegálně 
vyváděny prostředky ve prospěch ODS. Negativní zabarvení měl i Přehled, s nímž vystoupil Václav Moravec 
na úvod pořadu. Moderátorova slova se promítla do celkově negativního hodnocení Pavla Drobila a jeho 
strany: „Pokud by nešlo o pravdivý příběh, byl by to ne moc dobře napsaný scénář béčkového filmu. Řeč je 
o aféře kolem Státního fondu životního prostředí a ministra životního prostředí Pavla Drobila z ODS. 
Odvolaný šéf fondu Libor Michálek se prý snažil odkrýt pletichy a korupci, a tak si na vlastní pěst nahrával 
ministrova poradce i ministra samotného. Místopředseda ODS Pavel Drobil zlehčuje obsah nahrávek slovy, že 
jen někdo někde žvanil, chvástal se a natřásal si peříčka. I to je nový styl politiky jedné z nových tváří ODS“ 
(viz grafy 3.2.1.4. a 3.2.2.1.).  

 
� Většinu ambivalentních příspěvků o ODS (5 z 8) uveřejnil pořad 168 hodin, který se zaobíral rezignací ministra 

Pavla Drobila, protiromskými výroky starosty Nového Bydžova Pavla Loudy (ODS) či více než dvacet let starým 
vystoupením pražského primátora Bohuslava Svobody v (komunistické) Československé televizi. Svoboda zde 
tehdy komentoval schůzku generálního tajemníka sovětské komunistické strany Michaila Gorbačova 
a amerického prezidenta Ronalda Reagana. Ambivalentní ladění měla i reportáž 168 hodin pojednávající 
o poradenské smlouvě na úřadu vlády pro členku ODS Gabrielu Kloudovou (viz poslední odstavec kap. 3.2.2.). 
Dva ambivalentní příspěvky o ODS publikovali Reportéři ČT. První z nich se týkal skandálu na plzeňských 
právech, kde mnozí vlivní lidé včetně bývalé chomutovské starostky Ivany Řápkové (ODS) studovali 
za nestandardních podmínek. K případu se v dané reportáži vyjádřil další člen ODS, ministr spravedlnosti 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 25 

a bývalý děkan plzeňské právnické fakulty Jiří Pospíšil (6.12.2010). Ve druhém příspěvku reportéři rozebírali 
případ někdejšího chomutovského primátora Alexandra Nováka, jenž byl kvůli údajné korupci odsouzen 
k dvouleté podmínce a pětimilionové pokutě. K další budoucnosti Nováka v ODS se v reportáži vyjádřili 
i někteří jeho straničtí kolegové (20.12.2010). V jednom z prosincových vydání pořadu Máte slovo (16.12.2010) 
se setkali poslanec ČSSD Vítězslav Jandák, poslanec KSČM Jiří Dolejš a senátor ODS Jaroslav Kubera, aby 
s ostatními hosty debatovali na téma nespokojenost s politiky. Vyznění diskuse pro všechny tři strany bylo 
ambivalentní, v případě KSČM se jednalo o jediný nejednoznačný příspěvek v prosinci 2010.  

 
� Publicita ČSSD obsahovala čtyři ambivalentní příspěvky (tj. 27 % její souhrnné medializace). Vedle výše 

zmíněné debaty o nespokojenosti s politiky v pořadu Máte slovo byly tři nejednoznačné reference odvysílány 
v pořadu 168 hodin. Dvakrát se tak stalo v rubrice Malostranské korekce, kde Miroslav Korecký zdůraznil, 
že „v sociální demokracii se to mele hlava nehlava“ (např. výměna nelichotivých označení mezi Jiřím 
Paroubkem a Zdeňkem Škromachem, 168 hodin 5.12.2010), a ironicky glosoval výroky Zdeňka Škromacha 
vyzývající lidi k účasti na stávce (12.12.2010). Třetí ambivalentní příspěvek symbolicky naděloval politikům 
dárky, přičemž se jednalo o sarkastické komentáře k jejich dřívějším činům. V případě středočeského 
hejtmana Davida Ratha (ČSSD) šlo o nákladnou rekonstrukci jeho pracovny, kterou zdůvodňoval pracovními 
příležitostmi pro občany. Daniela Drtinová dále připomněla neshody mezi jednotlivými představiteli ČSSD 
(např. Rath vs. Hašek).  

 
� Nejednoznačně vyznívající publicita KDU-ČSL (3 příspěvky) se rozprostřela do tří pořadů. Otázky Václava 

Moravce (12.12.2010) a pořad Reportéři ČT (13.12.2010) se zmínily o korupční kauze expředsedy strany Jiřího 
Čunka. Třetí ambivalentní hodnocení bylo zaznamenáno v rubrice Malostranské korekce pořadu 168 hodin. 
Miroslav Korecký zde na adresu křesťanských demokratů poznamenal: „Už minule jsme tu prorokovali, 
že s novým předsedou Pavlem Bělobrádkem bude legrace, ale že až taková, jsme sami nečekali. 
Do oficiálního stranického kalendáře, v němž se fotil předseda s dívkami v krojích, pronikla jedna, která 
focení zkoušela už dřív, ovšem úplně bez kroje. Ale sledujme radši KDU-ČSL ostražitě, možná je to jen pokus, 
jak na sebe upoutat pozornost. Potvrdí se to ve chvíli, kdy sám předseda za pokuřování mariánky oznámí, 
že je těhotný gay, který míří na potrat“ (12.12.2010).  

 
� Oba nejednoznačné příspěvky o Věcech veřejných odvysílal pořad 168 hodin. První reportáž, opatřená 

titulkem „Věci veřejné, s.r.o.“, přinesla následující popis strany: „Věci veřejné totiž i po půl roce vykazují 
spíš znaky obchodní společnosti, která operuje perfektní analýzou přání voličů. A kterou ve skutečnosti neřídí 
předseda, nýbrž boss v pozadí“ (12.12.2010). V příspěvku zazněly i další kritické výhrady vůči straně, jež však 
vyvažovala vyjádření jejích reprezentantů. Druhý ambivalentní příspěvek akcentoval změnu pohledu Věcí 
veřejných na místopředsedu TOP 09 Miroslava Kalouska, jehož v minulosti zařadil předseda VV Radek John 
mezi „politické dinosaury, zatímco dnes jej poslankyně Karolína Peake (VV) chválí (Malostranské korekce 
19.12.2010).  

 
� Dva nejednoznačné příspěvky se vztahovaly i k TOP 09. Nejprve obhajoval místopředseda strany a ministr 

financí Miroslav Kalousek vládní rozpočtové škrty v pořadu Máte slovo (2.12.2010), kde mu oponovali mimo 
jiné šéf odborů Jaroslav Zavadil nebo komisař kriminální policie Zdeněk Bartoň. Ambivalentní vyústění měla 
i výměna názorů mezi ministrem zdravotnictví za TOP 09 Leošem Hegerem a předsedou Lékařského 
odborového klubu Martinem Engelem ohledně plánovaného „exodu“ nemocničních lékařů (Otázky Václava 
Moravce 19.12.2010).  

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 26 

 

3.2.1.4. Vliv redaktora 
 
 

1

0 1 2 3 4 5 6 7

ODS

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politických stranách. 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 27 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

2

3

3

3

1

3

4

3

1

2

2

2

2

23

16

8

2

8

3

6

3

6

4

3

4

3

1

1

3

3

1

3

1

0 5 10 15 20 25 30

Petr Nečas, ODS

Radek John, VV

Václav Klaus

Pavel Drobil, ODS

Jiří Pospíšil, ODS

Ivan Langer, ODS

Vojtěch Filip, KSČM

Miroslav Kalousek, TOP 09

Jaromír Drábek, TOP 09

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Leoš Heger, TOP 09

Kristýna Kočí, VV

Jeroným Tejc, ČSSD

Jiří Paroubek, ČSSD

Mirek Topolánek, ODS

Petr Gazdík, TOP 09

Petr Tluchoř, ODS

Zdeněk Škromach, ČSSD

Vít Bárta, VV

Jiří Čunek, KDU-ČSL

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální

13

6

6

5

1

5

1

3

2

1

1

2

2

1

1

1

3

3

13

15

3

3

7

2

5

3

4

4

3

3

1

1

2

2

2

3

0 10 20 30

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Polovina politiků uvedených v grafu 3.2.2. se přímo zúčastnila některého z prosincových dílů Otázek Václava 

Moravce. Do té druhé poloviny patřili mimo jiné prezident Václav Klaus a bývalí premiéři Mirek Topolánek 
a Jiří Paroubek. Úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka sice hostem Václava Moravce v závěru roku 
nebyl, nicméně v rámci tří příspěvků tohoto pořadu bylo ze záznamu puštěno jeho vyjádření. Taktéž třikrát 
citoval Václav Moravec Sobotkova stranického kolegu Jeronýma Tejce. Dnes již bývalého ministra Pavla 
Drobila do horních pater žebříčku politiků katapultovala aféra na Státním fondu životního prostředí. Všechny 
prosincové příspěvky o Pavlu Drobilovi se datovaly 19.12.2010, kdy jeho jméno skloňovaly pořady Otázky 
Václava Moravce a 168 hodin. Veškeré zmínky o Zdeňku Škromachovi pocházely z pořadu 168 hodin. Jiří 
Čunek figuroval ve dvou reportážích pořadu Reportéři ČT, jednou se o něm zmínil Václav Moravec. Dvakrát se 
o názor Víta Bárty zajímal pořad 168 hodin, jednou pak Reportéři ČT. Miroslav Kalousek se stal jedním 
z hostů pořadu Máte slovo (2.12.2010), cílily na něj i zbývající publicistické pořady s výjimkou Reportérů ČT.  

 
� I po sedmé v řadě se premiér Petr Nečas stal nejuváděnějším politikem ve sledovaných publicistických 

pořadech. Dva ze tří ambivalentních příspěvků se týkaly jeho údajně nedostatečné reakce na informace, 
že na Státním fondu životního prostředí dochází k machinaci s veřejnými prostředky. Tato kauza stála Pavla 
Drobila křeslo ministra životního prostředí. Právě Drobil se stal nejhůře hodnoceným politikem v prosincové 
publicistice ČT. Dva ze tří negativních příspěvků byly součástí Otázek Václava Moravce z 19.12.2010, přičemž 
v jednom z příspěvků se na nepříznivém hodnocení ODS i Pavla Drobila podílely výroky moderátora pořadu 
(viz graf 3.2.2.1. a 1. odstavec kap. 3.2.1.3.). Ve stejný den byla odvysílána i kritická reportáž v pořadu 
168 hodin. Ambivalentně vyzněly pro Pavla Drobila dva příspěvky z části Otázek Václava Moravce 
(19.12.2010), v níž diskutovali šéfové poslaneckých klubů ODS, TOP 09 a VV. Třetí ambivalentní příspěvek 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 28 

zohledňoval poznámku Miroslava Koreckého, že „ODS se právě koupe v korupční kauze svého místopředsedy 
Drobila“ (168 hodin 19.12.2010).  

 
� Kromě Pavla Drobila se přítomností negativních příspěvků vyznačovala rovněž medializace Alexandra Nováka 

(mimo graf 3.2.2.) a Radka Johna. Bývalý chomutovský primátor Alexandr Novák se stal námětem reportáže 
pořadu Reportéři ČT. V jeho negativním hodnocení se projevily i výroky moderátora Marka Wollnera 
a redaktorů Michaela Fialy a Davida Havlíka (viz graf 3.2.2.1.). Kriticky vyznělo již úvodní slovo Marka 
Wollnera: „Jedenáct let trvalo, než zdejší justice vynesla rozsudek vinen v korupční kauze Alexandra Nováka. 
A právě délka řízení ovlivnila to, že trest je nakonec mírný, spíše symbolický. Za čtyřicetimilionový úplatek 
dostal exstarosta Chomutova a jeden z kmotrů ODS podmínku a pětimilionovou pokutu. Případ by se ale asi 
sotva dostal před soud, kdyby podezřelé toky peněz nezachytily rakouské orgány a neupozornily včas českou 
stranu“ (20.12.2010).  

 
� Dva kritické příspěvky pořadu 168 hodin prezentovaly Radka Johna jako slabého předsedu Věcí veřejných 

i ministra vnitra. Jednalo se o úvodní přehled zpráv a samotnou reportáž. Nora Fridrichová zda na adresu 
Radka Johna pronesla výroky typu „slabý manažer ve vedení firmy“ nebo „(…) výsledkem je vládní strana, 
která funguje jako firma a jejíž předseda se ve vládě trápí“ (12.2.2010 – viz graf 3.2.2.1.). Negativním 
směrem posunuly výroky redaktorky ČT i hodnocení členky ODS Gabriely Kloudové (viz graf 3.2.2.1.), jež 
bývala asistentkou předsedy vlády Mirka Topolánka. Redaktorka Zuzana Tvarůžková si všimla, že Kloudová ve 
stejné době pracovala i jako zástupkyně starosty Prahy 13: „Lakotný nebyl v minulosti ani úřad vlády. Jmenné 
seznamy sice nedodal ani za 26 dnů, například 28letá členka ODS Gabriela Kloudová si ale podle AKtuálně.cz 
do svého majetkového přiznání za rok 2009 napsala, že jí poradenství pro Strakovu akademii vyneslo skoro 
685 tisíc korun, měsíčně tedy 57 tisíc (…) Topolánkův kabinet řídila na smlouvu od roku 2007 do jara 2010. 
Jenže ve stejné době pracovala i jako místostarostka v Praze 13 za dalších 600 tisíc korun ročně. Jak to 
mohla stíhat?“ (168 hodin 5.12.2010). Jelikož však v reportáži Gabrielu Kloudovou hájili starosta Prahy 13 
David Vodrážka a Jakub Stádler z tiskového odboru Úřadu vlády, podle nichž své povinnosti plnila, bylo její 
celkové hodnocení nejednoznačné.  

 

3.2.2.1. Vliv redaktora 
 

2

1

1

1

0 1 2 3 4

Radek John, Věci veřejné

Pavel Drobil, ODS

Gabriela Kloudová, ODS

Alexandr Novák, ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 29 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

2

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6

ČEZ

Rodinný pivovar Bernard

Lesy České republiky

Dopravní podnik hl. m. Prahy

České dráhy

ABL

Skanska
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� V prosincové publicistice ČT bylo zastoupeno celkem sedm tuzemských firem. Dvakrát zaznělo jméno 

společnosti ČEZ. Její dividendy zmínil coby jeden ze zdrojů státního rozpočtu Václav Moravec (5.12.2010), 
druhá zmínka souvisela s marží, již ČEZu účtuje ČD Cargo (Reportéři ČT 6.12.2010). Reportáž o této dceřiné 
firmě Českých drah měla ambivalentní vyznění. Reportéři ČT se zaměřili především na éru dnes již bývalého 
šéfa ČD Cargo Josefa Bazaly, jenž na své odvolání nahlíží jako na „ryze účelový“ krok vedení Českých drah 
v čele s Petrem Žaludou (Reportéři ČT 6.12.2010). Pivovar Bernard reprezentoval jeho majitel Stanislav 
Bernard v pořadu Máte slovo (2.12.2010). O státním podniku Lesy ČR mluvil v Otázkách Václava Moravce 
(19.12.2010) odvolaný šéf SFŽP Libor Michálek, podle něhož není jasné, kam státní fondy ukládají své peníze. 
O Dopravním podniku hlavního města Prahy byla řeč v Otázkách Václava Moravce v souvislosti s projektem 
Opencard (5.12.2010). Pořad 168 hodin odkazoval na změnu majitele u společnosti ABL, kterou ministr Vít 
Bárta přepsal na svého bratra (19.12.2010). V nejednoznačném duchu se nesla reportáž o firmě Skanska, 
která v Praze – Čakovicích před čtyřmi lety opravovala ulici. Od té doby majitelům jednoho z přilehlých domů 
zatéká do sklepa. Skanska majitele vyzvala, aby svůj dům vybavili hydroizolací (Černé ovce 21.12.2010).  

 
 

 
 

3.3.1.1. Vliv redaktora 
 
V prosinci 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných ekonomických subjektů. 
 

 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 30 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

3%

92%

5%

domácí i zahraniční

domácí témata

zahraniční témata

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Oproti minulému měsíci znatelně posílila domácí témata (z 85 % na 92 %). Naopak klesl vliv zahraničních 

témat (ze 7 % na 5 %) a příspěvků souběžně reflektujících události doma i ve světě (z 8 na 3 %). Jen 
připomeňme, že v listopadu se vysílalo speciální vydání Otázek Václava Moravce z Afghánistánu, což do určité 
míry oslabilo podíl domácích příspěvků. Ten se teď vrátil přibližně na říjnovou úroveň (90 %).   

 
 
 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 31 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 32 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politických a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv 
na  celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.12.2010 – 31.12.2010 33 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech – 
Ostrava (repríza na ČT 24); Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; 
Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


