
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.1.2010 – 31.1.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již patnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 

Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 

 

Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2010 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 4 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 4 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................5 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................5 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 7 
2.2.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků ..........................................7 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení .......................................................................9 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 11 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 11 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 12 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 13 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................14 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 14 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 15 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 15 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 17 
3.2.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků ....................................................... 17 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 19 
3.2.3. Vliv redaktora................................................................................................... 20 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 21 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 21 
3.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 22 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 23 

4. METODIKA...........................................................................................................24 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 24 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 24 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 24 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 25 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 25 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 25 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 25 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 25 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 25 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................26 

 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� V lednovém vysílání České televize dostaly nejvíce prostoru dvě největší parlamentní strany. Zatímco 

ve zpravodajských relacích byla nejčastěji zmiňována ODS, v publicistických pořadech měla mírně navrch 
ČSSD. Převahu ODS ve zpravodajství lze přičíst značenému počtu starostů z jejích řad, kteří v pořadech 
veřejnoprávní televize komentovali události týkající se jejich místa působiště. Pro pořadí stran dle počtu 
výskytů v lednové  publicistice ČT byla klíčová medializace jejich zástupců v Otázkách Václava Moravce. 
Například ČSSD si zde připsala 22 z celkových 30 lednových příspěvků. KDU-ČSL se stala třetí 
nejmedializovanější stranou, a to jak ve zpravodajství, tak i v publicistice. V obou případech za ní následovala 
KSČM. Větší rozestup mezi těmito stranami byl pozorován ve zpravodajství, zejména pak v Událostech 
z regionů, kde KDU-ČSL těžila z většího zastoupení ve vedení měst a obcí. K postavení jednotlivých stran 
ve vysílání ČT viz grafy 2.2.1. a 3.2.1. 

 
� Co se týče obrazu politických stran ve zpravodajství, u většiny parlamentních subjektů převažovaly neutrální 

příspěvky. U všech stran činil podíl hodnotově nezabarvených příspěvků alespoň 90 %, přičemž u KDU-ČSL to 
bylo dokonce 100 %. Námětem čistě negativního příspěvku se v lednu 2010 staly pouze ODS a ČSSD, v obou 
případech však podíl kritických zmínek nepřesahoval 1 % souhrnné publicity. Pozitivní hodnocení ČSSD 
(3 příspěvky) a KSČM (2) zohledňovalo především nárůst volebních preferencí v jednom z průzkumů veřejného 
mínění. Právě KSČM vykázala největší podíl kladně zabarvených referencí (6 %) na celkové publicitě. Největší 
počet ambivalentních příspěvků se vztahoval k ODS a ČSSD (shodně 8% podíl). Vezmeme-li ovšem v úvahu 
malé, mimoparlamentní strany, tak nejhorší obraz měla jednoznačně Dělnická strana (100 % ambivalentních 
příspěvků, vesměs souvisejících s rozhodováním Nejvyššího správního soudu o její existenci). Viz kap. 2.2. 

 
� V publicistických pořadech se s kritikou nejčastěji setkávala ODS (10% podíl negativních příspěvků), jíž 

přitížily především kauzy spjaté s pražským magistrátem. Pětina referencí o ČSSD vyznívala ambivalentně. 
Mezi náměty těchto příspěvků náležely návrhy zákonů, jimiž ČSSD podle svých kritiků prohlubuje deficit 
veřejných financí, či majetek bývalého premiéra a předsedy sociální demokracie Stanislava Grosse. 
V publicistické části vysílání ČT se v lednu neobjevil pozitivně zabarvený příspěvek o žádné ze sledovaných 
politických stranách. Více v kap. 3.2.1. 

 
� Z jednotlivých politiků se největší pozornosti veřejnoprávní televize těšili premiér Jan Fischer a předseda 

ODS Mirek Topolánek, kteří stanuli na čele obou sledovaných žebříčků vycházejících z počtu příspěvků 
ve zpravodajství, resp. publicistice. Ministerský předseda Fischer byl navíc jako jediný zástupce tuzemské 
politické scény pozitivně hodnocen, když se mu dvakrát dostalo chvály za výkon jeho vlády, který vyzdvihli 
prezident Václav Klaus a předseda ČSSD Jiří Paroubek. Naopak nejkritizovanějším politikem byl hodonínský 
exstarosta Lubor Šimeček, jenž je podezřelý z korupčního jednání. Více v kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� Společnost ČEZ se stala nejčastěji zmiňovaným tuzemským ekonomickým subjektem ve zpravodajství ČT. 

Nejproblematičtější mediální obraz měly Lesy ČR a Sazka. Prvně zmíněná společnost byla především 
spojována s pokutou od antimonopolního úřadu, Sazka pro změnu čelila kritice některých politiků v čele 
s Mirkem Topolánkem. OP Prostějov si připsal největší počet ambivalentních příspěvků, bez výjimky 
souvisejících s jeho žádostí o ochranu před věřiteli. V publicistickém pořadu Černé ovce se objevily negativně 
laděné reportáže o společnostech Česká pošta a Citroën ČR. Více v kap. 2.3. a 3.3. 

 
� V devíti případech (4x zpravodajství, 5x publicistika) sehrály v hodnocení sledovaného subjektu roli explicitní 

výroky redaktorů České televize. Z hlediska celkového počtu analyzovaných příspěvků (2 599) se jednalo 
o zanedbatelné množství (0,3 %). Až na jednu výjimku bylo hodnocení firmy či politika vždy ovlivněno 
negativním směrem, přičemž redaktoři ČT nejčastěji kritizovali pražského primátora Pavla Béma. Onu 
výjimku představovala reportáž, kterou veřejnoprávní televize věnovala svému rozpočtu na rok 2010. 
Viz grafy 2.2.2.1., 2.3.2., 3.2.3. a 3.3.2. 

 
� Zpravodajské i publicistické příspěvky se nejčastěji soustředily na ekonomická témata. K hojně zastoupeným 

tematickým okruhům patřily i legislativa, justice a politický systém. Ve zpravodajství se do popředí žebříčku 
témat dostal okruh ekologie, což bylo jednak způsobeno průběhem letošní zimy, již v Česku provází sněhové 
kalamity, a jednak katastrofálním zemětřesením na Haiti. Viz kap. 2.1. a 3.1. 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 4 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

713

336

333

322

290

223

199

179

155

148

147

137

117

113

37

70

46
58
61

0 200 400 600 800

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Ekologie

Politický systém

Doprava

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Společnost

Kriminalita

Bezpečnost

Kultura

Mezinárodní vztahy

Zdravotnictví

Komunikace a networking

Vzdělání

Sport

Zaměstnání

Věda a výzkum

počet příspěvků

304

40

329

78

62

38

42

70

79

92

90

363

264

212

183

148

145

61

57

50

100

10

9

21

27

54

2

32
27

24

81

47

3

77

33

22
32

38

2

23

10
2

1

4

3

17

36

36

1

3

7

12

42

9

20

36

1

2

1

2

3

9

1

1
5
2

4
3

6

1

12
1

9
10

1

0 200 400 600 800

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 5 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

131

125

125

123

107

66

62

28

59
53

40

36

159

194

230

548

333

266

298

0 200 400 600

Ekonomika

Servisní informace

Legislativa, justice

Ekologie

Politický systém

Doprava

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Společnost

Kriminalita

Kultura

Zdravotnictví

Bezpečnost

Mezinárodní vztahy

Vzdělání

Sport

Zaměstnání

Komunikace a networking

Věda a výzkum
počet příspěvků

206

329

34

66

47

34

41

61

65

81

80

298

233

172

143

124

108

27

44

39

35

51

30

34

8

25

2

27

13

14

30

42

3

27

22

19

77

3

14

10

1

1

4

38

8

18

23

2

10

6

35

34

1

2

1

2

1

10

2

2

1

1

2

2

5

6

8

1

10

0 100 200 300 400 500 600

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

200

117

89

63

63

62

48

3

46

43

7

7

10

16

19

23

39

42

0 50 100 150 200 250

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Ekologie

Politický systém

Sociální problematika

Neštěstí, nehody

Společnost

Doprava

Legislativa, justice

Komunikace a networking

Kriminalita

Kultura

Věda a výzkum

Sport

Zdravotnictví

Zaměstnání

Vzdělání
počet příspěvků

109

9

43

14

15

9

6

89

100

41

45

43

55

34

7

5

24

8

13

4

2

9

11

11

34

4

6

5

7

11

29

31

15

2

1

1

5

4

2

3

2

1

1

2

2

1

1

1

3

3

2

1

2

5

1

0 50 100 150 200 250

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 6 

 
� V lednu 2010 se zpravodajství České televize nejvíce soustředilo na ekonomická témata, což bylo do značné 

míry dáno existencí speciální relace Ekonomika vysílané na ČT 24. Z tohoto pořadu pocházelo 
301 ze 713 příspěvků (tj. 42 %) náležejících do daného tematického okruhu. Ekonomika na ČT 24 pokrývala 
důležité události z domova (hospodaření významných firem v roce 2009, očekávaný růst české ekonomiky 
v letošním roce atd.) i ze zahraničí (problémy automobilky Toyota s kvalitou některých jejích vozů, hrozící 
státní bankrot v Řecku a problémy dalších zemí z eurozóny, váhání Islandu s odškodněním britských 
a nizozemských vkladatelů zkrachovalé islandské banky atd.). Druhý nejvyšší počet ekonomických zpráv 
a reportáží (226, tj. 32 %) přinesly Události v regionech, které se zajímaly především o zakázky vypisované 
jednotlivými obcemi, městy či kraji a o úspěchy či neúspěchy společností působících ve spádové oblasti 
jednotlivých redakcí (Praha, Brno a Ostrava). Například Události v regionech – Praha se zabývaly případem 
pražské Opencard, chystanou revitalizací Karlova náměstí v Praze, rozhodnutím ústecké Spolchemie prodat 
své sídlo nebo spory o zvažovanou výstavbu spalovny v Rybitví na Pardubicku. K námětům reportáží Událostí 
v regionech – Brno patřily mimo jiné rekonstrukce brněnské vily Tugendhat, podezření z korupce při 
výběrovém řízení na výstavbu obří solární elektrárny u Hodonína, veletrh Region Tour a záměr Tepláren Brno 
vybudovat v jejich areálu záložní elektrárnu. Ostravské Události v regionech informovaly třeba o odbytu 
nošovické automobilky Hyundai, o dopadech krize na OP Prostějov či o soudním sporu minoritních akcionářů 
s vedením společnosti ArcelorMittal kvůli nevyplaceným dividendám.  

 
� Do okruhu legislativa, justice spadalo 336 příspěvků, které se převážně týkaly událostí v ČR. Mezi jejich 

nejčastější náměty se řadily návrhy zákonů projednávané Poslaneckou sněmovnou včetně tzv. protikorupčního 
balíčku, rozhodování Nejvyššího správního soudu o případném zákazu Dělnické strany a dopady 
tzv. chodníkové novely na stav českých chodníků. Pozornost ČT se upírala též ke sporům jednotlivých krajů 
s ministerstvem vnitra ohledně proplácení zdravotních poplatků, k povinnému očkování osob důležitých pro 
chod státu proti prasečí chřipce či k tzv. kauze České pivo. Z dění za hranicemi ČR zaujalo veřejnoprávní 
televizi především zavedení mýtného na Slovensku a vyšetřování okolností provázejících zahájení války v Iráku 
výborem britského parlamentu.  

 
� Téma servisní informace (333) obsahovalo přehledy zpráv, resp. pozvánky k dalším pořadům České televize. 

Tematický okruh ekologie čítal 322 příspěvků, z nichž většina pojednávala o rozmarech zimního počasí. 
Ve sledovaných zpravodajských relacích se tak v 74 příspěvcích hovořilo o sněhové kalamitě. Česká televize 
dále sledovala zhoršující se ovzduší v Moravskoslezském kraji. Ze zahraničních událostí se dostalo do popředí 
zájmu ČT katastrofální zemětřesení na Haiti. 

 
� Okruh politický systém zahrnoval 290 příspěvků, přičemž více než třetina z nich (109, tj. 38 %) byla 

odvysílána v Událostech. Hlavně na politiku na místní úrovni cílilo 99 příspěvků uveřejněných v Událostech 
v regionech z Prahy, Brna a Ostravy. Dohromady 51 příspěvků k danému tematickému okruhu se vyskytlo 
v Událostech, komentářích, zbytek pocházel z pořadu Ekonomika. Z dění na domácí politické scéně se 
do zpravodajství veřejnoprávní televize promítly například schůzky premiéra Jana Fischera s předsedy 
parlamentních stran, setkání Václava Klause a Miloše Zemana na Pražském hradě či rozhodnutí druhého 
jmenovaného kandidovat za SPO v Ústeckém kraji do Poslanecké sněmovny. Častým námětem politicky 
orientovaných zpráv byl Nejvyšším správním soudem posuzovaný návrh na zákaz Dělnické strany. V zahraniční 
části zpravodajství se objevily reportáže týkající se sporu Číny s americkou společností Google ohledně 
(ne)přípustnosti cenzury internetu ze strany čínské vlády, prezidentských voleb na Srí Lance či ztráty blokační 
většiny Demokratické strany v americkém Senátu, jež byla pro prezidenta Obamu důležitá při schvalování 
hojně diskutované zdravotní reformy.  

 
� Pětici nejmedializovanějších témat (pomineme-li servisní informace) uzavírala doprava (223 příspěvků). Dvě 

pětiny lednových referencí (90) se zaobíraly omezeními silniční a železniční dopravy způsobenými sněhovou 
kalamitou. Události v regionech zprostředkovaly divákům novinky o MHD v jednotlivých městech. Platilo to 
například pro rozhodnutí olomouckého magistrátu zrušit některé spoje, pro zmrazení platů zaměstnanců 
ostravského DP či pro kauzy vztahující se k hromadné dopravě v Praze v čele s kontroverzním projektem 
Opencard. Při pohledu za hranice poutaly pozornost ČT především protesty dopravců proti zavedení mýta 
na Slovensku.  



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 7 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

182

1571

2

14

16

1
1

1

17

65

1

5

15

24

32 2

1

1
3

0 25 50 75 100 125 150 175 200 225

ODS

ČSSD

KDU-ČSL

KSČM

Strana zelených

TOP 09

Dělnická strana

SPO

SNK-ED
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

19 35

40

131

117

52

1

1

5

4

1

12

3

2

1

9

1

1

7

3

1

1 26

1

13
11

1
3

5
5

12

6
5

1

5

0 25 50 75 100 125 150 175 200 225

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Nejzmiňovanější stranou lednového zpravodajství ČT se stala ODS (202 příspěvků), za níž druhá ČSSD zaostala 

o 17 příspěvků. Největší rozdíl mezi oběma stranami nastal v Událostech, v nichž si ODS připsala 
o 11 příspěvků více než ČSSD, naopak nejmenší rozdíl byl pozorován v Událostech, komentářích, kde měla ODS 
převahu čtyř zmínek. Větší počet příspěvků o ODS do značné míry korespondoval s jejím větším počtem 
starostů, kteří komentovali dění odehrávající se v jejich městech. Neplatilo to jen pro Události v regionech, 
nýbrž i pro hlavní zpravodajskou relaci ČT Události.  

 
� Třetí místo žebříčku obsadila KDU-ČSL (65 příspěvků), která dosáhla téměř dvojnásobek publicity KSČM 

(35 příspěvků). Nůžky mezi těmito stranami se rozevřely především v Událostech v regionech, které odvysílaly 
38 příspěvků o KDU-ČSL oproti 15 o KSČM. I v tomto případě bylo hlavní příčinou větší ukotvení křesťanských 
demokratů ve vedení jednotlivých měst a obcí, zejména na Moravě. Pátá pozice náležela Straně zelených 
(26 příspěvků), na níž šestá TOP 09 ztrácela deset příspěvků. TOP 09 jakožto nová strana neměla tak silné 
zastoupení v Událostech regionech, kde zelení byli uváděni především díky svému působení na brněnské 
radnici. Více zpráv o Zelených v Událostech souviselo hlavně s rozepří mezi poslancem SZ Martinem Bursíkem 
a premiérem Fischerem kvůli rozhodnutí vlády stáhnout ze Sněmovny novelu horního zákona. Dělnické straně 
se dostávalo pozornosti výhradně ve spojitosti se soudním projednáváním jejího možného zákazu. Příspěvky 
o Straně práv občanů se vztahovaly k návštěvě jejího předsedy Miloše Zemana u prezidenta Klause na Hradě, 
k jeho rozhodnutí kandidovat v nastávajících volbách v Ústeckém kraji a k přestupu poslance Kosty Dimitrova 
z ČSSD do SPO. Jediný příspěvek o SNK-ED citoval jejího člena, starostu Božího Daru Jana Horníka.  

 
� V lednovém zpravodajství se vyskytly o sledovaných stranách tři negativní příspěvky, z nichž dva kritizovaly 

politiky z řad ODS. Nepříznivě pro tuto stranu vyzněla reportáž o skryté nahrávce, z níž vyplývá, 
že hodonínský starosta Hodonína Lubor Šimeček (ODS) nestandardně ovlivňoval výběrové řízení na výstavbu 
obří sluneční elektrárny poblíž Hodonína (Události v regionech – Brno 7.1.2010). Druhý negativně laděný 
příspěvek upozornil na případ, kdy Praha 1 prodala dva byty lidem blízkým ODS, ačkoli nájemníci ze stejného 
domu si své byty koupit nemohou (Ekonomika 20.1.2010). Jediný kritický příspěvek vůči ČSSD rozebíral 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 8 

dopady stranické politiky na stav veřejných financí. Redaktorka ČT k tomu poznamenala: „ODS se také znovu 
pustila do vlád pod vedením sociální demokracie, které se ani v době ekonomického růstu nebálo zadlužovat 
zemi každoročně o dalších sto miliard korun“ (Ekonomika 19.1.2010). Tento příspěvek se zároveň stavěl 
pozitivně k ODS, která „chce hlavně víc politické odpovědnosti za špatné hospodaření, a to hlavně v dobách 
ekonomického růstu.“  

 
� Dva ze tří pozitivních příspěvků o ČSSD se věnovaly jejímu rostoucímu náskoku před ODS ve volebních 

preferencích (Události a Události, komentáře – shodně 19.1.2010). Stejné dva příspěvky vyzněly pozitivně 
i pro KSČM, jež si rovněž znatelně polepšila. Třetí kladné hodnocení ČSSD pramenilo z výhodné pozice ČSSD 
před podzimními volbami do Senátu, v nichž strana neobhajuje žádné křeslo, navíc při posledních senátních 
volbách výrazně zvítězila nad ODS (Události 2.1.2010). Po jednom kladném ohlasu vedle občanských 
demokratů (viz předcházející odstavec) zaznamenala i Strana zelených, jejíž brněnská organizace v čele 
s náměstkem primátora Martinem Andrem hodlá místo výstavby bytového komplexu v Brně – Líšni prosadit 
vybudování parku a odpočinkové zóny (Události v regionech – Brno 7.1.2010).  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků (17) si připsala ODS těsně následovaná Dělnickou stranou (16), v jejímž 

případě se ovšem publicita monotematicky zabývala výše zmíněným rozhodováním Nejvyššího správního soudu 
o jejím případném zákazu. Třetina nejednoznačných zpráv o ODS se týkala výše uvedené korupční kauzy 
hodonínského starosty, jenž měl ovlivňovat výběrové řízení na výstavbu solární elektrárny. Tyto příspěvky 
informovaly o reakci ODS, která svého člena Lubora Šimečka vyzvala k odchodu z vedení hodonínské radnice. 
Druhým nejčastějším námětem ambivalentních příspěvků o ODS byly slovní „souboje“ s představiteli ČSSD - ať 
již ve Sněmovně nebo třeba v televizním studiu (novoroční duel předsedů Topolánka a Paroubka na ČT 1). Obě 
strany se rovněž shodně staly námětem nejednoznačně vyznívající reportáže o problematice tzv. černých duší 
(Události 17.1.2010). Nejednoznačný postoj k ČSSD zaujímaly i příspěvky o jejích receptech na rozpočtové 
deficity a ekonomickou krizi či o rozhodnutí středočeského hejtmana Davida Ratha (ČSSD) nadále neusilovat 
o stěhování dětského domova z Pyšel do Chocerad. Po jednom ambivalentním příspěvku si připsaly KSČM, SZ 
a TOP 09. V případě KSČM se jednalo o snahu části senátorů dosáhnout pozastavení činnosti této strany kvůli 
údajnému porušování článku pět Ústavy ČR (Události 24.1.2010). Ambivalentně zabarvená zpráva o Straně 
zelených poukázala na spor jejího poslance Martina Bursíka s premiérem Janem Fischerem o přístup vlády 
k novele horního zákona (Události 26.1.2010). TOP 09 se dostalo ambivalentního hodnocení kvůli postupu obce 
Černý Důl na Královehradecku, která použila peníze od kraje na jiný účel, než uváděla. Starostou obce je člen 
TOP 09 Zdeněk Kraus (Události v regionech – Praha 14.1.2010).  

 

100
%

100%

90%

8%
1%

1%

6%

94%

91%

0% 1%

8%

ODS

4%

92%

4%

91%

3%6%

100%

SPODělnická stranaTOP 09Strana zelených

KSČMKDU-ČSLČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 9 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

5

3
44
35
37
32

17

13

8

7

6
6

6
6
6

1
1

3
3

1
1

3

1

1

8
5

13

8

6

7
7
7

5

1

1

0 10 20 30 40 50 60 70

Jan Fischer, premiér 
Mirek Topolánek, ODS

Václav Klaus, prezident ČR
Eduard Janota, ministr financí

Jiří Paroubek, ČSSD
Cyril Svoboda, KDU-ČSL

Michal Hašek, ČSSD
David Rath, ČSSD
Pavel Bém, ODS

Bohuslav Sobotka, ČSSD
Lubor Šimeček, ODS
Vojtěch Filip, KSČM

Miroslav Kalousek, TOP 09
Petr Kajnar, ČSSD

Miroslav Barták, ministr obrany
Martin Pecina, ministr vnitra

Martin Kocourek, ODS
Jeroným Tejc, ČSSD
Jiří Zimola, ČSSD
Petr Nečas, ODS

Jaroslav Kubera, ODS
Ondřej Liška, Strana zelených

Miloslav Vlček, ČSSD

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

22
23
28

19
6
2
1
3
5

1
3
2

4
6

1

3
3

23
15
9

13
12

12
12
9
4

8
7
5
6
7
3
1

6
6
6

6
3
3

6

0 10 20 30 40 50 60 70

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� V první desítce žebříčku politiků měli nejvýraznější zastoupení představitelé ČSSD (4x). Zástupcům ODS 

náležely dvě pozice, stejný počet míst obsadili i členové úřednické vlády. Mezi prvních deset politiků se ještě 
probojovali předseda KDU-ČSL a prezident republiky.  

 
� Z aktérů tuzemské politické scény se ve zpravodajství ČT nejčastěji objevovalo jméno premiéra Jana 

Fischera. Jednalo se vesměs o neutrálně laděné zprávy a reportáže, výjimku představoval pozitivně 
zabarvený citát z novoročního projevu prezidenta Václava Klause: „Prozatímní vláda premiéra Fischera své 
úkoly zvládá, určitě lépe, než bylo všeobecně předpokládáno“ (Události 1.1.2010). Nejvíce pozitivních ohlasů 
sklidil Štefan Füle (z technických důvodů mimo graf), přičemž všechny tři kladně laděné příspěvky byly 
odvysílány 12.1.2010, kdy český kandidát na euromisaře podstoupil slyšení před europoslanci. Z přehledu 
zpráv v Událostech a reportáže odvysílané tamtéž a později i v Událostech, komentářích vyplynulo, že Štefan 
Füle při takzvaném grilování obstál, což veřejnoprávní televize dokládala názory jednotlivých europoslanců 
z různých zemí. Vedle ministerského předsedy Fischera po jednom kladném hodnocení zaznamenali i Miroslav 
Kalousek, Martin Ander (druhý jmenovaný mimo graf). Na adresu Miroslava Kalouska zazněla chvála z úst 
mluvčího ministerstva financí Jakuba Haase, podle něhož právě v době Kalouskova působení na ministerstvu 
začalo Česko vítězit v mezinárodních arbitrážích (Ekonomika 19.1.2010). Martin Ander byl příznivě hodnocen 
v souvislosti se snahou brněnských zelených prosadit v tomto městě místo výstavby bytového komplexu 
vybudování parku a odpočinkové zóny (viz 4. odstavec kap. 2.2.1.).  

 
� S kritikou se ve zpravodajství ČT nejčastěji setkal nyní již bývalý hodonínský starosta Lubor Šimeček. Všech 

pět negativních příspěvků vycházelo z tajné nahrávky jeho rozhovoru se zástupcem firmy Patria Verde, jemuž 
tehdejší šéf hodonínské radnice sliboval podporu při získání zakázky na výstavbu fotovoltaické elektrárny. 
Čtyři politici si připsali po jednom negativním hodnocení. Sociálně demokratičtí poslanci David Rath a Zdeněk 
Škromach (mimo graf) jsou podle šéfa poslaneckého klubu Petra Tluchoře ve Sněmovně „na křičení“ 
a „pohrdají právem“ (Události, komentáře 28.1.2010). Chomutovskou primátorku Ivanu Řápkovou (mimo 
graf) uvedla ČT jako bývalou studentku plzeňské právnické fakulty, které vedoucí studijního oddělení 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 10 

neoprávněně zapsala zápočty a zkoušku z trestního práva (Události v regionech – Praha 25.1.2010). V případě 
pražského primátora Pavla Béma se o negativní prezentaci zasloužila následující upoutávka na jeden z pořadů 
ČT: „Primátor Bém si udělal kampaň v rámci projektu Čisté a zelené Prahy. Kolik stála? (…) Reportéři ČT ve 
21:30 na jedničce“ (Události 25.1.2010).  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků (4) se pojilo se jménem bývalého předsedy KDU-ČSL Jiřího Čunka, přičemž 

ve všech případech přišel na přetřes soudní proces s Romanem Vaškůjem a Petrem Smiřákem, kteří se údajně 
snažili uplatit Marcelu Urbanovou, klíčovou svědkyni v korupční kauze Jiřího Čunka. Ten před soudem 
vypověděl, že se s obviněnými nezná (Události v regionech – Praha, Brno, Ostrava a Události – shodně 
7.1.2010).  

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2 3

Pavel Bém, ODS

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 11 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

2

5

1

18

1

1

2

3

4

6

3

7

7

7

5

5

6

5

3

3

2

4

2

1

2

1

1

1

3

6

2

2

1

1

5

3

16

7

19

29

10

2

0 5 10 15 20 25 30 35 40 45

ČEZ

České dráhy

NWR Energy

OP Prostějov

Lesy České republiky

Arcelor Mittal Ostrava

Letište Praha

Dopravní podnik hl. m. Prahy

Komerční banka

E.ON

ČSOB

Crystalex CZ

Generali

Česká pojišťovna

Škoda Auto

Hyundai Nošovice

OKD

Hamé

Telefónica O2

CK Sunny Days

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Z významných tuzemských společností se největšímu zájmu České televize těšil ČEZ. Častým námětem 

reportáží a zpráv o společnosti byl pohyb jejích akcií na burze či její plán na vybudování obří solární 
elektrárny na jihu Čech. Oba lednové pozitivní příspěvky citovaly makléře České spořitelny Martina Urbana, 
který komentoval růst akcií společnosti na Pražské burze (2x Ekonomika 15.1.2010). Dvě ze tří negativních 
reportáží zohledňovaly kritiku firmy ČEZ ze strany starostů některých obcí na Valašsku, které byly během 
říjnové sněhové kalamity dva dny bez proudu (Události v regionech – Brno a Události v regionech – Ostrava – 
shodně 18.1.2010). Na kritické vyznění třetího negativního příspěvku měly vliv i výroky moderátorky Šárky 
Bednářové a redaktora Mojmíra Žáčka, které zazněly v reportáži o rozhodnutí společnosti ČEZ zdražit dodávky 
koksárenského plynu pro ostravskou střední uměleckou školu, jež ve své kovárně musela přejít na uhlí. 
Následkem toho se tam údajně hůře dýchá. ČEZ podle ČT zdražil dodávky plynu pro školu „několikanásobně“, 
navíc podruhé v krátké době. Podle redaktora Žáčka „ČEZ o snížení ceny za dodávky plynu ani neuvažuje“ 
(Události v regionech – Ostrava 12.1.2010). Námětem čtyř ambivalentních příspěvků se staly plány společnosti 
na modernizaci elektrárny Prunéřov, které se setkávají s protesty některých ekologických organizací. Pátý 
nejednoznačný příspěvek souvisel s montáží ochran ptactva, kvůli níž ČEZ vypnul navzdory mrazivému počasí 
proud ve Světlé pod Ještědem (Události v regionech – Praha 26.1.2010). 

 
� Nejhorší obraz měly ve zpravodajství ČT společnosti Lesy ČR a Sazka (mimo graf). Čtyři ze šesti negativně 

zabarvených příspěvků o prvně zmíněné firmě informovaly o milionové pokutě, kterou dostala 
od antimonopolního úřadu za chyby ve veřejných zakázkách (Události; Události v regionech – Praha; Události, 
komentáře; Ekonomika – shodně 7.1.2010). O dva dny dříve odvysílala ČT ve dvou pořadech kritickou reportáž 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 12 

o „podivném prodeji hájenky Lesů ČR“ (Události v regionech a Události – shodně 5.1.2010). O společnosti 
Sazka uveřejnila ČT tři příspěvky, které byly bez výjimky zabarveny negativně. Sazku podrobil kritice 
předseda ODS Mirek Topolánek, podle něhož společnost neplní svou funkci a neposílá sportovním svazům dost 
peněz. Na jeho kritiku reagoval premiér Jan Fischer, jenž chce tyto informace prověřit (Události, Ekonomika 
aUdálosti, komentáře – shodně 14.1.2010). Dvě negativní hodnocení směřovala na adresu ArceloruMittal 
a pražského Dopravního podniku. V případě ostravské hutní společnosti přišla na přetřes studie, jež má za 
úkol změřit znečištění ovzduší v okolí závodu (Události a Události v regionech – shodně 14.1.2010). 
V souvislosti s Dopravním podnikem hlavního města Praha poukázala Česká televize na pokutu od 
antimonopolního úřadu za chyby v miliardové zakázce na úklid metra (18:00 Události v regionech – Praha 
27.1.2010). Pro Stavební spořitelnu České spořitelny (mimo graf) vyzněla negativně krátká zpráva 
o meziročním poklesu objemu úvěrů, který byl u ní ze všech tuzemských spořitelen nejhlubší (Ekonomika 
21.1.2010). Kritické zabarvení jednoho z příspěvků o Českých drahách ovlivnily výroky redaktora Luboše Rosí, 
jenž se věnoval problémům některých vlakových souprav s vytápěním. Redaktor ČT mluvil o „loterii“ ve 
vozech ČD: „Jednou tropy, jindy chlad“ (Události 22.1.2010).  

 
� Třem společnostem se dostalo dvakrát pozitivního hodnocení. Vedle ČEZu (viz výše) se to týkalo i  Českých 

drah, jež byly oceněny za rozvoj tratí v Jizerských horách (Události v regionech 9.1.2010) a za instalaci toalet 
pro vozíčkáře na středočeských nádražích (Události v regionech – Praha 28.1.2010), jakož i společnosti 
Crystalex CZ. V jejím případě přispěly k pozitivnímu vyznění informace o obnově výroby v novoborských 
sklárnách (Události v regionech Praha a Ekonomika – shodně 6.1.2010). O pěti sledovaných subjektech bylo 
uveřejněno po jednom pozitivním příspěvku. Patřila mezi ně i Česká televize, která se sama sobě věnovala 
v Událostech (13.1.2010), jejichž diváky seznámila se svým rozpočtem na rok 2010. Redaktorka Pavla Sedliská 
zdůraznila vyrovnanost rozpočtu a skutečnost, že ČT hodlá šetřit na výhodách pro manažery, nikoli však 
na výrobě pořadů.  

 
� Vysoká ambivalentní medializace OP Prostějov (18 příspěvků) souvisela s ochranou před věřiteli, o níž firma 

požádala soud. Podle ČT dluží podnik věřitelským bankám přes miliardu korun. 
 
 

2.3.2. Vliv redaktora 

1

1

1

0 1 2

ČEZ

České dráhy

Česká televize počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 

 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 13 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

5%

77%

18%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Více než tři čtvrtiny zpravodajských příspěvků se soustředily na dění v ČR (77 %). Více než polovina 

„domácích“ příspěvků (1 850) pocházela z Událostí v regionech (1 011). Nejvíce zpráv ze zahraničí ( celkem 
444) přinesly Události (228), za nimiž se značným odstupem následovala Ekonomika (125). Příspěvků 
na pomezí domácího a zahraničního zpravodajství bylo zaznamenáno celkem 132, z nichž 42 publikovala ČT 
v Událostech. Shodně po 30 příspěvcích odvysílaly pořady Události v regionech, Ekonomika a Události, 
komentáře.  

 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 14 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

74

67

58

33

22

16

11

10

9

8

7

1

1

6

3

2

2

2

1

0 20 40 60 80

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Bezpečnost

Doprava

Zdravotnictví

Kriminalita

Neštěstí, nehody

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Komunikace a networking

Společnost

Sport

Vzdělání

Kultura

Věda a výzkum

Zaměstnání
počet příspěvků

26

7

58

10

4

5

41

54

20

11

10

11

9

6

3

6

5

2

2

5

6

3

3

2

4

2

4

1

1

1
1

1

1

1

1
1

1

1

1
1

1

0 20 40 60 80

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 15 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

72

67

58

31

20

12

11

10

8

6

6

1
1

4
2

2
2

1

2

0 20 40 60 80

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Bezpečnost

Doprava

Zdravotnictví

Kriminalita

Neštěstí, nehody

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Společnost

Sport

Komunikace a networking

Vzdělání

Kultura

Věda a výzkum

Zaměstnání
počet příspěvků

25

7

58

10

3

2

40

54

18

10

9

11

9

6

5

3

2

5

6

3

3

2

4

2

4

1
1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

0 20 40 60 80

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

7

7

3

2

2

2

2

1

1

1

1

1

0 2 4 6 8

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Sociální problematika

Politický systém

Neštěstí, nehody

Ekonomika

Ekologie

Sport

Legislativa, justice

Kriminalita

Komunikace a networking

Doprava

počet příspěvků

1

3

1

1

1

6

4

2

2

2

1

2

1

1

1

1

0 2 4 6 8

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 16 

 
� Publicistické příspěvky se nejčastěji vázaly k ekonomickým tématům (74 příspěvků), kterým se věnovaly 

hlavně pořady POKR (28) a Černé ovce (23). Zatímco prvně jmenovaný pořad přinášel hlavně servis 
pro podnikatele (daňový kalendář, jak vést účetnictví, představení úspěšných firem), Černé ovce testovaly 
různé výrobky, odhalovaly mýty o potravinách nabízených v obchodech či se zaměřovaly na různé nepravosti 
v podnikání. Spíše z globálního hlediska se o ekonomice diskutovalo v Otázkách Václava Moravce (12), které se 
zaměřily například na schodek státního rozpočtu, na zadlužené státy nebo na události na pražské burze v roce 
2009. O zbývající příspěvky k tématu ekonomika se podělily pořady 168 hodin (5; např. představení nového 
počítače iPad a reportáž o severočeských obcích ohrožených případným prolomením limitů těžby hnědého 
uhlí), Reportéři ČT (3; např. 18.1.2010 - příspěvek o kauze „České pivo“) a Máte slovo (3; např. 28.1.2010 
debata o změnách v důchodovém systému).  

 
� Publicita tématu legislativa, justice sestávala z 67 příspěvků, z nichž necelá třetina (21) pocházela z Otázek 

Václava Moravce. Hosté tohoto diskusního pořadu rozebírali například změny, jež přinesl od nového roku nový 
trestní zákoník, a snahu poslanců měnit některé zákony. V Otázkách též byla řeč o tzv. protikorupčním 
balíčku či o sporu ministerstva vnitra s krajskými úřady ohledně jejich systému placení zdravotnických 
poplatků. Druhý nejvyšší počet referencí (20) k danému tématu odvysílala ČT v rámci pořadu Černé ovce, 
které mimo jiné nabízely divákům právnickou poradnu, v níž třeba objasnily, co přesně se rozumí pod pojmy 
diskriminace a zásada rovného zacházení. Tématem legislativa, justice se zaobíraly i další publicistické 
pořady. Například POKR se soustředil na poslední novelu zákona o dani z přidané hodnoty a na čerpání peněz 
z evropských fondů. 

 
� Servisní informace (58) odkazovaly na další pořady veřejnoprávní televize, respektive seznamovaly diváky 

s přehledem zpráv, které se objeví v právě vysílaném pořadu. Svět politiky reflektovala publicistika ČT 
v 33 příspěvcích. Polovinu příspěvků (17) na toto téma uveřejnily Otázky Václava Moravce, jež se zabývaly 
různými návrhy politických stran či blížícími se volbami do Poslanecké sněmovny. Devět příspěvků k okruhu 
politický systém přinesl pořad 168 hodin, přičemž dění na tuzemské politické scéně komentovala především 
rubrika Malostranské korekce. Tři reportáže byly uveřejněny v pořadu Reportéři ČT, jehož tvůrce zaujalo 
například hospodaření Pražského hradu nebo život na Kubě. Tématu politický systém se v jednom příspěvku 
dotkly i pořady POKR (21.1.2010 - podpora regionálního rozvoje ze strany ministerstva pro místní rozvoj) 
a Máte slovo (7.1.2010 - diskuse o českém zdravotnictví).  

 
� Sociální problematiky se týkalo 22 příspěvků, z nichž přibližně třetina (7) se objevila v pořadu Černé ovce, 

které osvětlovaly výhody pro zdravotně postižené, přidělování tzv. příspěvku na péči či podmínky pro čerpání 
starobního důchodu. Po pěti příspěvcích bylo odvysíláno v Otázkách Václava Moravce (např. 24.1.2010 
příspěvek o jednání tripartity o boji s ekonomickou krizí) a ve 168 hodinách (např. 31.1.2010 reportáž 
o přístupu základních škol k romským dětem). POKR si ve dvou příspěvcích všímal problematiky sociálních 
bytů. Reportéři ČT (11.1.2010) upozornili na případ jednadevadesátiletého režiséra Jiřího Krejčíka, který musí 
zaplatit statisíce za takzvané bezdůvodné obohacení, pořad Máte slovo (28.1.2010) věnoval pozornost změnám 
v důchodovém systému.  

 
� O tematickém okruhu bezpečnost pojednávalo 16 příspěvků. Největší zájem o danou problematiku vykazovaly 

Otázky Václava Moravce (7 příspěvků), jejichž hlavním tématem se 10.1.2010 stala bezpečnostní opatření 
proti terorismu v letecké dopravě. O týden později se nedělní diskusní pořad ČT soustředil na novou 
strategickou koncepci NATO. Pořad 168 hodin publikoval k bezpečnostní tematice tři příspěvky, k jejichž 
námětům náležely mimo jiné osudy vězňů z Guantánama a boj ČR s pravicovým extremismem. Jedna ze tří 
reportáží pořadu Reportéři ČT poukázala na pronásledování disidentů na Kubě (4.1.2010). Černé ovce 
zkoumaly bezpečnost přechodů pro chodce (21.1.2010) a upozornily na nástrahy, s nimiž se na ulicích 
setkávají nevidomí (13.1.2010).  

 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 17 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

3

1

6

8

1

2

1

24

18

16

14

11

4

2

2

0 5 10 15 20 25 30 35

ČSSD

ODS

KDU-ČSL

KSČM

TOP 09

Strana zelených

Strana práv občanů

SNK-ED

Dělnická strana

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

1

1

1

12

10

6

8

12

14

4

5

5

1

1

1

5

4

7

3

6

3

1

1

1

0 10 20 30 40

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka
 

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� V publicistických pořadech České televize měla největší zastoupení ČSSD (30 příspěvků), za níž v těsném 

závěsu následovala ODS (29). Obě strany těžily z přítomnosti, resp. z citací svých politiků v Otázkách Václava 
Moravce (ČSSD zmíněna ve 22 příspěvcích, ODS v 19). Rovněž většina zmínek o KDU-ČSL (12 z celkových 17) 
pocházela z nedělních Otázek. O publicitu TOP 09 (12 příspěvků) se Otázky podělily s pořadem 168 hodin 
v poměru 7:5. Strana zelených si v lednu 2010 připsala čtyři reference (2x Otázky, 1x Reportéři ČT 
a 1x 168 hodin). Po jedné zmínce o Straně práv občanů se vyskytlo ve 168 hodinách a v Otázkách Václava 
Moravce. SNK-ED byla uvedena ve dvou příspěvcích, v nichž figurovali její pražští členové Jiří Witzany 
(Reportéři ČT 25.1.2010) a Markéta Reedová (Otázky VM 24.1.2010). Dělnickou stranou se zaobírala 
negativně zabarvená reportáž nazvaná Kult hákového kříže (168 hodin 17.1.2010).  

 
� Pomineme-li Dělnickou stranu, tak nejhorší mediální obraz v lednových publicistických pořadech měla ODS. 

Tři negativní příspěvky tvořily desetinu její medializace, navíc ambivalentní příspěvky u ní dosáhly 28% podílu. 
Dvě ze tří negativních hodnocení směřovala na adresu pražské ODS. Nejprve moderátor Moravec shrnul 
několik „pochybných zakázek“ spjatých s pražským magistrátem (Opencard, nákup vozů Hummer pro městkou 
policii, multimediální encyklopedie Praha v informačním věku), který „má plně v rukou ODS“ (Otázky VM 
24.1.2010). O den později obsahoval pořad Reportéři ČT kriticky laděný příspěvek, který spojoval Projekt čistá 
a zelená Praha s předvolební kampaní primátora Béma před - nakonec zrušenými – předčasnými volbami 
do Poslanecké sněmovny (více 2. odstavec kap. 3.2.2.). Třetí negativní příspěvek uváděl stranickou příslušnost 
u bývalého ministra zdravotnictví z řad ODS Luďka Rubáše, jehož firma získala - podle ČT zřejmě v rozporu se 
zákonem – zakázku od Správy Pražského hradu (viz kap. 3.2.2.). Šest z osmi ambivalentních příspěvků o ODS 
bylo odvysíláno v rámci čtyř vydání Otázek Václava Moravce (3.1., 10.1., 24.1. a 31.1.2010). Pro publicitu ODS 
byly nejproblematičtější Otázky ze 24.1.2010 (3 nejednoznačné příspěvky), v nichž se pražský primátor Bém 
přel se svými oponenty, především pak předsedou KDU- ČSL Cyrilem Svobodou, o interpretaci některých 
pražských projektů v čele s Opencard či zvažovanou změnou obvodů pro podzimní komunální volby. 
Ambivalentně vyzněl pro občanské demokraty i pořad Máte slovo, v němž Zdeněk Škromach vyčítal ekonomovi 
Miroslavu Ševčíkovi napojení na tuto stranu (28.1.2010). Příspěvek pořadu 168 hodin nazvaný CK Malá Strana 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 18 

(10.1.2010) se stavěl ambivalentně ke všem zmíněným stranám, tedy vedle ODS i k ČSSD, KDU-ČSL, TOP 09 
a KSČM.  

 
� Ambivalentní medializace ČSSD (6 příspěvků) se rovným dílem rozprostřela mezi Otázky Václava Moravce 

a 168 hodin. V prvním zmíněném pořadu se mimo jiné diskutovalo o vlivu sociálnědemokratických návrhů 
zákonů na prohlubování deficitu veřejných financí (3.1. a 24.1.2010) a o aktivitách ministra vnitra Martina 
Peciny, jehož Mirek Topolánek označil za „agresivního“ vůdce ministrů Fischerovy vlády nominovaných za 
ČSSD (3.1.2010). Reportáže pořadu 168 hodin hodnotily ČSSD nejednoznačně v souvislosti s cestami jejích 
poslanců (viz předcházející odstavec – CK Malá Strana), s investorskými úspěchy bývalého premiéra a předsedy 
strany Stanislava Grosse a se schůzkou Jiřího Paroubka s Václavem Klausem, která byla o den odložena. Podle 
redaktora Týdne Miroslava Koreckého (17.1.2010) dal totiž předseda Paroubek přednost zasedání ústecké 
ČSSD. 

 
� Ambivalentní příspěvek o KSČM, který se netýkal „malostranské cestovní kanceláře“ (viz výše), zohledňoval 

distanci předsedy ČSSD Paroubka od komunistické strany. Na poznámku moderátora Moravce, že ČSSD 
po volbách možná vytvoří vládu s KSČM, reagoval šéf sociálních demokratů následovně: „Tak to jsme vždycky 
vylučovali a vylučujeme a zcela nepochybně tomu tak nebude, takže budeme hledat jiné řešení“ (Otázky VM 
3.1.2010).  

 
 

94%

6%

100%

62%

28%

10%

100%

80%

20%

ČSSD

92%

8%

87%

13%

100%

SNK-EDStrana práv občanůStrana zelenýchTOP 09

KSČMKDU-ČSLODS

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 19 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

2

2

5

4

4

2

2

1

3

3

1

4

1

3

17

8

6

7

9

6

10

9

9

8

5

5

7

5

6

1

5

4

5

5

1

1

0 5 10 15 20

Jan Fischer, premiér 

Mirek Topolánek, ODS

Pavel Bém, ODS

Václav Klaus

Jiří Paroubek, ČSSD

Miroslav Kalousek, TOP 09

Miroslav Barták, ministr obrany

Martin Pecina, ministr vnitra

Jan Kohout, ministr zahraniční

Eduard Janota, ministr financí

David Rath, ČSSD

Cyril Svoboda, KDU-ČSL

Jiří Dolejš, KSČM

Stanislav Juránek, KDU-ČSL

Miloslav Vlček, ČSSD

Tomáš Julínek, ODS

Soňa Marková, KSČM

Miloš Zeman, SPO

Michal Hašek, ČSSD

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Marek Šnajdr, ODS

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

12

6

6

7

4

7

2

5

2

4

3

2

2

1

2

5

3

2

6

7

6

4

7

3

8

5

7

4

5

6

5

5

4

5

2

3

5

4

0 5 10 15 20

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Stejně jako v žebříčku politiků ve zpravodajských pořadech i pořadí v publicistice ČT ovládli dva poslední čeští 

premiéři – Jan Fischer a Mirek Topolánek. I díky své účasti v jednom z vydáních Otázek VM se na třetí pozici 
umístil Pavel Bém, jemuž podle počtu zpravodajských příspěvků náleželo deváté místo (viz graf 2.3.1.).  

 
� Premiéra Jana Fischera, který se jako jediný ze sledovaných politiků setkal v publicistice ČT s kladným 

hodnocením, chválil předseda ČSSD Jiří Paroubek: „(…) ukázalo se, že vláda Jana Fischera je lepší vládou, 
nežli Mirka Topolánka“ (Otázky VM 3.1.2010). Naopak negativního hodnocení se dostalo třem politikům. 
Jedním z nich byl Miroslav Kalousek, jemuž Jiří Paroubek coby bývalému ministru financí vyčítal schodek 
státního rozpočtu za loňský rok (Otázky VM 3.1.2010). Kritizovali jej i Cyril Svoboda s Pavlem Bémem, podle 
kterých Kalousek v době svého ministrování dostatečně nebojoval s hazardem (tamtéž 24.1.2010). V případě 
dvou negativních referencí o Pavlu Bémovi se na jeho hodnocení podílely i výroky redaktorů ČT. 
Ve 168 hodinách v souvislosti se sněhovou kalamitou v Praze Miroslav Korecký poznamenal: „A její primátor 
Pavel Bém, jak je v podobných situacích jeho dobrým zvykem, zase po anglicku zmizel ze světa“ (17.1.2010). 
Za předvolební kampaň za veřejné peníze kritizovali pražského primátora Reportéři ČT. Pavel Bém podle nich 
využil propagaci Projektu čistá a zelená Praha pro vlastní účely. Například redaktor Filip Černý konstatoval: 
„Reklamy měly dva společné motivy, telefon na ombudsmana pro městskou čistotu a jméno a podpis 
primátora Pavla Béma. Bylo to všude, na popelářských vozech, u každé opravy chodníku. V lesích se objevilo 
velké množství laviček, všechny s podpisem Pavla Béma. Signaturu primátora město dokonce umístilo i na 
lavičky, které v parcích stojí už od 90. let. Pavel Bém tak nevtíravě obsadil veřejný prostor dva měsíce před 
plánovými volbami do sněmovny, kam ohlásil za ODS kandidaturu” (25.1.2010). Rovněž hodnotové vyznění 
reportáže o bývalém ministru zdravotnictví Luďku Rubášovi (mimo graf) ovlivnila vyjádření redaktorů. 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 20 

Rubášova firma získala od Správy Pražského hradu zakázku týkající se pokladních služeb, což se Hradu podle 
ČT prodraží a navíc na zakázku zřejmě mělo být vypsáno výběrové řízení (Reportéři ČT 25.1.2010).  

 
� Všech pět ambivalentních příspěvků o Mirku Topolánkovi bylo uveřejněno v rámci Otázek Václava Moravce. 

Ve dvou případech se jednalo o diskusi s Jiřím Paroubek (3.1.2010), pro něhož oba příspěvky vyzněly též 
nejednoznačně. Tři ambivalentní reference o předsedovi ODS pocházeli z Otázek vysílaných 31.1.2010, kde 
opatření jeho vlády v oblasti zdravotnictví a nemocenské podrobili kritice středočeský hejtman David Rath 
a komunistická poslankyně Soňa Marková. Politiku ODS zde hájil náměstek ministryně zdravotnictví Marek 
Šnajdr. Zmínění hosté Václava Moravce prezentovali své rozdílné názory na politiku bývalého ministra 
zdravotnictví Tomáše Julínka, jenž v daném pořadu zaznamenal tři ze čtyř lednových nejednoznačných 
hodnocení. Do vyznění čtvrtého příspěvku (Otázky VM 10.1.2010) se do určité míry promítly kritické poznámky 
na exministrovu adresu z úst jihomoravského hejtmana Michala Haška („Julínkovy regulační poplatky“) 
a ministra vnitra Martina Peciny (k odchodu T.Julínka z vlády – „pan Topolánek vyhodil pana Julínka“).  

 
� Čtyři ambivalentní příspěvky si připsali rovněž dva politici s kořeny v pražské ODS. Zakladatel této strany 

a dnešní prezident Václav Klaus se stal jedním z témat diskuse Jiřího Paroubka a Mirka Topolánka v prvních 
lednových Otázkách Václava Moravce. Oba politici společně s moderátorem posuzovali prezidentův novoroční 
projev. Předseda ODS se k některým prezidentovým myšlenkám přihlásil, nicméně dodal, že prezident občas 
dává přednost formě před obsahem (3.1.2010). Dva ambivalentní příspěvky odvysílal o českém prezidentovi 
pořad 168 hodin. Miroslav Korecký zde shrnul rozdílné rekce na zmíněný novoroční projev (10.1.2010) a v jiné 
souvislosti dodal, že „v roli disidenta si Klaus tradičně libuje“ (17.1.2010). Nejednoznačně se k prezidentovi 
stavěla výše uvedená reportáž o hospodaření Pražského hradu, který zadal bez výběrového řízení zakázku 
firmě bývalého politika ODS Luďka Rubáše (Reportéři ČT 17.1.2010). Tři ze čtyř ambivalentních příspěvků 
o Pavlu Bémovi souvisely s jeho duelem s Cyrilem Svobodou v Otázkách Václava Moravce, kde se oba politici 
přeli o politiku pražského magistrátu (Otázky VM 24.1.2010 – citace z nich se objevily i ve dvou příspěvcích 
pořadu 168 hodin – 31.1.2010). Čtvrtým ambivalentním příspěvkem byl vtip o projektu Opencard pronesený 
Norou Fridrichovou ve 168 hodinách (24.1.2010).  

 

3.2.3. Vliv redaktora 
 

2

1

0 1 2 3

Pavel Bém, ODS

Luděk Rubáš, ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 21 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

1

1

4

4

2

1

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5

Letište Praha

ČEZ

ČSOB

Sazka

Plzeňský Prazdroj

Philip Morris

NWR Energy

Kooperativa

České aerolinie

Česká pošta

Czech Coal

Citroën ČR

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� V pořadu Černé ovce se dvě firmy staly terčem kritiky. Nejprve redaktorka Alena Daňková testovala Českou 

poštu a úřady, jež mají na starost zřizování datových schránek. Dotazovaná pracovnice České pošty i oslovení 
úředníci vesměs prokázali závažné neznalosti dané problematiky (Černé ovce 20.1.2010). Druhá reportáž 
upozornila na případ majitele nového vozu Citroën, u nějž klepe převodovka. Hodonínský prodejce 
francouzské automobilky na reklamaci reagoval s tím, že se jedná o charakteristický zvuk. Jiné servisy 
automobilky s tímto názorem sice nesouhlasily, ale směrodatný byl názor pražské centrály Citroënu ČR, která 
reklamaci zamítla. Redaktor Vít Hlásenský komentoval nastalou situaci mimo jiné takto: „Všichni, kdo 
charakteristický zvuk převodovky slyšeli, se shodují, že je znakem vady. Takže Citroën Česká republika je 
ve svém názoru poněkud osamělý“ (tamtéž 21.1.2010). 

 
� Pro společnost Sazka vyzněly ambivalentně Otázky Václava Moravce (17.1.2010), jichž se zúčastnil její 

generální ředitel Aleš Hušák, který zde reagoval na výhrady politiků a některých sportovních svazů vůči 
hospodaření společnosti. Firma Czech Coal figurovala v ambivalentně laděné reportáži o dopadech těžby 
hnědého uhlí na severočeský region. Mluvilo se zde hlavně o prolomení těžebních limitů, které by vedlo 
k likvidaci obcí Horní Jiřetín a Černice a podle některých hlasů by ohrozilo i Litvínov. To však v reportáži 
mluvčí společnosti Czech Coal Liběna Novotná odmítla: „Náš projekt je postaven tak, že se Litvínovu vyhne. 
Zcela“ (168 hodin 24.1.2010).  

 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 22 

 

3.3.2. Vliv redaktora 
 

1

1

0 1 2

Česká pošta

Citroën ČR počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 

Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých firmách. 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 23 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

5%

90%

5%

domácí i zahraniční

domácí témata 

zahraniční témata

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Drtivá většina (186, tj.90 %) příspěvků odrážela dění v ČR. Zahraničními tématy (11, tj. 5 %) se zaobíral 

především pořad 168 hodin (8 příspěvků), který mimo jiné přiblížil situaci na Haiti, kontroverzní pověst 
bulharské kandidátky na eurokomisařku či nejvyšší mrakodrap světa postavený v Dubaji. Šest z celkových 
deseti příspěvků, jež nebyly přesně geograficky ukotvené a týkaly se ČR i zahraničí, odvysílaly Otázky Václava 
Moravce. Jednalo se například o příspěvky tematizující bezpečnost v letecké dopravě či novou strategickou 
koncepci Severoatlantické aliance.  

 
 
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 24 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 25 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politiků a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv na  
celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.1.2010 – 31.1.2010 26 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech - 
Ostrava; Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; Reportéři ČT; 168 hodin; 
POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


