
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.6.2010 – 30.6.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již patnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2010 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 5 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 5 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................6 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................6 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 8 
2.2.1. Medializace politických stran...................................................................................8 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 12 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 14 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 14 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 15 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 16 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................17 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 17 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 18 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 18 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 20 
3.2.1. Medializace politických stran................................................................................. 20 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 24 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 26 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 26 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 27 

4. METODIKA...........................................................................................................28 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 28 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 28 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 28 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 29 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 29 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 29 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 29 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 29 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 29 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................30 

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Tematická skladba zpravodajství České televize se ve srovnání s květnem příliš nezměnila. Svou pozici posílilo 

dlouhodobě nejmedializovanější téma ekonomika, které vykázalo největší počet příspěvků v letošním roce. 
Mírný nárůst počtu příspěvků byl pozorován i u tematického okruhu legislativa, justice. Hlavně díky 
pokračujícím povodním v ČR a ropné havárii v Mexickém zálivu si třetí příčku v žebříčku témat udržela 
ekologie. Na čtvrté pozici se znovu nacházel tematický okruh společnost. Mezi pětici nejmedializovanějších 
témat se po měsíční přestávce vrátil politický systém, naopak z ní vypadl okruh neštěstí, nehody. 
Kosmetických změn doznalo i pořadí témat na čelných místech žebříčku v publicistice ČT. O prvenství se 
stejně jako v minulém měsíci dělily okruhy ekonomika a legislativa, justice. Své pozice obhájila i témata 
politický systém a sociální problematika. Do pozadí ustoupily okruhy mezinárodní vztahy a bezpečnost, 
naopak více se v publicistických pořadech hovořilo o společenských tématech a o zdravotnictví. Viz kap. 2.1. 
a 3.1.  

 
� Oproti květnu se vysílání České televize soustředilo více na domácí dění. Zatímco ve zpravodajství se podíl 

příspěvků z ČR zvýšil jen nepatrně (o jeden procentní bod na 78 %), v publicistice byl nárůst podílu domácích 
témat viditelnější (z 83 % na 90 %, tedy o sedm procentních bodů). Viz grafy 2.4. a 3.4. 

 
� Do postavení politických stran ve vysílání veřejnoprávní televize významně promluvily výsledky nedávných 

voleb. Zatímco ODS, TOP 09 a VV, jimž poměr sil v nové Poslanecké sněmovně umožnil vyjednávat o společné 
vládě, si co do počtu příspěvků výrazně polepšily, opoziční uskupení ČSSD a KSČM tratila. Ze dvou stran, které 
neuhájily své zastoupení v Poslanecké sněmovně, si vedla hůře Strana zelených. KDU-ČSL se potýkala 
s menším poklesem medializace hlavně díky své viditelnosti v regionální politice. Aktuálně pomohlo lidovcům 
vyjednávání s ČSSD o utvoření nové krajské koalice v Jihomoravském kraji, které zpravodajsky pokrývaly 
hlavně brněnské Události v regionech. V pořadí jednotlivých stran ve zpravodajství představoval největší 
změnu propad KSČM ze třetí na šestou příčku. Po dvouměsíční stabilitě se notně proměnil žebříček stran podle 
počtu výskytů v publicistice ČT. Nejvýraznější pokles se týkal ČSSD, pro niž čtvrtá příčka znamenala její 
doposud nejhorší umístění. Více v kap. 2.2. a 3.2. 

 
� Červnové zpravodajské i publicistické pořady se vyznačovaly nízkým počtem hodnotově zabarvených příspěvků 

o politických stranách. Ve zpravodajství měla nejhorší mediální obraz KSČM, v publicistice pak KDU-ČSL, 
jejíž celková medializace sestávala ze tří čtvrtin z ambivalentních referencí. Viz grafy 2.2.1.3. a 3.2.1.3. 

 
� Nový český premiér Petr Nečas se stal nejmedializovanějším politikem jak ve zpravodajství, tak 

v publicistice. V obou případech byl jeho náskok před druhým v pořadí velmi výrazný. Zvýšený zájem o Petra 
Nečase nezpůsobila pouze jeho aspirace na premiérský post, svou roli sehrál i volební kongres ODS, který jej 
zvolil stranickým předsedou. Na předních místech žebříčků politiků ve zpravodajství i publicistice se 
pohybovali především reprezentanti trojkoalice a ministři končící Fischerovy vlády. Z opozičních politiků se 
těšil největší pozornosti úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Prezident Václav Klaus byl po Petru 
Nečasovi druhým nejuváděnějším politikem ve zpravodajství, stejná pozice v publicistice náležela předsedovi 
Věcí veřejných Radku Johnovi. Viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� Zpravodajské pořady si z tuzemských ekonomických subjektů opět nejvíce všímaly společnosti ČEZ, která si 

v červnu připsala největší počet pozitivních příspěvků v letošním roce. Jejich námětem bylo především první 
vítězství firmy v anketě Czech TOP 100. Nejvíce chváleným subjektem se však potřetí v řadě stala Česká 
televize, která o sobě odvysílala 16 pozitivních příspěvků, jež převážně informovaly o úspěších pořadu 
Toulavá kamera. S kritikou se ve zpravodajství setkaly nejčastěji Lesy ČR a ArcelorMittal. V publicistice byly 
tentokrát medializovány pouze čtyři společnosti. Více v kap. 2.3. a 3.3.  

 
� Výroky redaktora, které rozhodující měrou ovlivnily hodnocení sledovaného subjektu, byly zaznamenány 

v desíti červnových příspěvcích (tj. 0,4 % příspěvků, které do analýzy vstoupily). Polovinu z nich přinesly 
publicistické pořady (3x 168 hodin, 2x Reportéři ČT), o zbývající reference se zpravodajské relace podělily 
následovně – Události, komentáře 2x, Události v regionech – Praha 2x a Události 1x. S výjimkou zprávy 
o společnosti ČEZ se ve všech případech jednalo o negativní hodnocení ze strany redaktorů ČT. V jednom 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 4 

příspěvku byli současně kritizováni dva politici (Pavel Bém a Milan Jančík). Viz grafy 2.2.1.4., 2.3.2., 3.2.1.4. 
a 3.2.2.1. 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 5 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

858

502

337

312

283

272

219

200

162

158

157

154

135

98

38

76

57

62

69

0 200 400 600 800 1000

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Ekologie

Společnost

Politický systém

Bezpečnost

Neštěstí, nehody

Mezinárodní vztahy

Doprava

Kultura

Sociální problematika

Kriminalita

Zdravotnictví

Zaměstnání

Vzdělání

Komunikace a networking

Sport

Věda a výzkum

počet příspěvků

181

331

103

393

212

148

169

6

16

8

102

7

84

9

15

2

13

4

53

131

18

38

120

49

45

23

50

3

60

79

23

128

134

33

120

106

569 86

47

20

29

4

21

18

6

26

14

14

8

6

14

1

17

81

6

21

12

3

14

7

12

3

1

9

5

8

6

12

17

2

9

1

1

1

1

1

0 200 400 600 800 1000

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 6 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

149

148

146

132

116

94
72

30

67

66

44

34

152

210

251

680

445

269

337

0 150 300 450 600 750

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Ekologie

Společnost

Politický systém

Kultura

Neštěstí, nehody

Doprava

Bezpečnost

Sociální problematika

Kriminalita

Zdravotnictví

Zaměstnání

Mezinárodní vztahy

Vzdělání

Komunikace a networking

Sport

Věda a výzkum
počet příspěvků

130

331

455

176

90

44

75

38

107

6

3

7

1

15

74

44

13

7

15

4

101

100

115

47

24

46

16

28

342

75

3

72

124

57

101

124 23

8

20

6

6

44

4
25

18

14

8

1
8

75

8

15

7

19

12

3

3

8

9

7

5

1

8

10

5

1

13

3

1

1

1

1

1

0 150 300 450 600 750

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

244

161

85

80

64

53

45

4

42

24

5

6

9

13

17
23

24

24

0 50 100 150 200 250

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Legislativa, justice

Politický systém

Neštěstí, nehody

Ekologie

Společnost

Sociální problematika

Kriminalita

Komunikace a networking

Sport

Doprava

Věda a výzkum

Kultura

Zaměstnání

Vzdělání

Zdravotnictví
počet příspěvků

75 154

128

66

71

30

34

37

11

2

26

15

11

5

2

1

4

6

5

5

9

16

5

5

5

7

22

21

31

2

9

3

4

13

13

6

1

4

9

5

1

4

4

2

3

3

2

2

17 21

0 50 100 150 200 250

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 7 

 
� Dlouhodobě nejmedializovanější téma ve zpravodajství ČT, ekonomika, své postavení ještě posílilo, když si 

připsalo v letošním roce rekordních 858 příspěvků. Většina zpráv (304) tradičně pocházela z Událostí 
v regionech vysílaných ve třech verzích – z Prahy, Brna a Ostravy. Zde bylo zprostředkováno především dění 
v ekonomice zakotvené na lokální úrovni. Ostatní sledované zpravodajské relace se soustředily hlavně na boj 
se zadlužením v jednotlivých evropských státech včetně ČR. Zatímco v případě Česka se jednalo zejména 
o škrty v rozpočtu na příští rok, na mezistátní úrovni poutala pozornost ČT hlavně protidluhová opatření 
navrhovaná v rámci EU. Zmiňovány byly v této souvislosti evropský záchranný fond, bankovní daň, předběžná 
kontrola rozpočtů členských států Evropskou komisí či zřízení evropské ratingové agentury. Zprávy z domova si 
všímaly mimo jiné změn ve vedení ČNB, odvolání představenstva ČD Cargo či schválení finančních pobídek 
pro filmaře. Z námětů zahraničních zpráv uveďme třeba rusko – běloruský spor, kde se obě strany přely, kdo 
komu kolik dluží za dodávky plynu, resp. za jeho tranzit přes běloruské území. 

 
� Publicita okruhu legislativa, justice obsahovala 502 příspěvků, jež se zaobíraly převážně událostmi 

v tuzemsku. Na přetřes přicházely záměry vznikající vládní koalice, mezi něž se řadily penzijní a zdravotnická 
reforma, protikorupční opatření v čele se vznikem specializovaných soudů, rozpočtové škrty či zavedení přímé 
volby prezidenta. Veřejnoprávní televize se dále zajímala o názor jednotlivých koaličních stran 
na pokračování výběrového řízení na likvidaci ekologických škod a na (ne)prolomení územních limitů pro těžbu 
uhlí. Do hledáčku ČT se dále dostalo rozhodnutí krajů již nadále neproplácet poplatky v krajských 
zdravotnických zařízeních, prezidentské veto loterijního zákona či zvažované vyvlastnění farmářky 
Havránkové kvůli stavbě dálnice D11. Televize sledovala i soudní procesy týkající se známých kauz. Namátkou 
lze uvést případ tzv. justiční mafie, žhářský útok na romskou rodinu ve Vítkově či kauzu makléře Jéroma 
Kerviela, jenž měl svému zaměstnavateli, bance Société Générale, způsobit škodu ve výši skoro pět miliard 
eur. Do tématu legislativa, justice též spadaly zprávy o protikrizových opatřeních navrhovaných evropskými 
institucemi (viz předcházející odstavec). 

 
� Pomineme-li servisní informace (337 příspěvků), patřila třetí příčka v žebříčku témat opět okruhu ekologie 

(312 příspěvků). O jeho publicitu se znovu postaraly především rozmary počasí, zejména pak povodně, 
vichřice a teplotní rekordy. Nejvíce byly rozebírány následky tuzemských povodní včetně přemnožení komárů. 
Frekventovaným námětem daného tematického okruhu byl i nadále únik ropy z poškozeného vrtu společnosti 
BP v Mexickém zálivu. Ekologie se dále týkaly zprávy o rozhodnutí nastupující vlády o neprolomení územních 
limitů těžby uhlí, o velké zakázce na likvidaci ekologických škod z dob komunismu, o očekávané neúrodě 
ovoce nebo o poklesu produkce medu. Takřka dvě třetiny příspěvků (202) k okruhu ekologie odvysílala ČT 
v rámci Událostí v regionech. Značná část zpráv o povodních a ropné havárii v Mexickém zálivu byla zároveň 
zahrnuta do tematického okruhu neštěstí, nehody.  

 
� Červnová medializace tématu společnost čítala 283 příspěvků, které se soustředily například na události 

spjaté s letní turistickou sezónou. Jednalo se o různé speciální prohlídky na hradech a zámcích, historické 
slavnosti tamtéž, o otvírání nových koupališť nebo o různé festivaly (např. Mezinárodní folklórní festival 
Strážnice). Další příspěvky referovaly o opravě památek (brněnská vila Tugendhat, těšínská kavárna Avion, 
brněnské hrady Veveří a Špilberk, pražské Národní muzeum nebo Hrádek u Sušice). Část reportáží připomínala 
historické události (např. první svobodné volby v roce 1990 či vyhlazení obcí Lidice a Ležáky nacisty). 
Rozebírány byly i církevní záležitosti včetně blahořečení polského kněze Jerzyho Popiełuszka umučeného 
komunistickou policií. Obsah tématu společnost tvořily i zprávy o společenských akcích typu hasičských 
slavností nebo o úmrtích významných osobností (např. Ladislav Smoljak, Ota Rambousek a Vladimír Dlouhý). 

 
� Ze šesté na pátou pozici v žebříčku témat postoupil okruh politický systém (272 příspěvků). Zpravodajství 

z domova dominovalo formování středopravicové vlády za účasti ODS, TOP 09 a VV. Česká televize informovala 
o dojednávání jednotlivých kapitol koaliční smlouvy, o pověření Petra Nečase jednáním o vzniku vlády 
a o jeho následném jmenování premiérem a o dohodě zmíněných stran o personálním složení vládního 
kabinetu. K častým námětům patřil i povolební vývoj v jednotlivých stranách, což platilo hlavně pro ČSSD, jež 
navzdory největšímu počtu získaných hlasů odešla do opozice, a pro ODS, která si na kongresu zvolila nové 
vedení. Část příspěvků reflektovala regionální události typu rozpadu krajské vládnoucí koalice 
v Jihomoravském kraji, odvolání českobudějovického primátora Juraje Thomy či rezignace plzeňské 
hejtmanky Milady Emmerové na její post. Zprávy ze zahraničí se mimo jiné soustředily na slovenské 
parlamentní volby, referendum o ústavě v Kyrgyzstánu nebo na volbu prezidenta v Maďarsku, Německu 
a Polsku. 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 8 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Medializace politických stran 

2.2.1.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

354

221

2

15

2

8

1

1

11

130

56

33

22

8

7

147

5

0 50 100 150 200 250 300 350 400

ODS

ČSSD

TOP 09

Věci veřejné

KDU-ČSL

KSČM

Strana zelených

SNK-ED

Jiná strana

Suverenita
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

250

1

8

34

1

9

1

1

13

1

2

26

33

13

2

5

8

1

80

151

8

19

21

40

4

68

2

34

3

2

13

9

43

60

55

2

0 50 100 150 200 250 300 350 400

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku
část příspěvku

menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� V čele žebříčku politických stran dle počtu zpravodajských příspěvků po měsíční přestávce opět stanula ODS, 

za níž se značnou ztrátou následovala ČSSD. Náskok ODS pramenil hlavně z její účasti při sestavování nové 
vlády a ze skutečnosti, že její šéf Petr Nečas se stal novým českým premiérem. Vysoká medializace ODS se 
odvíjela též od jejího kongresu, na němž bylo vybráno nové stranické vedení v čele s Petrem Nečasem. ČSSD 
doplatila na to, že na vznik vlády nemá sebemenší vliv. Těžiště její publicity se tak nacházelo především 
v regionech, kde vzbudil pozornost hlavně rozpad vládnoucí koalice ČSSD a ODS v Jihomoravském kraji.  

 
� Svého doposud nejlepšího umístění dosáhly třetí TOP 09 a čtvrté Věci veřejné, které podobně jako ODS 

profitovaly ze své účasti na projektu středopravicové vlády. KDU-ČSL obhájila páté místo. Drtivá většina 
příspěvků o této straně se vyskytovala v rámci Událostí z regionů (48 z celkových 57). Nejčastějším námětem 
zpráv o KDU-ČSL pak bylo její vyjednávání s ČSSD o sestavení nové krajské koalice na jižní Moravě. Propad 
ze třetí na aktuálně šestou pozici zažila KSČM, která podobně jako ČSSD doplácela na oslabení svého vlivu 
na chod Poslanecké sněmovny, kde má pohodlnou většinu vznikající trojkoalice. Straně zelených znovu 
náležela sedmá pozice. Oproti minulému měsíci, notně ovlivněnému sněmovními volbami, se některé strany 
ve zpravodajství ČT vůbec neobjevovaly. Jednalo se především o Stranu práv občanů a Dělnickou stranu 
sociální spravedlnosti.  



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 9 

2.2.1.2. Roční vývoj publicity vybraných politických stran 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD
KDU-ČSL
KSČM
ODS
Strana zelených
TOP 09
Věci veřejné
Strana práv občanů

 
Graf ilustruje vývoj kvantitativní medializace vybraných politických stran v roce 2010. 
 
� Všechny tři strany jednající o utvoření nové vlády zaznamenaly v červnu svou doposud nejvyšší medializaci 

v letošním roce. Věci veřejné a TOP 09 navíc jako jediné ze sledovaných stran vykazují od začátku roku 
kontinuální nárůst medializace ve zpravodajství ČT. V porovnání s květnem se nejvýrazněji zvýšila prezentace 
Věcí veřejných (z 51 na 138 příspěvků, tj. o 171 %). Prudkým nárůstem se mohla pochlubit i TOP 09 
(z 82 na 149, tedy o 82 %). ODS si polepšila o 45 % (z 255 na 369 příspěvků). 

 
� Ostatní strany čelily v porovnání s minulým měsícem nižšímu zastoupení ve zpravodajství veřejnoprávní 

televize. Relativně nejméně tratily KDU-ČSL (o 8 % - pokles z 62 na 57 referencí) a ČSSD (o 9 % - z 256 na 232 
příspěvků). O více než polovinu příspěvků přišly KSČM (snížení z 85 na 36, tj. o 58 %) a Strana zelených 
(propad ze 48 na 22 příspěvků, tj. o 54 %). Strana práv občanů nebyla v červnovém zpravodajství vůbec 
zmíněna, což se stalo v letošním roce poprvé.  

 

2.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

1%

99
%

100%

5%

95%

91%

3%
6%

4%

96%

ODS

98%

2%

6%

94%

100%

SNK-EDStrana zelenýchKSČMKDU-ČSL

Věci veřejnéTOP 09ČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 10 

 
� V porovnání s květnem ubylo ve zpravodajství ČT hodnotově zabarvených příspěvků o tuzemských politických 

stranách. Nejvíce ambivalentních příspěvků (15) si sice připsala ODS, jejich podíl na celkové medializaci 
strany však odpovídal pouhým čtyřem procentům. Většina nejednoznačně vyznívajících zpráv (13 z 15) 
zohledňovala aktivity občanských demokratů na krajské a komunální úrovni. Po dvou příspěvcích věnovala 
ČT sporům uvnitř jihočeské ODS, jež vyvrcholily odvoláním budějovického primátora Juraje Thomy, odchodu 
občanských demokratů z jihomoravské krajské koalice a nesouhlasu opozičních zastupitelů v Ústí nad Labem 
s obchodem mezi městem a radním z řad ODS Petrem Ryšavým. Do ústeckého regionu mířily další dvě 
ambivalentní reportáže, které zmiňovaly černou stavbu zdejšího vlivného politika ODS Patrika Oulického 
a údajnou snahu někdejšího ministra Aleše Řebíčka spjatého s firmou Viamont ovládnout v roce 2006 Dopravní 
podnik Ústeckého kraje. Čtyři ambivalentní reference cílily na pražskou ODS, ať již se jednalo o opakované 
pokusy zastupitelů Prahy 5 odvolat zdejšího starostu Milana Jančíka, pronájem pražského výstaviště nebo 
o rozhodnutí magistrátu ovládaného ODS rozdělit Prahu při komunálních volbách do sedmi obvodů. 
V ambivalentním duchu se nesla i reportáž o rozkolu v mělnické ODS, který vedl až k rozpadu městské rady. 
Dva nejednoznačné příspěvky se vztahovaly k celostátní politice strany. V upoutávce na Otázky Václava 
Moravce připomněl jejich moderátor „vykroužkování“ některých známých politiků v posledních sněmovních 
volbách (Události 19.6.2010). V Událostech, komentářích (7.6.2010) diskutovali o zdravotnických poplatcích 
Tomáš Julínek z ODS, David Rath z ČSSD a Martin Jan Stránský z Věcí veřejných. Tato debata vyústila 
pro všechny tři strany v ambivalentní hodnocení. Devět z 15 ambivalentních zpráv o ODS bylo odvysíláno 
v Událostech v regionech. Pět příspěvků přidaly Události, jeden pak Události, komentáře.  

 
� Tři z 11 ambivalentních zpráv o ČSSD souvisely s rozhodnutím krajů pod vedením ČSSD přestat s proplácením 

regulačních poplatků v krajských zdravotnických zařízeních. Další tři nejednoznačné příspěvky se zabývaly 
rozpadem jihomoravské krajské koalice. Tamní ODS svůj odchod do opozice zdůvodnila tím, že hejtman Michal 
Hašek se stal po sněmovních volbách i poslancem a oproti svému dřívějšímu slibu si oba posty hodlá ponechat. 
V krátké zprávě uveřejněné v Událostech, komentářích (7.6.2010) byl zaznamenán vliv redaktorky Ziny 
Plchové na hodnocení ČSSD. Redaktorka ČT k rozhodnutí ODS vypovědět koaliční smlouvu v Jihomoravském 
kraji uvedla: „Důvodem je to, že jí ČSSD neplnila a ani se ji nesnažila zachránit. Nenominovala totiž své 
zástupce do smírčího řízení, které minulý týden ODS vyvolala.“ Zina Plchová sice upozornila, že ČSSD toto 
tvrzení odmítá, proto bylo celkové vyznění příspěvku ambivalentní, nicméně její předchozí výrok o neplnění 
smlouvy posunul hodnocení této strany negativním směrem (viz graf 2.2.1.4.). Dva nejednoznačné příspěvky 
odvysílané 2.6.2010 v Událostech, respektive v Událostech, komentářích rozebíraly spory uvnitř ČSSD týkající 
se příčin jejího neuspokojivého volebního výsledku. K námětům zbývajících ambivalentních příspěvků patřilo 
rozhodnutí sociálnědemokratického vedení Středočeského kraje nahradit odvolanou ředitelku muzea v Jílovém 
členkou ČSSD, spor o užitečnost květinové show v Havířově (primátor z ČSSD ji obhajoval) a zdůvodnění 
předsedy VV Radka Johna, proč ČSSD nezískala post předsedy Poslanecké sněmovny. Necelá polovina 
nejednoznačných zpráv o ČSSD (5) pocházela z Událostí v regionech, čtyři se objevily v Událostech, 
komentářích, zbylé dvě pak v Událostech.  

 
� Dvě ambivalentní reference držely zanedbatelný podíl (1 %) na celkové medializaci TOP 09. Obě 

nejednoznačné zprávy citovaly z dopisu bývalého předsedy ČSSD Jiřího Paroubka jeho spolustraníkům: „Tím 
naším hlavním soupeřem nebyli naši političtí soupeři, ale pravicová média. Ti, co podlehli manipulaci 
a mysleli, že volbou TOP 09 a Věcí veřejných volí změnu, budou velmi brzo zklamáni“ (Události a Události, 
komentáře – shodně 2.6.2010). Obě zprávy vyzněly nejednoznačně i pro Věci veřejné, jež si v červnu připsaly 
celkem osm ambivalentních příspěvků. Dva z nich poukazovaly na neobvyklé postupy v rámci této strany, 
k nimž náleží internetová vnitrostranická referenda či smluvní závazek jejích poslanců zaplatit 
sedmimilionovou pokutu v případě tzv. přeběhlictví. ČT upozornila na názor některých právníků, že tento 
závazek se zřejmě dostává do křížku s ústavou (Události a Události, komentáře – shodně 1.6.2010). Ve dvou 
ambivalentních reportážích byla do jisté míry zpochybněna názorová integrita Věcí veřejných. Martin 
Veselovský v upoutávce na Události, komentáře odkazoval na tvrzení z předvolební kampaně, že u Věcí 
veřejných „jde o marketingový projekt bez myšlenkové náplně“ (Události 9.6.2010). Moderátorka Daniela 
Drtinová se tázala svého hosta, zdali jsou strany vznikající slovenské vládní koalice čitelné, načež 
poznamenala: „Třeba v Česku neznámé Věci veřejné vcelku zamotaly mnohým hlavu“ (Události, komentáře 
11.6.2010). Nejednoznačné hodnocení přinesla Věcem veřejným výše zmíněná debata zdravotnických expertů 
tří stran o zdravotnických poplatcích (viz závěr 1. odstavce této kapitoly). U zbývajícího ambivalentního 
příspěvku ovlivnily hodnocení VV negativním směrem výroky moderátora Martina Veselovského (viz graf 
2.2.1.4.), který se nejprve předsedy ODS tázal „A pane premiére Nečasi, vy věříte Věcem veřejným?“, aby po 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 11 

chvíli dodal: „(…) na druhou stranu to přece tak trochu vypadá, že Věci veřejné si minimálně v posledních 
dnech dělají tak trochu, co chtějí a na váš úkor se zviditelňují“ (Události, komentáře 28.6.2010). 
Na Veselovského otázky reagoval Petr Nečas s tím, že od něj moderátor ČT nemůže očekávat silácké 
prohlášení na adresu politického partnera.  

 
� Jediná ambivalentní zpráva o KDU-ČSL se v souvislosti se zatčením uprchlého Romana Vaškůje ve Vídni 

zmínila o „korupční aféře expředsedy lidovců Jiřího Čunka“ (Události v regionech – Praha 3.6.2010). Nejhorší 
obraz ve zpravodajství ČT měla KSČM, která se dvakrát setkala s negativním hodnocením. Reportáž 
z 1.6.2010 zdůvodnila nezájem Věcí veřejných o vládnutí s ČSSD tím, že „by to nešlo bez komunistů“ 
(Události). Ostravské Události v regionech (18.6.2010) zprostředkovaly svým divákům iniciativu 
moravskoslezské ODS, která vyzvala ČSSD, aby odvolala zástupce KSČM z krajské rady. Jediný červnový 
ambivalentní příspěvek zrcadlil spor dvou předních představitelů ČSSD, zda by si měla jejich strana zakázat 
spolupráci s KSČM na všech úrovních, tedy i v krajích (Události v regionech – Ostrava 7.6.2010). 

 
� Ostatní strany nebyly v červnovém zpravodajství hodnoceny, což platilo i pro Suverenitu, která si stěžuje 

na Českou televizi kvůli způsobu výběru hostů do předvolebních speciálů Otázek Václava Moravce. Všech pět 
červnových příspěvků o této straně pojednávalo o její stížnosti na průběh voleb, přičemž jen dva z nich 
zároveň připomněly, že si strana Jany Bobošíkové stěžuje i na ČT.  

 

2.2.1.4. Vliv redaktora 

1

1

0 1 2

Věci veřejné

ČSSD počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 12 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

136
84

53
53
48

17

15

2

1
5

2

4

1

2

4

2

24

15

16

15
12

23

25

23

36

30
30

13

12

15

33
1

1

6

0 30 60 90 120 150

Petr Nečas, ODS
Václav Klaus, prezident

Radek John, VV
Jan Fischer, premiér

Karel Schwarzenberg, TOP 09
Bohuslav Sobotka, ČSSD

Eduard Janota, ministr financí
Miroslav Kalousek, TOP 09
Miroslava Němcová, ODS

Michal Hašek, ČSSD
David Vodrážka, ODS
Mirek Topolánek, ODS

Lubomír Zaorálek, ČSSD
Vít Bárta, Věci veřejné

Jiří Paroubek, ČSSD
David Rath, ČSSD

Alexandr Vondra, ODS
Jiří Pospíšil, ODS

Vlasta Parkanová, TOP 09
Kateřina Klasnová, VV
Jaroslav Palas, ČSSD
Pavel Drobil, ODS

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

66

62

15

34

15

18

17

18

16

11

19

23

10

6

5

10

10

11

12

5

76

26

40

20

33

18

17

13

14

16

13

11

11

9

13

3

4

3

6

5

4

8

0 30 60 90 120 150

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Jestliže v květnu zvítězil Petr Nečas v počtu zpravodajských příspěvků jen těsně před Jiřím Paroubkem, 

tentokrát měl před druhým Václavem Klausem náskok 54 příspěvků. Nový český premiér se navíc stal 
nejčastěji pozitivně hodnoceným politikem. Polovina kladně zabarvených referencí (3 ze 6) se týkaly jeho 
jmenování do čela vlády, během nějž Petra Nečase chválil prezident Václav Klaus (Události v regionech – 
Praha a 2x Události – shodně 28.6.2010). Dva příspěvky označovaly výsledek kongresu ODS za triumf Petra 
Nečase, jenž byl zvolen předsedou strany, navíc delegáti vybrali místopředsedy podle jeho představ 
(2x Události 20.6.2010). Zbývající pozitivní příspěvek byl odvysílán ještě před kongresem ODS, když 
akcentoval velkou podporu Petra Nečase v jednotlivých stranických krajských organizacích 
(Události v regionech – Ostrava 17.6.2010). 

 
� Pět politiků si připsalo po jednom pozitivním příspěvku. Místopředsedkyně ODS Miroslava Němcová chválila 

své spolustraníky Marii Kozumplíkovou, Janu Černochovou a Tomáše Chalupu coby „velmi kvalitní a silné 
osobnosti“ (Události, komentáře 21.6.2010). Bývalý redaktor Rádia Svobodná Evropa a dnešní starosta obce 
Doubice Martin Schulz děkoval Miroslavu Kalouskovi, že v době svého prvního působení na ministerstvu 
financí změnil způsob přidělování státních peněz obcím (Ekonomika 23.6.2010). Pro Jana Fischera vyznělo 
příznivě bilancování výsledků jeho vlády, která loni úspěšně dokončila české předsednictví EU a dosahovala 
dobrých výsledků v průzkumech veřejného mínění (Události 25.6.2010).  

 
� Nejproblematičtější obraz měl ve zpravodajství veřejnoprávní televize Milan Jančík (mimo graf), o kterém 

bylo odvysíláno osm ambivalentních příspěvků. Jejich nejčastějším námětem se stala snaha jeho 
spolustraníků odvolat jej z funkce starosty Prahy 5. Ambivalentně se k němu stavěly též reportáže 
o zpochybňování jeho vysokoškolského titulu získaného na plzeňských právech a o jeho nominaci na titul 
Český papaláš. V rámci sedmi příspěvků se dostalo ambivalentního hodnocení aktérům brněnské korupční 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 13 

kauzy Aleši Kvapilovi a Radovanu Novotnému (oba mimo graf), jejichž případ začal projednávat brněnský 
krajský soud.  

 
� Třetí nejvyšší počet ambivalentních příspěvků (5) zaznamenal bývalý šéf ČSSD Jiří Paroubek. Zde je ovšem 

důležité zdůraznit, že ve třech případech se jednalo o opakovaně vysílanou upoutávku na speciální vysílání 
programu ČT 24 ke slovenským volbám. V této upoutávce mimo zaznělo: „Bude pro premiéra Roberta Fica 
očekávané vítězství znamenat prohru jako pro Jiřího Paroubka, nebo povládne i nadále?“ 
(Události, komentáře 9.6.2010, 10.6.2010 a 11.6.2010). V Událostech, komentářích (4.6.2010 a 14.6.2010) se 
objevily i dva zbývající ambivalentní. Ten první se soustředil na možné napětí v poslaneckém klubu ČSSD 
poté, co Jiří Paroubek složil předsednickou funkci a stal se řadovým poslancem. Druhý příspěvek se věnoval 
rozhodnutí ČSSD ukončit soudní spor s bývalým šéfem policejního útvaru (ÚOOZ) Janem Kubicem. Moderátor 
Jakub Železný se při této příležitosti svých hostů ptal, zdali to neznamená, že ČSSD se odstřihává od svého 
bývalého předsedy Paroubka, neboť ten ve své osobní při s Janem Kubicem pokračuje.  

 
� Všechny čtyři ambivalentní příspěvky o Václavu Klausovi odkazovaly na zklamání představitelů měst a obcí, 

že prezident vetoval tzv. loterijní zákon. Čtyři příspěvky čítala také ambivalentní medializace 
jihomoravského hejtmana Michala Haška. Jejich jednotícím námětem bylo Haškovo rozhodnutí ponechat si 
vedle hejtmanského postu i nově získaný poslanecký mandát, což si vysloužilo kritiku źe strany občanských 
demokratů, kteří se rozhodli ukončit spolupráci s ČSSD v Jihomoravském kraji. Všechny čtyři příspěvky byly 
publikovány v brněnských Událostech z regionů. 

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

 
 
V červnu nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných politiků. 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 14 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

2

1

2

3

2

2

3

1

1

11

7

8

3

5

4

5

4

2

2

4

2

16

1

1

1

1

2

2

1

3

1

2

1

1

6

4

3

22

14

13

33

11

6

0 5 10 15 20 25 30 35 40 45

ČEZ

České dráhy

Arcelor Mittal Ostrava

Česká televize

Komerční banka

NWR Energy

Vítkovice

Lesy České republiky

Telefónica O2

RWE Transgas

České aerolinie

Letište Praha

Škoda Auto

Dopravní podnik hl. m. Prahy

OKD

Siemens ČR

Česká pošta

Fortuna

ČSOB

Agrofert

Hyundai Nošovice

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Po celé první pololetí roku 2010 náleželo první místo v pořadí firem podle počtu zpravodajských příspěvků 

společnosti ČEZ. Ta se v červnu těšila svému doposud nejlepšímu obrazu, když o ni bylo uveřejněno šest 
pozitivních referencí, tedy nejvíce v letošním roce. Polovina kladně laděných zpráv brala zřetel na první 
vítězství společnosti v anketě Czech TOP 100 (Události, Ekonomika a Události, komentáře – shodně 17.6.2010). 
Jedna příznivě vyznívající reportáž si všímala zisků ČEZ v zahraničí (Ekonomika 10.6.2010). Dvě zprávy 
představily v pozitivním světle rozhodnutí společnosti nabízet od června zákazníkům vedle elektřiny i plyn. 
Zatímco v Událostech (3.6.2010) podala moderátorka Marcela Augustová tuto informaci tak, že její explicitní 
výroky neovlivnily celkové pozitivní vyznění příspěvku vůči společnosti, jinak tomu bylo ve stejný den 
u moderátora Jiřího Petroviče v Událostech v regionech - Praha (viz graf 2.3.2.). Jestliže zpráva v podání 
Marcely Augustové vzbuzovala dojem, že se jedná o slib firmy, nikoli o tvrzení ČT („ČEZ od června nabízí svým 
zákazníkům kromě elektřiny i plyn. Na třetí čtvrtletí slibuje domácnostem o desetinu nižší ceny než 
konkurenční RWE. Do konce roku 2011 tak o 5 %. Podle firmy klienti ušetří až tisíce korun”), vyjádření Jiřího 
Petroviče podobný distanc od informací společnosti postrádalo („Energetická společnost ČEZ začala od června 
nabízet domácnostem plyn. Do konce příštího roku ho bude prodávat o 5 % levněji než konkurenční RWE. Chce 
tím získat nové zákazníky. Na rozdíl od konkurence nehodlá ve třetím čtvrtletí zdražovat“). Jeden ze dvou 
červnových ambivalentních příspěvků citoval pracovníka hnutí Greenpeace Jana Rovenského, podle něhož se 
teplárny a politici bojí ČEZu (Ekonomika 1.6.2010). Druhý příspěvek si všímaly konkurenčního boje v tuzemské 
energetice, v rámci nějž soutěží ČEZ o zákazníky s malými dodavateli elektřiny, přičemž obě strany se 
navzájem obviňují z nekalých praktik (Ekonomika 10.6.2010).  

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 15 

� Stejně jako v předcházejících dvou měsících i v červnu se největším počtem pozitivních hodnocení mohla 
pochlubit Česká televize. Jedenáct z celkových 16 kladně zabarvených příspěvků informovalo o oceněních 
pro pořad Toulavá kamera (cena od ministerstva pro místní rozvoj za systematickou propagaci cestovního 
ruchu a cena na filmovém festivalu v Telči v kategorii filmů o uměleckých řemeslech a lidovém umění). Tři 
pozitivní příspěvky se točily kolem hospodaření televize s vyrovnaným rozpočtem, přičemž citovaly jejího 
generálního ředitele Jiřího Janečka, jenž vyjádřil spokojenost s výrokem auditora, který neměl k hospodaření 
ČT žádné výhrady. Pochvala předvolebního vysílání ČT z úst předsedy Rady ČT Jiřího Baumruka se odrazila 
v hodnocení dvou pozitivních příspěvků. S volbami ovšem měly spojitost i dva ambivalentní příspěvky 
informující o stížnosti Suverenity Jany Bobošíkové, jež plísní Českou televizi kvůli způsobu výběru politiků do 
předvolebních speciálů Otázek Václava Moravce. O červnovou pozitivní medializaci ČT se podělily 
zpravodajské pořady následovně (Události – 6 příspěvků, Události v regionech – 5, Události, komentáře – 4, 
Ekonomika – 1). Ambivalentní zprávy se objevily v Událostech (7.6.2010) a Událostech v regionech – Brno 
(11.6.2010).  

 
� Celkem čtyři společnosti se v červnu staly terčem kritiky. Jeden negativní příspěvek se zmiňoval o České 

poště, která podle antimonopolního úřadu porušila při nákupu dodávkových automobilů zákon o veřejných 
zakázkách (Ekonomika 25.6.2010). Místopředseda ODS Petr Bendl podrobil kritice vedení Českých drah kvůli 
personálním změnám v dceřiné společnosti ČD Cargo (Ekonomika 17.6.2010). Všechny tři negativní příspěvky 
o společnosti ArcelorMittal se zaobíraly rozhodnutím Evropské komise potrestat světové ocelářské firmy 
za kartelové dohody (Události, Ekonomika a Události, komentáře – shodně 30.6.2010). Dva negativní příspěvky 
o společnosti Lesy ČR se zaměřily na jejich zvěřinovou kuchařku, za jejíž vytištění zaplatil tento státní podnik 
přes čtyři miliony korun. Jednalo se o dvakrát odvysílanou reportáž, ve které se na negativním hodnocení 
Lesů ČR podílely i výroky redaktora Přemysla Šrámka, jenž označil kuchařku za „zřejmě jednu z nejdražších 
knih v Česku“, načež s odkazem na nejmenované vydavatelství uvedl, že podobnou knihu receptů bylo možné 
pořídit do půl milionu korun (Události v regionech – Praha a Události – shodně 4.6.2010 – viz graf 2.3.2.).  

 

2.3.2. Vliv redaktora 
 

2

1

0 1 2 3 4

Lesy České
republiky

ČEZ
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 16 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

6%

78%

16%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Ve skladbě zpravodajství dle geografického zacílení příspěvků nastala jen jedna drobná změna, když se zvýšil 

podíl domácího zpravodajství o jeden procentní bod (ze 77 % na 78 %), a to na úkor příspěvků na rozhraní 
domácího a zahraničního zpravodajství (pokles ze 7% na 6 %). Podíl zahraničních zpráv se nezměnil, neboť 
opět činil 16 %. 

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 17 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

89

89

56

46

18

16

13

10

9

8

6

1

1

6

5

3

3
2

2

0 20 40 60 80 100

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Společnost

Zdravotnictví

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Ekologie

Vzdělání

Zaměstnání

Neštěstí, nehody

Sport

Kriminalita

Věda a výzkum

Doprava

Kultura

Komunikace a networking
počet příspěvků

54

14

71

67

31

12

10

10

6

4

4

10

14

2

4

6

1

2

2
1

1

1

4

5

6

2

2

3

1

2

2

1

3

2

1

1

2

2

3

3
1

3

1

4

1

1

0 20 40 60 80 100

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 18 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

89

87

56

43

18

14

13

8

7

6

6

1
1

6

3

3
2

1

2

0 20 40 60 80 100

Legislativa, justice

Ekonomika

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Společnost

Zdravotnictví

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Bezpečnost

Vzdělání

Zaměstnání

Kriminalita

Neštěstí, nehody

Věda a výzkum

Doprava

Sport

Kultura

Komunikace a networking
počet příspěvků

4

54

13

67

71

30
12

8

10
4

5

14

8

2

6
2

5
4

2

2

2

2
1

1

1

1

2

3

1

2

1

3

1

1

1

1

4
2

3

1
1

3

2

3

0 20 40 60 80 100

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

10

6

5

4

3

3

2

2

2

1

0 2 4 6 8 10 12

Mezinárodní vztahy

Ekonomika

Legislativa, justice

Politický systém

Společnost

Bezpečnost

Sport

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Ekologie

počet příspěvků

1

1

6

3

4

2

3

2

1

2

2

1

1

2

1

1

3

1

1

0 2 4 6 8 10 12

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 19 

 
� Stejně jako v minulém měsíci i v červnu si tematické okruhy ekonomika a legislativa, justice připsaly shodný 

počet příspěvků (89). Jejich medializace v publicistických pořadech se opět do značné míry překrývala, když 
celkem 61 příspěvků se vztahovalo k oběma tematickým okruhům. Nejvíce příspěvků k tématu ekonomika 
pocházelo z pořadu Černé ovce (29), které se zaměřily mimo jiné na složení prodávaných potravin, na testy 
různých výrobků nebo na případy nestandardního jednání různých firem. Tvůrci pořadu dále radili, jak 
postupovat při reklamaci zboží, nebo představili možnost strávit letní dovolenou ve škole, kde se mohou lidé 
zapsat do různých kurzů (většina těchto příspěvků náležela i do tématu legislativa, justice). Pořad POKR 
(26 příspěvků k tématu ekonomika) znovu divákům přiblížil zajímavé podnikatelské příběhy, soustředil se 
na možnosti čerpání různých dotací a poskytoval informační servis (např. daňový kalendář). Otázky Václava 
Moravce přinesly k tématu ekonomika celkem 19 příspěvků, z nichž pouze jeden zároveň nespadal 
do tematického okruhu legislativa, justice. V Otázkách se během června diskutovalo především o stavu 
státního rozpočtu či o nutnosti penzijní a zdravotní reformy. Probírán byl i návrh Evropské komise na 
předběžnou kontrolu návrhů státních rozpočtů jednotlivých členských zemí. Hostem pořadu byl i odcházející 
guvernér ČNB Zdeněk Tůma, jenž zde hovořil o svém působení v čele této instituce.  

 
� Nejvíce příspěvků k tématu legislativa, justice, které nebyly současně zahrnuty do okruhu ekonomika, 

odvysílaly pořady Černé ovce a Otázky Václava Moravce. Černé ovce se na různé legislativní úpravy ptaly svých 
diváků v rámci pravidelné soutěže, některých zákonů se dotkly i v rámci jednotlivých reportáží. Dále pak 
odpovídaly na dotazy diváků, které zajímaly například podmínky pracovní smlouvy na dobu určitou. 
K námětům červnových dílů Otázek Václava Moravce patřila vyjednávání o vzniku nové středopravicové vlády, 
které se týkaly i rozdělení ministerských křesel a postů v Poslanecké sněmovny. 

 
� Medializaci okruhu politický systém (46 příspěvků) podporovaly především Otázky VM (32), kde se kromě výše 

zmíněných záležitostí spjatých s politickými stranami (jednání o vládě, přípravy reforem, snižování schodku 
veřejných financí) mluvilo též o kongresu ODS, o bilanci končící vlády Jana Fischera, o daru finančníka Zdeňka 
Bakaly třem politickým stranám nebo o slovenských parlamentních volbách. Celkem 13 příspěvků s politickou 
tematikou publikoval pořad 168 hodin, který se vracel k výsledkům voleb, když nabídl portrét Věcí veřejných 
coby nové strany ve Sněmovně či se věnoval osobě Karla Schwarzenberg, politikovi s největším množstvím 
preferenčních hlasů. S tradiční nadsázkou pojímala dění v tuzemské politice rubrika Malostranské korekce. 
Ve 168 hodinách se dostaly na přetřes i události ze zahraničí včetně nezvolení strany bývalého slovenského 
premiéra Vladimíra Mečiara do tamějšího parlamentu. Zbývající příspěvek k danému tematickému okruhu 
přidal pořad Reportéři ČT, který se soustředil na vývoj korupční kauzy bývalého šéfa KDU-ČSL Jiřího Čunka.  

 
� Sociální problematikou (18 příspěvků) se zaobíraly všechny sledované publicistické pořady. Černé ovce 

(5 příspěvků) popisovaly případy zdravotně postižených lidí, kteří si stěžovali na postup úřadů, a zkoumaly 
kapacitu mateřských škol v době letních prázdnin. Pořad Máte slovo (4 příspěvky) se zabýval například 
problematikou integrace českých Romů či novou vládou chystanými škrty v oblasti sociálních dávek. 
V Otázkách Václava Moravce (3 příspěvky) se diskutující v čele s končícím ministrem Eduardem Janotou 
zamýšleli nad penzijní reformou. Jedna ze tří reportáží pořadu 168 hodin informovala o rozhodnutí mostecké 
radnice zbourat zdevastovaný dům obývaný Romy na sídlišti Chanov. Reportéři ČT cílili na podezřelé adopce 
dětí z Konga.  

 
� Necelou polovinu příspěvků k tematickému okruhu společnost (7 ze 16) obstaral pořad POKR, který představil 

zajímavé podnikatelské projekty, mezi nimiž nechybělo například soukromé muzeum gramofonů či výroba 
historických kol. Pořad 168 hodin (4 příspěvky) věnoval pozornost mimo jiné pozdvižení, které ve Francii 
způsobilo vystupování jejích fotbalových reprezentantů na mistrovství světa. Hosté pořadu Máte slovo 
(1 příspěvek) debatovali o nemocech mentální anorexie a bulimie coby plodech kultu štíhlého těla. Černé 
ovce (1 příspěvek) radily divákům jak naložit se zatoulaným psem. Reportéři ČT (3 příspěvek) varovali před 
chystanou demolicí unikátní vily od architekta Josefa Gočára ve Dvoře Králové. Ve dvou reportážích se pak 
vrátili k událostem spjatým s II. světovou válkou.  

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 20 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Medializace politických stran 

3.2.1.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

3

3

51

41

42

31

12

5

3

1 1

1

2

1

1

1

0 10 20 30 40 50 60

ODS

Věci veřejné

TOP 09

ČSSD

KSČM

Strana zelených

KDU-ČSL

Jiná strana

SNK-ED
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

13

13

25

21

25

14

2

2

10

10

11

5

3

2

1

1

1

3

7

12

1

8

1

1

2

4

1

0 10 20 30 40 50 60

počet příspěvků

celý příspěvek

převážná část příspěvku
část příspěvku

menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� Po dvou měsících klidu, kdy se pořadí stran podle počtu příspěvků v publicistice ČT měnilo jen nepatrně, došlo 

v žebříčku výrazným posunům. ODS, která se v květnu o prvenství dělila s ČSSD, tentokrát obsadila první 
pozici s poměrně slušným náskokem před dvojicí svých koaličních partnerů. Zmíněná ČSSD se propadla 
na čtvrté místo, což pro ni znamenalo nejhorší výsledek v letošním roce, neboť doposud se střídavě 
vyskytovala na první a druhé příčce. Díky shodnému počtu příspěvků (44) sdílely druhé místo strany TOP 09 
a Věci veřejné, které podobně jako ODS profitovaly z pozornosti, jíž se jim dostávalo díky účasti 
na sestavování nové vlády. Opoziční ČSSD ztrácela na koaliční strany jak podle počtu výskytů v Otázkách 
Václava Moravce, tak i podle zastoupení v pořadu 168 hodin. Tyto dva pořady bývají zpravidla pro pozici 
politických stran v publicistice ČT rozhodující. Druhá opoziční strana KSČM sestoupila o jednu příčku níže 
a skončila na pátém místě. Svá minulá pořadí si prohodily aktuálně šestá Strana zelených a sedmá KDU-ČSL. 

 
� Oproti předcházejícímu období se ve sledovaných publicistických pořadech neobjevily Strana práv občanů 

a Dělnická strana sociální spravedlnosti. Ve třech případech byla zmíněná strana US-DEU, jež dnes už 
nevyvíjí žádnou politickou činnost (zakódována jako Jiná strana).  

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 21 

 

3.2.1.2. Vývoj medializace vybraných stran 

0

10

20

30

40

50

60

70

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD
KDU-ČSL
KSČM
ODS
Strana zelených
TOP 09
Věci veřejné
Strana práv občanů

 
Graf znázorňuje vývoj medializace vybraných stran v publicistických pořadech ČT v roce 2010. 
 
 
� V meziměsíčním porovnání nastalo zlepšení u všech tří stran vznikající vládní koalice. Nejvýraznější vzestup 

vykázaly Věci veřejné (z 21 na 44 příspěvků, tj. o 110 %) a TOP 09 (z 25 na 44, tedy o 76 %), které navíc 
dosáhly svého nejvyššího počtu příspěvků v letošním roce. Měsíční medializace ODS stoupla o 29 % 
(ze 41 na 53 referencí) a přiblížila se tak svému dosavadnímu letošnímu maximu z března (55 příspěvků).  

 
� Citelně se snížila publicita opozičních uskupení ČSSD a KSČM, které zůstaly při sestavování vlády mimo hru. 

V prvním případě se jednalo o pokles o 22 % (ze 41 na 32 příspěvků), KSČM pak pozbyla 43 % příspěvků (pokles 
z 23 na 13). Prezentace těchto stran v publicistice ČT se navíc postupně snižuje od dubna tohoto roku. To 
samé platí i pro Stranu zelených, KDU-ČSL a Stranu práv občanů, které navíc v červnu doplatily na svůj 
neúspěšný výsledek v květnových sněmovních volbách. Strana zelených si pohoršila o 64 % 
(pokles ze 14 na 5 referencí), ještě výraznějšímu propadu čelila KDU-ČSL (ze 16 na 4 příspěvky, tedy o 75 %). 
Strana práv občanů nebyla v červnových publicistických pořadech medializována.  

 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 22 

 

3.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

95%

5%

25%

75%

7%

93%

100%

96%

2% 2%

ODS

92%

8%

97%

3%

100%

Jiná stranaKDU-ČSLStrana zelenýchKSČM

ČSSDTOP 09Věci veřejné

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 
� S výjimkou KDU – ČSL (viz níže) sestávala publicita jednotlivých stran převážně z neutrálních příspěvků. 

Nejinak tomu bylo i u ODS, která si připsala pouze jeden ambivalentní a jeden negativní příspěvky. Oba dva 
hodnotově zabarvené příspěvky se týkaly pražské ODS a pocházely ze stejného vydání pořadu 168 hodin, kde 
ambivalentní příspěvek fungoval jako upoutávka na příspěvek negativní. Nejprve se totiž v úvodním přehledu 
reportáží zmínila Nora Fridrichová o střídání stráží v pražské ODS, načež dodala: „Odříznutí kmotrů, nebo 
neslaná perestrojka?“ (168 hodin 27.6.2010). V samotné, negativně laděné reportáži se pak Nora Fridrichová 
zaměřila na jednotlivé představitele pražské ODS a zmínila i například slangové výrazy, které se užívají 
v zákulisí pražské politiky. Některé moderátorčiny výroky posunuly hodnocení ODS negativním směrem 
(viz graf 3.2.1.4.). Patřil mezi ně i následující komentář: „Neoblíbený primátor teď čerstvě uklizen na Malou 
Stranu. Další skandalista Milan Jančík z Prahy 5 rituálně popraven. A do čela pražské ODS nastrčena nová tvář 
a za ní karavana ve starém složení, která chce jet dál“ (168 hodin 27.6.2010). 

 
� Všechny tři ambivalentní příspěvky o Věcech veřejných byly odvysílány v rámci pořadu 168 hodin. Jeden 

z nich měl formu přehledu zpráv, ve kterém Nora Fridrichová bez dalšího bližšího upřesnění poznamenala: 
„Čtyři roky s Karlem a Radkem, kouzla a magie TOP 09 a Věcí veřejných“ (6.6.2010 – ambivalentně hodnocena 
i TOP 09). Ve stejném vydání zmíněného pořadu pak Nora Fridrichová uvedla reportáž o straně Radka Johna 
následovně: „A co druhý vítěz voleb? Ten se musí smát, jak na všechny vyzrál. Věci veřejné, které stvořil 
vlivný pražský podnikatel Vít Bárta a teď za ně dojednává vládu, splňují všechny atributy úspěšného 
komerčního produktu. V čele televizní tvář, obklopenou svitou mladých zapálených straniček. Součástí 
dobrého marketingu je i říkat to tradiční, že ‚My přinášíme změnu‘“ (tamtéž). Výrok moderátorky ČT sice 
negativně ovlivnil hodnocení dané straně (viz graf 3.2.1.4.), vzhledem k prostoru, jejž její představitelé 
i dotázaní odborníci v reportáži dostali, bylo však celkové vyznění příspěvku nejednoznačné. Třetí 
ambivalentní hodnocení Věcí veřejných vyvěralo z přeřeknutí jejich předsedy Radka Johna, který zaměnil dvě 
kauzy spjaté s vyzbrojováním české armády (20.6.2010 – viz 3. odstavec kap. 3.2.2.).  

 
� Jedna ze dvou ambivalentních referencí o TOP 09 vycházela z výše zmíněného výroku o „kouzlech a magii 

TOP 09 a Věcí veřejných“ (viz předcházející odstavec). Druhé ambivalentní hodnocení vyplynulo z účasti 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 23 

místopředsedy strany Miroslava Kalouska v pořadu Máte slovo (17.6.2010), kde nastínil představy své strany 
ohledně změn v oblasti sociálních dávek. S některými jeho názory vyslovovali nesouhlas další hosté ve studiu, 
mezi které náležel i místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka, pro něhož i pro jeho stranu vyzněl tento pořad 
rovněž nejednoznačně.  

 
� Stejně jako Věci veřejné i KDU-ČSL si připsala tři ambivalentní příspěvky, které ovšem v jejím případě 

odpovídaly 75 % celkové medializace. Dvě nejednoznačné reportáže pořadu Reportéři ČT (14.6.2010 
a 28.6.2010) referovaly o bývalých šéfech KDU-ČSL. V případě Jiřího Čunka šlo o další vývoj jeho úplatkářské 
kauzy, u Cyrila Svobody poutal zájem reportérů jeho soud s charitativními organizacemi o milionový majetek. 
Zatímco pro stranu bylo vyznění obou reportáží ambivalentní, její expředsedové byli hodnoceni negativně 
(viz 4. odstavec kap. 3.2.2.). Námětem třetího nejednoznačného příspěvku se stal neúspěšný volební výsledek 
této strany. Analytik ČT Jindřich Šídlo k absenci KDU-ČSL v nové Poslanecké sněmovně podotkl: „Lidovců je 
ve Sněmovně spousta, akorát že jsou tam za TOP 09“ (168 hodin 6.6.2010).  

 

3.2.1.4. Vliv redaktora 
 

1

1

0 1 2

Věci veřejné

ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 

 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 24 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

1
2

1

1

4

2

34
16
14

14
13

13
13
13

11
12

11
10
5

8

8
7

4
6
5

5
4

4

1

1
1

0 5 10 15 20 25 30 35 40

Petr Nečas, ODS
Radek John, VV

Miroslav Kalousek, TOP 09
Jan Fischer, premiér

Karel Schwarzenberg, TOP 09
Eduard Janota, min.fin.

Petr Gazdík, TOP 09

David Vodrážka, ODS
Bohuslav Sobotka, ČSSD

Kateřina Klasnová, VV
Václav Klaus, prezident
Lubomír Zaorálek, ČSSD

Vít Bárta, VV

Vojtěch Filip, KSČM
Miroslava Němcová, ODS

Dana Jurásková, min.zdr.
Mirek Topolánek, ODS
Jiří Paroubek, ČSSD

Kristýna Kočí, VV
Miloš Zeman, SPOZ

Boris Šťastný, ODS
Jiří Běhounek, ČSSD

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

12
5
5
10

5
4

1
6
5
3

9
2
3
1
2
3
5
4

1
3
2
1

22
12
12
5

9
10

12
7
7
9

2
8
6

7
6
4
1
2

4
2
2
3

0 10 20 30 40

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Nový český premiér Petr Nečas poprvé ovládl žebříček politiků podle počtu výskytů v publicistických pořadech 

České televize. V první desítce tohoto žebříčku převažovali předáci stran formující se vládní koalice, které 
doplňovali členové odstupující vlády Jana Fischera a Bohuslav Sobotka jakožto jediný zástupce opozičních 
stran. První dvacítku nejmedializovanějších politiků uzavíral Miloš Zeman, jenž ovšem nebyl připomínán 
jakožto odstoupivší předseda Strany práv občanů, nýbrž jako bývalý ministerský předseda.  

 
� Ve čtyřech červnových publicistických příspěvcích se dostalo pozitivního hodnocení celkem šesti politikům. 

V prvním případě shrnula reportáž pořadu 168 hodin (6.6.2010) výsledky květnových parlamentních voleb, 
přičemž mimo jiné představila politiky, kteří se díky velkému počtu preferenčních hlasů nečekaně probojovali 
do Sněmovny. Zmíněni byli a prostor k vyjádření dostali Marek Benda, Jan Florián a Stanislav Křeček (všichni 
mimo graf). První červnové vydání pořadu 168 hodin (6.6.2010) obsahovalo i kladně zabarvený portrét Karla 
Schwarzenberga. Jeho stranickému kolegovi Miroslavu Kalouskovi popřál hodně úspěchů končící ministr 
financí Eduard Janota, jenž místopředsedu TOP 09 označil za svého kamaráda (Otázky Václava Moravce 
6.6.2010). Kladné hodnocení Jana Fischera (Otázky Václava Moravce 13.6.2010) souviselo s popularitou jeho 
vlády.  

 
� Pavel Bém, Milan Jančík (oba mimo graf 3.2.2.) a Radek John vykázali po jednom negativním příspěvku. 

U všech tří politiků měly na jejich hodnocení rozhodující vliv výroky moderátorky pořadu 168 hodin Nory 
Fridrichové (viz graf 3.2.2.1.). O reportáži kritizující představitele pražské ODS, Pavla Béma a Milana Jančíka 
nevyjímaje, jsme psali již v předcházející kapitole (viz konec 1. odstavce v kap. 3.2.1.3.). V případě Radka 
Johna se jednalo o jeho omyl, když zaměnil dvě aféry týkající se pořízení letounů Gripen a transportérů 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 25 

Pandur. S odkazem na Johnovu předchozí profesi Nora Fridrichová sarkasticky poznamenala: „Investigativní 
novinář jak se patří. Tak radši dobrou noc“ (168 hodin 20.6.2010).  

 
� Výroky redaktorů České televize nepříznivě ovlivnily rovněž hodnocení Jiřího Čunka a Cyrila Svobody 

(viz graf 3.2.2.1.). Oba bývalí předsedové KDU-ČSL se stali hlavními aktéry reportáží pořadu Reportéři ČT. 
S přihlédnutím k dostatečnému prostoru k vyjádření bylo celkové vyznění reportáží nejednoznačné. U Jiřího 
Čunka se stala předmětem zájmu opět jeho letitá korupční kauza. Otázky kladl Jiřímu Čunkovi reportér 
Dalibor Bártek. Expředseda lidovců se na tazatele zlobil, že s ním manipuluje. Redaktor ČT zase namítal, 
že mu Čunek neodpovídá na jasně formulovanou otázku (28.6.2010). O Cyrila Svobodu se Reportéři ČT 
zajímali ve spojitosti s jeho soudním sporem o milionový majetek, který nejprve majitelka odkázala jemu, 
pak si však vše rozmyslela a před svou smrtí změnila závěť. V ní dům původně věnovaný Cyrilu Svobodovi 
přiřkla katolické charitativní organizaci. Bývalý předseda KDU-ČSL změnu závěti napadl u soudu, neboť k ní 
podle něj došlo pod nátlakem. Reportéři ČT zdůraznili, že i upravená závěť pamatovala na Svobodu milionem 
korun. V reportáži byla uvedena i skutečnost, že ostatky zesnulé nemůžou být zatím uloženy do rodinné 
hrobky, protože i ta je součástí dědictví, které u soudu napadl Svoboda.  

 
� Nejčastěji ambivalentně posuzovaným politikem se stal místopředseda Věcí veřejných Vít Bárta. Veškeré 

nejednoznačné příspěvky (4) pocházely z pořadu 168 hodin. Třikrát zaznělo Bártovo jméno v rubrice 
Malostranské korekce, mimo jiné v souvislosti s jeho termínem „intelektuální onanie“, který redaktor Miroslav 
Korecký ironicky nazval obohacením politologického slovníku (13.6.2010). Ve čtvrtém nejednoznačném 
příspěvku Nora Fridrichová mínila, že Věci veřejné „stvořil vlivný pražský podnikatel Vít Bárta“ (6.6.2010). 

 
 

3.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

1

1

1

1

0 1 2

Radek John, Věci
veřejné

Pavel Bém, ODS

Milan Jančík, ODS

Jiří Čunek, KDU-ČSL

Cyril Svoboda, KDU-ČSL počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 26 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

1

1

0 1 2 3 4

Severočeské doly

RWE Transgas

OKD

ČSOB počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

 
 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� V červnové publicistice ČT se vyskytly čtyři významné ekonomické subjekty. V Otázkách Václava Moravce se 

diskutovalo o předvolebním finančním daru majitele OKD Zdeňka Bakaly třem politickým stranám, které se 
později dohodly na utvoření společné vlády. Sponzorský dar, jehož existence vyšla najevo krátce po volbách, 
se stal terčem kritiky opoziční ČSSD, zejména pak jejího místopředsedy Lubomíra Zaorálka. Petr Gazdík z TOP 
09 prohlásil, že ze Zaorálka mluví zhrzenost po neúspěšných volbách. V pořadu byla připomenuta i kauza tzv. 
bytů OKD. Celkové hodnocení firmy Zdeňka Bakaly mělo ambivalentní zabarvení (Otázky VM 6.6.2010). 
K ČSOB se vztahovala ambivalentní reportáž o případu muže, který splácí auto, s nímž však nemůže jezdit, 
neboť autosalon, kde vůz zakoupil, zkrachoval. Autosalon před svým krachem nestačil majiteli dodat veškeré 
nutné doklady a tak velký technický průkaz zůstal v ČSOB Leasing. Tato společnost totiž do inkriminovaného 
autosalonu dodávala auta a platnost kupní smlouvy na zmíněný vůz odmítá. Ten tak prý zůstává jejím 
majetkem (Černé ovce 24.6.2010).   

 
� V reportáži pořadu POKR o možnosti vyrábět elektrickou energii a plyn ve vlastní bioplynové stanici vystupoval 

zástupce firmy RWE Plynoprojekt (10.6.2010). Reportéři ČT se zaměřili na zakázku na likvidaci ekologických 
škod z doby komunismu. K problematice se v dané reportáži vyjádřil mluvčí Severočeských dolů Vladimír 
Budinský (21.6.2010).  

 

3.3.1.1. Vliv redaktora 
 
 
V červnu nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných ekonomických subjektů. 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 27 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

6%

90%

4%

domácí i zahraniční

domácí témata

zahraniční témata

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Oproti květnu vzrostl podíl domácích témat o sedm procentních bodů – z 83 % na 90 %. O stejný počet si 

naopak pohoršily příspěvky referující současně o domácím i zahraničním dění (ze 13 % na 6 %). Podíl 
zahraničních příspěvků se nezměnil (4 %).  

 
 
 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 28 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 29 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politických a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv 
na  celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.6.2010 – 30.6.2010 30 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech – 
Ostrava (repríza na ČT 24); Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; 
Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


