
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.10.2010 – 31.10.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již patnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2010 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 5 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 5 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................6 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................6 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 9 
2.2.1. Medializace politických stran...................................................................................9 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 14 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 16 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 16 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 17 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 18 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................19 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 19 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 20 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 20 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 22 
3.2.1. Medializace politických stran................................................................................. 22 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 27 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 29 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 29 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 31 

4. METODIKA...........................................................................................................32 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 32 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 32 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 32 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 33 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 33 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 33 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 33 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 33 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 33 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................34 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Říjnové komunální a senátní volby ovlivnily do značné míry tematickou strukturu zpravodajství i publicistiky 

České televize. V případě zpravodajství se počet příspěvků zařazených do tématu politický systém 
meziměsíčně zvýšil o 60 %, v publicistické části vysílání činil tento nárůst dokonce 75 %. I přesto zůstala 
nejfrekventovanějším zpravodajským tématem ekonomika, v publicistickým pořadech pak náleželo nejvíce 
referencí opět do okruhu legislativa, justice. Viz kap. 2.1. a 3.1. 

 
� Samotné volební zpravodajství ČT pokrývalo pestrou škálu témat. Vedle informování o předvolební kampani 

a o samotných výsledcích voleb věnovala televize velkou pozornost sestavování koalic po volbách do obecních 
zastupitelstev. Ve zpravodajských relacích a zejména pak v publicistickém pořadu 168 hodin zaznívala kritika 
účelového sestavování městských rad, kdy se spojí několik nesourodých subjektů dohromady, aby vyšachovaly 
vítěze voleb. Podobně jako další média i Česká televize si všímala uzavírání tzv. velkých koalic (ČSSD + ODS) 
v místech, kde bylo možné sestavit například středopravicovou „vládu“ (např. vyjednávání v Brně). Česká 
televize osvětlovala i temné stránky voleb, mezi něž patřilo kupčení s hlasy, svážení voličů k volebním 
místnostem a přihlašování skupin lidí k trvalému pobytu za účelem získat těsně před volbami nové hlasy 
pro určité politické subjekty. Senátní volby tolik dramatických příběhů nenabízely, zde se ČT mohla soustředit 
hlavně na programy jednotlivých kandidátů postoupivších do druhého kola a na důsledky obměny třetiny 
Senátu pro celostátní politiku. Z hlediska vyváženosti se naskýtá jedna připomínka. Stálo by podle nás 
za zvážení, zdali po obecních a senátních voleb dostali dostatečný prostor k vyjádření zástupci KDU-ČSL, která 
na rozdíl od květnového hlasování do Sněmovny v podzimních volbách relativně uspěla. Více v kap. 2.2. a 3.2. 

 
� V pořadí politických stran podle počtu příspěvků ve zpravodajství si pohoršily Věci veřejné a KSČM, jež tak 

částečně doplatily na slabší výsledek ve volbách. Na jejich úkor si naopak polepšily TOP 09 a KDU – ČSL, 
jejichž volební výsledek měl příznivý vliv na jejich medializaci (KDU-ČSL získala dva senátory, TOP 09 
zaznamenala výrazné vítězství v Praze). Pořadí stran ovládá již od května ODS, jejíž náskok před druhou ČSSD 
se však s každým dalším měsícem ztenčuje. V čele žebříčku stran dle jejich zastoupení v publicistických 
pořadech byla vedoucí ODS vystřídána ČSSD, jinak se pořadí relevantních stran měnilo minimálně. Prvních pět 
míst v daném žebříčku dlouhodobě obsazuje pět stran zastoupených v Poslanecké sněmovně. Viz kap. 2.2.1.1. 
a 3.2.1.1. 

 
� Pomineme-li nerelevantní uskupení typu Dělnické strany sociální spravedlnosti, tak nejproblematičtější rysy 

nesl v říjnovém vysílání ČT obraz ODS, jež vykázala nejvyšší počet ambivalentních referencí jak 
ve zpravodajství, tak v publicistice. Tyto nejednoznačné příspěvky často souvisely s obecními volbami. 
V publicistických pořadech, hlavně pak v předvolebním speciálu Otázek Václava Moravce, odmítali povolební 
spolupráci s pražskými občanskými demokraty někteří politici z řad ČSSD, Stran zelených a Věcí veřejných. 
Zpravodajské relace upozorňovaly na velké ztráty voličských hlasů pro ODS v některých městech. 
Negativnímu hodnocení čelily politické strany spíše výjimečně. Nejvíce pozitivních příspěvků pojednávalo 
o ČSSD. Jejich společným námětem byl úspěch strany v senátních a částečně i v komunálních volbách. Více 
v kap. 2.2.1.3. a 3.2.1.3. 

 
� Z jednotlivých politiků se největšímu zájmu ČT těšili premiér Petr Nečas a další členové jeho vlády. Zejména 

kvůli obecním volbám se mezi nejuváděnějšími politiky objevili kandidáti na post primátorů velkých měst, 
což platilo především v publicistice, kde sehrálo velkou roli vysílání předvolebních speciálů Otázek Václava 
Moravce. Výjimečně vysoké pozornosti se ve zpravodajství dostalo starostovi Moravského Krumlova Jaroslavu 
Mokrému, jenž se stavěl proti stěhování Slovanské epopeje ze zdejšího zámku do Prahy. V říjnovém vysílání 
ČT vystupovali především politici stran zasedajících v Poslanecké sněmovně. Z řad ostatních subjektů se 
v ČT objevovali hlavně představitelé KDU-ČSL a Strany zelených, což bylo způsobeno jejich alespoň 
částečným ukotvením v komunální politice a v případě křesťanských demokratů i ziskem dvou křesel 
v senátních volbách. Část medializace těchto stran pramenila z jejich nedávného působení ve vládě Mirka 
Topolánka. Viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� V ekonomickém zpravodajství byly tradičně nejčastěji zmiňovány společnosti ČEZ a České dráhy. Nejhůře 

hodnoceným ekonomickým subjektem v říjnovém vysílání ČT se stala stavební společnost Metrostav, jíž 
přičetl Český báňský úřad hlavní vinu za červencový propad tunelu Blanka. Metrostav se potýkal s kritikou 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 4 

především ve zpravodajských relacích, ale negativní hodnocení zaznamenal i v pořadu Reportéři ČT. 
V publicistické části vysílání zaznívalo nejčastěji jméno společnosti ABL, jejíž hodnocení mělo převážně 
ambivalentní odstín, k čemuž přispěla vazba této bezpečnostní agentury na vládní stranu Věci veřejné. Více 
v kap. 2.3. a 3.3. 

 
� Rozhodující vliv výroků redaktora na hodnocení sledovaných subjektů byl znovu pozorován jen 

v zanedbatelném množství reportáží a zpráv (8 z celkových 2 417 příspěvků, tj. 0,3 %). Všechny zaznamenané 
případy se týkaly politické sféry. Ve zpravodajství bylo pozitivním směrem ovlivněno hodnocení premiéra 
Petra Nečase a kandidáta na brněnského primátora Roberta Kotziana, naopak kritika se zde snesla na starostu 
Chvalovic Jaroslava Stáňu. V publicistických pořadech Reportéři ČT a 168 hodin mířila kritika redaktorů 
na pražského radního Radovana Šteinera, středočeského hejtmana Davida Ratha, předsedu KSČM Vojtěcha 
Filipa a ministra vnitra Radka Johna. Naopak pozitivním směrem posunul výrok redaktora ČT hodnocení 
náměstka pražského primátora Rudolfa Blažka. Viz grafy 2.2.2.1., 3.2.1.4. a 3.2.2.1.   

 
 
  



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 5 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

824

615

315

284

245

241

183

166

156

152

152

150

149

78

29

69

39

45

48

0 200 400 600 800 100
0

120
0

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Politický systém

Společnost

Bezpečnost

Sociální problematika

Kriminalita

Doprava

Ekologie

Neštěstí, nehody

Kultura

Mezinárodní vztahy

Zaměstnání

Zdravotnictví

Komunikace a networking

Vzdělání

Věda a výzkum

Sport

počet příspěvků

171

437

124

120

123

10

29

83

75

13

11

17

8

5

4

52

5

13

1

302

95

501

42

176

84

93

130

6

50

59

5

68

29

28

40

68

136

12

135

4

3

6

23

25

9

28

24

6

4

29

5

12

35

41

19

125

3

1

1

6

12

2

3

5

31

2

20

21

6

8

6

2

26

27

0 200 400 600 800 1000 1200

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 6 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

140

133

127

116

98

78
67

25

63

45

28

25

144

173

189

621

526

230

315

0 150 300 450 600 750 900

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Politický systém

Společnost

Bezpečnost

Kriminalita

Kultura

Doprava

Sociální problematika

Ekologie

Neštěstí, nehody

Mezinárodní vztahy

Zaměstnání

Zdravotnictví

Vzdělání

Komunikace a networking

Sport

Věda a výzkum
počet příspěvků

116 369 111

302

105

14

13

6

3

4

36

72

8

9

17

13

80

71

53

116

135

81

35

35

28

6
24

379

38

5

62

111

45

62

88 19

19

22

13

3

6

8

35

5

9

19
6

1

10

106

8

28

3

25

24

2

2

1

9
19

18

24

3

1

1

5

3

6

3

0 150 300 450 600 750 900

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

264

149

121

87

64

64

55

1

54

39

5

13

15

18

21
25

28

29

0 50 100 150 200 250 300

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Legislativa, justice

Bezpečnost

Společnost

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Politický systém

Ekologie

Doprava

Kriminalita

Komunikace a networking

Zaměstnání

Věda a výzkum

Zdravotnictví

Kultura

Sport

Vzdělání
počet příspěvků

74 170

84

83

52

43

45

33

5

16

3

16

19

1

18

17

4

2

5

1

25

14

15

8

13

21

8

33

20

3

5

3

1

11

4

17
29

5

3

14

11

34

3

2

1

2

4

4

5

3

5

31

3

0 50 100 150 200 250 300

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 7 

 
� Tematickému okruhu ekonomika se věnovalo 824 zpráv, což bylo nejméně od května tohoto roku (656). 

V porovnání s předcházejícími dvěma měsíci (shodně 1 032 příspěvků) se publicita tématu propadla o 20 %. 
Více než třetina říjnových zpráv (295) pocházela z Událostí v regionech. Z přehršle námětů říjnových reportáží 
tohoto pořadu zmiňme například spory mezi ostravskými společnostmi Evraz Vítkovice Steel a ArcelorMittal 
o cenu surového železa, dokončení kanalizace ve Vrchlabí za pomoci evropských peněz či pokutu pro firmu 
Metrostav od města Praha kvůli červencovému propadu tunelu Blanka. V pořadech Události, Ekonomika 
a Události, komentáře se nejčastěji řešily reformy a rozpočtové škrty v jednotlivých evropských zemích 
včetně ČR. Zmiňovány byly především zadlužené Řecko a stávkami proti penzijní reformě ochromená Francie. 
Domácí zpravodajství se soustředilo na přípravu rozpočtu na příští rok a s tím související úsporná opatření 
(snížení platů ústavních činitelů, pokles objemu částky vynakládané na mzdy státních zaměstnanců atd.). 
Pozornost ČT se upírala též k vývoji některých makroekonomických ukazatelů (inflace, nezaměstnanost, vývoj 
státního dluhu atd.). Další ekonomicky laděné příspěvky cílily na burzovní zpravodajství, na dění 
ve významných domácích i zahraničních firmách, na snahy vládních stran snížit dopady očekávaného nárůstu 
cen elektřiny na spotřebitele, na dostavbu JE Temelín či na počínání institucí EU (dohady o rozpočtu EU na rok 
2011, rýsující se shoda o regulaci tzv. hedgeových fondů atd.). 

 
� Téma legislativa, justice se promítlo do 615 říjnových zpráv (září – 677). Podíl Událostí v regionech na celkové 

medializaci (256 zpráv, tj. 42 %) byl vyšší než v případě tématu ekonomika (36 %). V říjnových zpravodajských 
relacích veřejnoprávní televize přicházely na přetřes mimo jiné významné soudní rozsudky. Jednalo se 
především o mnohaleté tresty pro žháře z Vítkova, dále pak o odsouzení bývalého iráckého vicepremiéra 
Tárika Azíze k trestu smrti, o nový šestiletý trest pro již uvězněného bývalého majitele ropné společnosti 
Jukos Michaila Chodorkovského či o trest vězení pro bývalého makléře společnosti Societé Generale Jéroma 
Kerviela. Z projednávaných zákonů v ČR byla často uváděna opatření bránící nárůstu cen elektřiny v příštím 
roce v důsledku rozmachu slunečních elektráren. V hledáčku zpravodajství veřejnoprávní televize se ocitly 
i předlohy zákonů upravující imunitu poslanců. Relativně častým námětem reportáží se stal i nesouhlas odborů 
s možnými změnami v zákoníku práce týkajícími se způsobu stanovování výše mezd státních zaměstnanců. 
Česká televize informovala rovněž o odvolání Renaty Vesecké z funkce Nejvyšší státní zástupkyně ke konci 
letošního rok nebo o pokračující při ohledně vlastnictví Slovanské epopeje mezi Prahou a Moravským 
Krumlovem. Ze zahraničních událostí se dostala do popředí především penzijní reforma ve Francii. 

 
� Poprvé od června se mezi pěticí nejmedializovanějších témat vyskytoval politický systém (284 referencí, 

tj. o 60 % více než v minulém měsíci). Většina zpráv souvisela s říjnovými obecními a senátními volbami, 
o čemž nepřímo vypovídá i skutečnost, že 68 % říjnových zpráv (193) bylo publikováno od 15. do 31.10., 
přičemž první kolo voleb se konalo právě 15. října.  Navíc předvolebního dění se týkala i značná část reportáží 
a zpráv odvysílaných v první polovině měsíce. Z dění za hranicemi ČR se ve zpravodajství ČT odrazily například 
parlamentní volby v Kyrgyzstánu, prezidentské v Brazílii a postupné předávání moci z otce na syna 
v komunistické Severní Koreji.  

 
� Tematický okruh společnost čítal 245 zpráv a vykázal tak pokles publicity o 21 % (září – 309 příspěvků). 

Zpravodajství ČT si tradičně všímalo oprav významných památek (chrám sv. Barbory, minoritský klášter 
v Českém Krumlově, synagoga v Krnově), nových expozicí muzeí, významných přírůstků v tuzemských 
zoologických zahradách, důležitých výstav (např. výstava „Královský sňatek“ v Praze nebo výstava věnovaná 
Adolfu Hitlerovi v Berlíně), veletrhů (knižní ve Frankfurtu) a konferencí (např. Fórum 2000). 
Ve zpravodajských relacích dostalo prostor i udělování významných ocenění (přehled letošních laureátů 
Nobelových cen, soutěž Czech Press Photo). Stranou zájmu ČT nezůstala ani významná výročí (92 let od vzniku 
Československa) či záležitosti vztahující se k náboženství (první brněnská mše pražského arcibiskupa Dominika 
Duky). Jiné příspěvky spadající do tématu společnost se zaměřily na významné svátky a památné dny 
(tzv. Dušičky) a na úmrtí významných osob (scénárista Jiří Křižan, bývalý argentinský prezident Néstor 
Kirchner). 

 
� Odhlédneme-li od servisních informací, tak do pětice nejmedializovanějších témat pronikl ještě okruh 

bezpečnost (241 příspěvků, tedy o 1 méně než v září). Nejčastější námět říjnových zpráv k tomuto tématu 
představovalo pátrání po zmizelé devítileté Anně Janatkové. Česká televize se zajímala i o dopady chystaných 
rozpočtových úspor na činnost a personální stav policie a hasičského sboru. Do daného tématu dále spadaly 
zprávy o přijímaných protipovodňových opatřeních, o bezpečnosti dopravního provozu či o českých armádních 
misích v Afghánistánu a Kosovu. Část říjnových zpráv se zaobírala terorismem, ať již se jednalo o hrozbu 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 8 

útoku ve velkých evropských městech nebo o uskutečněné atentáty v Pákistánu, Nigérii, Turecku nebo 
Čečensku. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 9 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Medializace politických stran 

2.2.1.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

294

266

1

1

1

1

1

16

1

3

4

2

2

28

1

2 1

2

147

15

23

46

54

59

87

1

1

5

0 50 100 150 200 250 300 350

ODS

ČSSD

TOP 09

Věci veřejné

KDU-ČSL

KSČM

Jiná strana

Strana zelených

SNK-ED

DSSS

SPOZ

Národní strana

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

216

3

1

7

1

2

2

5

4

7

1

10

4

1

1

3

54

43

2

1

62

6

31

21

32

11

190

100

4

1

20

35

46

27

35

13

11

9

42

1

0 50 100 150 200 250 300 350

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Po většinu letošního roku si ODS udržuje pozici nejčastěji zmiňované strany ve zpravodajství veřejnoprávní 

televize, když jedinou výjimkou byl květen, kdy se nejvíce zpráv vázalo k ČSSD. ODS tak v říjnu dosáhla 
pátého prvenství v řadě, nicméně její náskok před druhou ČSSD se s každým dalším měsícem zmenšuje. 
Jestliže ještě v červnu odpovídal rozdíl mezi oběma stranami 137 příspěvkům, v aktuálním měsíci to bylo již 
jen 37 (ODS – 324, ČSSD – 287). Na říjnovou publicitu ČSSD měl příznivý vliv její výsledek v komunálních 
a senátních volbách, v nichž strana získala největší počet senátorů a zvítězila ve většině statutárních měst. 
V druhé polovině měsíce, kdy už zpravodajství ČT reflektovalo výsledky voleb, byla ČSSD nejmedializovanější 
stranou (196 příspěvků), když předčila i ODS (187).  

 
� Podzimní volby rozevřely pomyslné nůžky mezi vládními stranami TOP 09 (149) a Věci veřejné (90), které 

v předešlém měsíci zaznamenaly stejný počet zpráv (68). Druhá jmenovaná strana ve volbách příliš neuspěla, 
zatímco TOP 09 měla díky svému výsledku v několika velkých městech šanci podílet se na práci městských rad 
(Praha, Brno, Olomouc, České Budějovice atd.). Velký mediální ohlas vzbudilo především její vítězství 
v Praze. Vliv volebního výsledku na medializaci obou stran opět dokládá počet zpráv odvysílaných o nich 
po 15.10.2010, kdy začaly komunální volby a první kolo senátních voleb (TOP 09 – 104, VV – 40).  

 
� Svá minulá pořadí ve sledovaném žebříčku dle počtu zpráv si vyměnily nyní pátá KDU-ČSL (64 příspěvků) 

a šestá KSČM (57 příspěvků). Mírná převaha křesťanských demokratů pramenila z jejich lepšího výsledku 
v komunálních a senátních volbách. Je však otázkou, zdali KDU-ČSL vzhledem ke svému relativnímu volebnímu 
úspěchu (zisk dvou senátorů, v komunálních volbách zisk 3 738 zastupitelů, tj. více než v Poslanecké 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 10 

sněmovně zastoupené strany TOP 09, KSČM a Věci veřejné) neměla ve volebním zpravodajství ČT dostat větší 
prostor. Představitelé strany zde vystupovali jen minimálně. Například v Událostech, komentářích se o KDU-
ČSL objevily během měsíce října pouze dvě zmínky, ačkoli mezi prvním a druhým kolem senátních voleb byly 
v rámci tohoto pořadu vysílány duely některých do druhého kola postoupivších kandidátů. Tvůrci Událostí, 
komentářů však vybírali pouze z kandidátů z řad ODS a ČSSD (Jiří Žák vs. Jaroslav Palas, Alena Venhodová 
vs. Zdeněk Škromach, Tomáš Jirsa vs. Vladimír Špidla a Přemysl Sobotka vs. Stanislav Eichler), ačkoli ve hře 
o senátorské posty byly i další strany v čele s TOP 09 a právě KDU-ČSL. Nižší zastoupení KDU-ČSL ve volebním 
zpravodajství může jít na vrub skutečnosti, že strana od květnových sněmovních voleb nemá řádně zvolené 
vedení, přičemž úřadující předsedkyně strany Michaela Šojdrová neuspěla jak v senátních, tak komunálních 
volbách.  

 

2.2.1.2. Roční vývoj publicity vybraných politických stran 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Strana zelených TOP 09 Věci veřejné Strana práv občanů

 
Graf ilustruje vývoj kvantitativní medializace vybraných politických stran v roce 2010. 
 
� Kromě Strany práv občanů, jejíž medializace stagnovala na třech příspěvcích, si všechny sledované strany 

připsaly meziměsíční nárůst publicity ve zpravodajství veřejnoprávní televize. Více než na dvojnásobek se 
zvýšil počet referencí u TOP 09 (ze 68 na 149 zpráv, tedy o 119 %) a u KDU-ČSL (z 31 na 64, tj. o 106 %). 
Občanští demokraté si v porovnání se zářím polepšili o 10 % (z 295 na 324). Rychlejším tempem (o 21 %) 
rostla prezentace ČSSD (z 237 na 287). Takřka o dvě třetiny vyskočila medializace KSČM  (z 35 na 57), rostla 
ovšem z podstatně nižšího základu než u ODS a ČSSD. To samé platilo pro Věci Veřejné (nárůst z 68 na 90, 
tedy o 32 %) a Stranu zelených (z 19 na 23, tj. o 21 %).   

 
� Meziměsíčně publicita ODS i ČSSD stoupla potřetí v řadě, podruhé za sebou se zlepšily KDU-ČSL, KSČM 

a Zelení. Po propadu v minulém měsíci zamířila směrem vzhůru křivka medializace Věcí veřejných a TOP 09. 
Zatímco Věci veřejné se vrátily přibližně na hodnoty z července a srpna (94 a 92 příspěvků), TOP 09 vyrovnala 
v říjnu své letošní maximum z června tohoto roku (taktéž 149 zpráv). 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 11 

 

2.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

1%

99
%

100%

92%

2% 6%

95%

5%

0%

0%

9%

91%

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

ODS

92%

6%2%

97%

1% 2%

100%

SNK-EDStrana zelenýchKSČMKDU-ČSL

Věci veřejnéTOP 09ČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  
 
� Nejhorší mediální obraz v říjnovém zpravodajství měly tři neparlamentní strany, jejichž souhrnná medializace 

nedosáhla ani hranice deseti zpráv. Jednalo se o Dělnickou stranu sociální spravedlnosti, Stranu práv občanů 
a Národní stranu (viz graf 2.2.1.). Dělnická strana (resp. její nástupkyně DSSS) byla zmíněna čtyřikrát, z toho 
pouze jeden příspěvek vyzněl neutrálně, když jeho námětem byla setkání různých stran u příležitosti výročí 
28. října. Zbývající dvě ambivalentní a jedna negativní zpráva pojednávaly o soudu s představiteli české 
krajní pravice podezřelými z  podpory a propagace neonacismu. Jak upozornila ČT, jeden z obžalovaných 
býval předsedou pražské organizace Dělnické strany (Události v regionech – Praha, Události a Události, 
komentáře – shodně 25.10.2010). Jeden ze dvou příspěvků uveřejněných o Národní straně se k ní stavěl 
ambivalentně, když připomněl vazbu autora spisku Konečné řešení otázky cikánské Jiřího Gaudina na tuto 
stranu (Události v regionech – Praha 26.10.2010). Neutrálně laděná reportáž se zmiňovala o podpoře Národní 
strany adresované invalidnímu důchodci, jenž držel opakovaně hladovku kvůli chování svých romských sousedů 
(Události v regionech – Brno 25.10.2010). Strana práv občanů – Zemanovci (v říjnu 3 příspěvky) se setkala 
s nejednoznačným hodnocením kvůli nezákonně vylepeným plakátům na mostech nad silnicí z Liberce 
do Prahy. Po konfrontaci s tímto zjištěním slíbil zástupce strany zjednat nápravu (Události v regionech 
3.10.2010).  

 
� Po jednom negativním příspěvku zaznamenaly i ODS, KDU-ČSL a Věci veřejné. Posledně zmíněný subjekt čelil 

kritice kvůli záměně fotografií na volebních plakátech v Hradci Králové. Věci veřejné zde bez svého vědomí 
propagovala žena, pod jejíž fotkou bylo jméno skutečné kandidátky. Ta se odmítla s ČT setkat s tím, že 
nechce být nikde vidět (Události 16.10.2010). ODS byla negativně hodnocena v souvislosti s počínáním své 
kolínské organizace, pod jejímž vedením se město údajně zadlužilo a na které ulpělo podezření z korupce 
(Události v regionech – Praha 19.10.2010). Na KDU-ČSL mířila kritika kvůli situaci ve Chvalovicích, kde měla 
společnost American Chance Casinos a.s. nepřímo ovlivňovat volby ve prospěch zdejšího lidoveckého starosty 
Jaroslava Stáni (Události v regionech – Brno 27.10.2010, viz 3. odstavec kap. 2.2.2.).  

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 12 

� Největším počtem ambivalentních příspěvků (28) se vyznačovala říjnová publicita ODS. Vyjma tří příspěvků, 
jež se věnovaly politice na celostátní úrovni, cílily všechny nejednoznačné zprávy na působení této strany 
v politice komunální. Na přetřes přicházela její špatná pověst v Praze, Plzni, v Pardubicích a dalších městech, 
kde strana dosáhla v říjnových volbách podstatně horšího výsledku než před čtyřmi lety. ČT si všímala 
případů, kdy se občanští demokraté navzdory volební porážce budou i na dále podílet na vedení města. Šlo 
například o výsledek povolebního vyjednávání v Mělníku, kde povládne poněkud nesourodá koalice ODS, ČSSD 
a dvou nezávislých subjektů, zatímco vítězná TOP 09 zůstala v opozici. Pozornosti se dále dostalo volebnímu 
neúspěchu chomutovské ODS v čele s „kontroverzní“ primátorkou Ivanou Řápkovou. Část ambivalentních 
příspěvků se soustředila na jednání jednotlivců spjatých s ODS (např. podíl 3 členů severočeské ODS 
na budování solární elektrárny v Moldavě bez platného stavebního povolení). Výše zmíněné tři příspěvky 
týkající se celostátní politiky se zabývaly údajnou nejednotu strany ohledně odvolání nejvyšší státní 
zástupkyně Vesecké, údajným ovlivňováním složení poroty Ekofilmu ze strany ministerstva životního prostředí 
vedeného ODS a výměnou názorů mezi premiérem a předsedou ODS Petrem Nečasem a šéfem ČSSD 
Bohuslavem Sobotkou kvůli vyhlášení stavu legislativní nouze.  

 
� Více než třetina ambivalentních příspěvků o ČSSD (6 z celkových 16) upozorňovala na jednání jejího pražského 

člena Miroslava Pocheho, jenž se přiznal k skrytému sponzorování své strany. Jak ČT zdůraznila, Miroslav 
Poche sice odstoupil ze všech stranických funkcí, ale na pražské kandidátce strany v komunálních volbách 
zůstal. Po dvou ambivalentních příspěvcích odvysílala veřejnoprávní televize o napojení bývalého libereckého 
policejního ředitele na zdejší politiky ČSSD a o úplatkářské kauze místostarostky městské části Brno - Sever 
Zdeňky Tůmové, kterou Bohuslav Sobotka vyzval k pozastavení členství ve straně. Zbývající nejednoznačné 
příspěvky si všímaly údajného nevyjasněného financování výstavby penzionu patřícího moravskoslezskému 
hejtmanu Palasovi (ČSSD), podílu sociálních demokratů na obejití vítěze komunálních voleb v Mělníku 
(viz předcházející odstavec), sporu mezi vládní koalicí a opozicí kvůli vyhlášení stavu legislativní nouze 
(tamtéž) nebo obvinění libereckého hejtmana Stanislava Eichlera ze strany některých starostů, že při 
rozdělování krajských peněz upřednostňuje své bydliště, tedy Český Dub.  

 
� Všechny čtyři ambivalentní příspěvky o KDU-ČSL odkazovaly na odstoupení jejího kandidáta do vyškovského 

zastupitelstva Františka Adamce z komunálních voleb. Dotyčný tak reagoval na nahrávku publikovanou 
serverem Aktuálně.cz, jež vzbuzuje podezření, že ještě jako radní Jihomoravského kraje přijal 200tisícový 
úplatek (Události v regionech – Praha, Události v regionech – Brno, Události a Události, komentáře – shodně 
13.10.2010). Taktéž v případě KSČM měly všechny tři nejednoznačné příspěvky jednotící námět, kterým bylo 
odmítání spolupráce s komunisty po místních volbách ze strany brněnské ODS i ČSSD, pardubické ODS 
a liberecké organizace Věcí veřejných (Události v regionech – Praha 20.10.2010 a 21.10.2010 a Události 
17.10.2010). Dvakrát se dostalo ambivalentního hodnocení Věcem veřejným i TOP 09. V případě Věci 
veřejných se znovu po čase rozebírala otázka, zdali má ministerstvo vnitra spravovat strana nepřímo spojená 
se soukromou bezpečnostní agenturou (Události 2.10.2010). Druhý příspěvek se zabýval neúspěchem Věcí 
veřejných v komunálních volbách (Události, komentáře 18.10.2010). Nejednoznačné hodnocení TOP 09 
souviselo jednak s nezákonným vylepováním plakátů u rychlostní silnice mezi Prahou a Libercem (podobně 
jako u SPOZ – viz 1. odstavec této kapitoly) a jednak s neoprávněným užíváním doktorského titulu jejím 
kandidátem na post starosty Veselí nad Moravou (Události v regionech – Brno 27.10.2010). Jediný ambivalentní 
příspěvek o Straně pro otevřenou společnost (v grafu 2.2.1. zahrnuta pod hlavičku Jiná strana) souvisel 
s podezřením, že nabízela voličům v Českém Těšíně peníze za jejich hlas (Události v regionech – Ostrava 
13.10.2010). 

 
� Pět pozitivních příspěvků o ČSSD reflektovalo její vítězství v senátních volbách a dobrý výsledek v některých 

velkých městech v komunálních volbách (Události v regionech Ostrava – 2x 18.10.2010 a 1x 25.10.2010, 
Události 23.10.2010 a Události v regionech – Brno 25.10.2010). Pro ODS vyzněl pozitivně rozhovor 
s politologem Michaelem Pinkem z Masarykovy univerzity Brno, který se vyjadřoval k povolebnímu vyjednávání 
v Brně. Politolog Pink, jenž chvílemi vystupoval jako člen ODS, který ví, co je pro stranu dobré, mimo jiné 
prohlásil: „Pravicoví voliči v Brně si zcela určitě nepřáli, aby v dalším období vykonával funkci primátora 
současný primátor Roman Onderka a proto volili toho, koho jim ODS nabízela jako lepšího kandidáta, který 
stojí za váš hlas, Roberta Kotziana, případně alternativu v podobě TOP 09 (…) Ve chvíli, kdy ODS vstoupí 
do koalice s ČSSD, tak se stane jejich takovým menšinovým přívěskem. Ano, budou se dít různé rozvojové 
projekty, bude se dále budovat, bude se dále stavět, ale za čtyři roky ODS může být jednoduše převálcována 
jinou pravicovou občanskou nesocialistickou stranou, ať už to bude v podobě TOP 09 nebo nějaké občanské 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 13 

iniciativy, jak jsme to viděli v jiných podobných městech jaké je to například v Českých Budějovicích“ 
(Události v regionech – Brno 25.10.2010).  

 

2.2.1.4. Vliv redaktora 
 

 
 
V říjnu 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných politických stran. 
 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 14 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

84

30

29

28

141

1

1

2

1

2

2

27

11

15

11

12

12

13

15

13

17

26

17

19

11

9

20

1

0 20 40 60 80 100 120

Petr Nečas, ODS

Miroslav Kalousek, TOP 09

Radek John, VV

Václav Klaus, prezident

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Vít Bárta, VV

Jiří Pospíšil, ODS

K. Schwarzenberg, TOP 09

Josef Dobeš, VV

Jaroslav Mokrý, ODS

Jaroslav Palas, ČSSD

Jaromír Drábek, TOP 09

Bohuslav Svoboda, ODS

Roman Onderka, ČSSD

Zdeněk Tůma, TOP 09

Zdeněk Škromach, ČSSD

Michal Hašek, ČSSD

Pavel Drobil, ODS

Miroslava Němcová, ODS

Přemysl Sobotka, ODS

Petr Kajnar, ČSSD

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

40

13

8

17

4

12

7

4

6

2

6

7

11

9

46

19

21

11

24

14

13

15

17

9

11

1

3

3

5

7

2

14

9

8

10

9

2

4

13

8

0 20 40 60 80 100 120

počet příspěvků

o politikovi se mluví

politik má prostor k
vyjádření

 
Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Od května tohoto roku náleží pozice nejuváděnějšího politika ve zpravodajství ČT premiérovi Petru Nečasovi. 

V popředí říjnového žebříčku se stejně jako v předcházejících měsících objevovala jména ministrů Nečasova 
kabinetu. Mezi nejmedializovanější politiky tradičně patřil prezident Václav Klaus, z opozičních politiků byl 
opět nejviditelnější leader ČSSD Bohuslav Sobotka. Pořadí politiků ovlivnily komunální a senátní volby. 
Z úspěšných uchazečů o senátorské křeslo se ve vysílání ČT často vyskytovali moravskoslezský hejtman 
Jaroslav Palas, jenž ovšem budil pozornost i kvůli nevyjasněnému financování výstavby svého penzionu, 
dosavadní šéf horní komory Přemysl Sobotka a místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach. Zájem veřejnoprávní 
televize poutali i primátoři Brna a Ostravy, Roman Onderka a Petr Kajnar, kteří dovedli ČSSD v letošních 
místních volbách v Brně a Ostravě k prvenství. Složitá povolební vyjednávání v Praze vyústila v relativně 
vysokou publicitu dvou nejvážnějších kandidátů na primátorský post Bohuslava Svobody z ODS a Zdeňka 
Tůmy z TOP 09. Poprvé se mezi nejmedializovanějšími politiky objevil starosta Moravského Krumlova Jaroslav 
Mokrý, jenž vystupoval proti stěhování Muchovy Slovanské epopeje z moravskokrumlovského zámku do Prahy. 
Z představitelů stran, jež nejsou zastoupeny v Poslanecké sněmovně, si vedl nejlépe končící náměstek 
brněnského primátora Daniel Rychlovský z KDU-ČSL (38. – 49. místo, mimo graf).  

 
� Pozitivní hodnocení jsme zaznamenali u třech politiků. Jan Horník z TOP 09 (mimo graf) dosáhl v druhém 

kole senátních voleb nejvýraznějšího vítězství, na což braly zřetel Události ze dne 23.10.2010. Na kladné 
hodnocení Petra Nečase a Roberta Kotziana měly vliv výroky redaktorů ČT (viz graf 2.2.2.1.). V reportáži 
věnované 100 dnům ve funkci premiéra redaktor Lukáš Dolanský na adresu Petra Nečase poznamenal: „Když 
před 100 dny nastupoval Petr Nečas do funkce premiéra, mnozí mu vytýkali, že jestli mu něco chybí, tak je to 
charisma. Nečas ale během doby dokázal veřejnost přesvědčit, že suchým úředníkem rozhodně není. Přesto 
toho má Nečas ta těch 100 dní za sebou tolik jako jiní premiéři za polovinu povolebního období. Povodně, 
koaliční spory, ale také masové demonstrace proti plánovaným škrtům. Zatím je spokojený“ (Události 
5.10.2010). Kandidát ODS na brněnského primátora Robert Kotzian vyšel z příspěvku brněnské redakce ČT 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 15 

jako zásadový politik, jenž nechce porušovat slib voličům, že neuzavře koalici s ČSSD. Kotzianovo prohlášení, 
v němž se jasně vyslovil pro koalici s TOP 09 a KDU-ČSL, komentoval redaktor Michal Šebela následovně: 
„Robertu Kotzianovi zřejmě došla trpělivost. Protože on byl tváří kampaně ODS, on nasazoval v kampani krk. 
On byl leaderem kandidátky, on byl kandidátem na primátora. A najednou ho někdo začal tlačit do velké 
koalice s ČSSD, které on je velkým odpůrcem. To jeho razantní vyjádření je samozřejmě také z velké části 
taktické, protože zítra se koná jednání klubu nových zastupitelů za ODS, které má rozhodnout, kterou tou 
cestou se nakonec ODS vydá. Protože podle našich informací situace je taková, že ty koalice jsou v podstatě 
jak personálně tak programově dojednané. Jak velká koalice s ČSSD, tak ta trojkoalice s Lidovci a TOP 09. 
A zítra mají členové ODS rozhodnout, kterou cestou se vydají. A Robert Kotzian se mi přiznal, že prostě on 
od této chvíle hraje vabank, on to dál sice nevysvětlil, ale dá se to přeložit jednoduše. Pokud Robert Kotzian 
nedohodne trojkoalici, odchází zpět do Bohunic, kde vyhrál volby, kde může být starostou a koalici tady 
na velkou radnici v Brně, ať si domlouvá a dohaduje někdo jiný. Robert Kotzian je zatím jediným politikem 
ODS v Brně, který takto veřejně vystoupil pro jednu z těch variant“ (Události v regionech – Brno 19.10.2010). 

 
� S negativním hodnocením se potýkali tři politici. Na radního libereckého kraje Martina Seppa (ČSSD; mimo 

graf) se snesla kritika ve dvakrát odvysílané reportáži o soudu s bývalým libereckým policejním ředitelem 
Miroslavem Dvořákem. Ten měl podle obžaloby pomoci Martinu Seppovi zahladit jeho dopravní přestupek 
(Události v regionech – Praha a Události – shodně 19.10.2010). Na „velmi kontroverzní“ pověst dnes již 
bývalého starosty Prahy 5 Milana Jančíka (mimo graf) poukázal ve vysílání ČT politolog Tomáš Lebeda, jenž 
na Jančíkově příkladu vysvětloval fungování volebního systému v komunálních volbách. Lebeda upozornil, že 
ačkoli nepopulární starosta získal v roce 2006 druhý nejmenší počet preferenčních hlasů v rámci kandidátky 
ODS, stejně se dostal do městského zastupitelstva z prvního místa (Události, komentáře 14.10.2010). 
Hodnocení starosty města Chvalovice Jaroslava Stáni (KDU-ČSL) ovlivnily promluvy redaktorky ČT (viz graf 
2.2.2.1.). Ta se věnovala podezření, že volby ve zmíněné obci manipulovala společnost American Chance 
Casinos, jež pohrozila, že v případě nezvolení současného starosty přestane přispívat do městské pokladny. 
Redaktorka Barbora Žítková k tomu řekla: „Tedy peníze, které kasino do obecní kasy za poslední roky 
nasypalo, konkrétně 100 milionů korun. Opozice dopis nazvala ránou pod pás, která ovlivnila výsledek voleb. 
Starosta totiž opravdu vyhrál a jeho strana získala dokonce téměř polovinu hlasů. Podle pracovníků na úřadě 
je starosta nemocný. A přesto, že doma evidentně někdo byl, dveře nám neotevřel. A přístupnější nebyl ani 
po telefonu (…) Proč vedení kasina tento dopis s nepřímým nátlakem poslalo a kdo ho roznesl mezi 
Chvalovické občany, jsme se nedozvěděli. I jednatel kasina je totiž nemocný a poslal nám pouze strohé 
vyjádření (…) Jestli by starosta vyhrál i bez, slušně řečeno, rady voličům, je teď už těžko soudit. Jisté je, že 
další čtyři roky se obecní kasa finančními prostředky z kasina zřejmě bude plnit“ (Události v regionech – Brno 
27.10.2010).  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků (7) si připsal člen pražské ČSSD Miroslav Poche (mimo graf), jenž se 

v rozhovoru pro Hospodářské noviny přiznal, že své straně skrytě věnoval stovky tisíc korun. Poche se následně 
vzdal svých stranických funkcí, ala na kandidátní listině pro pražské komunální volby zůstal. 

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

1

1

0 1 2

Robert Kotzian, ODS

Petr Nečas, ODS

Jaroslav Stáňa, KDU-ČSL
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politicích. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 16 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

6

2

4

1

7

7

4

4

4

3

4

3

3

1

2

5

1

1

1

2

1

1

5

2

2

14

7

12

12

32

3

2

1

0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50

ČEZ

České dráhy

Komerční banka

NWR Energy

Škoda Auto

ArcelorMittal Ostrava

Česká televize

Metrostav

Fortuna

Lesy České republiky

Unipetrol

Telefónica O2

Student Agency

Vítkovice

Hamé

OKD

T-Mobile

Tatra Kopřivnice

OP Prostějov

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Společnost ČEZ (36 příspěvků) kraluje od začátku roku pořadí významných tuzemských firem podle jejich 

výskytu ve zpravodajství veřejnoprávní televize. Druhé místo dlouhodobě patří Českým drahám 
(19 příspěvků). Třetí místo obsadila Komerční banka (13), jež si tak oproti září o jednu příčku polepšila. 
V minulém měsíci třetí Telefónica O2 (4) se propadla na 12. místo. V horních patrech sledovaného žebříčku se 
opět nacházely NWR Energy (12), Škoda Auto (9) a ArcelorMittal (8).  

 
� Nejpozitivněji představovanou společností se v říjnovém zpravodajství stala sama Česká televize (5 kladně 

laděných příspěvků), která informovala především o svým úspěších na festivalech Tourfilm, kde byl oceněn 
pořad Toulavá kamera ochutnává Česko, a Ekofilm, kde uspěly dva dokumenty televize a rovněž její pořad 
Reportéři ČT (Události v regionech – Praha a Události – shodně 7.10.2010, Události – 10.10.2010). Jeden 
pozitivní příspěvek zohledňoval chválu práce ostravského studia České televize ze strany Rady ČT (Události 
v regionech – Ostrava 20.10.2010). Příznivě vyzněla pro veřejnoprávní televizi také reportáž o jejím projektu 
Nová média (Události v regionech – Ostrava 26.10.2010).  

 
� Po dvou pozitivních referencích zaznamenaly firmy ČEZ a Škoda Auto. V případě elektrárenské společnosti 

bylo příčinou kladného hodnocení její vysoký rating v analýze zveřejněné Českou kapitálovou informační 
agenturou (Ekonomika 21.10.2010) a jednak podíl na růstu Pražské burzy dne 25.10.2010 (Události, komentáře 
25.10.2010). Mladoboleslavská automobilka se do hledáčku ČT dostala kvůli meziročnímu nárůstu odbytu 
o 13 % (Ekonomika a Události, komentáře – shodně 11.10.2010).  

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 17 

� Pět společností si připsalo po jednom pozitivním hodnocení. Jednou z nich byl i Unipetrol, který hospodařil 
v prvních třech čtvrtletí roku 2010 s miliardovým ziskem, přičemž ve stejném období loňského roku vykázal 
ztrátu přes 583 milionů korun (Ekonomika 29.10.2010). České dráhy zabodovaly díky obnově vozového parku 
a rekonstrukci výpravních budov (Události v regionech – Ostrava 20.10.2010). Obraz mobilního operátora 
Vodafone (mimo graf) vylepšila soutěž jeho nadace nazvaná Rok jinak, která umožňuje vybraným jedincům 
po dobu jednoho roku pracovat v neziskové společnosti za mzdu, již berou u svého současného 
zaměstnavatele (Ekonomika 18.10.2010). Kladné hodnocení Komerční banky zrcadlilo výrazný nárůst jejích 
akcií na Pražské burze (Události, komentáře 25.10.2010). Pozitivním vyzněním se vyznačoval rovněž příspěvek 
o společnosti Metrostav, která prorazila na Islandu dva silniční tunely, které zdejším řidičům ušetří 
120kilometrovou zajížďku. Zaměstnanci Metrostavu si podle ČT museli poradit s náročnými pracovními 
podmínkami (Ekonomika 8.10.2010). 

 
� Navzdory výše uvedenému pozitivnímu příspěvku se Metrostav stal nejhůře hodnocenou společností 

ve zpravodajství České televize. Všech šest negativních i jeden ambivalentní příspěvek se soustředily 
na následky červencového propadu tunelu Blanka, jejž zmíněná stavební společnost buduje. Jak informovala 
Česká televize báňský úřad udělil Metrostavu milionovou pokutu za špatný technologický postup prací, navíc 
Praha chce po společnosti zaplatit tři miliony za poškození dobrého jména města. Ambivalentní příspěvek 
(Události v regionech – Praha 12.10.2010) byl odvysílán ještě před oznámením báňského úřadu, že 
za červencový propad tunelu může Metrostav. 

 
� U čtyř firem byly zaznamenány dvě ambivalentní zprávy. Společnost ČEZ byla dvakrát hodnocena 

nejednoznačně s přihlédnutím k poklesu jejích akcií na Pražské burze (Ekonomika a Události, komentáře – 
shodně 14.10.2010). Oba dva příspěvky o OKD se zabývaly sporem mezi společností RPG a sdružením 
nájemníků tzv. bytů OKD ohledně jejich předkupního práva na tyto byty (Události v regionech – Ostrava 
5.10.2010 a 7.10.2010). Společnost Czech Coal (mimo graf) čelí žalobě ze strany firmy ČEZ kvůli údajnému 
porušování pravidel hospodářské soutěže a neplnění dohody o dlouhodobé spolupráci. Podle ČT ovšem Czech 
Coal tato obvinění odmítá (Ekonomika a Události, komentáře – shodně 20.10.2010). Námětem obou 
nejednoznačných příspěvků o bezpečnostní agentuře ABL (mimo graf) bylo zjištění deníku Mladá fronta DNES, 
že se tato firma před časem podílela na sledování některých politiků z Prahy 11 (Události 2.10.2010 a 
3.10.2010).  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků (4) skloňovalo jméno Českých drah. Třikrát spočinul pohled ČT 

na výsledcích auditu, jenž upozornil na závažné chyby v hospodaření dceřiné společnosti Českých drah ČD 
Cargo. Jak podotkla Česká televize, České dráhy odvolaly ředitele své „dcery“ Josefa Bazalu již v červnu 
(Události, Ekonomika a Události, komentáře – shodně 11.10.2010). Čtvrtý nejednoznačný příspěvek se zabýval 
přístupem Českých drah k historické budově nádraží v Ústí nad Orlicí, která se měla původně bourat, čemuž 
nakonec zabránila dohoda ministrů dopravy a kultury. Podle ČT dráhy nelibě nesly, když se nádraží před 
časem stalo kulturní památkou (Události v regionech – Praha 14.10.2010).  

 

2.3.2. Vliv redaktora 
 
 

 
V říjnu 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných ekonomických subjektů. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 18 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

6%

76%

18%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Podíl událostí z domova ve zpravodajství ČT potřetí za sebou činil 76 %. Oproti předchozímu měsíci mírně 

posílily zahraniční zprávy (o dva procentní body na 18 %), a to na úkor podílu referencí na pomezí domácího 
a zahraničního zpravodajství. (pokles z 8 % na 6 %) 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 19 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

129

91

87

50

18

17

15

15

12

9

8

8

6

6

4

3

1

0 20 40 60 80 100 120 140

Legislativa, justice

Politický systém

Ekonomika

Servisní informace

Sociální problematika

Bezpečnost

Zaměstnání

Společnost

Zdravotnictví

Doprava

Ekologie

Mezinárodní vztahy

Vzdělání

Neštěstí, nehody

Kriminalita

Kultura

Komunikace a networking
počet příspěvků

4

47

96

61

7

9

8

9

7

31

9

5

1

1

21

2

4

2

5

4

4

49

2

3

5

4

1

3

3

3

1

3

1

29

7

3

1

1

2

2

5

2

4

2

1

4

1

0 20 40 60 80 100 120 140

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 20 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

127

87

83

50

17

17

15

12

10

9

8

7

6

4

4

1

3

0 20 40 60 80 100 120 140

Legislativa, justice

Politický systém

Ekonomika

Servisní informace

Sociální problematika

Bezpečnost

Zaměstnání

Zdravotnictví

Společnost

Doprava

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Vzdělání

Kriminalita

Neštěstí, nehody

Kultura

Komunikace a networking
počet příspěvků

4

47

96

58

7

9

8

7

5

29

9

4

1

20

1

2

48

3

2

4

5

2

1

1

3

7

27

2

1

3

3

3

3

5

3

1
3

5

2

3

2

4

2

1

1

1

2

0 20 40 60 80 100 120 140

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

8

7

5

5

4

3

2

2

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6 7 8

Mezinárodní vztahy

Společnost

Legislativa, justice

Ekonomika

Politický systém

Bezpečnost

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Zdravotnictví

Kultura

Ekologie

počet příspěvků

1

1

1

5

3

2

3

1

1

2

1

1

1

3

1

2

2

1

5

1

1

0 1 2 3 4 5 6 7 8

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 21 

 
� Říjnové publicistické příspěvky nejčastěji náležely do tematického okruhu legislativa, justice (129). 

Z jednotlivých pořadů přispěly k medializaci daného tématu nejvíce nedělní Otázky Václava Moravce 
(43 referencí), navíc dalších 29 příspěvků pocházelo ze dvou předvolebních speciálů Otázek. Moderátor 
Moravec diskutoval se svými hosty mimo jiné o zákonu o volbách do obecních zastupitelstev, o návrhu státního 
rozpočtu na příští rok, o reformě zdravotnictví, o tvorbě cen léků či o protikorupční strategii. Na přetřes 
přišla i novela loterijního zákona či zákon o významné tržní síle. Pořad se zaměřil také na změny v české 
justici, zejména pak na očekávaný odchod Renaty Vesecké z funkce Nejvyšší státní zástupkyně. Z četných 
námětů diskutovaných v Otázkách zmiňme ještě snahu tuzemských producentů potravin, aby ministerstvo 
zemědělství vydalo vyhlášku o registraci dovozu potravin. Legislativou se zaobíralo i 33 příspěvků z pořadu 
Černé ovce, mezi jejichž náměty se řadily například zákruty dědického řízení, pravidla čerpání dovolené, 
program Zelená úsporám, pravomoci vymahačů dluhů nebo zákonná úprava odměňování práce na dohodu. 
Na publicitě tematického okruhu legislativa, justice se podílely i všechny zbývající publicistické pořady 
(Reportéři ČT – 12 příspěvků, 168 hodin – 9 a Máte slovo 3). 

 
� Většinu příspěvků (69 z celkových 91) k tématu politický systém obstaraly Otázky Václava Moravce, ať již se 

jednalo o jejich tradiční podobu vysílanou každou neděli nebo o tři speciální říjnová vydání před komunálními 
volbami. Právě tyto volby se společně s obměnou třetiny Senátu staly nejfrekventovanějším námětem 
referencí zahrnutých do daného tematického okruhu. Kromě voleb se v Otázkách probíral postoj politických 
stran k armádním misím, k reformě policie, k regulaci hazardu, k omezení výhod poslanců či k hrozbě 
skokovému zvýšení cen elektřiny. Tuzemské i zahraniční politice se poměrně obsáhle věnoval i pořad 168 
hodin (18 příspěvků), jehož tvůrci kromě jiného poodkryli odvrácenou stranu nedávných voleb (nakupování 
hlasů před volbami, uzavírání účelových koalic na radnicích po volbách). Z událostí ze světa si pak všímali 
například odvolání moskevského starosty Lužkova, 85. narozenin bývalé britské premiérky Thatcherové nebo 
blížících se kongresových voleb v USA. Reportéři ČT se oblasti politiky dotkli ve třech příspěvcích (např. 
v reportáži o vymezování se proti narkomanům coby součásti kampaně před pražskými komunálními volbami). 
Jediný příspěvek pocházející z pořadu Máte slovo (14.10.2010) zprostředkoval divákům debatu na téma, zdali 
se mají v rámci rozpočtových úspor snižovat platy i soudcům. 

 
� Medializace tematického okruhu ekonomika se skládala z 87 příspěvků. V Otázkách Václava Moravce 

(39 příspěvků –včetně předvolebních speciálů) se hovořilo například o iniciativě domácích producentů potravin 
požadující přísnější regulaci dovozu nekvalitních zahraničních potravin, o dopadu případného sblížení sazeb 
DPH na ceny potravin či o vztazích mezi obchodními řetězci a dodavateli, které upravuje zákon o významné 
tržní síle. Hosté Otázek se dále zamýšleli nad návrhem státního rozpočtu na rok 2011, nad snižováním platů 
zaměstnanců ve veřejném sektoru nebo nad vlivem úsporných opatření na činnost jednotlivých resortů 
(vnitro, školství, zdravotnictví atd.). Pořad Černé ovce (28 příspěvků) tradičně testoval některé výrobky 
(růžová vína, bramborové lupínky, mikrovlnné trouby, rychlovarné konvice) a upozorňoval na případy, kdy byl 
spotřebitel podveden, uveden v omyl či minimálně nepřesně informován. Zmiňme např. výlet pro seniory 
do Krakova pořádaný jednou cestovní kanceláří, z něhož se stala spíše předváděcí akce zboží, přičemž 
na samotný Krakov měli účastnící zájezdu pouze 50 minut. K tématu ekonomika se vztahovalo též devět 
příspěvků pořadu Reportéři ČT, sedm příspěvků pořadu 168 hodin a tři vydání pořadu Máte slovo. 

 
� Sociální problematikou se zabývalo 18 příspěvků (Otázky VM 6, 168 hodin 5, Černé ovce 3 a Máte slovo 

a Reportéři ČT po 2). Například ve speciálním vydání Otázek VM před komunálními volbami (7.10.2010) se 
kandidáti na brněnského primátora vyjádřili i k sociálním aspektům deregulace nájemného. Reportéři ČT 
osvětlili, jak je to s volebním právem u duševně postižených. Pořad 168 hodin poukázal při příležitosti 
odsouzení žhářů z Vítkova i na další soudní proces s lidmi, kteří jsou považováni za příznivce neonacismu. 
Černé ovce přiblížily divákům, jak se domoci odškodnění za pracovní úraz. Diskusní pořad Máte slovo se v říjnu 
soustředil na případy, kdy jsou děti odebrány svým rodičům a umístěny do dětských domovů.  

 
� S výjimkou dvou příspěvků pořadů 168 hodin (pátraní po zmizelé 9leté dívce) a Reportéři ČT (chátrající vysílač 

na Ještědu) vzešly všechny reference k tématu bezpečnost (17) z Otázek Václava Moravce. Jednalo se 
především o jejich vydání z 10.10.2010 za účasti ministra vnitra Radka Johna a jeho předchůdce Františka 
Bublana, kteří mimo jiné zodpovídali otázky vztahující se k současnému dění v českém policejním sboru. 
V Otázkách se dále probíraly stížnosti českých řidičů na německé pohraniční kontroly, možná podoba regulace 
soukromých bezpečnostních agentur nebo aktuálnost hrozby teroristických útoků v Evropě.  

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 22 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Medializace politických stran 

3.2.1.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

5

2

76

71

51

53

36

21

13

1 10

2

3

1

1

19

7

1

1

1

0 20 40 60 80 100

ODS

ČSSD

Věci veřejné

TOP 09

KSČM

SZ

KDU-ČSL

SNK-ED

Jiná strana

SPOZ

DSSS
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

2

25

6

49

36

30

37

11

10

14

11

11

10

8

1

1

13

28

4

3

1

4

25

9

2

4

4

1

9

6

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku
zmínka  

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� Počínaje květnem se na prvních pěti místech pořadí stran dle jejich zastoupení v publicistice ČT nacházejí 

pouze subjekty zvolené na jaře do Poslanecké sněmovny. Zde spočívá jeden z rozdílů proti stavu 
ve zpravodajství, kde Sněmovnu opustivší KDU-ČSL často vykazuje vyšší medializaci než KSČM. Hlavní roli zde 
sehrává fakt, že KDU-ČSL je více zakořeněna v komunální politice, což se projevuje v její relativně časté 
prezentaci v rámci Událostí v regionech. Vzhledem k tomu, že se publicistické pořady více soustředí 
na celostátní témata, není zde zakotvenost v místní politice křesťanským demokratům tolik k užitku jako 
ve zpravodajství. Říjen byl v tomto ohledu výjimkou, neboť veřejnoprávní televize odvysílala tři předvolební 
speciály Otázek Václava Moravce a komunálním volbám se věnovaly i další publicistické pořady. Z této 
skutečnosti vyvěrala relativně vysoká medializace KDU-ČSL, ale i Strany zelených a SNK-ED. Posledně 
zmíněné strany zviditelnila především jejich kandidátka na post pražské primátorky Petra Kolínská, jež byla 
jedním z hostů pražského speciálu OVM. K Straně zelených se dále upírala pozornost ČT v kontextu její 
stížnosti k městskému soudu kvůli rozdělení Prahy do sedmi volebních obvodů. Výši medializace KDU-ČSL zase 
prospěla účast jejího kandidáta na brněnského primátora Daniela Rychnovského v předvolebním speciálu OVM 
z Brna.  

 
� Do čela žebříčku se po dvouměsíční přestávce vyhoupla ODS (88), která odsunula na druhou příčku ČSSD (76). 

Věci veřejné a TOP 09 se se shodným počtem příspěvků (54) podělily o třetí příčku a znovu tak potvrdily 
trend z předcházejících měsíců, kdy byla jejich prezentace v publicistických pořadech víceméně vyrovnaná. 
KSČM (38) obhájila páté místo. Strana zelených (21) si polepšila na úkor KDU-ČSL (19), která si tak pohoršila 
z šestého místa na sedmé. Ke KDU-ČSL jedna poznámka: Stálo by za zvážení, zdali neměl být její zástupce 
vzhledem k solidnímu výsledku strany v komunálních volbách pozván do Otázek Václava Moravce ze dne 
17.10.2010, kde se za účasti předsedů sněmovních stran výsledky těchto voleb hodnotily. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 23 

 

3.2.1.2. Vývoj medializace vybraných stran 

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD KDU-ČSL KSČM ODS Strana zelených TOP 09 Věci veřejné Strana práv občanů

 
Graf znázorňuje vývoj medializace vybraných stran v publicistických pořadech ČT v roce 2010. 
 
� Všechny sledované strany si v porovnání s minulým měsícem co do počtu příspěvků polepšily. Na trojnásobek 

zářijové hodnoty stoupla medializace KDU-ČSL (z 6 na 19) a Strany zelených (ze 7 na 21), prezentace ODS 
(nárůst ze 42 na 88) a KSČM (z 15 na 38) se pak více než zdvojnásobila. Z výrazného navýšení publicity se 
mohly těšit i Věci veřejné (z 28 na 54 příspěvků, tj. o 93 %), TOP 09 (z 29 na 54, o 86 %) a ČSSD (ze 48 na 76, 
tedy o 58 %). Strana práv občanů (3) byla poprvé od květnových voleb medializována v publicistických 
pořadech.  

 
� ČSSD, KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a Věci veřejné zaznamenaly již třetí meziměsíční zlepšení v řadě. Podruhé 

za sebou pak vzrostla publicita KSČM i Strany zelených.  
 
� ODS (88), ČSSD (76), TOP 09, Věci veřejné (shodně 54), KSČM (38) zaznamenaly v říjnu své letošní měsíční 

maximum v počtu referencí.  
 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 24 

 

3.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

94%

6%

100%

7%

93%

100%

1% 1%

11%

87%

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

ODS

95%

5%

98%

2%

100%

SNK-EDKDU-ČSLStrana zelenýchKSČM

TOP 09Věci veřejnéČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 
� Z hlediska hodnotového zabarvení příspěvků byl v říjnu nejpestřejší obraz ODS, u níž bylo zastoupení 

neutrálních příspěvků v rámci relevantních stran nejnižší (87 %). ODS zaznamenala ze všech stran největší 
počet ambivalentních příspěvků (10). Sedm nejednoznačných referencí souviselo přímo či nepřímo 
s komunálními volbami, přičemž jejich nejčastějším námětem byla pražská ODS. Vůči možné spolupráci s ní se 
před volbami vymezovali v Otázkách Václava Moravce Jiří Dienstbier mladší z ČSSD a Věci veřejné (v případě 
Prahy 1). Petra Kolínská (SZ) zde zase zpochybňovala možnost obrody pražské ODS pod vedením volebního 
leadera Bohuslava Svobody, jenž prý nemá ve straně reálný vliv. V Otázkách VM (31.10.2010) se dále mluvilo 
o stížnosti, kterou k Městskému soudu v Praze podali zelení a SNK-ED, jimž se nelíbí rozdělení Prahy do sedmi 
volebních obvodů, které nedávno prosadil magistrát ovládaný ODS. Na pražskou organizaci ODS cílil i pořad 
168 hodin (3.10.2010), který připomněl její názorový veletoč ohledně výstavby Národní knihovny podle návrhu 
Jana Kaplického. V nedělních 168 hodinách přišly na přetřes i neúspěchy ODS ve volbách do obecních 
zastupitelstev v mnoha velkých městech (17.10.2010) a podezření, že ODS v Mariánských Radčicích nakupovala 
hlasy voličů (24.10.2010). Nejednoznačné příspěvky, jež neměly souvislost s volbami, pojednávaly o záměru 
pražského magistrátu pod vedením ODS ukládat městské kaly ve vesničce Drasty (Reportéři ČT 18.10.2010), 
o výhradách Marka Šnajdra z ODS ke způsobu informování ČT o arbitráži mezi státem a Diag Human (Reportéři 
ČT 25.10.2010) a o přístupu vlád ODS k řešení následků rozmachu slunečních elektráren (168 hodin 3.10.2010).  

 
� ODS se stala námětem jednoho pozitivního a jednoho negativního příspěvku, přičemž v obou případech 

hodnocení strany ovlivnily výroky redaktorů České televize (viz graf 3.2.1.4.). V pozitivním příspěvku, který 
poměřoval přístup stran v Praze k drogové problematice, redaktor Karel Vrána prohlásil: „Třetí stranou, která 
boj proti drogám inzeruje na svých billboardech, je ODS. Konkrétně nynější náměstek primátora Rudolf 
Blažek. S jeho sloganem tvrdší postihy za prodej drog dětem lze pouze souhlasit“ (Reportéři ČT 11.10.2010). 
Negativní příspěvek pořadu 168 hodin plísnil uzavírání účelových koalic na radnicích měst po říjnových 
komunálních volbách. Krajští zpravodajové ČT a moderátorka Nora Fridrichová zde komentovali jednotlivé 
případy. Například k situaci v Hradci Králové Nora Fridrichová poznamenala: „Volby tu drtivě vyhrála ČSSD. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 25 

Dosud vládnoucí ODS ji ale nepustila ani k jednacímu stolu a sama, oslabená po notném výprasku od voličů, 
peče koalici hned se čtyřmi malými partajemi najednou“ (31.10.2010).  

 
� O pět ambivalentních příspěvků o ČSSD se podělily pořady 168 hodin (3) a Reportéři ČT (2). Prvně zmíněný 

pořad odvysílal dvě zmínky o sociálních demokratech v rubrice Malostranské korekce, jejíž tvůrce Miroslav 
Korecký s nádechem ironie komentoval Bohuslavem Sobotkou proklamovanou změnu tváře ČSSD (3.10.2010) 
a její předvolební klip „12 statečných“ (17.10.2010). Třetí příspěvek 168 hodin se zaměřil na obcházení vítěze 
voleb při sestavování koalic v některých městech. Zmiňovány byly na jedné straně případy, kdy byla takto 
obejita ČSSD, na straně druhé byla však představena i města, kde se sociální demokraté na uzavření účelových 
koalic sami podíleli (31.10.2010 – viz předcházející odstavec). Reportéři ČT se zaobírali drogami, coby jedním 
z  témat obecních voleb v Praze (viz tamtéž). Vůči narkomanům a bezdomovcům se na volebních plakátech 
vymezovali sociální demokraté z Prahy 5. Podle politologa Jana Bureše se zdejší ČSSD kvůli své spolupráci 
s kontroverzním starostou Milanem Jančíkem potřebovala nějak vymezit (Reportéři ČT 11.10.2010). Druhý 
nejednoznačný příspěvek Reportérů ČT popsal příběh pacienta, jenž byl vyloučen z lázeňského pobytu 
v Karlově Studánce poté, co se ohradil proti improvizovanému mítinku ČSSD při obědě lázeňských hostů. Ti prý 
o vystoupení místopředsedy této strany Lubomíra Zaorálka předem nevěděli. Lubomír Zaorálek se v reportáži 
bránil, že ho hosté k proslovu přemluvili. Vedení lázní navíc odmítlo, že zmíněný pacient byl vyloučen kvůli 
kritice mítinku ČSSD. Dotyčný prý fyzicky napadl číšníka (Reportéři ČT 25.10.2010).  

 
� Věci veřejné si připsaly tři nejednoznačné příspěvky, které se točily kolem nevalného výsledku strany 

v komunálních volbách (168 hodin 17.10.2010), dřívějšího působení některých „véčkařů“ v bezpečnostní 
agentuře ABL, jež měla před časem sledovat několik politiků z Prahy 11 (Otázky VM 3.10.2010), a přístupu 
strany k drogové problematice (Reportéři ČT 11.10.2010). V případě posledně zmíněného námětu se jednalo 
o vyjádření klienta kontaktního centra Sananim, jenž se zajímal o postoj Věcí veřejných a TOP 09 k boji proti 
drogám. Zatímco od Věcí veřejných se prý nic konkrétního nedozvěděl, od TOP 09 získal „uspokojivý 
informace“. Tento výrok přispěl k pozitivnímu hodnocení TOP 09 v rámci dané reportáže. Naopak 
ambivalentní hodnocení si na stejném místě vysloužil billboard Strany práv občanů se sloganem „V zájmu 
našich dětí: nulová tolerance feťákům“. Druhý říjnový nejednoznačný příspěvek o této straně se věnoval 
možným podvodům při letošních komunálních volbách. Předseda organizace SPOZ v Hřensku Jiří Neuman 
odmítl, že by strana praktikovala tzv. dovoz voličů, tedy účelové přihlašování lidí k trvalému pobytu před 
volbami (168 hodin 24.10.2010).  

 
� Jeden ze dvou ambivalentních příspěvků o KSČM citoval poslance ODS Marka Bendu, jenž nepřímo kritizoval 

společné hlasování „Paroubka s komunisty“ v minulé Poslanecké sněmovně (Máte slovo 14.10.2010). 
Ve druhém příspěvku vtipkoval Miroslav Korecký na účet změny barvy fasády sídla KSČM na oranžovou. 
Korecký uklidnil ty, kteří by z nové fasády sídla strany vyvozovali změnu směru její politiky, rudou obálkou 
nové knihy poslance Jiřího Dolejše (168 hodin 3.10.2010). Jediný ambivalentní příspěvek o jiné straně mířil 
na údajný svoz voličů k volbám ze strany sdružení Šance pro město v Krupce. Šéf sdružení toto podezření 
odmítl (168 hodin 24.10.2010). Nejednoznačná zmínka vztahující se k Dělnické straně sociální spravedlnosti 
odkazovala na vyjádření jejího šéfa Tomáše Vandase, který se hlásil k názoru prezidenta Václava Klause, 
podle něhož je trest pro vítkovské žháře příliš přísný. Podle moderátorky Fridrichové se prezidentův výrok stal 
„ultrapravicovým triumfem“ (168 hodin 24.10.2010). 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 26 

 

3.2.1.4. Vliv redaktora 
 
 

11

0 1 2

ODS

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných politických stranách. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 27 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

1

1

1
4

2

2

2

2

1
1

3

1

1

42
20

14

11
12

9
10
10

9
6

9
8
6

8

7
7

8
4
7

6
7

5

1

0 10 20 30 40 50

Petr Nečas, ODS
Radek John, VV

Bohuslav Sobotka, ČSSD
Miroslav Kalousek, TOP 09

Zdeněk Tůma, TOP 09
Václav Klaus, prezident
František Bublan, ČSSD

Bohuslav Svoboda, ODS
Roman Onderka, ČSSD

Pavel Bém, ODS
Jiří Dienstbier mladší, ČSSD

Zdeněk Škromach, ČSSD

Karel Schwarzenberg, TOP 09

Markéta Reedová, VV
Mirek Topolánek, ODS

Vojtěch Filip, KSČM
Pavel Kováčik, KSČM

Vít Bárta, VV

Miroslava Němcová, ODS
Marek Šnajdr, ODS

Ivan Fuksa, ODS
David Rath, ČSSD

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

16
7

2
7

3
8

2
3
2
2
1
2
2
2
8

4
4
1
2
2
2

27
18

12
6

9
3

8
7
7
7
8
6
6
6

8
4
3
6
5
5
5

0 10 20 30 40 50

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Přehled nejmedializovanějších politiků v publicistice ČT se tradičně víceméně překrýval se seznamem hostů 

Otázek Václava Moravce, což v říjnu ještě podtrhlo vysílání mimořádných vydání tohoto pořadu před 
komunálními volbami. Z politiků, kteří nebyli v říjnu hosty Václava Moravce, se v horních patrech sledovaného 
žebříčku nacházeli pouze ministr financí Miroslav Kalousek, ministr dopravy Vít Bárta, prezident Václav Klaus 
a expremiér Mirek Topolánek (v případě Mirka Topolánka se vesměs jednalo o okrajové zmínky týkající se 
jeho vlády). Pořadí politiků popáté v řadě ovládl premiér Petr Nečas. Z představitelů politických stran, které 
stojí mimo Poslaneckou sněmovnu, dostali v publicistických pořadech nejvíce prostoru Daniel Rychnovský 
z KDU-ČSL coby kandidát na brněnského primátora a Petra Kolínská ze SZ jakožto uchazečka o primátorské 
křeslo v Praze (oba mimo graf).  

 
� Pouze dva politici se v říjnu setkali v publicistických pořadech s pozitivním hodnocením. Shodou okolností šlo 

v obou případech o členy pražské ODS. Pro odcházejícího pražského primátora Pavla Béma a jeho náměstka 
Rudolfa Blažka (mimo graf 3.2.2.) vyzněla kladně reportáž o drogové problematice (Reportéři ČT 11.10.2010). 
Zatímco v případě Pavla Béma vycházelo pozitivní hodnocení z názoru odborníků, že pražská protidrogová 
politika, již kdysi zakládal právě Pavel Bém, je na evropské úrovni, u Rudolfa Blažka odráželo pozitivní 
hodnocení výrok redaktora Karla Vrány (viz 2. odstavec kap. 3.2.1.3. a graf 3.2.2.1.).  

 
� Negativní hodnocení se v říjnu vázalo k šesti politikům. Petra Kolínská ze Strany zelených kritizovala Rudolfa 

Blažka, Milana Richtera a Filipa Dvořáka (všichni mimo graf), jejichž kandidatura v komunálních volbách prý 
nenasvědčuje změně pražské ODS k lepšímu (Otázky Václava Moravce – speciál 5.10.2010). Na negativním 
hodnocení Radka Johna, Radovana Šteinera a Davida Ratha se podílely výroky redaktorů ČT (viz graf 3.2.2.1.). 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 28 

Radka Johna za jeden z jeho komentářů k slabšímu výsledku Věcí veřejných v komunálních volbách podrobili 
kritice moderátorka 168 hodin Nora Fridrichová (Johnovo vysvětlení „se zapíše do učebnic politologie“) 
a analytik ČT Jindřich Šídlo: „To je něco, co normální politický leader prostě nikdy nemůže vyslovit, a myslím 
si, že to Vítovi Bártovi už došlo a že ono angažmá Radka Johna, které teprve nedávno začalo, tak velmi brzo 
skončí“ (168 hodin 17.10.2010). V rubrice Malostranské korekce Miroslav Korecký sarkasticky komentoval 
rekonstrukci pracovny středočeského hejtmana Davida Ratha, jež prý stála čtyři miliony korun (168 hodin 
3.10.2010). Reportérka Jana  Neumannová chtěla znát názor pražského radního pro dopravu Radovana 
Šteinera na nesrovnalosti zjištěné báňským úřadem při stavbě tunelu Blanka. Radní prostřednictvím své 
asistentky odmítl rozhovor poskytnout, a to „z velmi bizarního důvodu“. Radovan Steiner prý nedostal 
odpověď na svůj dopis adresovaný „panu šéfredaktorovi“. Ten prý před tím radního nařknul z obtěžování 
redaktorek ČT. Jana Neumannová k tomu poznamenala: „Zjistili jsme tedy podrobnosti. Radní Šteiner 
rozesílal našim kolegyním ze zpravodajství SMSky uprostřed noci. Kritizoval jejich práci. Zpravodajky se proti 
tomu ohradily přes svého šéfa. Proč by tohle ale měl být důvod pro neposkytnutí rozhovoru, to stále 
nechápeme“ (Reportéři ČT 25.10.2010). Negativním směrem posunul hodnocení Vojtěcha Filipa následující 
výrok Jindřicha Šídla: „Vojtěch Filip po pěti letech, kdy je v čele KSČM, si tedy může říci, že toho mnoho 
nedosáhl. V porovnání s Miroslavem Grebeníčkem prostě ta jeho éra je viditelně slabší“ (168 hodin 
17.10.2010). Celkové vyznění příspěvku vůči předsedovi KSČM však bylo ambivalentní, a to vzhledem 
k prostoru, jejž zde dostal k vyjádření.  

 
� Největší počet ambivalentních referencí (4) byl pozorován u ministra vnitra Radka Johna. Dvakrát přispěly 

k jeho nejednoznačnému hodnocení výroky poslance ČSSD Jeronýma Tejce, jenž kritizoval Johnovo působení 
v čele ministerstva (Otázky VM 3.10.2010 a 10.10.2010). Ambivalentně vyzněla i debata Zdeňka Škromacha 
s Miroslavou Němcovou ohledně údajného výroku Radka Johna, že vládní koalice nebude ve Sněmovně 
z principu hlasovat pro zákony předložené opoziční ČSSD. Miroslava Němcová podle svých slov nepřišla 
do Otázek Václava Moravce proto, aby „komentovala vyjádření pana předsedy Johna“ (24.10.2010). V pořadu 
168 hodin upozornil Miroslav Korecký na názor poslance Věcí veřejných Stanislava Humla, podle něhož by měl 
Radek John raději spravovat jiné ministerstvo než resort vnitra (Malostranské korekce 31.10.2010).  

 

3.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

1

1

1

1

0 1 2

Vojtěch Filip, KSČM

Rudolf Blažek, ODS

Radovan Šteiner, ODS

Radek John, Věci veřejné

David Rath, ČSSD
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku  
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 29 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

7
3

1

1

1

1
1

3
2
2

1
1
1

1

1

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ABL
České dráhy

ČEZ
Student Agency
Letište Praha
Telefónica O2

Severočeské doly
Pražská plynárenská
Pražská energetika
PPF Investments

OKD
Metrostav

Lesy České republiky
Agrofert

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� Na špici pořadí nejmedializovanějších firem v publicistice ČT se po čase vrátila bezpečnostní agentura ABL 

(8 příspěvků), jejíž převažující ambivalentní hodnocení (7 referencí) vyplývalo z jejích kontaktů na vládní 
stranu Věci veřejné. Všechny říjnové zmínky o této společnosti pocházely z Otázek Václava Moravce (OVM – 
3.10.2010, 10.10.2010, 17.10.2010 a OVM – speciál – 5.10.2010 a 12.10.2010). Nejednoznačné příspěvky se 
vztahovaly ke třem základním námětům, a sice k údajnému sledování několika politiků Prahy 11 ze strany 
ABL, k nástupu lidí spjatých s touto společností na ministerstva spravovaná Věcmi veřejnými a k některým 
zakázkám ABL v Praze v čele se správou některých památek.  

 
� Ambivalentní tón převládal i v říjnové publicitě Českých drah (4 příspěvky, z toho 3 nejednoznačné). Dva 

nejednoznačné příspěvky zohledňovaly debatu generálního ředitele drah Petra Žaludy a majitele společnosti 
Student Agency Radima Jančury v Otázkách Václava Moravce ze dne 10.10.2010. První příspěvek se týkal 
snahy Českých drah snížit náklady na mzdy o 10 %. Radim Jančura k tomu ironicky poznamenal, že chápe 
snahu státního železničního přepravce šetřit, když loni i přes navýšení dotací o 12 miliard skončil v miliardové 
ztrátě. V druhém příspěvku obvinil majitel Student agency České dráhy z dumpingových cen na tratích, na něž 
byla vyhlášena veřejná soutěž. Třetí nejednoznačný příspěvek o Českých drahách odvysílal pořad Černé ovce 
(26.10.2010). Námětem reportáže bylo houkání vlaků v pražských Dejvicích, jež ruší zdejší obyvatele.  

 
� Tři společnosti si připsaly po jednom ambivalentním příspěvku. U Telefónky O2 byla na vině reklamní 

kampaň na informační linku 1188, kterou pro společnost připravila firma Unit 003. Součástí kampaně byly 
plastové krabičky umístěné na lampách veřejného osvětlení, které připomínaly výbušniny (Otázky VM 
10.10.2010). Nejednoznačný příspěvek o Lesích ČR se zabýval budoucností tohoto státního podniku, jenž před 
časem vzbudil pozornost nakonec zrušeným desetiletým tendrem na práce ve státních lesích (Otázky VM 
3.10.2010). K PPF se stavěla nejednoznačně reportáž o veřejné soutěži týkající se odstranění ekologických 
škod z doby komunismu. Z toho tendru byla daná společnost ministerstvem financí opakovaně vyloučena, 
neboť údajně nedodala požadované informace (Reportéři ČT 11.10.2010).  

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 30 

� Negativně laděná reportáž o společnosti Metrostav předestřela divákům závěry vyšetřování červencového 
propadu tunelu Blanka. Český báňský úřad mimo jiné zjistil, že Metrostav nedodržoval při ražbě tunelu 
předepsané postupy a šetřil na materiálu (Reportéři ČT 25.10.2010).  

 

3.3.1.1. Vliv redaktora 
 
V říjnu 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných ekonomických subjektů. 
 

 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 31 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

6%

90%

4%

domácí i zahraniční

domácí témata

zahraniční témata

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Podíl domácích témat na publicistické části vysílání ČT se oproti minulému měsíci mírně snížil, a sice o dva 

procentní body na 90 %. Podíl příspěvků mířících za hranice ČR vzrostl o jeden procentní bod (ze 3 % na 4 %), 
stejně jako podíl příspěvků reflektujících souběžně dění doma i ve světě (z 5 % na 6 %).  

 
 
 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 32 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 33 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politických a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv 
na  celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.10.2010 – 31.10.2010 34 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech – 
Ostrava (repríza na ČT 24); Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; 
Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


