
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 
 
 

Mediální analýza vyváženosti vysílání  
České televize 

 
vypracovaná pro Radu České televize 

 
 
 

období: 1.9.2008 – 30.9.2008 
 
 

 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již třináct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2008 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 4 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 4 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................5 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................5 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 8 
2.2.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků ..........................................8 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 10 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 12 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 12 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 13 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 14 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................15 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 15 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 16 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 16 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 18 
3.2.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků ....................................................... 18 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 20 
3.2.3. Vliv redaktora................................................................................................... 21 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 22 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 22 
3.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 22 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 23 

4. METODIKA...........................................................................................................24 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 24 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 24 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 24 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 25 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 25 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 25 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 25 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 25 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 25 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................26 

 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
 
� Ze sledovaných tematických okruhů měly v zářijovém zpravodajství největší zastoupení ekonomika 

a politický systém. Ekonomické zpravodajství se zaměřilo zejména na krizi na finančních trzích a na problémy 
českého sklářského průmyslu. Informace z politiky se tentokrát týkaly převážně dění v ODS po aférách jejích 
poslanců Moravy a Tlustého. Stranou pozornosti nezůstaly ani volby v Bavorsku, Rakousku či Bělorusku. Před 
blížícími se krajskými volbami dostávali ve vysílání ČT prostor i jednotliví uchazeči o hejtmanské posty, 
nejaktivnější byl v tomto ohledu tým připravující pořad Události v regionech – Brno. V žebříčku témat mírně 
ustoupila do pozadí bezpečnost, o jejíž vysokou srpnovou publicitu se zasloužila hlavně rusko-gruzínská válka 
na Kavkaze. Rovněž v publicistické části vysílání veřejnoprávní televize souviselo nejvíce příspěvků 
s ekonomikou a politickým systémem. K medializaci jednotlivých tematických okruhů viz kap. 2.1. a 3.1.  

 
� Ve zpravodajství ČT si udržely svůj dominantní podíl (77 %) příspěvky z domova. Velký vliv měla tuzemská 

témata i ve sledovaných publicistických pořadech, kde se jejich podíl oproti srpnu zvýšil o 33 procentních 
bodů a dosáhl – stejně jako v červnu – hodnoty 86 % (viz grafy 2.4. a 3.4.).  

 
� Ani měsíc září nepřinesl žádné změny na prvních pěti místech žebříčku politických stran podle počtu výskytů 

ve zpravodajství ČT. První místo opět náleželo ODS, za níž následovaly ČSSD, KDU-ČSL, Strana zelených 
a KSČM. Z politických uskupení, jež nezasedají v Poslanecké sněmovně, si nejvíce zmínek připsali evropští 
demokraté. Také v publicistické části vysílání České televize se na první příčce žebříčku umístila ODS. Změna 
nastala na třetím místě, které na úkor zelených získali lidovci. Ve sledovaném období byl ve zpravodajství 
i v publicistice zaznamenán rekordní počet ambivalentních příspěvků o ODS. Jejich nejčastějším námětem se 
stala napjatá situace ve straně po tzv. kauze Morava. K politickým stranám ve vysílání ČT viz kap. 2.2. a 3.2. 

 
� Popáté v letošním roce obsadil pozici nejmedializovanějšího politika ve zpravodajských pořadech premiér 

Mirek Topolánek. Na čele žebříčku se objevili i poslanci ODS Jan Morava a Vlastimil Tlustý, jejichž publicita se 
nesla převážně v ambivalentním duchu. Stěžejní roli zde sehrála zejména aféra se sbíráním kompromitujících 
materiálů, do níž byli oba politici zapojeni, a následný tlak na jejich odchod z Poslanecké sněmovny. Jména 
Topolánek, Tlustý a Morava se nacházela i na čele pořadí politiků v publicistice ČT, když se mezi ně vklínil 
pouze předseda ČSSD Jiří Paroubek. Více viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� Problémy sklářského průmyslu katapultovaly na první místo žebříčku sledovaných ekonomických subjektů 

společnost Bohemia Crystalex Trading. Zpravodajství ČT se stejně jako v předcházejících měsících často 
věnovalo Českým drahám a Lesům České republiky. V publicistice byly zmíněny pouze tři společnosti, a sice 
Sazka, ČSOB a Bohemia Crystalex Trading. Viz kap. 2.3. a 3.3. 

 
� V pěti zpravodajských příspěvcích byl pozorován vliv vystupování redaktora na celkové hodnocení 

sledovaného subjektu. Ve čtyřech případech se jednalo o ovlivnění negativním směrem – třikrát se to týkalo 
ústeckého radního Petra Ryšavého, jenž se z titulu své funkce snažil prosadit prodej budovy, v níž sídlí 
sdružení neslyšících, své vlastní firmě. Negativního hodnocení se od redaktorek ČT dostalo i starostce 
Vratimova Ivetě Zechové, která se podílela na zrušení nájemní smlouvy člověku trpícímu schizofrenií. Naopak 
pozitivním směrem bylo ovlivněno hodnocení společnosti Arcelor Mittal Ostrava. V krátké zprávě o opatřeních 
této firmy v oblasti životního prostředí nezmínila moderátorka známý fakt, že Arcelor Mittal patří k největším 
znečišťovatelům ovzduší v Moravskoslezském kraji. Více v kap. 2.2.2. a 2.3.1. 

 
� V publicistických pořadech byl vliv výroků redaktorů a moderátorů na celkové vyznění příspěvku vůči 

sledovaným subjektům o poznání častější. Až na dvě výjimky pocházely tyto příspěvky z pořadu 168 hodin, 
jenž komentuje dění na české politické scéně s určitou nadsázkou, což platí zejména pro rubriku Malostranské 
korekce. Oněmi výjimkami byly dvě reportáže odvysílané v pořadu Reportéři ČT. Pozitivní zabarvení měla 
některá vyjádření redaktorů na adresu poslance a exředitele chomutovského zooparku Přemysla Rabase. 
Negativní hodnocení si od autorů reportáže o pražském obchvatu vysloužil primátor Pavel Bém, mimo jiné 
i kvůli tomu, že si nenašel čas zodpovědět jejich dotazy, když se nechal zastoupit svým tiskovým mluvčím. Viz 
kap. 3.2.2.  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 4 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

289

278

242

215

209

158

134

113

110

107

93

84

57

36

36

34

34

36

0 50 100 150 200 250 300

Ekonomika

Politický systém

Společnost

Legislativa, justice

Bezpečnost

Kriminalita

Doprava

Neštěstí, nehody

Ekologie

Mezinárodní vztahy

Zdravotnictví

Sociální problematika

Vzdělání

Věda a výzkum

Komunikace a networking

Zaměstnání

Servisní informace

Sport

počet příspěvků

108

131

167

57

71

105

47

74

30

27

43

24

22

26

173

145

72

152

133

50

85

25

77

80

48

58

34

9

32

4

34

18

24

18

1

2

2

5

1

2

5

2

6

3

1

3

1

1

1

1

2

3

14

3

3

0 50 100 150 200 250 300

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickýmu okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 5 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

91

84

84

82

76

57

36

34

32
28

28

132

146

150

237

219

197

217

0 50 100 150 200 250

Ekonomika

Politický systém

Společnost

Legislativa, justice

Bezpečnost

Kriminalita

Doprava

Ekologie

Neštěstí, nehody

Zdravotnictví

Sociální problematika

Mezinárodní vztahy

Vzdělání

Zaměstnání

Servisní informace

Komunikace a networking

Sport

Věda a výzkum
počet příspěvků

76

89

151

54

41

96

46

29

60

35

24

15

22

18

153

128

63

137

104

47

84

59

47

56

61

34

1715

2

34

10

32

9

21

1

5

5

2

1

2

2

2

1

5

1

2
14

3

1

1

3

3

3

1

3

0 50 100 150 200 250

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

107

100

67

62

42

31

31

21

14

11

11

9

1

5

6

9

0 20 40 60 80 100 120

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Ekonomika

Politický systém

Společnost

Neštěstí, nehody

Legislativa, justice

Ekologie

Kriminalita

Zdravotnictví

Věda a výzkum

Sport

Komunikace a networking

Doprava

Sociální problematika

Zaměstnání
počet příspěvků

27

41

43

42

26

16

4

10

80

59

24

20

16

15

27

20

4

1

3

3

2

4

8

11

3

1

3

5

4

3

2

0 20 40 60 80 100 120

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 6 

 
� Nejčastějším námětem zpravodajských příspěvků se podruhé za sebou stala ekonomika (289 příspěvků). 

V rámci tohoto tématu si veřejnoprávní televize zejména všímala finanční krize postupně se šířící z Ameriky 
do Evropy. Celkem 21 zářijových příspěvků se zaměřilo na problémy českého sklářského průmyslu. V domácím 
zpravodajství nechyběly ani informace o záměru Plzeňského Prazdroje zdražit od listopadu pivo, 
o strojírenském veletrhu v Brně, o obnově výroby tří historických modelů v automobilce Tatra Kopřivnice či 
o problémech exportérů se silnou korunou a jejich požadavcích na rychlé přijetí eura. Jiné příspěvky 
z domova pojednávaly například o protestu některých českých zemědělců proti snížení dotací a rozpočtu 
ministerstva zemědělství v příštím roce, o omezení produkce automobilky Škoda Auto nebo o zájmu Varšavské 
burzy o koupi burzy pražské (např. ČT 2, 22:30 Události, komentáře 29.9.2008). Zahraniční zpravodajství se 
točilo hlavně kolem zmíněné krize na finančních trzích. Z dalších Českou televizí zprostředkovaných událostí 
uveďme boj aerolinek Alitalia o přežití, začátek slavností piva v Mnichově (tzv. Oktoberfest) a převzetí 
britského producenta elektřiny British Energy francouzskou elektrárenskou společností EDF (ČT 1, 19:00 
Události 24.9.2008).  

 
� V porovnání s letními měsíci zaznamenal politický systém (278 příspěvků) vzestup v žebříčku témat podle 

počtu příspěvků – z červencové šesté a srpnové páté příčky si polepšil až na aktuální druhou pozici. 
V politickém zpravodajství pokryla Česká televize všechny důležité kauzy – sjezdem Stranou zelených počínaje 
a kontakty některých politiků na kontroverzního podnikatele Františka Mrázka třeba konče. Do popředí zájmu 
novinářů se dostala i napjatá situace v ODS, která se mimo jiné projevila u příležitosti afér poslanců Moravy 
a Tlustého a následných odchodů Juraje Ranince a Jana Schwippela z poslaneckého klubu ODS. V Událostech 
i v brněnských Událostech v regionech se veřejnoprávní televize zabývala zveřejněnou nahrávkou, v níž se 
naznačuje, že přidělování stavebních zakázek v Brně mohla provázet korupce. V nahrávce padla jména 
představitelů jihomoravské ODS. Česká televize se zaobírala i odvoláním Vlastimila Ježka z funkce ředitele 
Národní knihovny (ČT 1, 19:00 Události 10.9.2008) a blížícími se krajskými a senátními volbami. Kandidáti 
různých stran na funkce hejtmanů dostali prostor zejména v pořadu Události v regionech – Brno. Zahraniční 
zpravodajství se stejně jako v předcházejících měsících často věnovalo americkým prezidentským volbám. 
Stranou pozornosti ovšem nezůstaly ani volby v Rakousku, Bavorsku a Bělorusku. Česká televize dále 
informovala o odstoupení izraelského premiéra Ehuda Olmerta z funkce, o schválení nové ekvádorské ústavy 
ve všelidovém hlasování či o zvolení nového pakistánského prezidenta.  

 
� Nezanedbatelnou část příspěvků zařazených do tematickéhu okruhu společnost (242) tradičně tvořily zprávy 

a reportáže z kultury, ať už se jednalo o filmové premiéry (Tobruk, Děti noci), výstavy fotografií, hudební 
koncerty (Iggy Pop, Coldplay a Vanessa Mae v Praze, Paul McCartney v Tel Avivu), velkou výstavu děl Vincenta 
Van Gogha ve Vídni či premiéru Kunderovy hry Ptákoviny v pražském Činoherním klubu (ČT 2, 22:30 Události, 
komentáře 19.9.2008). Do okruhu společnost náležely i příspěvky týkající se církví, jeden z nich pojednával 
o návštěvě Benedikta XVI. ve francouzských Lurdech. Česká televize vzpomenula i sedmdesáté výročí podpisu 
Mnichovské dohody či šedesáté výročí úmrtí Edvarda Beneše. Události (2.9.2008) si všímaly i sporů v Ústavu 
pro studium totalitních režimů.  

 
� Tematický okruh legislativa,justice (215) postoupil v žebříčku témat ze sedmého místa na čtvrté. V devíti 

příspěvcích si veřejnoprávní televize všímala případu Ludmily Brožové-Polednové, kterou uznal soud 
spoluvinnou za justiční vraždu Milady Horákové a jíž posléze prezident Václav Klaus odmítl udělit milost. ČT se 
věnovala i její jmenovkyni Ivě Brožové, předsedkyni Nejvyššího soudu, jež čelila kárnému řízení kvůli 
podezření na nesrovnalosti v hospodaření. Námětem dalších příspěvků bylo mimo jiné rozhodování ústavních 
soudců o slučitelnosti Lisabonské smlouvy s českou ústavou (ČT 1, 19:00 Události 14.9.2008) či usnesení 
Nejvyššího soudu, že Alžběta Pezoldová nemá nárok na vrácení majetku v jižních Čechách včetně zámku 
Hluboká. Z chystaných zákonů se ČT například zabývala sporem ohledně případného zrušení církevních sňatků 
či nesouhlasem odborů s připravovanou novelou zákoníku práce, jež by umožnila snazší rozvázání pracovního 
poměru (ČT 1, 19:00 Události 4.9.2008). Zpravodajství veřejnoprávní televize zprostředkovalo divákům 
informace i o vývoji kauzy dvou českých entomologů obviněných z nezákonného sbírání brouků v Indii. Z čistě 
zahraničních událostí lze uvést projednávání sporu mezi Ruskem a Gruzií před mezinárodním soudním dvorem 
v Haagu (ČT 1, 19:00 Události 8.9.2008).  

 
� V porovnání se srpnem ustoupilo téma bezpečnost (209 příspěvků) mírně do pozadí  - zatímco v minulém 

měsíci mu v žebříčku témat patřila druhá příčka, tentokrát skončilo na pátém místě. Řada reportáží 
pojednávala o cvičení vojáků, hasičů či mladých záchranářů ze středních škol. Jiné příspěvky upozorňovaly 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 7 

na bezpečnostní opatření proti fotbalovým chuligánům, na rozhodnutí armády nakoupit obrněné vozy, 
na posílení táborské vojenské posádky či na dění kolem plánovaného amerického radaru v Brdech. 
V zahraniční části zpravodajství se objevovaly příspěvky o dozvucích letního rusko-gruzínského konfliktu 
na Kavkaze. Zpravodajství ČT nabídlo divákům i nové informace ohledně rozhodnutí severokorejského režimu 
obnovit svůj jaderný program (např. ČT 1, 19:00 Události 22.9.2008). Do tématu bezpečnost spadaly 
i příspěvky o napjaté situaci v Pakistánu, kde došlo k teroristickým útokům na hotel Mariot a na premiéra 
Giláního, který vyvázl bez zranění. Z námětů jiných zpráv zmiňme třeba záměr Venezuely rozjet s pomocí 
Ruska vlastní jaderný program (ČT 1, 19:00 Události  29.9.2008).  

 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 8 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

258

102

68

1

1

1

12

3

1

1

44

109

41

1

3

15

0 40 80 120 160 200 240 280 320

ODS

ČSSD

KDU-ČSL

Strana zelených

KSČM

SNK-ED

US-DEU

Národní strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

168

1

1

2

7

3

18

1

5

3

9

33

3

3

3

8

12

27

78

79

11

30

46

72

1

10

6

5

5

11

0 40 80 120 160 200 240 280 320

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku
část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka

 
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Od začátku roku setrvává ODS v čele žebříčku stran podle počtu výskytů ve zpravodajství České televize. 

Neměnné zůstává pořadí i na dalších čtyřech místech – druhá příčka patří ČSSD, za níž se řadí KDU-ČSL, Strana 
zelených a KSČM. Ke změnám dochází pouze v rámci mimoparlamentních stran. Z těch bývá – alespoň podle 
počtu příspěvků – zpravidla nejúspěšnější SNK-ED. Ta obvykle těží ze svého poměrně silného zastoupení 
na regionální úrovni, tentokrát byli její zástupci zmíněni v 15 příspěvcích. Dvě ze tří zmínek o US-DEU 
odkazovaly na rozhodnutí odvolacího soudu ve věci údajného pokusu o uplácení bývalého unionistického 
poslance Zdeňka Kořistky ze strany lobbistů Marka Dalíka a Jana Večerka. V třetím příspěvku citovala ČT 
starostu Týna nad Vltavou Karla Hájka zvoleného za US-DEU. Jedna ze dvou reportáží o Národní straně se 
zmiňovala o její Národní gardě, jež hlídkovala u jedné z karlovarských škol. Druhá – negativně zabarvená – 
reportáž rozebírala „provokativní akci“ příznivců strany před brněnskou mešitou (ČT 1, 18:00 Události 
v regionech – Brno 24.9.2008).  

 
� Kromě Národní strany si po jednom negativním příspěvku připsaly též ODS a ČSSD. V prvním případě se 

jednalo o krátkou zprávu o poslanci ODS Janu Moravovi, který se snažil sbírat kompromitující materiály na své 
kolegy (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 4.9.2008). ČSSD sklidila kritiku kvůli postupu své členky Ivety 
Zachové, jež coby starostka Vratimova spolurozhodovala o vystěhování muže nemocného schizofrenií 
z nájemního bytu (viz poslední odstavec kap. 2.2.2.).  

 
� Rekordní počet ambivalentních příspěvků (44) byl ve sledovaných zpravodajských relacích odvysílán o ODS. 

Do značné míry se o to zasloužily spory uvnitř strany, které odstartovala údajná snaha poslance Moravy sbírat 
kompromitující materiály na svého spolustraníka Vlastimila Tlustého. Česká televize sledovala vývoj této 
kauzy, ať už se jednalo o odchod Jana Schwippela a Juraje Ranince ze stranického poslaneckého klubu či 
o jednání výkonné rady, která se snažila uklidnit napjatou situaci uvnitř strany (ČT 1, 19:00 Události 
22.9.2008). Nejednoznačně vyzněly pro ODS reportáže o aktivitách některých jejích regionálních politiků. 
Týkalo se to například kroku karlovarských zastupitelů za ODS, kteří odsouhlasili prodej městského domu své 
straně za nižší cenu, než nabízel jeden podnikatel z Ostrova (ČT 1, 19:00 Události 12.9.2008). Ambivalentní 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 9 

zabarvení měla i reportáž o předvolebním billboardu ústeckého hejtmana Jiřího Šulce s nápisem „Makejte, 
gádžové, ať se máme líp“ (ČT 1, 19:00 Události 29.9.2008).  

 
� Třetina ambivalentních příspěvků o ČSSD (4 z 12) odkazovala na odsouzení jejího bývalého vysokého 

funkcionáře Mariána Kuše, jehož potrestal ostravský soud stotisícovou pokutou za to, že se prokazoval 
negativním lustračním osvědčením, ačkoli ho ministerstvo vnitra vedlo jako spolupracovníka STB (např. ČT 1, 
18:00 Události v regionech – Ostrava 5.9.2008). Hodnocení části ambivalentních příspěvků zohledňovalo 
výměnu názorů mezi politiky ČSSD a zástupci vládní koalice, zejména pak z ODS. V jednom případě koaliční 
politici obvinili sociální demokraty z obstrukcí v Poslanecké sněmovně (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 
24.9.2008). Další nejednoznačné příspěvky v souvislosti se sporným hlasováním karlovarských zastupitelů ODS 
o prodeji městského domu vlastní straně poukázaly na podobné kroky sociálních demokratů. Ambivalentního 
hodnocení se dostalo i volebnímu kamionu ČSSD, který jezdil po českých silnicích bez některých potřebných 
povoleních (ČT 1, 19:00 Události 18.9.2008).  

 
� Jediný ambivalentní příspěvek o KDU-ČSL upozorňoval na vznik Výboru na obranu Marcely Urbanové, který si 

klade za cíl podporovat klíčovou svědkyni v údajné korupční kauze šéfa lidovců Jiřího Čunka (ČT 1, 
18:00 Události v regionech – Ostrava 3.9.2008). Ambivalentně laděná reportáž o Straně zelených přinesla 
různá hodnocení stranického sjezdu z úst jeho delegátů (ČT 1, 19:00 Události 8.9.2008). Dva ze tří 
ambivalentních příspěvků o KSČM se týkaly sporného postupu ODS, sociálních demokratů i komunistů při 
nákupu stranických sídel v Karlových varech (ČT 1, 18:00 Události v regionech a 19:00 Události – shodně 
12.9.2008). Třetí reportáž se věnovala snaze senátora Jaromíra Štětiny zakázat KSČM. Podle ČT „komunisté 
ale trvají na tom, že jsou demokratickou stranou. Štětina podle nich navíc jako důkazy používá výroky 
vytrhané z kontextu“ (ČT 1, 19:00 Události 20.9.2008).  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 10 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

13

6

62

35

9

30

23

21

22

8

11

17

14

12

1

2

2

1

1

27

2

3

2

3

33

13

3

17

16

13

16

10

1

1

0 10 20 30 40 50 60 70

Mirek Topolánek, ODS

Jan Morava, ODS

Václav Klaus

Vlastimil Tlustý, ODS

Martin Bursík, SZ

Jiří Čunek, KDU-ČSL

Jiří Paroubek, ČSSD

Juraj Raninec, ODS

Petr Tluchoř, ODS

Ivan Langer, ODS

Ondřej Liška, SZ

Miroslav Kalousek, KDU-ČSL

Alexandr Vondra, ODS

Jan Schwippel, ODS

Jiří Pospíšil, ODS

Olga Zubová, SZ

Petr Nečas, ODS

Evžen Tošenovský, ODS

Tomáš Julínek, ODS

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

21

29

21

25

9

10

5

13

8

6

4

8

4

44

9

16

12

23

16

19

9

13

11

13

17

14

6

6

11

8

1

8

2

2

8

11

8

0 10 20 30 40 50 60 70

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření

 
Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

3

1

0 1 2 3 4

Petr Ryšavý, ODS

Iveta Zechová,
ČSSD

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 
 
� Na pozici nejmedializovanějšího politika se po měsíční přestávce vrátil Mirek Topolánek, jenž tak dosáhl 

svého pátého prvenství v letošním roce. Čelo žebříčku politiků obsadili politici spjatí s ODS, a to zejména 
hlavní postavy kauzy Morava – poslanci Jan Morava a Vlastimil Tlustý. Díky stranickému sjezdu si v porovnání 
se srpnem polepšil předseda zelených Martin Bursík, který postoupil ze třináctého na páté místo. Prezident 
Václav Klaus, jemuž minule náležela první pozice, skončil tentokrát třetí.  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 11 

 
� Nejhorší mediální obraz měli Jan Morava a Vlastimil Tlustý, jejichž hodnocení se neslo převážně 

v ambivalentním či negativním duchu. Čistě negativní byly dva příspěvky o Moravovi. Prvním z nich byla 
krátká zpráva, jež s odkazem na server iDNES.cz upozornila na poslancovy údajné přečiny, tj. sběr 
kompromitujících materiálů na kolegy z dolní komory (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 4.9.2008). Ve druhém 
příspěvku Moravu kritizoval Juraj Raninec, jenž opustil poslanecký klub ODS (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 
15.9.2008). Hodnocení negativního příspěvku o Vlastimilu Tlustém souviselo zejména s následujícím výrokem 
ministra financí Miroslava Kalouska: „V roce 2006 pan ministr Tlustý nasliboval spoustu věcí ze státního 
rozpočtu, které by žádný slušný státní úřad nemohl zrealizovat“ (ČT 1, 19:00 Události 8.9.2008). 
Ambivalentní příspěvky o Moravovi a Tlustém zpravidla poskytovaly oběma aktérům prostor k reakci na pro ně 
negativní skutečnosti. Druhý jmenovaný například odmítl vzdát se mandátu a vystoupit z ODS kvůli spolupráci 
s novináři na výrobě fingovaných kompromitujících materiálů na svou osobu: „Mě do jednoho pytle 
s poslancem Moravou hodit nemůžou. Já jsem se bránil a poskytl jsem kompromitující materiály sám na sebe 
trhu s tím, že si s nima každý může dělat, co chce“ (ČT 1, 19:00 Události 6.9.2008).  

 
� Značný počet ambivalentních příspěvků o Petru Tluchořovi souvisel s jeho zapojením do kauzy Morava. 

Poslanci Schwippel, Raninec i Tlustý v médiích tvrdili, že předseda poslaneckého klubu Tluchoř o Moravových 
aktivitách věděl. Juraj Raninec a Jan Schwippel dále podrobili kritice i jeho způsob řízení klubu. Tluchoř 
podobná obvinění odmítl a dodal: „Nikdy neřeknou ani slovo na poslaneckém klubu a pak ve Sněmovně hlasují 
jinak, tak já si takhle tu komunikaci nepředstavuji“ (ČT 1, 19:00 Události 17.9.2008). Pět ze šesti 
ambivalentních příspěvků o Ivanu Langerovi poukazovalo na jeho údajné napojení na „kmotra“ Františka 
Mrázka. Podle ČT však současný ministr vnitra odmítl, že by před lety s Mrázkem vědomě spolupracoval (např. 
ČT 1, 19:00 Události 20.9.2008). Šestý nejednoznačný příspěvek se zaměřil na rozdílné postoje ministrů 
Langera a Čunka k zrušení některých poboček České pošty.  

 
� V zářijovém zpravodajství byli pozitivně hodnoceni dva politici. V prvním případě citovala ČT průzkum 

agentury CVVM, podle nějž bylo s prací Václava Klause spokojeno 67 % lidí, „tedy ještě o pět procent víc než 
v červnu“ (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 19.9.2008). Chvály se dočkal expremiér Jiří Paroubek od svého 
spolustraníka Michala Haška, jenž vyzdvihl postup jeho vlády v zemědělství (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 
24.9.2008).  

 
� O šesti politicích byl ve sledovaném období odvysílán alespoň jeden negativní příspěvek. Jednalo se o Mariána 

Kuše (viz 4.odstavec kap. 2.2.1.), Jana Moravu, Vlastimila Tlustého (viz výše), Vlastimila Sehnala (v souvislosti 
s nahrávkou, v níž se mluví o uplácení jihomoravské ODS), Petra Ryšavého a Ivetu Zachovou. V posledních 
dvou případech se v hodnocení daných osob odrazilo i vystupování redaktorů a moderátora. Kritizován byl 
ústecký krajský radní Petr Ryšavý (ODS), který usiloval o prodej budovy, v níž sídlí sdružení neslyšících, své 
vlastní firmě. Podle moderátora Jana Hrubeše „přitom tajil, že je majoritním akcionářem a pro prodej sám 
hlasoval.“ To samé zopakovala redaktorka Tereza Baldová, jež navíc dodala: „Sdružení neslyšících CESPO 
chtělo dům koupit hlavně kvůli tomu, aby mohlo čerpat peníze z evropských fondů a k tomu potřebuje buď 
vlastní sídlo nebo mnohaletý pronájem. Teď nemá ani jedno. Pronájem mu končí za dva roky“ (ČT 1, 18:00 
Události v regionech – Praha 18.9.2008). Negativním směrem ovlivňovaly hodnocení Petra Ryšavého výroky 
redaktorky Baldové i ve dvou příspěvcích, jejichž celkové vyznění vůči Ryšavému bylo ambivalentní, a to i 
kvůli prostoru, který dostal Ryšavý na svou obhajobu (ČT 1, 18:00 Události v regionech – Praha a 19:00 
Události – shodně 9.9.2008).  

 
� Pro starostku Vratimova Ivetu Zechovou (ČSSD) vyzněla negativně reportáž o jejím podílu na ukončení 

nájemní smlouvy člověku trpícímu schizofrenií, kterého navíc na základě lékařské zprávy veřejně označila 
za nebezpečného. Redaktorky Silvie Kleková a Iva Bartoňová komentovaly její výrok následovně: „Lékařku, 
která zprávu napsala, ale výrok doslova šokoval (…) Nepomohlo ani potvrzení ošetřujícího lékaře, 
že výtvarník bere léky a nebezpečný není.“ Iveta Zechová se ke kauze nechtěla vyjadřovat, na což jedna 
z redaktorek reagovala následovně: „To je vše, víc nám k tomu neřeknete“ (ČT 1, 18:00 Události v regionech – 
Ostrava 8.9.2008).  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 12 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

1

16

3

2
1

1

3
3
3

1
2

2
1
1
1
1
1
1
1
1
1

1

11

1

1
3

4
4

12
8

15

0 2 4 6 8 10 12 14 16 18

Bohemia Crystalex

České dráhy

Česká pošta

Lesy České republiky

Arcelor Mittal Ostrava

ODS - Dopravní stavby Ostrava

Tatra Kopřivnice

ČEZ

ČSOB

Mlékárna Kunín

OKD

Student Agency

Plzeňský Prazdroj

Unipetrol

PPF Investments

Hypoteční banka

Dopravní podnik hl. m. Prahy

Strabag

Škoda Auto

České aerolinie

Telefónica O2

Česká pojišťovna

Třinecké železárny

Kofola

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Kvůli problémům sklářského průmyslu se na špici žebříčku nejmedializovanějších firem ocitla skupina Bohemia 

Crystalex Trading, která podle ČT hodlá najít investory pro své dva podniky v Sázavě a Novém boru. Zbylé 
části – sklárny ve Světlé nad Sázavou a v Poděbradech – pak nechá v rukou insolvenčního správce a výroba se 
v nich zastaví (ČT 1, 19:00 Události 30.9.2008). V předcházejících příspěvcích informovala veřejnoprávní 
televize o dluzích podniku, o stanovisku ministerstva financí neposkytovat sklárnám státní pomoc či 
o rozhodnutí společností RWE a ČEZ zastavit dodávky energií do skláren. O situaci skupiny Bohemia Crystalex 
Trading pojednávala ČT v neutrálním duchu, ale vzhledem ke kritickému stavu podniku bylo celkové vyznění 
příspěvků ambivalentní. 

 
� Čtyři společnosti si připsaly po jednom negativním příspěvku. S odkazem na analýzu právního odboru státních 

lesů Česká televize uvedla, že státní podnik Lesy ČR zadával milionové zakázky na nákup informačních 
technologií v rozporu se zákonem (ČT 1, 19:00 Události 20.9.2008). Na zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu, 
podle nějž České dráhy a Správa železniční dopravní cesty špatně hospodaří s penězi na zvyšování 
bezpečnosti kolejové dopravy, upozornila krátká zpráva odvysílaná v Událostech v regionech – Praha 
(11.9.2008). Firmám Arcelor Mittal Ostrava a Třinecké železárny se dostalo negativního hodnocení kvůli 
jejich pozici dvou největších znečišťovatelů ovzduší v Moravskoslezském kraji (ČT 1, 18:00 Události 
v regionech – Ostrava 30.9.2008).  

 
� Jedna krátká zpráva hodnotila společnost Arcelor Mittal Ostrava pozitivně. Moderátorka Šárka Bednářová 

upozornila na „dva stěžejní projekty společnosti (…), které mají do roku 2011 zásadním způsobem zlepšit 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 13 

životní prostředí“ (ČT 1, 18:00 Události v regionech – Ostrava 4.9.2008). V tomto příspěvku byl pozorován vliv 
moderátorky na celkové vyznění příspěvku vůči dané firmě, protože nezmínila příslušnost Arceloru Mittal 
Ostrava k největším znečišťovatelům ovzduší. Tento fakt naopak neopomněli zdůraznit autoři tří 
ambivalentních příspěvků (ČT 1, 18:00 Události v regionech – Ostrava 22.9.2008, 25.9.2008 a 26.9.2008).  

 
� Třikrát během jednoho dne odvysílala Česká televize ambivalentně laděná reportáž o protestu některých obcí 

proti rušení vybraných poboček České počty (ČT 1, 18:00 Události v regionech – Praha, 19:00 Události a ČT 2, 
22:30 Události, komentáře – shodně 2.9.2008. Pro OKD vyzněly nejednoznačně dva příspěvky o nesouhlasu 
nájemníků žijících v bytech OKD s postupem jejich vlastníka, který byty nehodlá prodat, nýbrž v nich zvýšit 
nájem (ČT 1, 18:00 Události v regionech – Ostrava 5.9.2008 a 18.9.2008). O ODS Dopravních stavbách 
Ostrava byly uveřejněny čtyři ambivalentní příspěvky, jež se zaobíraly vyšetřováním podílu firmy na 
železničním neštěstí ve Studénce. Nejednoznačný příspěvek se vztahoval i k dopravní společnosti Student 
Agency, jejíhož řidiče zatkla na dálnici policie, neboť byl v registru celostátně hledaných. Zatčený se hájil, 
že o této skutečnosti nevěděl (ČT 1, 19:00 Události 12.9.2008).  

 
 

2.3.2. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2 3

Arcelor Mittal
Ostrava

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých firmách. 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 14 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

8%

77%

15%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Ve srovnání s minulým měsícem se mírně zvýšil podíl domácích příspěvků ve zpravodajství ČT, a sice z 75 % na 

77 %. Mírně si polepšily i příspěvky na pomezí domácího a zahraničního zpravodajství – ze 7 % na 8 %, zatímco 
podíl zahraničních příspěvků klesl o tři procentní body (z 18 % na 15 %).  

 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 15 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

37

32

20

10

8

6

6

5

4

3

3

1

1

1

1

1

0 10 20 30 40

Ekonomika

Politický systém

Legislativa, justice

Společnost

Bezpečnost

Servisní informace

Sociální problematika

Zdravotnictví

Mezinárodní vztahy

Kriminalita

Doprava

Sport

Věda a výzkum

Vzdělání

Komunikace a networking

Zaměstnání
počet příspěvků

10

27

1

1

6

1

1

1

27

5

19

9

7

6

5

4

2

3

1

1

1

1

0 10 20 30 40

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku

část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 16 

 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

36

30

19

10

7

6

6

4

3

3

3

1

1

1

1

1

0 10 20 30 40

Ekonomika

Politický systém

Legislativa, justice

Společnost

Bezpečnost

Servisní informace

Sociální problematika

Zdravotnictví

Kriminalita

Doprava

Mezinárodní vztahy

Sport

Věda a výzkum

Vzdělání

Komunikace a networking

Zaměstnání
počet příspěvků

9

25

1

1

6

1

1

1

27

5

18

9

6

6

4

2

3

3

1

1

1

1

0 10 20 30 40

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

5

4

2

2

2

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6

Bezpečnost

Mezinárodní vztahy

Společnost

Politický systém

Ekonomika

Zdravotnictví

Sport

Sociální problematika

Legislativa, justice
počet příspěvků

1

1

2

1

1

4

4

1

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 17 

 
� Po měsíční pauze se ekonomika opět stala nejmedializovanějším tematickým okruhem publicistiky ČT. 

O většinu příspěvků (27 z 37) se tradičně zasloužil pořad POKR poskytující servis podnikatelům. Ekonomickým 
tématům (světová finanční krize, státní rozpočet na příští rok, nespokojenost zemědělců s rozpočtovými škrty 
v resortu) se věnovalo i vydání Otázek Václava Moravce z 28.9.2008 (celkem 3 příspěvky). Finanční krize 
na Wall Street se týkala jeden ze dvou příspěvků pořadu 168 hodin do tématu ekonomika. Čtyři příspěvky 
pocházely z pořadu Reportéři ČT, jenž mimo jiné upozornil na podezření, že ČSOB zneužívala přísně důvěrné 
informace získané z účtů svých klientů (více viz kap. 3.3.1.). Zbývající příspěvek byl odvysílán v rámci pořadu 
Máte slovo (3.9.2008), kde se diskutovalo o cenách léků a lékové politice (zařazeno též do témat zdravotnictví 
a legislativa).  

 
� Polovina všech příspěvků zahrnutých do tématu politický systém (celkem 32) byla publikována v pořadu 

168 hodin. O zbytek příspěvků se podělily Otázky Václava Moravce (14) a Reportéři ČT (3). Otázky VM se 
zaměřily zejména na kauzu Morava, sjezd Strany zelených a spory uvnitř ODS. Reportéři ČT se věnovali 
kauzám, které se odehrávaly na regionální úrovni. Platilo to i pro spory (nejen) chomutovských politiků kvůli 
odvolání poslance zelených Přemysla Rabase z čela tamního zooparku (ČT 1 22.9.2008).  

 
� V rámci pořadu POKR byla odvysílána polovina příspěvků k tématu legislativa, justice (celkem 20). Pět 

příspěvků pocházejících z tohoto pořadu se věnovalo daním. Čtyřmi reportážemi přispěl do daného 
tematického okruhu i pořad Reportéři ČT, jenž se například věnoval případu šestnáctileté dívky, která byla 
umístěna do blázince kvůli tomu, že utekla z domova před problematickými vztahy s rodiči za svým 
třiatřicetiletým přítelem (zařazeno též do tématu společnost). Jeden z příspěvků uveřejněných v pořadu 168 
hodin pojednával o zákazu kouření v Bavorsku (zahrnuto i do tématu zdravotnictví). K tématům legislativa, 
justice a zdravotnictví se vázaly i dva díly diskusního pořadu Máte slovo, jež se věnovaly cenám léků 
(3.9.2008) a kvalitě léčeben dlouhodobě nemocných (17.9.2008). V Otázkách Václava Moravce (28.9.2008) 
byla řeč o vládním návrhu, aby v příštím roce zůstala daň z příjmu na 15 % a místo toho se snížily odvody na 
sociální pojištění. 

 
� Většina příspěvků k tématu společnost (10) se objevila v pořadu POKR (7), který mimo jiné přiblížil 

podnikatelské osudy Richarda Haška, vnuka slavného spisovatele Jaroslava (10.9.2008). Jedním z dalších 
námětů, jimž se POKR věnoval, bylo poradenství a výcvik psů (17.9.2008). Ve 168 hodinách odvysílala ČT 
medailónek Tomáše Bati juniora, který zemřel ve věku nedožitých 94 let (7.9.2008). Reportéři ČT se 
soustředili na ověřování dokumentu vyhlížejícího jako originál Mnichovské dohody (29.9.2008) a na spor o tzv. 
Mozartovu vilu na Bertramce (1.9.2008).  

 
� Téma bezpečnost (8 příspěvků) si v žebříčku témat pohoršilo o tří příčky – ze srpnové druhé pozice 

na zářijovou pátou. Pořad 168 hodin publikoval dvě reportáže týkající se úmrtí českého velvyslance 
v Pákistánu při teroristickém útoku (21.9.2008) a zranění českých vojáků v Afghánistánu (28.9.2008). Otázky 
Václava Moravce přinesly rozhovor (7.9.2008) s gruzínským prezidentem Michailem Saakašvilim o situaci v jeho 
zemi po válečném konfliktu s Ruskem a debatu (28.9.2008) o výroční zprávě BIS, která poukázala na zvýšenou 
aktivitu ruské rozvědky na českém území.  

 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 18 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

17

8

2

1

1

1

1 1

1

2

8

11

8

2

12

0 5 10 15 20 25 30

ODS

ČSSD

KDU-ČSL

Strana zelených

KSČM

US-DEU
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

8

11

7

2

7

7

4

3

1

2

2

2

3

3

1

2

8

1

2

0 5 10 15 20 25 30

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku

menší část příspěvku

zmínka  
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� V pořadí stran podle počtu příspěvků došlo ke dvěma změnám. Za prvé: KDU-ČSL si na úkor Strany zelených 

polepšila ze čtvrtého místa na třetí. Za druhé: na rozdíl od předcházejícího měsíce byla v publicistické části 
vysílání ČT zmíněna neparlamentní strana. O US-DEU mluvil v Otázkách VM Jiří Paroubek v souvislosti 
s údajným uplácením jejího někdejšího poslance Kořistky (ČT 1, Otázky VM 21.9.2008 a 168 hodin 28.9.2008).  

 
� V porovnání s předcházejícími měsíci se notně zvýšil počet hodnotově zabarvených příspěvků o politických 

stranách. Zejména ODS zaznamenala nejhorší mediální obraz v publicistických pořadech ČT od začátku roku. 
Negativně pro ODS vyzněla reportáž, v jejímž úvodu shrnula moderátorka Nora Fridrichová kauzy, které v té 
době zmítaly touto stranou: „Poslední zprávy z Jánského vršku, sídla ODS. Vlastimil Tlustý prý pracoval pro 
mafiána Mrázka. A prý pro něj pracoval i Ivan Langer. A Jan Morava prý šířil materiály na poslance Ježka. A 
klub ODS už upustili dva poslanci, prý kvůli špatné atmosféře. Topolánek a Kalousek prý proti Tlustému 
upláceli starosty. A Pavel Bém podle premiéra pracuje proti němu a proti trojkoalici. V ODS se rozpoutal 
bratrovražedný boj o moc“ (ČT 1, 168 hodin 21.9.2008). Výše zmíněné kauzy tvořily podstatnou část 
ambivalentně laděné medializace strany. V těchto příspěvcích dostali většinou reprezentanti ODS prostor 
k vyjádření nebo kritika nebyla explicitní a vyznění tudíž bylo nejednoznačné. Zhruba polovina ambivalentních 
příspěvků pocházela z Otázek Václava Moravce. Tři ambivalentní příspěvky odvysílali Reportéři ČT, kteří se 
zabývali stavbou dálničního obchvatu Prahy skrze vilovou čtvrť v Suchdole (15.9.2008), odvoláním Přemysla 
Rabase z čela chomutovského zooparku (22.9.2008) a náklady na projekt tzv. inteligentní dálnice na D1 
(29.9.2008). Ve všech těchto reportážích vystupovali i politici z ODS. Například chomutovští radní za tuto 
stranu se podíleli na zmíněném Rabasově odvolání.  

 
� Negativně zabarvený příspěvek o ČSSD ironizoval „oblíbené téma“ jejího předsedy Jiřího Paroubka, a sice 

uveřejnění tzv. Kubiceho zprávy před posledními volbami do Sněmovny. Hodnocení tří z osmi ambivalentních 
příspěvků zohledňovalo polemiku mezi zástupci sociálních demokratů a představiteli vládní koalice 
v diskusním pořadu Otázky Václava Moravce, kde například debatovali Ivan Langer a Zdeněk Škromach 
o záměru ČSSD vyvolat další hlasování o vyslovení nedůvěry Topolánkově vládě (14.9.2008). Nejednoznačně 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 19 

vyzněl pro chomutovské radní z ČSSD příspěvek o jejich podílu na odstranění Přemysla Rabase z postu ředitele 
chomutovské zoo (viz výše). Další ambivalentní zmínka odkazovala na údajně sporná rozhodnutí spjatá 
s působením člena ČSSD Michalea Haly ve funkci výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ČT 1, 
21:40 Reportéři ČT 29.9.2008). Námětem zbývajících ambivalentních příspěvků byly: chyba na webových 
stránkách senátora Jaromíra Jarmáře, sociálnědemokratické volební heslo „Cesta naděje“ a hrozící rozkol 
ve straně po pádu premiéra Grosse na jaře 2005 (vše v pořadu 168 hodin).  

 
� První ze dvou ambivalentních příspěvků o KDU-ČSL poukazoval na rozhodnutí lidoveckého ministra Václava 

Jehličky odvolat z funkce ředitele Národní knihovny Vlastimila Ježka, jenž přitom v nadcházejících senátních 
volbách kandiduje právě za KDU-ČSL (ČT 1, 21:45 168 hodin 14.9.2008). Druhý příspěvek nabídl divákům duel 
mezi ministrem financí Miroslavem Kalousek (KDU-ČSL) a jeho stínovým protějškem z ČSSD Bohuslavem 
Sobotkou v Otázkách Václava Moravce (ČT 1, 12:00 Otázky Václava Moravce 28.9.2008).  

 
� Strana zelených si připsala po jednom příspěvku ve všech hodnotově zabarvených kategoriích. Pozitivně 

hodnotila poslance zelených Přemysla Rabase reportáž o jeho odvolání z čela chomutovského zooparku (více 
viz v kap. 3.2.2.). Negativní zabarvení měl příspěvek z pořadu 168, jenž označil předsedu SZ Martina Bursíka 
za intrikána a upozornil na kontroverzní vystoupení řadového delegáta Jana Šlechty na stranickém sjezdu 
(14.9.2008). Ambivalentně vyzněla glosa moderátorky Fridrichové týkající se předvolebního klipu ostravské 
sekce SZ: „Taková pohádka Z mechu a kapradí, dobrou noc“ (21.9.2008).  

 
� Jediný ambivalentní příspěvek o KSČM rozebíral údajný střet zájmů, do nějž se měla dostat břeclavská 

zastupitelka a jednatelka realitní kanceláře Slavia v jedné osobě. Obvinění se týkalo prodeje městských bytů, 
na kterém se podílely vybrané realitní kanceláře včetně té, v níž pracuje komunistická zastupitelka Marta 
Strušková. Ta jakýkoli střet zájmů odmítla – když se na jednání zastupitelstva rozhoduje o prodeji bytů, 
vždycky se prý vzdává práva hlasovat (ČT 1, 21:40 Reportéři ČT 8.9.2008).  

 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 20 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

2

2

1

7

10

2

9

5

2

2

1

3

1

1

3

1

1

14

6

9

1

5

7

6

7

6

6

5

2

5

3

3

4

1

3

4

2

0 5 10 15 20 25

Mirek Topolánek, ODS

Vlastimil Tlustý, ODS

Jiří Paroubek, ČSSD

Jan Morava, ODS

Ivan Langer, ODS

Miroslav Kalousek, KDU-ČSL

Pavel Bém, ODS

Olga Zubová, SZ

Jan Schwippel, ODS

Juraj Raninec, ODS

Václav Klaus

Jiří Čunek, KDU-ČSL

Petr Bendl, ODS

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Zdeněk Škromach, ČSSD

Ondřej Liška, SZ

Petr Tluchoř, ODS

Džamila Stehlíková, SZ

Petr Nečas, ODS

Martin Bursík, SZ

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

11

13

7

10

5

4

3

3

3

5

2

3

1

4

4

3

1

1

10

3

6

2

5

5

5

4

3

1

4

2

4

4

4

1

3

3

0 5 10 15 20 25

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření

 
 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� V žebříčku politiků obhájil své srpnové prvenství ministerský předseda Mirek Topolánek. Zatímco v minulém 

měsíci se jeho publicita nesla výhradně v neutrálním duchu, tentokrát byla třetina příspěvků ambivalentně 
zabarvena. Až na jednu výjimku, kterou byla diskuse Jiřího Čunka a Jiřího Paroubka v Otázkách Václava 
Moravce (21.9.2008), pocházely všechny nejednoznačné zmínky o Topolánkovi z pořadu 168 hodin. Jedna 
z nich dala například do kontrastu premiérovo rozhořčení nad nekalými praktikami české politiky a jeho 
podporu ministra dopravy Aleše Řebíčka, jenž je údajně napojen na soukromé firmy (21.9.2008). Další 
nejednoznačné příspěvky vyvažovaly negativní výroky o premiérovi buď jeho samotným vyjádřením nebo 
pozitivními výroky jiných osob.  

 
� Pozitivního hodnocení se v srpnu dostalo pouze Přemyslu Rabasovi. Na kladném zabarvení příspěvků se v jeho 

případě podílely výroky autorů reportáže, která se zaměřila na jeho nucený odchod z čela chomutovského 
zooparku. Autoři příspěvku například prohlásili: „Radní ODS a ČSSD se letos v dubnu postarali o odvolání svého 
politického partnera z funkce ředitele tamního zooparku. Přemysl Rabas ho vedl šestnáct let a za tu dobu se 
zoopark stal členem prestižních mezinárodních organizací a nejnavštěvovanějším kulturním zařízením 
v regionu“ (ČT 1, 21:40 Reportéři ČT 22.9.2008).  

 
� U sedmi politiků se na jejich negativním hodnocení alespoň v jednom případě spolupodílely výroky redaktorů 

či moderátorů ČT. Až na jeden byly všechny tyto příspěvky odvysílány v rámci 168 hodin. Tvůrci tohoto 
pořadu dvakrát kritizovali Jiřího Paroubka. Poprvé se tak stalo s v souvislosti s jeho častou kritikou bývalého 
policisty Jana Kubiceho. Seznam jeho citací na toto téma uzavřela moderátorka Fridrichová slovy: „Kubice  



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 21 

s vámi a dobrou noc“ (14.9.2008). Druhá negativní zmínka z úst autorů 168 hodin se týkala situace v ČSSD na 
jaře 2005, kdy „se do čela prodral lačný Jiří Paroubek“ (21.9.2008). Redaktor Miroslav Korecký označil 
Martina Bursíka za „zeleného intrikána“ a dodal: „Tak pěkně si zrežíroval stranický sjezd, slavně vyštípal 
Danu Kuchtovou z vedení partaje a přitom se nakonec mediální hvězdou sjezdu stal řečník Jan Šlechta 
z Prahy“ (14.9.2008). V negativně laděné reportáži o poslanci Janu Moravovi Nora Fridrichová mimo jiné 
řekla: „ Jan Morava ale nakonec zvizualizoval hlavně sám sebe a tenhle rok si za rámeček asi nedá“ 
(14.9.2008). Na adresu Džamily Stehlíkové a jejího návrhu, aby mohli volit i šestnáctiletí, Miroslav Korecký 
prohlásil, že na internetu existuje sbírka na nákup jednosměrné letenky do Kazachstánu (14.9.2008). Reportáž 
o sjezdu zelených uvedla moderátorka Fridrichová následovně: „Zelený souboj se odehrál o víkendu 
v Teplicích. Útočnou jihočeskou matku Danu Kuchtovou v něm vyřídil politický turista a první úspěšný zelený 
předseda Martin Bursík“ (7.9.2008). Negativně zabarvená reportáž o ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi 
zdůraznila fakt, že „Řebíčkův kamarád a PR v jednom Jan Piskáček vyhrává výběrová řízení ve všech klíčových 
dopravních institucích“ (21.9.2008).  

 
� Negativním směrem ovlivnili hodnocení Pavla Béma tvůrci jedné reportáže uveřejněné v pořadu Reportéři ČT. 

Námětem příspěvku byla trasa obchvatu Prahy, který má vést přes rezidenční čtvrť Suchdol. Jak uvedl 
ve studiu moderátor Černý, „Suchdol čelí kvůli svému odporu odvetě ze strany radnice Pavla Béma.“ Autoři 
reportáže dále upozornili, že na reakci Pavla Béma k dané kauze „čekali dva týdny, otázky poslali předem, 
nakonec ho zastoupil mluvčí“ (ČT 1 15.9.2008). Právě obhajoba postupu magistrátu z úst jeho mluvčího Jiřího 
Wolfa způsobila, že celkové vyznění reportáže vůči pražskému primátorovi bylo ambivalentní.  

 

3.2.3. Vliv redaktora 
 

2

1

1

1

1

1

1

1

0 1 2 3

Jiří Paroubek, ČSSD

Pavel Bém, ODS

Michal Rabas, ODS

Martin Bursík, Strana zelených

Jan Morava, ODS

Džamila Stehlíková, Strana zelených

Dana Kuchtová, Strana zelených

Aleš Řebíček, ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 22 

 
 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

1

0 1 2 3

Sazka

ČSOB

Bohemia
Crystalex

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� V publicistické části vysílání ČT byly zmíněny tři sledované společnosti. Sazky se týkala okrajová zmínka 

o účasti jejího šéfa Aleše Hušáka na oslavě narozenin Miroslava Šloufa (ČT 1, 21:45 168 hodin 28.9.2008). 
Reportéři ČT prověřovali podezření, že ČSOB údajně zneužívá přísně důvěrné informace klientů. Vyznění této 
reportáže bylo ambivalentní (ČT 1 1.9.2008). V Otázkách Václava Moravce upozornil jejich moderátor na 
„kolaps skláren“ Bohemia Crystalex Trading (28.8.2008).  

 

3.3.2. Vliv redaktora 
 
V září 2008 nebyl zaznamenán vliv redaktora na celkové hodnotové zabarvení příspěvku vůči sledovaným 
společnostem. 
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 23 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

9%

86%

5%

domácí i zahraniční

domácí 

zahraniční 

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Podíl domácích příspěvků na publicistice ČT dosáhl 86 % (stejně jako v červnu 2008). V porovnání s minulým 

měsícem si tak polepšila domácí témata o 33 procentních bodů. Oproti srpnu se tak zákonitě snížil vliv 
zahraničních příspěvků (z 18 % na 5 %) a příspěvků na pomezí domácího a zahraničního zpravodajství (ze 27 % 
na 9 %).  

 
 
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 24 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech a Události, komentáře, z publicistických 
pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 25 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politiků a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv na  
celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.9.2008 – 30.9.2008 26 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1 
Otázky Václava Moravce; Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; 
Události v regionech - Ostrava; Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo 
ČT 2 
Události, komentáře 
 


