
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.11.2010 – 30.11.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již patnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2010 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 5 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 5 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................6 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................6 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 8 
2.2.1. Medializace politických stran...................................................................................8 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 13 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 16 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 16 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 17 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 18 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................19 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 19 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 20 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 20 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 22 
3.2.1. Medializace politických stran................................................................................. 22 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 27 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 29 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 29 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 31 

4. METODIKA...........................................................................................................32 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 32 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 32 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 32 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 33 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 33 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 33 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 33 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 33 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 33 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................34 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Poprvé v letošním roce se ČSSD stala nejuváděnější stranou současně ve zpravodajských i publicistických 

pořadech České televize. Zatímco v publicistické části vysílání se ČSSD víceméně pravidelně střídá s ODS na 
postu nejmedializovanější strany, ve zpravodajství si sociální demokraté připsali prvenství poprvé od května 
tohoto roku a přerušili tak pět měsíců trvající nadvládu občanských demokratů. Těžiště listopadové publicity 
ČSSD spočívalo v Událostech v regionech, kde strana zaznamenala největší počet výskytů, což bylo 
v předcházejícím období výsadou ODS (ta si alespoň zachovala primát v počtu referencí v hlavní zpravodajské 
relaci Události). U obou stran se tak projevilo překreslení politické mapy ČR po říjnových obecních volbách, 
kdy ODS ztratila své dominantní postavení ve větších městech, kde naopak vzrostl vliv ČSSD. Tato skutečnost 
se pak promítla i do regionálního zpravodajství. Na nízké zastoupení v komunální politice doplácejí Věci 
veřejné, které v listopadu zaostaly v počtu zpravodajských i publicistických příspěvků za TOP 09. Relativně 
silnou pozici ve zpravodajství měla KDU-ČSL, jež v počtu referencí opět předstihla KSČM, navíc jen mírně 
ztrácela na vládní stranu Věci veřejné. Díky svému ukotvení v komunální politice bodovala KDU-ČSL především 
v Událostech v regionech. Pozornost dalších zpravodajských relací přitáhl hlavně její volební sjezd. Ten ovšem 
příliš nezaujal tvůrce publicistických pořadů, kteří věnovali křesťanským demokratům v listopadu pouhé tři 
příspěvky. Medializace stran v publicistice tradičně odvisela od jejich prezentace v Otázkách Václava 
Moravce, což prospívalo subjektům zastoupeným v Poslanecké sněmovně, které zde dostávají nejvíce 
prostoru. Viz graf 2.2.1.1. a 3.2.1.1.  

 
� Obraz jednotlivých stran stále do značné míry utvářely výsledky obecních voleb a vyjednávání o vzniku 

radničních koalic, která v některých městech pokračovala i během listopadu. Největší zájem ČT poutalo 
jednání v Praze, kde se nakonec dohodly ODS a ČSSD. Právě tato událost stála za zřetelným zhoršením obrazu 
těchto stran ve vysílání ČT, když se meziměsíčně výrazně zvýšil podíl ambivalentních a v případě publicistiky 
i negativních příspěvků na jejich celkové medializaci. Veřejnoprávní televize si všímala protestů provázející 
spojení občanských a sociálních demokratů v Praze, přičemž v publicistickém pořadu 168 hodin (21.11.2010) 
jejich dohodu otevřeně kritizovala. Cestu k pravolevé pražské „vládě“, v níž nezasedne vítězná TOP 09, velmi 
vyváženě přiblížil pořad Reportéři ČT (22.11.2010). Sečteme-li negativní a ambivalentní příspěvky o této 
kauze u obou stran, o něco hůře z toho vyjde ODS, jejíž image pražská koalice uškodila více než v případě 
ČSSD. Většina zbývajících ambivalentních a negativních příspěvků o dvou největších tuzemských stranách se 
vázala k pochybením některých jejich politiků působících v politice na místní úrovni. To samé platilo 
i pro TOP 09 a především KDU-ČSL, jež se rovněž setkaly s kritikou. Více v kap. 2.2.1.3. a 3.2.1.3. 

 
� Mezi nejmedializovanější politiky ve zpravodajství veřejnoprávní televize proniklo několik komunálních 

politiků v čele s představiteli pražských organizací ODS, ČSSD a TOP 09, na něž se upírala pozornost ČT 
v souvislosti s výše zmíněným vyjednáváním o vládě nad hlavním českým městem. Novopečený pražský 
primátor Bohuslav Svoboda dokonce obsadil dle počtu zpráv třetí místo, což představuje nejlepší umístění 
pro zástupce místní politiky v letošním roce. Přehled politiků s největším počtem výskytů v publicistice ČT 
opět do značné míry odpovídal seznamu hostů Otázek Václava Moravce. Mezi výjimky se řadili například 
prezident Václav Klaus a středočeský hejtman David Rath, v jejichž skladbě medializace převažovaly 
příspěvky z pořadu 168 hodin. Politikem s nejvyšším počtem zpravodajských i publicistických referencí se 
znovu stal premiér Petr Nečas. Viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� V žebříčku poměřujícím tuzemské firmy dle jejich zastoupení ve zpravodajství potvrdily své dominantní 

postavení ČEZ a České dráhy, jež byly hodnoceny převážně neutrálně. Nejproblematičtější rysy vykazoval 
obraz společností Lesy ČR a OKD. Zatímco státní lesy doplácely především na kritiku menších dřevařských 
firem, těžařskou společnost do určité míry poškozoval případ tzv. bytů OKD. Díky její roli v nejnovější 
úplatkářské kauze v resortu obrany skloňovaly publicistické pořady nejvíce jméno kopřivnické Tatry. 
Automobilka, jejíž představitelé upozornili na údajné korupční chování exministra obrany Martina Bartáka, se 
navíc těšila značnému zájmu i ve zpravodajských pořadech. Všechny příspěvky o Tatře Kopřivnice se nesly 
v neutrálním duchu. Více v kap. 2.3. a 3.3.  

 
� Výroky redaktorů ovlivnily hodnocení sledovaných politických a ekonomických subjektů v 11 listopadových 

příspěvcích, což je tradičně méně než 1 % celkového množství příspěvků, jež vstoupily do analýzy. Navíc 
devět z 11 příspěvků s vlivem redaktora na celkové vyznění pocházelo z publicistických pořadů 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 4 

(5x investigativní Reportéři ČT, 4x 168 hodin), kde se zaujmutí postoje k té které události od redaktora 
očekává. Ve zpravodajství se výroky redaktorů podílely na hodnocení sledovaných subjektů ve dvou 
reportážích pořadu Události v regionech – Brno. Ve všech listopadových příspěvcích s vlivem redaktora šlo 
o ovlivnění hodnocení negativním směrem. Až na jednu výjimku (Raiffeisenbank) mířila kritika redaktorů 
výhradně na politické strany a jejich představitele. Ve čtyřech příspěvcích bylo ze strany ČT negativně 
hodnoceno více politiků resp. stran. Viz grafy 2.2.1.4., 2.2.2.1., 3.2.1.4., 3.2.2.1., 3.3.1.1. 

 
� Ve srovnání s předcházejícími měsíci nenastaly žádné výrazné posuny v tematické skladbě vysílání České 

televize. Ve zpravodajských pořadech dominovaly okruhy ekonomika a legislativa, justice. Stejně tomu bylo 
i v publicistice ČT. K frekventovaným tématům dále patřily politický systém, společnost, bezpečnost, 
v případě publicistických pořadů pak ještě sociální problematika. Viz kap. 2.1. a 3.1.  

 
� Jedna poznámka k pořadu Události v regionech, jenž je vysílán ve třech verzích z Prahy, Brna a Ostravy: 

Dlouhodobě pozorujeme, že pražská mutace pořadu se daleko častěji věnuje celostátnímu dění, než je tomu 
u brněnských a ostravských Událostí, které se více soustředí na regionální zpravodajství. 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 5 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

961

713

307

298

272

272

224

211

178

171

142

117

113

99

45

86

50

64

68

0 200 400 600 800 1000

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Společnost

Politický systém

Bezpečnost

Kriminalita

Mezinárodní vztahy

Sociální problematika

Doprava

Neštěstí, nehody

Ekologie

Kultura

Zdravotnictví

Vzdělání

Zaměstnání

Komunikace a networking

Sport

Věda a výzkum

počet příspěvků

165

486

116

81

110

109

32

17

13

5

6

21

2

69

13

7

84

2

303

127

628

130

185

41

150

118

39

79

59

4

20

16

49

45

61

152

2

186

17

9

12

12

13

51

45

27

15

2

34

20

32

29

32

128

2

4

15

2

3

5

2

8

1

1

9
18

3

32

10

4

20 40

2

0 200 400 600 800 1000

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 6 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

150

149

110

105

104
102
85

30

80

64

44

38

189

190

221

733

605

252

307

0 150 300 450 600 750 900

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Společnost

Politický systém

Kriminalita

Bezpečnost

Doprava

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Kultura

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Zdravotnictví

Vzdělání

Zaměstnání

Sport

Věda a výzkum

Komunikace a networking
počet příspěvků

104 487 104

303

92

95

12

13

10

7

5

6

61

20

67

112

11

53

126

66

14

135

51

44

35

12

418

52

4

131

101

68

37

93 16

24

1

30

14

30

34

11

18

9

12

15
1

150

41
19

2

38

17

3

16

25

8

1

6

4

5

9

2

1

15 2

0 150 300 450 600 750 900

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

303

211

144

102

58

51

39

5

37

32

7

10

12

13

16
17

32

32

0 80 160 240 320

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Legislativa, justice

Bezpečnost

Společnost

Politický systém

Komunikace a networking

Kriminalita

Sociální problematika

Doprava

Neštěstí, nehody

Ekologie

Zdravotnictví

Vzdělání

Kultura

Věda a výzkum

Sport

Zaměstnání
počet příspěvků

74 198

130

92

67

31

23

31

1

17

25

1

1

22

15

16

23

5

2

2

1

5

29

13

5

7

11

9

6

19

16

1

2

1

3

6

1

2

5

4

26

32

2

11

11

12

45

2

3

2

6

1

1

2

1

32

5

0 80 160 240 320

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 7 

 
� Celkem 961 listopadových zpráv náleželo do tematického okruhu ekonomika, jehož publicita tak meziměsíčně 

stoupla o 17 % (říjen – 824 příspěvků). Přibližně třetina zpráv byla tradičně odvysílána v rámci pořadu Události 
v regionech, kde se dostalo pozornosti rozličným námětům, z nichž zmiňme namátkou třeba snahu bavorské 
zemské vlády o obnovu železničního spojení se západočeskou Aší, start lyžařské sezóny v Krkonoších, přidělení 
evropské dotace unikátnímu projektu krokodýlí zoo v jihočeském Protivíně či rozhodnutí Státní zemědělské 
a potravinářské inspekce, že Templářské sklepy Čejkovice musí stáhnout z oběhu víc než milion litrů vína, 
u kterého nedoložily původ hroznů. Zbývající zpravodajské relace se často zabývaly pomocí Irsku, jež bude 
čerpat prostředky ze záchranného fondu eurozóny, 26% daní uvalenou na tuzemské výrobce solární elektřiny, 
spojením ČSA a Letiště Praha v Český Aeroholding či financováním tuzemského zdravotnictví v příštím roce. 
K sledovaným událostem z domova patřily úvahy ministra dopravy o svěření výstavby českých dálnic čínským 
firmám, změny v penzijním systému či obvinění bývalého ministra obrany Martina Bartáka z korupčního 
jednání v souvislosti se zakázkou společnosti Tatra pro českou armádu. V rámci zahraničního zpravodajství si 
ČT všímala mimo jiné závěrů summitu G20, přesunu diamantové burzy z Antverp do Bombaje či církevních 
restitucí v Rusku. Nedílnou součást zpravodajství opět tvořily burzovní přehledy. 

 
� Počet zpráv vztahujících se k tematickému okruhu legislativa, justice se oproti říjnu zvýšil z 615 na 713, tedy 

o 16 %. Listopadové zpravodajství se soustředilo na nesouhlas opozičních stran s projednáváním vládních 
návrhů zákona ve stavu legislativní nouze, na chystané změny v českém právním řádu (např. trestní 
odpovědnost firem nebo zavedení přímé volby prezidenta) či na soudní rozsudky týkající se stížností na průběh 
nedávných místních voleb (např. soudem nařízené opakování voleb v Českém Těšíně, v obci Bohy na Plzeňsku 
a v severočeské Krupce nebo naopak soudem potvrzená platnost voleb do pražského zastupitelstva). ČT 
informovala i o dalších významných soudních rozhodnutí, ať již se jednalo o verdikt Ústavního soudu, že lidé 
mají právo vědět o případném členství soudců v předlistopadové KSČ, nebo o odsouzení tzv. piráta z D1 k pěti 
letům vězení. K frekventovaným námětům daného okruhu patřily podoba záchranného mechanismu pomoci 
zadluženému Irsku, nová 26% daň placená ze zisku solárních elektráren či rezignace místopředsedy Nejvyššího 
soudu Pavla Kučery na funkci soudce. 

 
� Pomineme-li servisní informace (především upoutávky na další pořady), tak se na třetí příče pomyslného 

žebříčku tematických okruhů umístilo téma společnost (298 příspěvků, tj. o 53 více než minule), které si tak 
v porovnání s minulým měsícem o jednu příčku polepšilo. Část reportáží a zpráv se zaměřila na církve 
(vysvěcení barcelonského chrámu Sagrada Familia papežem Benediktem XVI., jeho přelomový výrok týkající se 
možnosti užívat kondom, mše v katedrále sv. Víta k výročí 17.listopadu, tradiční muslimská pouť Hadždž 
do Mekky). Pozornost ČT se dále upírala k rekonstrukci některých památných objektů (Klementinum, Karlův 
most) či k významným výstavám (relikviář Sv. Maura na Pražském hradě). Na přetřes dále přicházela důležitá 
výročí (65 let od zahájení Norimberského procesu) a významné společenské akce (pohřeb někdejšího předsedy 
československého ústavního soudu Ernesta Valka, chystaná královská svatba ve Velké Británii). Z četných 
námětů reportáží k okruhu společnost uveďme ještě například začátek adventu, rostoucí oblibu 
Svatomartinského vína nebo zkoumání ostatků Tychona Brahe za účelem ozřejmění příčiny jeho smrti. 

 
� Podstatná část publicity okruhu politický systém (272 příspěvků, tedy o 12 méně než v předchozím měsíci) 

sestávala ze zpráv o dojednávání koalic na tuzemských radnicích, přičemž pozornost ČT poutala především 
dohoda ODS a ČSSD na společné vládě Praze, proti níž se demonstrovalo v pražských ulicích. Z dění na domácí 
politické scéně zprostředkovala televize divákům informace o volbě nového předsedy KDU-ČSL, o novém 
předsedovi Senátu či o rozhodnutí ČSSD, že jejího příštího předsedu zvolí delegáti sjezdu, a nikoli tedy všichni 
straníci v přímé volbě. Zahraniční zpravodajství obsáhlo mimo jiné reportáže o volbách do amerického 
Kongresu, o volbách v Barmě a následném propuštění tamní disidentky Su Ťij či o vzniku nové vlády v Iráku. 

 
� Tematický okruh bezpečnost (272 příspěvků, tj. o 31 více než v říjnu) zahrnoval mimo jiné zprávy o dopadech 

sněhové kalamity na život v Česku, o změnách ve vedení tuzemské policie (spory politiků o další budoucnost 
policejního prezidenta, rezignace jeho náměstka, odchod některých elitních policistů do civilu, následky 
rozpočtových škrtů), o výsledcích summitu NATO v Lisabonu či o navýšení počtu českých vojáků 
v Afghánistánu. Obraz resortu obrany notně ovlivnily zprávy o údajném korupčním chování exministra Martina 
Bartáka. Česká televize se dále věnovala americkým diplomatickým depeším, jež začal na konci listopadu 
zveřejňovat server WikiLeaks. Z dalších zahraničních událostí se do zpravodajství promítl útok 
severokorejského dělostřelectva na jihokorejský ostrov, atentáty na mešity v pákistánském Péšávaru či dopisy 
s výbušninou, které byly adresované evropským politikům a jež zajistila řecká policie.  



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 8 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Medializace politických stran 

2.2.1.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

268

254

1

1

4

36

5

5

2

3

34

1

145

11

22

41

49

56

63

1

0 50 100 150 200 250 300 350

ČSSD

ODS

TOP 09

Věci veřejné

KDU-ČSL

KSČM

Jiná strana

Strana zelených

SNK-ED

Dělnická strana SS

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

200

1

1

6

4

3

1

10

6

1

3

10

10

6

5

3

1

44

49

46

5

25

26

33

11

201

99

1

16

34

43

23

22

7

10

6

30

0 50 100 150 200 250 300 350

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Podruhé v letošním roce se stala ČSSD (303 příspěvků) nejuváděnější stranou ve zpravodajství České televize, 

když přerušila pět měsíců trvající nadvládu ODS (290). Byl tak dovršen trend, kdy se náskok občanských 
demokratů před demokraty sociálními s každým dalším měsícem zmenšoval (v červnu činil rozdíl mezi oběma 
stranami 137 příspěvků ve prospěch ODS, v minulém měsíci to bylo už jen 37). Listopadové prvenství ČSSD 
pramenilo především z její nejsilnější pozice v Událostech v regionech (179 zpráv; ODS – 151, TOP 09 - 65, 
KDU-ČSL - 41, KSČM – 31, VV – 14), které informovaly mimo jiné o nástupu představitelů ČSSD do čela četných 
měst. V pořadu dostávali prostor i představitelé jednotlivých krajů, jež ČSSD od voleb v roce 2008 ovládá. 
V regionálním vysílání ČT například relativně často vystupoval náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav 
Novák. V hlavní zpravodajské relaci Události zůstala nejzmiňovanější stranou ODS (92) následovaná ČSSD (78), 
TOP 09 (55), VV (29), KDU-ČSL a KSČM (shodně 10 zpráv). Zde byl náskok ODS před ČSSD dán především účastí 
občanských demokratů na vládě. 

 
� Vyjma výměny pozic mezi aktuálně první ČSSD a druhou ODS nenastala na prvních šesti místech žebříčku stran 

žádná změna. Výrazně však na čtvrtém místě oslabily Věci Veřejné (63), jejichž ztráta na třetí TOP 09 (149) 
vzrostla z 59 na 86 příspěvků a na které se téměř dotáhla KDU-ČSL (59), jež za VV zaostala o čtyři příspěvky, 
přičemž minule jich ztrácela 26. Věci veřejné doplatily především na v porovnání s konkurencí nízkou 
medializaci v Událostech v regionech (viz předchozí odstavec), která vycházela z nedostatečného ukotvení 
strany v komunální politice, na čemž příliš nezměnily ani nedávné obecní volby. Opačný případ představovaly 
TOP 09 a KDU-ČSL, kterým výsledek ve volbách umožnil zapojit se do vyjednávání o vzniku koalic na některých 
radnicích. Obě strany například vyjednávaly, byť neúspěšně, o společné vládě s ODS v Brně. Výši publicity TOP 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 9 

09 navíc prospívalo její vítězství v Praze a hojně medializované protesty proti vzniku zdejší koalice ODS 
a ČSSD, který byl některými komentátory interpretován jako obejití vítěze voleb. Jednání o pražské koalici 
bylo rozebíráno i v Událostech a Událostech, komentářích, díky čemuž dosáhla TOP 09 podstatně větší 
prezentace v těchto pořadech než její koaliční partner Věci veřejné.  

 
� KDU-ČSL (59) podruhé za sebou zaznamenala vyšší medializaci než KSČM (54). Křesťanští demokraté se těšili 

většímu zájmu ČT v rámci pořadu Události v regionech. V Událostech vykázaly obě strany stejný počet výskytů 
(10), v Událostech, komentářích a Ekonomice měli mírnou převahu komunisté. Nezvyklá je především 
vyrovnaná bilance v Událostech, kde se KDU-ČSL vyskytovala hlavně v souvislosti s volbou svého předsedy, 
kterým se stal Pavel Bělobrádek.  

 
 

2.2.1.2. Roční vývoj publicity vybraných politických stran 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če

t 
př

ís
pě

vk
ů

ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Strana zelených TOP 09 Věci veřejné Strana práv občanů

 
Graf ilustruje vývoj kvantitativní medializace vybraných politických stran v roce 2010. 
 
� ČSSD si jako jediná ze sledovaných stran připsala vyšší počet zpráv než v předcházejícím měsíci (nárůst 

z 287 na 303, tj. o 6 %). Vedle faktu, že se jednalo o její nejvyšší publicitu ve zpravodajství ČT v letošním 
roce, ji mohla potěšit skutečnost, že zaznamenala svůj čtvrtý meziměsíční nárůst za sebou. Míra medializace 
TOP 09 se oproti říjnu nezměnila, přičemž strana již potřetí v letošním roce dosáhla mety 149 zpráv, která 
představuje její letošní maximum.  

 
� O jeden příspěvek si pohoršila Strana zelených (pokles z 23 na 22), o tři zprávy pak klesla prezentace KSČM 

(z 57 na 54). KDU-ČSL tratila ve srovnání s předcházejícím obdobím pět příspěvků (pokles z 64 na 59). 
S výraznějším propadem medializace se potýkaly ODS (z 324 na 290 příspěvků, tj. o 10 %) a Věci veřejné 
(z 90 na 63, tedy o 30 %). Strana práv občanů od květnových neúspěšných voleb ve zpravodajství ČT již jen 
paběrkuje. V listopadu navázala na období od června do srpna, kdy se o ní ve sledovaných pořadech 
neobjevila ani jedna zmínka.  

 
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 10 

 

2.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

2%

1%

97%

100%

88%

12%

91%

9%

0%

0%

11%

89%

negativní

ambivalentn
í
neutrální

pozitivní

ČSSD

95%

3%2%

100%

100%

Strana zelenýchJiná stranaKSČMKDU-ČSL

Věci veřejnéTOP 09ODS

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  
 
� Pouze ČSSD se stala v listopadu námětem pozitivního příspěvku. Zásluhu na tom mělo její vítězství 

v komunálních volbách v Karviné, kde získala více než polovinu hlasů (Události v regionech – Ostrava 
2.11.2010). Na ČSSD cílilo 34 ambivalentních příspěvků, z nichž 14 bralo zřetel na protesty provázející 
uzavření koalice sociálních a občanských demokratů v Praze. Další ambivalentní reportáž upozornila 
na výsledky průzkumu agentury SC&C, podle níž se téměř polovině lidí nelíbí spojení ODS a ČSSD ve čtyřech 
největších městech (Události 21.11.2010). I převážná většina zbývajících nejednoznačných příspěvků o ČSSD 
se týkala jejích počinů v komunální politice. K nejčastěji propíraným kauzám patřily: podezření, že bývalá 
místostarostka městské části Brno-sever za ČSSD přijala úplatek, údajné kupčení s hlasy voličů v Jirkově ze 
strany ČSSD, spory v severočeské organizaci strany ohledně náboru tzv. černých duší a způsob rozdělování 
prostředků z fondu ústecké hejtmanky Jany Vaňhové (ČSSD), z nějž jsou prý místo prospěšných akcí spíše 
financovány komerční projekty. Dva příspěvky, které mířily do oblasti celostátní politiky, pojednávaly 
o nesouhlasu prezidenta Václava Klause s rozhodnutím ČSSD stěžovat si postup vládní koalice ve Sněmovně 
u Ústavního soudu, resp. o blízkosti tuzemských odborových organizací k ČSSD, na niž narážel ve svém 
vystoupení v Událostech, komentářích poslanec ODS Michal Doktor (2.11.2010). 

 
� ODS vykázala v listopadu největší počet ambivalentních příspěvků – absolutně (36) i relativně (12 %). Vedle 

výše zmíněných 15 příspěvků, které se zabývaly kritikou snášející se na ODS a ČSSD kvůli uzavírání koalic 
ve velkých městech, uveřejnila ČT dalších pět příspěvků týkajících se vyjednávání v Praze, které ovšem 
hodnotily nejednoznačně pouze ODS, když pro ČSSD vyzněly neutrálně. V těchto příspěvcích zaznívaly často 
výroky, podle nichž pravicová ODS jednala s pravicovou TOP 09 pouze na oko a od začátku upřednostňovala 
spojení s levicovou ČSSD. Pravolevou koalici vydávali její kritici za upřednostnění obchodních zájmů před 
politikou. K častým námětům nejednoznačných příspěvků o ODS se řadil rozkol v její brněnské organizaci kvůli 
přepuštění primátorského postu ČSSD v Brně, kde mohli občanští demokraté vytvořit pravicovou koalici s TOP 
09 a KDU-ČSL. I další ambivalentní reference se vázaly k politice strany na komunální úrovni. Pohled ČT 
spočinul například na údajně předražené rekonstrukci městských sadů v Ústí nad Labem, kde se v minulém 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 11 

volebním období na práci městské rady podílela ODS. Pozornost též vzbudily protiromské výroky starosty 
Nového Bydžova Pavla Loudy (ODS), jenž reagoval na znásilnění, kterého se dopustil romský mladík.  

 
� Jediný negativně zabarvený příspěvek TOP 09 odkazoval na provinění její kroměřížské pobočky v otázce 

autorských práv, když zacházela s tištěným průvodcem kroměřížskou Květnou zahradou v rozporu s přáním 
jeho autora. Ten si ve vysílání ČT stěžoval na „nečestné selhání těchto lidí“ (Události v regionech – Brno 
3.11.2010). K této kauze se pojil i jeden ze tří ambivalentních příspěvků o TOP 09 (jednalo se o přehled zpráv 
tamtéž). Další nejednoznačný příspěvek poukázal na špatnou pověst šéfa strany v brněnském zastupitelstvu 
Jana Levíčka, který se hájil, že „proti pomluvám se člověk nemůže bránit“ (Události v regionech – Brno 
11.11.2010). Třetí ambivalentní příspěvek zrcadlil vzrušenou debatu Karla Březiny (ČSSD), Borise Šťastného 
ného (ODS) a Františka Laudáta (TOP 09) v Událostech, komentářích (16.11.2010), kde se řešila několik hodin 
stará dohoda občanských a sociálních demokratů o společné vládě v Praze. Především zástupci ODS a TOP 09 
se vzájemně přeli o důvodech, proč se nedohodli na pravicové koalici.  

 
� Jeden ze dvou ambivalentních příspěvků o KDU-ČSL zdůraznil, že navzdory doporučení stranického vedení 

spolupracuje místní organizace v Uherském Ostrohu s komunisty (Události v regionech – Brno 12.11.2010). 
Druhá nejednoznačně vyznívající reportáž představila případ bývalého náměstka hejtmana Jihomoravského 
kraje Václava Horáka, jenž jako zastupitel hlasoval pro změnu územního plánu, díky čemuž prodal hektar orné 
půdy jako stavební parcelu za 6,5 milionu korun (Události v regionech – Brno 15.11.2010). U jediného 
negativně zabarveného příspěvku měly vliv na hodnocení KDU-ČSL vliv výroky redaktorky Elišky Bučinové 
(viz graf 2.2.1.4.), která nepřímo usvědčila šéfa jihomoravské KDU-ČSL Stanislava Juránka ze lži. Ten totiž 
dříve ČT tvrdil, že neměl tušení o podezření z korupce, jemuž čelí jeho spolustraník a bývalý krajský radní pro 
zdravotnictví František Adamec. Den poté uveřejnil server Aktuálně.cz nahrávku z května, na níž je Juránek 
o možné korupci Františka Adamce informován (Události v regionech – Brno 2.11.2010).  

 
� O KSČM referovalo pět ambivalentních příspěvků, z nichž tři reflektovaly porušení zákazu spolupráce 

s komunisty ze strany místních organizací stran, které si tento limit daly. Jednalo se o organizace TOP 09 
ve Volyni (Události v regionech – Praha 25.11.2010), ODS v městské části Brno-jih (Události v regionech – Brno 
18.11.2010) a KDU-ČSL v Uherském Ostrohu (tamtéž 12.11.2010). Zbývající dva nejednoznačné příspěvky 
zprostředkovaly divákům informace o soudním procesu s exposlancem KSČM Josefem Vondruškou, jenž měl 
před listopadem 1989 coby bachař týrat politické vězně (Události v regionech – Praha a Události – shodně 
19.11.2010).  

 
� Menší politické subjekty sledované pod hlavičkou Jiná strana zaznamenaly pět nejednoznačných referencí, 

které se všechny zabývaly volebními podvody. Ve čtyřech příspěvcích se odrazilo rozhodnutí soudu zrušit 
obecní volby v Českém Těšíně, kde docházelo ke kupčení s hlasy ve prospěch strany SOS pro Český Těšín. Kdo 
nábory voličů organizoval, však podle soudu není jasné (Události v regionech – Ostrava, Události a Události, 
komentáře – shodně 15.11.2010, Události v regionech – Ostrava 18.11.2010). Z nakupování hlasů bylo též 
obviněno sdružení ČSNS 2005 a Šance pro město kandidující v Krupce na Teplicku (Události v regionech – Praha 
1.11.2010).  

 
� Publicita Dělnické strany (coby přímé předchůdkyně Dělnické strany sociální spravedlnosti) sestávala ze čtyř 

negativních a jednoho ambivalentního příspěvku. Jejich společným námětem bylo odsouzení předáků 
Dělnické strany v čele s Tomášem Vandasem k podmíněným a peněžitým trestům kvůli jejich výrokům 
proneseným na loňském prvomájovém mítinku v Brně. Tyto výroky podle soudu zaváněly neonacismem, když 
šířily nenávist k cizincům a Romům. Ambivalentní příspěvek stručně informoval o rozsudku (přehled zpráv 
v Událostech v regionech – Brno 18.11.2010), negativní se mu věnovaly podrobněji (Události v regionech – 
Brno, Události v regionech – Praha, Události a Události, komentáře – shodně 18.11.2010). 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 12 

 

2.2.1.4. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2

KDU-ČSL

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politických stranách. 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 13 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

71

37

31

27

14

1

3

1

13

3

32

11

12

11

12

11

13

14

15

17

20

17

6

11

11

19

3

1

0 20 40 60 80

Petr Nečas, ODS

Václav Klaus, prezident

Bohuslav Svoboda, ODS

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Miroslav Kalousek, TOP 09

Zdeněk Tůma, TOP 09

Radek John, VV

Martin Barták, ODS

Vít Bárta, VV

Josef Dobeš, VV

Michal Hašek, ČSSD

Jiří Čunek, KDU-ČSL

Jaromír Drábek, TOP 09

Alexandr Vondra, ODS

Boris Šťastný, ODS

Roman Onderka, ČSSD

Karel Schwarzenberg, TOP 09

Petr Kajnar, ČSSD

Pavel Bém, ODS

Leoš Heger, TOP 09

Jiří Dienstbier mladší, ČSSD

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

29

22

10

8

10

5

12

6

8

11

5

4

3

4

43

18

24

24

17

18

15

7

11

7

2

2

2

5

7

2

7

12

8

10

7

11

9

7

8

4

4

9

0 20 40 60 80

počet příspěvků

o politikovi se mluví

politik má prostor k
vyjádření

 
Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Pořadí nejuváděnějších politiků ve zpravodajství bylo stejně jako v říjnu ovlivněno výsledky nedávných 

obecních voleb a následným formováním koalic ve větších městech. Díky napjaté situace v Praze, kde 
výsledek voleb umožňoval sestavení tří různých dvoučlenných koalic, se na třetí místo žebříčku vyšvihl nový 
pražský primátor Bohuslav Svoboda. Pražský leader TOP 09 Zdeněk Tůma pak obsadil šesté místo, což pro 
něj znamenalo jeho doposud nejlepší umístění. Mezi nejmedializovanější politiky pronikl i šéf pražské 
organizace ODS Boris Šťastný. V horních patrech žebříčku se stejně jako v říjnu nacházeli staronoví primátoři 
Brna a Ostravy Roman Onderka a Petr Kajnar.  

 
� Po čase se mezi nejuváděnějšími politiky objevili bývalý šéf KDU-ČSL Jiří Čunek a exministr obrany a současný 

náměstek ministra financí Martin Barták. Jiří Čunek byl navíc se třemi pozitivními příspěvky nejlépe 
hodnoceným politikem listopadového zpravodajství, o což se zasloužila demonstrace na jeho podporu, jejíž 
účastníci protestovali proti tomu, že navzdory nejvyššímu počtu preferenčních hlasů ve volbách se Jiří Čunek 
nevrátí do křesla vsetínského starosty (Události v regionech – Brno, Události v regionech – Ostrava a Události – 
shodně 11.11.2010). Povolebního vyjednávání ve Vsetíně se týkalo i sedm z 12 neutrálních příspěvků 
o Čunkovi. K Martinu Bartákovi se vztahovalo nejvíce ambivalentních příspěvků (13), které pojednávaly 
o jeho údajném korupčním jednání. Podle tvrzení bývalého amerického velvyslance v ČR a člena dozorčí rady 
Tatry Kopřivnice Williama Cabanisse si Barták řekl o úplatek za vyřešení sporů mezi automobilkami Tatra 
a Praga.  

 
� V čele žebříčku politiků po sedmé v řadě stanul premiér Petr Nečas. V jeho hodnocení převládal neutrální 

tón, když pouze jeden příspěvek nesl hodnotové zabarvení. Námětem ambivalentně laděné reportáže byla 
Nečasova podpora kandidátovi na pražského primátora Bohuslavu Svobodovi vyjádřená na předvolebním 
billboardu. Heslo na tomto billboardu karikoval ve vysílání ČT ministr financí Miroslav Kalousek (Události 
4.11.2010). Po třech ambivalentních příspěvcích si připsali prezident Václav Klaus a Bohuslav Svoboda, kteří 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 14 

doprovodili premiéra Nečase na pomyslné stupně vítězů žebříčku politiků. Nejednoznačné hodnocení Václava 
Klause vyplynulo z některých odmítavých reakcí na jeho prohlášení, že na spojení ODS a ČSSD v Praze není nic 
špatného (2x Události a Události, komentáře – shodně 4.11.2010). Pražská koalice stála i za ambivalentní 
publicitou nového pražského primátora Bohuslava Svobody, přičemž všechny tři reference přihlížely 
k protestům proti dohodě zmíněných stran.  

 
� Vedle výše zmíněného Jiřího Čunka se s pozitivním hodnocením v listopadovém zpravodajství setkali též 

Roman Onderka, jehož i opoziční strany v brněnském zastupitelstvu považovaly před volbou primátora 
za kvalitního kandidáta (Události v regionech – Brno 9.11.2010), a bývalý premiér Jan Fischer, jehož návrat 
do politiky by uvítalo nejvíce respondentů průzkumu společnosti SANEP (Události 4.11.2010).  

 
� Devět politiků si připsalo alespoň jeden negativní příspěvek. Dvakrát byla odvysílaná kriticky vyznívající 

reportáž o černé stavbě Patrika Oulického v Českém středohoří (Události v regionech a Události – shodně 
6.11.2010; stranická příslušnost Oulického k ODS nebyla v reportáži zmíněna). Dva negativně laděné příspěvky 
vykázala i bývalá místostarostka městské části Brno-sever Zdeňka Tůmová. První reportáž připomněla 
nahrávku, jež má dokládat přijímání úplatku Zdeňkou Tůmovou (Události v regionech – Brno 1.11.2010). Druhý 
příspěvek rozkrýval „podezřelé praktiky na radnici Brno-sever“. Podle moderátora Petra Malého „milionové 
zakázky pro firmy Petera Flimmela, člena sociální demokracie, přidělovali na městské části oficiálně jeho 
straničtí kolegové, místostarostové Karel Pospíšil a Zdeňka Tůmová. Sociální demokrat Peter Flimmel 
a jeho rodina opakovaně získávali zakázky malého rozsahu, kdy radnice přímo oslovovala konkrétní firmy. Za 
rok 2010 tak podnikatel získal 10 milionů korun“. Redaktorka Eva Lípová k tomu mimo jiné dodala: „V roce 
2009 začínal Peter Flimmel se dvěma menšími zakázkami v oblasti školství, tedy v resortu Zdeňky Tůmové. 
Za rok 2010 ale on a jeho rodina dostala od radnice 10 milionů korun. Dva miliony ve školství a osm milionů 
v oblasti bytové správy, tedy v resortu místostarosty Karla Pospíšila, taktéž ze sociální demokracie“ (Události 
v regionech – Brno 2.11.2010). V negativním hodnocení všech tří představitelů brněnské ČSSD se odrazily 
i zmíněné výroky moderátora a redaktorky ČT (viz graf 2.2.2.1.). Podobně tomu bylo v případě senátora a šéfa 
jihomoravské KDU-ČSL Stanislava Juránka, kterého redaktorka Eliška Bučinová nepřímo usvědčila ze lži, když 
tvrdil, že netušil o stínu korupce snášejícím se nad jeho spolustraníkem Františkem Adamcem, bývalým 
radním Jihomoravského kraje pro oblast zdravotnictví (Události v regionech – Brno 2.11.2010, viz 4. odstavec 
kap. 2.2.1.3.).  

 
� Negativně vyzněla pro brněnského zastupitele za ODS Jiřího Hosse zmínka o pokutě 150 tisíc korun, kterou 

dostal kvůli tomu, že nechal odvézt hlínu s archeologickými nálezy ze stavby kancelářského centra Trinity 
(Události v regionech – Brno 11.11.2010). Libor Duchoň z ČSSD a Marián Kuś ze strany SOS pro Český Těšín 
čelili obvinění, že se podíleli na kupčení s hlasy v Jirkově na Chomutovsku (Události v regionech – Praha 
15.11.2010) resp. v Českém Těšíně (Události v regionech – Ostrava 19.11.2010). U člena KDU-ČSL Václava 
Horáka bylo příčinou negativního hodnocení podezření ze střetu zájmu, do kterého se měl dostat díky prodeji 
pozemku, jenž se i díky jeho hlasu změnil z orné půdy na stavební parcelu, díky čemuž vzrostla jeho cena 
ze 150 tisíc na 6,5 milionu korun (Události v regionech – Brno 15.11.2010, viz 4. odstavec kap. 2.2.1.3.).  

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 15 

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

1

1

1

0 1 2

Zdeňka Tůmová, ČSSD

Stanislav Juránek, KDU-ČSL

Peter Flimmel, ČSSD

Karel Pospíšil, ČSSD
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politicích. 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 16 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

1

1

2

5

11

9

2

8

1

7

5

6

4

4

3

4

1

1

1

7

2

8

3

5

19

12

11

15

28

8

1

0 5 10 15 20 25 30 35

ČEZ

České dráhy

NWR Energy

Arcelor Mittal Ostrava

Tatra Kopřivnice

Letište Praha

Česká pošta

České aerolinie

OKD

Telefónica O2

Vítkovice

Lesy České republiky

Fortuna

Hyundai Nošovice

Komerční banka

Philip Morris

Agrofert

Škoda Auto

Raiffeisenbanka

ČSOB

RWE Transgas

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Stejně jako v předcházejících měsících roku 2010 se na prvních dvou místech žebříčku firem dle jejich 

zastoupení ve zpravodajství ČT vyskytovaly ČEZ a České dráhy. Zatímco prezentace železničního přepravce se 
skládala pouze z neutrálních referencí, společnost ČEZ vykázala po jednom ambivalentním a pozitivním 
příspěvku. Nejednoznačně vyznívající reportáž se soustředila na nelepšící se ovzduší v severních Čechách, 
na čemž nesou vinu i hnědouhelné elektrárny společnosti ČEZ. Ta sice investovala do jejich odsíření a chystá 
modernizaci elektrárny v Prunéřově, při které ovšem podle některých ekologů nehodlá použít nejmodernější 
dostupnou technologii (Události v regionech – Praha 3.11.2010). Pozitivně zabarvený příspěvek vyzdvihl 
vítězství ČEZ v anketě Top firemní filantrop, která sleduje, kolik peněz poskytují firmy na charitu a obecně 
prospěšné projekty (Ekonomika 11.11.2010). Díky svému prvenství v kategorii společenská odpovědnost 
k životnímu prostředí byla v tomto příspěvku kladně hodnocena i ČSOB.  

 
� Vedle ČEZu a ČSOB se námětem kladně laděného příspěvku staly ještě tři další firmy. Vítězství v soutěži Banka 

roku zúročila Česká spořitelna (mimo graf) ve dvou pozitivních příspěvcích (Ekonomika a Události, komentáře 
– shodně 10.11.2010). K příznivému hodnocení Škody Auto přispělo její první místo v anketě Czech Top 100 
(Ekonomika 26.11.2010). Obraz automobilky Hyundai Nošovice vylepšila zpráva o jejím zisku v letošním 
prvním pololetí poté, co ve stejném období loňského roku tonula ve ztrátě (Události, komentáře 5.11.2010).  

 
� V porovnání s minulým měsícem se výrazně zhoršil obraz podniku Lesy ČR ve zpravodajství veřejnoprávní 

televize. Zatímco v říjnu se všechny zmínky o společnosti nesly v neutrálním duchu, nyní převažovalo 
ambivalentní hodnocení. Lesy ČR si navíc jako jediný ze sledovaných ekonomických subjektů připsaly jeden 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 17 

negativní příspěvek, který zohledňoval pokutu od antimonopolního úřadu za chybu při výběru dodavatele 
kancelářského materiálu (Události v regionech – Praha 2.11.2010). Tři z pěti ambivalentních příspěvků 
rozebíraly trestní oznámení Hradecké lesní a dřevařské společnosti na Lesy ČR kvůli zneužívání dominantního 
postavení na trhu. Podle vedení státních lesů se hradecká firma mstí kvůli tomu, že s ní Lesy ČR neprodloužily 
smlouvu (2x Ekonomika a Události, komentáře – shodně 4.11.2010). Zbývající dva nejednoznačné příspěvky 
informovaly o kritice výběrového řízení Lesů ČR na dřevařské práce ze strany společnosti Wotan Forest. Lesy 
ČR se ústy svého mluvčího bránily, že pro rok 2011 vyhlásily nejtransparentnější tendry ve své historii. Podle 
Milana Baláka ze Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství je však dané výběrové řízení pro spoustu 
dřevařských subjektů likvidační (Události v regionech – Praha a Události – shodně 12.11.2010).  

 
� Největším počtem ambivalentních příspěvků se vyznačovala publicita OKD. V šesti ze sedmi nejednoznačných 

příspěvků byla řeč o tzv. bytech OKD. Pět reportáží se soustředilo na zvýšení nájemného v těchto bytech, 
šestý příspěvek si všímal žaloby ministerstva financí na společnost RPG, která dosud nezaplatila pokutu 
30 milionů za údajné porušení podmínek privatizace těchto bytů (Události v regionech – Ostrava 19.11.2010). 
Reportáž, jež se netýkala zmíněných bytů, referovala o plánu OKD na těžbu uhlí pod Orlovou. Uhelná 
společnost je podle svých slov připravena s místními jednat o případném odškodnění, někteří zdejší obyvatelé 
ale o dobré vůli těžařů pochybují (Události v regionech Ostrava – 25.11.2010).  

 

2.3.2. Vliv redaktora 
 
 

 
V listopadu 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při 
celkovém hodnocení sledovaných ekonomických subjektů. 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 18 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

6%

76%

18%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Skladba zpravodajství dle geografického zacílení příspěvků nedoznala oproti minulému měsíci žádných změn. 

Domácímu dění se věnovalo 76 % zpráv. Podíl zahraničních příspěvků znovu činil 18 %, příspěvky na pomezí 
domácího a zahraničního zpravodajství zůstaly na 6 %. 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 19 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

78

70

52

37

22

20

15

11

11

7

6

1

6

5

3

2

1

1

0 20 40 60 80

Legislativa, justice

Ekonomika

Servisní informace

Politický systém

Bezpečnost

Sociální problematika

Mezinárodní vztahy

Kriminalita

Doprava

Zdravotnictví

Společnost

Zaměstnání

Ekologie

Neštěstí, nehody

Komunikace a networking

Věda a výzkum

Vzdělání

Kultura
počet příspěvků

50

12

53

51

19

10

4

10

19

12

2

1

4

2

1 12

20

4

1

1

1

1

3

4

2

3

1

9

6

2

1

3

3

1

4

3

1

4

1

1

3

2

1

0 20 40 60 80

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 20 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

76

70

52

33

18

16

14

10

7

6

6

5

3

3

1

1

1

0 20 40 60 80

Legislativa, justice

Ekonomika

Servisní informace

Politický systém

Bezpečnost

Sociální problematika

Mezinárodní vztahy

Doprava

Kriminalita

Zdravotnictví

Zaměstnání

Ekologie

Společnost

Neštěstí, nehody

Věda a výzkum

Vzdělání

Komunikace a networking
počet příspěvků

2

50

12

52

51

15

7

10

3

18

124

1

1

11

19

2

4

1

4

2

1

1

4

3

2

1

2

2

4

9

3

4

3

1

1

0 20 40 60 80

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

16

15

4

4

4

3

3

2

1

1

1

1

0 3 6 9 12 15 18

Bezpečnost

Mezinárodní vztahy

Sociální problematika

Politický systém

Kriminalita

Společnost

Legislativa, justice

Ekonomika

Zdravotnictví

Kultura

Komunikace a networking

Doprava

počet příspěvků

1

1

1

15

12

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

2

2

1

1

1

1

2

0 3 6 9 12 15 18

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 21 

 
� Okruh legislativa, justice (78 příspěvků) se opět stal nejmedializovanějším tématem publicistické části 

vysílání ČT. Největší počet referencí (31, tj. 40 %) pocházel z pořadu Černé ovce. Na přetřes zde přicházel 
postup při reklamaci různých výrobků a služeb, řešily se zde otázky týkající se práv zaměstnanců 
i zaměstnavatelů. Tvůrci pořadu seznamovali diváky i s možnými komplikacemi majetkového vyrovnání 
po rozvodu, s lhůtou pro odvolání účastníků dědického řízení či s postupem, jak přimět majitele 
pronajímaného bytu k odstranění závady na jeho zařízení. Více než třetinu referencí (29, tj. 37 %) odvysílaly 
Otázky Václava Moravce, jejichž hosté se zabývali mimo jiné chystanými vládními reformami včetně té 
penzijní, plánovanými změnami zákoníku práce a systému zadávání armádních zakázek či vyhlášením stavu 
legislativní nouze v Poslanecké sněmovně. K diskutovaným námětům patřily i parlamentem posvěcené 
navýšení české mise v Afghánistánu, novela zákona omezující zisk solárních elektráren a rezignace 
místopředsedy Nejvyššího soudu Pavla Kučery na funkci soudce. Problematikou v oblasti legislativy, justice se 
zaobíraly i další publicistické pořady ČT (Reportéři ČT – 8 příspěvků, 168 hodin – 6, Máte slovo – 4).  

 
� Ekonomika (70 příspěvků) se po měsíční přestávce vrátila na druhou příčku žebříčku témat. Také v případě 

okruhu ekonomika uveřejnily většinu příspěvků Černé ovce (33) a Otázky Václava Moravce (22). O zbytek 
referencí se podělily pořady Reportéři ČT (8), Máte slovo (4) a 168 hodin (3). Vedle připravovaných vládních 
reforem, rozpočtových škrtů, protestů odborářů proti vládní politice, chystaného rozšíření výběru mýtného 
na další tuzemské silnice a zdanění slunečních elektráren se v Otázkách Václava Moravce hovořilo například 
i o projektech českého provinčního rekonstrukčního týmu v afghánském Lógaru. Černé ovce zase vedle příběhů 
upozorňujících na nestandardní jednání firem či institucí testovaly určité výrobky (zimní pneumatiky, 
nealkoholická piva, krémy na ruce atd.). 

 
� Téma politický systém (37 příspěvků) sestoupilo z druhé na třetí příčku žebříčku tematických okruhů 

(nepočítáme-li servisní informace). Tento pokles byl způsoben zejména skutečností, že na rozdíl od minulého 
měsíce nebyly vysílány speciály Otázek Václava Moravce k obecním volbám. V listopadu sytily publicitu tématu 
pouze tři pořady – Otázky Václava Moravce (21 příspěvků), 168 hodin (13 příspěvků) a Reportéři ČT (3). 
V Otázkách se kromě jiného probíraly změny ve vedení Senátu, uzavření koalice ODS a ČSSD na pražském 
magistrátu nebo blížící se volba předsedy ČSSD. Pořad 168 hodin si všímal například nejnovějších skandálů 
spjatých s italským premiérem Berlusconim, fenoménu dlouholetého teplického starosty a senátora Jaroslava 
Kubery či útoků na ruské novináře, jež mají zřejmě politické pozadí. Reportéři ČT osvětlili pochybnosti 
provázející obecní volby v severočeské Krupce a popsali zrod koalice občanských a sociálních demokratů 
v Praze.  

 
� Tematické okruhy bezpečnost a sociální problematika si prohodily svá minulá prostředí. K čtvrtému místu 

tématu bezpečnost (22 příspěvků) notně dopomohly Otázky Václava Moravce vysílané z Afghánistánu 
(7.11.2010), které byly rozděleny na celkem 13 příspěvků. Moderátor se svými hosty hovořil o projektech 
zdejšího českého rekonstrukčního týmu, o působení amerických sil v této zemi, o postavení dětí a žen 
v Afghánistánu, o boji proti terorismu, o nastávajícím summitu NATO v Lisabonu atd. Daného tematického 
okruhu se dotkly i Otázky z 21.11.2010, kde se v souvislosti s obviněním bývalého ministra obrany Martina 
Bartáka z korupce hovořilo o armádních zakázkách. Na kauzu Martina Bartáka cílil i pořad 168 hodin, který se 
dále věnoval blížícímu se soudu s tzv. obchodníkem se smrtí Viktorem Buttem, odsouzení tzv. piráta z D1 
na pět let do vězení či přísným bezpečnostním opatřením na amerických letištích. Černé ovce testovaly zimní 
pneumatiky, Reportéři ČT se zajímali o rizika spojená s užíváním drog. 

 
� Necelá polovina příspěvků k tématu sociální problematika pocházela z Otázek Václava Moravce, k jejichž 

námětům se řadily penzijní reforma, odborářské protesty proti úsporám vlády Petra Nečase, stav afghánského 
vězeňství či postavení žen a dětí v Afghánistánu. Černé ovce se kromě jiného soustředily na kvalitu úklidu 
na toaletách ve zdravotnických zařízeních. Reportéři ČT představili muže, jenž se vyléčil z drogové závislosti. 
Drogovou tematiku se zaobíral i jeden z příspěvků pořadu 168 hodin, který zpochybňoval přístup ruských úřadů 
k uživatelům heroinu. Pořad Máte slovo bral zřetel na důsledky zdražení léků, zvýšení nájemného či práce 
načerno.  

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 22 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Medializace politických stran 

3.2.1.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

2 10

1

30

23

23

13

7

2

1

2 8

1

2

2

1

1

0 10 20 30 40 50

ČSSD

ODS

TOP 09

Věci veřejné

KSČM

KDU-ČSL

SNK-ED

Strana zelených

Jiná strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

15

6

11

11

9

6

1

1

8

7

2

3

2

5

4

6

8

13

2 2

1

1

4

1

0 10 20 30 40 50

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku
část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka  
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� Z parlamentních subjektů si pouze KSČM (8 příspěvků) zachovala své postavení v žebříčku stran (5. místo) dle 

počtu výskytů v publicistických pořadech. Do čela postoupila ČSSD (40 příspěvků), jež na druhou pozici 
odsunula ODS (35). Po pěti měsících, kdy byla míra medializace TOP 09 a Věcí veřejných plus minus 
vyrovnaná, „topka“ svému koaličnímu partnerovi v počtu příspěvků výrazně odskočila (24 vs. 15 příspěvků) 
a osamostatnila se na třetím místě. Pohyb nastal i ve spodní polovině žebříčku, která zpravidla náleží 
uskupením nezastoupeným v Poslanecké sněmovně. Ze šestého místa na osmé se propadla Strana zelených, 
k níž se vztahoval pouze jeden příspěvek. Strana tak doplatila hlavně na ukončení vysílání předvolebních 
speciálů Otázek VM, kde dostávala prostor vzhledem ke svému relativně silnému postavení v některých větších 
městech. Díky výraznému poklesu publicity zelených si v daném žebříčku trochu paradoxně polepšily KDU-ČSL 
(ze 7. na 6. místo; v listopadu 3 příspěvky) a SNK-ED (z 8. na 7. místo; 2 příspěvky), jež byly nuceny odepsat 
též výrazný počet příspěvků, a to ze stejného důvodu jako zelení.  

 
� Jinak i listopad potvrdil trend posledních měsíců, kdy prvních pět míst žebříčku pravidelně obsazovaly strany 

zasedající v Poslanecké sněmovně. Poměr sil mezi nimi opět výrazně ovlivnily Otázky Václava Moravce (ČSSD – 
28 příspěvků, ODS – 20, TOP 09 – 17, VV – 11, KSČM – 7). ČSSD v tomto pořadu v listopadu reprezentovali 
Bohuslav Sobotka, Michal Hašek, Milan Štěch, Jiří Dienstbier a Jiří Dienstbier ml. ODS pak zastupovali Petr 
Nečas, Alexandr Vondra a Bohuslav Svoboda, TOP 09 Karel Schwarzenberg, Miroslav Kalousek a Zdeněk Tůma, 
Věci veřejné Vít Bárta a KSČM Miloslava Vostrá. Zbývající publicistické pořady už pořadí stran nezměnily, 
ačkoli třeba ve 168 hodinách byla častěji zmiňována ODS (11 příspěvků) než ČSSD (7).  



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 23 

 

3.2.1.2. Vývoj medializace vybraných stran 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če

t 
př

ís
pě

vk
ů

ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Strana zelených TOP 09 Věci veřejné Strana práv občanů

 
Graf znázorňuje vývoj medializace vybraných stran v publicistických pořadech ČT v roce 2010. 
 
� S propadem počtu referencí se potýkaly všechny sledované strany, čehož příčinou bylo jednak ukončení 

vysílání předvolebních speciálů Otázek a jednak nadprůměrný zájem ČT o politické strany v minulém měsíci, 
kdy se volilo do obecních zastupitelstev a do třetiny Senátu. Hlavně díky příspěvkům o volbách zaznamenaly 
v říjnu ODS, ČSSD, TOP 09, Věci veřejné a KSČM svou rekordní medializaci v letošním roce.  

 
� Relativně nejméně si v meziměsíčním srovnání pohoršila ČSSD (o 47 %, ze 76 na 40 přípěvků). Ostatní strany 

tratily více než polovinu příspěvků (ODS – pokles z 88 na 35, TOP 09  - z 54 na 24, Věci veřejné – z 54 na 15, 
KSČM – z 38 na 8, KDU-ČSL – z 19 na 3 a SZ – z 21 na 1). Strana práv občanů nebyla medializována (v říjnu 
3 reference).  

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 24 

 

3.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

96%

0%

100%

6%

29%

65%

33%

67%

5%

20%

75%

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

ČSSD

87%

13%

87%

13%

100%

Strana zelenýchSNK-EDKDU-ČSLKSČM

Věci veřejnéTOP 09ODS

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 
� Ponecháme-li stranou KDU-ČSL, u níž jediný ambivalentní příspěvek představoval 33 % celkové medializace, 

tak nejhorší obraz měly ČSSD a ODS, kterým se jednak dostalo dvakrát negativního hodnocení a jednak 
vykázaly nejvyšší počet nejednoznačných referencí (ODS 10, ČSSD 8). Není bez zajímavosti, že obě strany 
čelily ve dvou negativních příspěvcích kritice současně, navíc sdílely hodnocení i v osmi ambivalentních 
příspěvcích.  

 
� První ze dvou negativních příspěvků se zaobíral údajně předraženým nákupem pro pět krajských nemocnic 

v Ústeckém kraji financovaným z evropských peněz. Ke kauze se po čase vrátili Reportéři ČT (1.11.2010). Ti 
se na nákup ptali mimo jiné předsedy Regionální rady regionu soudržnosti Severozápad Jiřího Šulce, 
místopředsedy představenstva Krajské zdravotní Reného Budjače (oba ODS) a předsedy představenstva 
Krajské zdravotní Petra Bendy (ČSSD). Posledně zmíněný politik navzdory slibu rozhovor ČT na dané téma 
neposkytl, oba představitelé ODS reagovali na otázky redaktorky Markéty Dobiášové podrážděně (Jiří Šulc: „Já 
myslím, že byste se měli nechat vyšetřit asi“). Výroky redaktorky Markéty Dobiášové se podílely 
na negativním hodnocení jak zmíněných politiků (viz graf 3.2.2.1.), tak i jejich stran (viz graf 3.2.1.4.). Druhý 
negativní příspěvek kritizoval uzavření koalice občanských a sociálních demokratů v Praze, které redaktorka 
Nora Fridrichová komentovala mimo jiné takto: „Zatímco pražská ODS se před volbami zakamuflovala 
gynekologem Svobodou, stará garda z ČSSD použila jako fíkový list právníka Jiřího Dienstbiera. Jakmile se ale 
po volbách vzepřel jejím námluvám z ODS, fíkový list šel dolů“ (168 hodin 21.11.2010, viz graf 3.2.1.4.).  

 
� Tři z osmi příspěvků vyznívajících nejednoznačně jak pro ODS, tak pro ČSSD pojednávaly o jejich společné 

koalici v Praze. Pražští leadeři ODS, ČSSD a TOP 09 o ní diskutovali v Otázkách Václava Moravce (21.11.2010 – 
2 příspěvky), kde postup Bohuslava Svobody z ODS kritizoval Zdeněk Tůma, sociální demokrat Jiří Dienstbier 
mladší se zde zase distancoval od postupu své strany. Peripetie zrodu pražské koalice popsali a kritické názory 
na ni shrnuli Reportéři ČT (22.11.2010), kteří poskytli dostatečný prostor k vyjádření i zástupcům 
inkriminovaných stran.  

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 25 

� Dva ambivalentní příspěvky o obou stranách odvysílal pořad 168 hodin. Někteří pražští politici ODS a ČSSD 
byli v reportáži nazvané Zlatá Praha představeni jako ti, kteří si vydělali miliony korun v dozorčích radách 
městských společností. V případě ODS posouvala její hodnocení negativním směrem i poznámka redaktorky 
Zuzana Luňákové (viz graf 3.2.1.4.), že TOP 09 do návrhu koaliční smlouvy s ODS „vtělila záludný dodatek, 
který by povoloval maximálně jen jednu dozorčí radu, nikoli už tedy představenstva, a maximálně za 30 tisíc 
měsíčně“, což byla podle následujícího svědectví Kateřiny Eliášové ze serveru Aktuálně.cz pro ODS „poměrně 
dost tvrdá podmínka“ (168 hodin 7.11.2010). Vzhledem k prostoru, jejž představitelé ODS v reportáži dostali, 
bylo celkové hodnocení ODS nejednoznačné, stejně jako u ČSSD. Druhá reportáž pořadu 168 hodin 
(28.11.2010) se soustředila na umisťování ve volbách neúspěšných politiků ODS a ČSSD do dozorčích rad 
polostátních společností, na ministerstva či na radnice městských částí. Lukáš Dolanský a Nora Fridrichová 
komentovali jednotlivé případy občanských a sociálních demokratů, o něž se jejich strany tzv. postaraly. 
Redaktor Dolanský k tomu poznamenal, že „důležitá přitom není odbornost, ale stranická legitimace“, Nora 
Fridrichová zase mluvila o „érárních trafikách pro straníky“. Tyto výroky posouvaly (celkově ambivalentní) 
hodnocení ODS a ČSSD negativním směrem (viz graf 3.2.1.4.). 

 
� Zbývající tři ambivalentní příspěvky o ODS i ČSSD pocházely z Otázek Václava Moravce, kde se 14.11.2010 

utkali úřadující šéfové obou stran Petr Nečas a Bohuslav Sobotka. Ti se neshodli v pohledu na vládní 
rozpočtové škrty a s nimi související odborářské protesty, na penzijní reformu či na to, kdo nese odpovědnost 
za neprůhledné armádní zakázky. Oba dva příspěvky, v nichž byla nejednoznačně posuzována pouze ODS, 
byly uveřejněny v pořadu Reportéři ČT. První se týkal navrhované změny územního plánu města Prahy, díky 
níž by se z rekreační zóny pod pražskou Parukářkou stala stavební parcela. Změnu odsouhlasilo zastupitelstvo 
příslušné městské části. Pro hlasoval i zastupitel za ODS Pavel Hurda, jenž podniká s Lubošem Havlem, který 
se zároveň podílí na developerském projektu závislém na zmíněné změně územního plánu (Reportéři ČT 
15.11.2010). Druhý příspěvek cílil na pravděpodobně nevýhodnou směnu městského majetku v Brně, která jde 
na vrub tehdejšímu vedení města v čele s ODS. Město tehdy za pět lukrativních místností získalo zchátralý 
palác Jalta. Podle redaktorky Andrey Máslové „svého času ráj veksláků se známým Tuzexem v pasáži se sám 
stal centrem vekslu, na kterém město hodně prodělalo“ (Reportéři ČT 29.11.2010; viz graf 3.2.1.4.). Postup 
městské rady hájil v reportáži tehdejší primátor za ODS Richard Svoboda. 

 
� TOP 09 se jako jediná strana mohla pochlubit pozitivním hodnocením v listopadové publicistice ČT. Kladně 

pro ni vyzněla výše zmíněná informace, že při jednání s ODS o ustanovení společné koalice na pražském 
magistrátu požadovala omezení působení politiků ve statutárních orgánech městských společností (168 hodin 
7.11.2010). Věci veřejné si připsaly dva ambivalentní příspěvky v pořadu 168 hodin. Nejprve příliš 
nezabodoval ministr školství za tuto stranu Josef Dobeš, který získal jen na čtyři z 11 možných bodů, když 
odpovídal redaktorce na pět namátkově vybraných otázek z testů určených pro státní maturity (168 hodin 
7.11.2010). Druhý příspěvek (14.11.2010) se objevil v rubrice Malostranské korekce, kde Miroslav Korecký 
komentoval odebrání řidičského průkazu Vítu Bártovi a údajnou nerozhodnost Radka Johna (oba Věci veřejné). 
V uvedené rubrice se nacházel i jediný nejednoznačný příspěvek o KSČM, který souvisel s názorem herečky 
Švorcové, že vhodným premiérem by mohl být například komunistický poslanec Pavel Kováčik, prezidentem 
pak Vojtěch Filip, jenž je „dokonce i hezkej“ (168 hodin 21.11.2010). Rovněž jediné ambivalentní hodnocení 
KDU-ČSL pocházelo z Malostranských korekcí, které si všímaly některých výroků nového lidoveckého předsedy 
Pavla Bělobrádka, jenž se mimo jiné vyznal z obliby skinheadské skupiny Orlík (168 hodin 28.11.2010).  

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 26 

 

3.2.1.4. Vliv redaktora 
 
 

5

3

0 1 2 3 4 5 6 7

ODS

ČSSD
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politických stranách. 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 27 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

1

1

1

2

1

1

4

22

16

12

11

9

10

8

7

8

7

7

7

6

5

3

5

4

5

3

0 5 10 15 20 25

Petr Nečas, ODS

Miroslav Kalousek, TOP 09

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Michal Hašek, ČSSD

Vít Bárta, VV

Karel Schwarzenberg, TOP 09

Bohuslav Svoboda, ODS

Václav Klaus, prezident

Milan Štěch, ČSSD

Mirek Topolánek, ODS

Jiří Dienstbier mladší, ČSSD

Alexandr Vondra, ODS

Zdeněk Tůma, TOP 09

Jaromír Drábek, TOP 09

Boris Šťastný, ODS

Miroslava Vostrá, KSČM

Karel Březina, ČSSD

Jiří Paroubek, ČSSD

David Rath, ČSSD

Martin Barták, ODS

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

13

6

7

5

3

5

4

4

3

7

2

4

2

2

1

3

2

3

1

2

9

10

5

6

7

5

5

4

5

5

3

4

3

4

2

3

2

3

2

0 5 10 15 20 25

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Od června si premiér Petr Nečas udržuje pozici nejmedializovanějšího politika v publicistických pořadech 

České televize (ve zpravodajství „vládne“ již od května). Většina politiků, jejichž jména zahrnuje graf 3.2.2., 
přijala pozvání do listopadových Otázek Václava Moravce. K výjimkám patřili vedle bývalých premiérů Mirka 
Topolánka a Jiřího Paroubka například prezident Václav Klaus nebo ministr práce a sociálních věcí Drábek. 
I pro Jaromíra Drábka však platilo, že jádro jeho publicity spočívalo v Otázkách VM, kde bylo jeho jméno 
zmiňováno účastníky diskuse, případně byl ministr citován. Jediné živé vystoupení v publicistice ČT 
představovala pro ministra jeho účast v jednom z vydání pořadu Máte slovo (18.11.2010). V případě Václava 
Klause převažovaly příspěvky z pořadu 168 hodin nad zmínkami z Otázek. Medializace pražských politiků 
a spolutvůrců nové magistrátní koalice Borise Šťastného a Karla Březiny byla vcelku rovnoměrně rozložena 
do tří pořadů (2x Otázky VM, 2x 168 hodin, 1x Reportéři ČT). Obraz Davida Ratha v publicistice veřejnoprávní 
televize utvářel v listopadu především pořad 168 hodin (3 příspěvky vs. 1 citace v Otázkách VM). O prezentaci 
Martina Bartáka se rovným dílem podělily Otázky VM a 168 hodin. Bývalý ministr obrany Barták se kvůli 
podezření z požadování úplatku po amerických představitelích automobilky Tatra stal nejčastěji ambivalentně 
hodnoceným politikem (4 příspěvky). 

 
� U devíti politiků byl zaznamenán alespoň jeden negativní příspěvek, přičemž výroky redaktorů ČT měly vliv 

na nepříznivé hodnocení u šesti politiků (viz graf 3.2.2.1.). V případě Jiřího Šulce, René Budjače (oba ODS) 
a Petra Bendy (ČSSD) se jednalo o reportáž cílící na zřejmě předražené nákupy zdravotnické techniky pro pět 
nemocnic sdružených ve společnosti Ústeckého kraje Krajská zdravotní (Reportéři ČT 1.11.2010). Budjač 
a Benda stojí v čele Krajské zdravotní a bývalý ústecký hejtman Jiří Šulc předsedá Regionální radě regionu 
soudržnosti Severozápad, která přidělila společnosti dotaci pocházející z peněz EU. Všichni tři politici 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 28 

reagovali na otázky redaktorky Markéty Dobiášové ohledně pravděpodobně předraženého nákupu popudlivě, 
případně vůbec (viz 2. odstavec kap. 3.2.1.3.). Část z materiálu natočeného pro účely dané reportáže využil 
i pořad 168 hodin (7.11.2010), který zprostředkoval divákům útěk Jiřího Šulce před Markétou Dobiášovou, 
z čehož rezultoval druhý listopadový negativní příspěvek pro Jiřího Šulce. Bývalý radní na Praze 3 Pavel Hurda 
hlasoval pro změnu územního plánu, která vyhovuje projektu, na němž se podílí Luboš Havel, s nímž Hurda 
podniká v jiné firmě (viz 5. odstavec kap. 3.2.1.3.). Hurda odmítal, že by se kvůli tomu dostal do střetu 
zájmů. Navíc si prý nevšiml, že za developerským projektem stojí jeho známý. Redaktorka Lucie Sehnalová 
k tomu podotkla: „Možná si skutečně Pavel Hurda nebyl vědom, že ve společnosti Ortenaria je jeho známý 
Luboš Havel. Čeho si ale všimnout mohl, je, že společnost Ortenaria sídlí na stejné adrese jako Poděbradská 
basketbalová, ve které je on i Luboš Havel“ (Reportéři ČT 15.11.2010). Na negativním hodnocení nového 
pražského primátora Bohuslava Svobody se podílel i následující výrok moderátorky Nory Fridrichové: 
„Po komunálních volbách v Praze se Bohuslav Svoboda z ODS nechal slyšet, že se Zdeňkem Tůmou z TOP 09 by 
šel klidně i krást koně. Jak ale vidno, s ČSSD se mu nakonec chce ještě víc. Pražská koalice se zrodila v úterý 
nad ránem v porodnici. Zatímco dříve platilo, že volič nemá nadávat, když nechodí volit, díky Praze teď platí 
pravidlo nové, že volič si může volit, jak chce, my to pak stejně nějak domluvíme“ (168 hodin 21.11.2010). 
K bývalému ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi se negativně stavěl příspěvek pořadu Reportéři ČT, který 
seznámil diváky s příběhem muže, jehož pozemek je ostřelován míčky z vedlejšího golfového hřiště. 
Moderátor Marek Wollner reportáž uvodil těmito slovy: „Pan Šír bydlí doslova mezi golfovými odpališti. Hřiště 
přitom dlouho fungovalo načerno, bez potřebných povolení. Asi není náhodou, že jako doma je na hřišti 
bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček“ (1.11.2010). Reportáž dále upozornila, že hřiště patří bývalé Řebíčkově 
firmě Viamont a že exministr Topolánkovy vlády nechtěl případ komentovat. 

 
� Dva ze tří politiků, u nichž se do negativního hodnocení nepromítly výroky redaktorů ČT, čelili kritice z úst 

ministra dopravy Víta Bárty. Ten označil bývalé starosty Prahy 1 a Prahy 5 Filipa Dvořáka a Milana Jančíka 
za kmotry (Otázky Václava Moravce 28.11.2010). Pro Petra Hulinského vyzněla negativně skutečnost, že si 
v městských firmách vydělal necelých sedm milionů korun. Ta částka překvapila i Hulinského spolustraníka 
a náměstka pražského primátora Karla Březinu, podle něhož se jedná o „věc, která se musí do budoucna 
řešit“ (168 hodin 7.11.2010).  

 

3.2.2.1. Vliv redaktora 
 

2

1

1

1

1

1

0 1 2 3 4

Jiří Šulc, ODS

René Budjač, ODS

Petr Benda, ČSSD

Pavel Hurda, ODS

Bohuslav Svoboda, ODS

Aleš Řebíček, ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku  
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 29 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

2

1

4

3

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6

Tatra Kopřivnice

ČEZ

Pražská energetika

Kooperativa

Letište Praha

Lesy České republiky

Raiffeisenbank

Česká spořitelna

E.ON

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� Zájem ČT o úplatkářskou kauzu Martina Bartáka vynesl Tatru Kopřivnice do čela žebříčku firem dle počtu 

referencí v publicistických pořadech. Automobilka, jejíž představitelé na údajné korupční chování tehdejšího 
náměstka ministryně obrany upozornili, byla hodnocena neutrálně.  

 
� Po jednom negativním příspěvku si v listopadové publicistice připsaly Kooperativa a Raiffeisenbank. 

Pro pojišťovnu Kooperativa vyzněla nepříznivě reportáž popisující případ muže, jenž měl u společnosti 
uzavřené povinné ručení. Po vážném zranění nohy při dopravní nehodě požadoval po pojišťovně náhradu 
za trvalé následky a za příplatek k penzijnímu pojištění, který mu v době pracovní neschopnosti přestal 
zaměstnavatel platit. Zatímco Kooperativa se brání, že podle občanského zákoníku nemá klient na tyto 
náhrady právo, jeho lékař i redaktory ČT přizvaný advokát jeho nárok potvrzovali (Černé ovce 22.11.2010). 
Negativní reportáž o Raiffeisenbank osvětlila příběh její klientky, které zmizelo z účtu pět milionů korun, 
když částku postupně v pobočkách banky vybral neznámý pachatel se zfalšovaným pasem. Moderátor Marek 
Wollner poznamenal, že „okolnosti výběru působily tak podezřele, že se měla rozblikat všechna varovná 
světla, bankéři zůstali v klidu a zlodějům bleskově vyhověli“. Redaktor Filip Černý se pozastavil nad tím, 
že se banka nechce k případu vyjádřit a podivil se, jak je Raiffeisenbak „náhle obezřetná a peníze na účet 
odmítá vrátit, dokud neskončí vyšetřování“ (Reportéři ČT 8.11.2010 – viz graf 3.3.1.1.).  

 
� Jedna ze dvou ambivalentních reportáží o Pražské energetice popsala její spor s klientem, který 

ji upozornil, že mu účtuje elektřinu na základě špatného tarifu. Následkem toho po něm společnost začala 
vymáhat statisícovou částku, kterou dluží na základě výpočtu podle správného tarifu (Černé ovce 8.11.2010). 
Námětem druhého nejednoznačného příspěvku bylo prodloužení kontraktu mezi Prahou 5 a Pražskou 
energetikou, které v poslední den ve funkci posvětil odcházející starosta Milan Jančík. Ten se krátce poté stal 
místopředsedou představenstva Pražské energetiky (168 hodin 28.11.2010).  

 
� Ambivalentně vyznívající zmínku o Lesích ČR pronesl premiér Petr Nečas v Otázkách Václava Moravce 

(14.11.2010). Podle ministerského předsedy vypisuje státní podnik bez výběrového řízení zakázky v hodnotě 
miliard – týká se to například úklidu klestí v lesích.  

 
 

 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 30 

3.3.1.1. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2

Raiffeisenbank

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých ekonomických subjektech. 
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 31 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

8%

85%

7%

domácí i zahraniční

domácí témata

zahraniční témata

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Příspěvky z domova se podílely na publicistice ČT z 85 %, tj. o pět procentních bodů méně než v říjnu tohoto 

roku. Podíl příspěvků ze zahraničí vzrostl ze 4 % na 7 %; meziměsíční nárůst vykázaly též příspěvky vztahující 
se současně k dění v ČR i v zahraničí.  

 
 
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 32 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 33 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politických a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv 
na  celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.11.2010 – 30.11.2010 34 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech – 
Ostrava (repríza na ČT 24); Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; 
Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


