
 

NEWTON Media, a.s., Politických vězňů 10, 110 00 Praha 1  |  +420 222 192 101 (telefon), +420 222 192 192 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 
 
 

Mediální analýza vyváženosti vysílání České 
televize 

 
vypracovaná pro Radu České televize 

 
 
 

období: 1.1.2008 – 29.2.2008 
 
 

 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již třináct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 222 098 208 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Politických vězňů 10    Tel.: +420 222 192 101 
110 00  P r a h a 1    Fax: +420 222 192 192 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2008 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 5 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 5 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................6 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................6 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 9 
2.2.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků ..........................................9 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 11 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 14 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 14 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 14 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 16 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................17 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 17 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 18 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 18 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 20 
3.2.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků ....................................................... 20 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 22 
3.2.3. Vliv redaktora................................................................................................... 23 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 24 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 24 
3.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 24 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 25 

4. METODIKA...........................................................................................................26 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 26 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 26 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 26 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 27 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 27 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 27 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 27 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 27 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 27 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................28 

 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Z dikce zákona o rozhlasovém a televizním vysílání (viz metodika) vyplývá, že ve vysílaném programu jako 

celku by neměla být zvýhodněna žádná politická strana či názorová skupina, a to s přihlédnutím k jejich 
reálnému postavení v politickém a společenském životě. Na základě analýzy vybraných důležitých 
zpravodajských a publicistických pořadů České televize lze konstatovat, že v lednu a únoru 2008 byla tato 
podmínka v případě veřejnoprávní televize naplněna. Žádný z politických či ekonomických subjektů nebyl 
ve zpravodajství či publicistice ČT zvýhodňován.  

 
� Medializace politických stran ve vysílání ČT odpovídala jejich významu. Do popředí zájmu veřejnoprávní 

televize se dostaly především strany působící v Poslanecké sněmovně, které mají reálný vliv na životy občanů. 
Zpravodajské relace se nejčastěji zmiňovaly o ODS (viz graf 2.2.1.), což lze zdůvodnit jejím silným 
zastoupením ve vládě, Parlamentu ČR a ve vedení krajů a velkých měst. Svou roli ve sledovaném období 
sehrála i prezidentská volba, v níž uspěl kandidát občanských demokratů. Pořadí dalších stran podle počtu 
příspěvků odpovídalo výsledkům posledních voleb do Poslanecké sněmovny. Výjimkou bylo umístění KSČM, 
která se s mírným odstupem umístila za lidovci a zelenými, ačkoli ve volbách získala více hlasů než tyto 
strany. Tento fakt způsobila zejména účast KDU-ČSL a SZ ve vládě. V publicistických pořadech bylo pořadí 
stran podobné jako ve zpravodajství, jen na prvních dvou místech si své pozice vyměnily ODS a ČSSD, přičemž 
náskok sociálních demokratů před demokraty občanskými byl minimální (viz graf 3.2.1.).  

 
� Co se týče hodnotového vyznění příspěvků vůči jednotlivým stranám, negativní či pozitivní hodnocení bylo 

spíše výjimkou, což platilo především ve zpravodajství. V publicistice nebyl zaznamenán žádný pozitivní 
příspěvek, přičemž počet negativních příspěvků se oproti zpravodajství zvýšil. Tento nárůst lze vysvětlit 
formátem těchto pořadů (např. snaha 168 hodin komentovat českou politiku s jistým nadhledem) a taky 
názorem odborníkům na média, podle nichž se v publicistických pořadech (s výjimkou těch diskusních) nějaká 
forma hodnocení od moderátora či redaktora očekává. V medializaci politických stran, jednotlivých politiků a 
ekonomických subjektů ve zpravodajských pořadech převládalo neutrální, případně ambivalentní hodnocení. 
Z toho můžeme vyvodit, že pokud se objevila v reportáži nějaká negativní informace, dostal dotyčný politický 
či ekonomický subjekt prostor k vyjádření nebo negativní informaci případně vyvážil redaktor či moderátor ve 
studiu.  

 
� Zastoupení politiků ve zpravodajství a publicistice ovlivnila výrazným způsobem prezidentská volba. 

Na prvním místě se umístil prezident Václav Klaus, na třetím jeho protikandidát Jan Švejnar. Ve zpravodajství 
bylo čistě pozitivní či negativní hodnocení politiků podobně jako u stran spíše výjimkou. V publicistice se 
ve srovnání se zpravodajstvím zvýšil počet negativních zmínek o politicích i vliv redaktora na celkové vyznění 
příspěvku (viz graf 3.2.3.). Ten se projevoval hlavně v pořadu 168 hodin. Zatímco z politických stran 
v publicistických pořadech zaznamenala nejvyšší počet negativních příspěvků ČSSD, mezi politiky bylo 
negativní hodnocení nejčastěji pozorováno u předsedy ODS Mirka Topolánka (viz grafy 3.2.1. a 3.2.2.).  

 
� Jak již bylo výše řečeno, medializace ekonomických subjektů ve zpravodajských a publicistických pořadech 

se nesla převážně v neutrálním a ambivalentním duchu. Hodnocení příspěvku bylo většinou způsobeno 
objektivními důvody. Například u Plzeňského Prazdroje vyzněl pozitivně příspěvek o rekordním exportu, 
naopak firmě E.ON se dostalo negativního hodnocení kvůli pokutě od Evropské komise. Nejvíce ambivalentních 
příspěvků se vztahovalo ke společnosti ČEZ, jež je kvůli výborným hospodářským výsledkům na jedné straně 
a rostoucím cenám elektřiny či vysokým odměnám pro manažery firmy na straně druhé částí veřejnosti 
vnímána kontroverzně, což se odrazilo v hodnocení těchto nejednoznačných příspěvků (viz kap. 2.3. a 3.3.).  

 
� Vliv vystupování redaktora či moderátora na hodnotové zabarvení příspěvků vůči jednotlivým politikům 

a ekonomickým subjektům byl zanedbatelný. Ovlivnění ze strany redaktora bylo zaznamenáno 
ve 32 z celkových 2 359 příspěvků (tj. 1,4 %). Většinou se jednalo o ovlivnění negativním směrem, jen ve třech 
případech vystupoval redaktor vůči danému subjektu pozitivně (Komerční banka, Česká spořitelna a politik 
Martin Bursík). Více než polovina příspěvků (17 z 29), v nichž se redaktor vyjadřoval o sledovaných osobách 
a firmách negativně, byla odvysílána v rámci publicistického pořadu 168 hodin. Následovaly zpravodajské 
Události v regionech s pěti negativními ovlivněními ze strany redaktora (3x Ostrava, 2x Praha). Ani v jednom 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 4 

případě nebyl zaznamenán vliv moderátora hlavního diskusního pořadu ČT Václava Moravce na hodnotové 
vyznění příspěvku vůči tomu kterému politikovi (k vlivu redaktora viz grafy 2.2.2.1., 2.3.2., 3.2.3. a 3.3.2.).  

 
� Vyváženost zpravodajství se vedle poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí. 

S přihlédnutím k publicitě jednotlivých tematických okruhů ve zpravodajství a publicistice (viz kap. 2.1. 
a 3.1.) lze konstatovat, že tuto podmínku Česká televize splnila. Ve zpravodajství kladla veřejnoprávní 
televize největší důraz na politická témata, ale opomíjeny nebyly ani společenské náměty včetně kultury, 
kriminalita, ekonomika, bezpečnost, mezinárodní vztahy atd. V publicistice se nejvíce příspěvků vztahovalo 
k ekonomice, o což se rozhodujícím způsobem zasloužil pořad POKR nabízející servis podnikatelům. 

 
� Rozdělíme-li vysílání ČT podle geografického zaměření příspěvků, zjistíme, že ve zpravodajství i publicistice 

převládaly příspěvky z domova. U zpravodajství byla převaha domácích příspěvků dána existencí Událostí 
v regionu, které se soustředí na dění v jednotlivých krajích ČR. V publicistice převahu domácích témat 
způsobilo zaměření jednotlivých publicistických pořadů, z nichž se čistě zahraničními událostmi zabývá občas 
jen pořad 168 hodin. V Otázkách Václava Moravce se zahraniční témata diskutují většinou i s ohledem 
na pozici České republiky. Zahraničí se věnovaly hlavně Události, které neopomenuly žádnou z důležitých 
kauz vyhlášením nezávislosti Kosova počínaje a vpádem turecké armády do kurdských oblastí na severu Iráku 
třeba konče. Ke geografickému zaměření příspěvků viz grafy 2.4. a 3.4.  

 
� Vyváženost vysílání by se měla posuzovat jako celek. V tomto ohledu lze vzhledem k výše řečenému hodnotit 

zpravodajské a publicistické pořady České televize jako vyvážené. Z jednotlivých relací by se z hlediska 
vyváženosti mohl jevit jako problematický pořad 168 hodin, ve kterém jsou čeští politici často hodnoceni 
negativně, přičemž hodnotové vyznění příspěvků je nezřídka ovlivněno vystupováním moderátorky Nory 
Fridrichové a redaktora Miroslava Koreckého. Zde je ovšem nutno poznamenat, že se jedná o publicistický 
pořad, který se snaží týdenní dění v české politice shrnout s jistou nadsázkou, přičemž negativně bývají 
hodnoceni politici napříč politickými stranami.  

 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 5 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

142

124

121

108

101

62

45

44

35

31

29

143

173

221

429

335

287

295

0 100 200 300 400 500

Politický systém

Společnost

Kriminalita

Ekonomika

Bezpečnost

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Legislativa, justice

Neštěstí, nehody

Zdravotnictví

Doprava

Sociální problematika

Sport

Servisní informace

Zaměstnání

Vzdělání

Věda a výzkum

Komunikace a networking
počet příspěvků

125

109

109

97

83

52

44

36

29

29

27

27

242

145

394

267

309

194

112

4

1
2

6

8

16

6

9

11

21

33

16

17

16

15

10

1

1

2

2
5

2

3

4
9

4

4

7

4

6

8

2

1

2

2
7

6

4

5

3

4

1

1

2

2

0 100 200 300 400 500

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickýmu okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 6 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

116

106

100

98

94

53

45

37

32

21

20

121

122

138

291

287

228

250

0 60 120 180 240 300

Politický systém

Společnost

Kriminalita

Ekonomika

Legislativa, justice

Bezpečnost

Ekologie

Zdravotnictví

Neštěstí, nehody

Doprava

Mezinárodní vztahy

Sociální problematika

Sport

Servisní informace

Zaměstnání

Vzdělání

Věda a výzkum

Komunikace a networking
počet příspěvků

105

92

90

74

81

44

44

30

27

19

18

20

13

12

189

108

265

230

265

121

96

1

2

3

5

7

6

8

15

27

12

11

11

13

10

1

1

2
1

4

4

2

2

7

1

4

6

7

3

6

2

6

2

1

5

2

2

4

5

2

1

1

1

0 60 120 180 240 300

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

20

14

13

11

11

9

7

7

7

3

27

55

58

156

141

82

125

0 40 80 120 160

Mezinárodní vztahy

Politický systém

Bezpečnost

Ekonomika

Společnost

Kriminalita

Ekologie

Neštěstí, nehody

Věda a výzkum

Komunikace a networking

Sport

Doprava

Sociální problematika

Zdravotnictví

Zaměstnání

Legislativa, justice

Vzdělání
počet příspěvků

19

14

13

9

10

4

5

6

6

4

4

2

75

47

136

111

132

54

19

15

1

1

1

2

2

6

7

7

4

6

4

3

1

1

1

2

1

2

1

2

1

2

1

2

0 40 80 120 160

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 7 

 
� Nejčastěji zastoupeným tematickým okruhem ve zpravodajství ČT se ve sledovaném období stal politický 

systém, který zahrnoval příspěvky (429) o volbách doma i ve světě, o polických stranách, vládě, parlamentu, 
regionální politice, politických jednáních atd. (viz Tematický strom). V rámci zmíněného tematického okruhu 
převažovaly příspěvky z domova nad příspěvky ze zahraničí. Domácímu politickému zpravodajství v lednu 
a únoru 2008 dominovala volba českého prezidenta. Česká televize se dále věnovala možnému návratu 
předsedy KDU-ČSL Jiřího Čunka do vlády, 60. výročí komunistického převratu v tehdejším Československu, 
kauze bratrů Mašínů, které se rozhodl vyznamenat premiér Topolánek atd. Zejména v Událostech v regionech 
se ČT zaobírala politikou na místní úrovni. Náležely sem například reportáže o snaze městské části Lužkovice 
odtrhnout se od Zlína (ČT 1, 19:25 Události v regionech – Brno 18.2.2008) či o podmíněném odsouzení starosty 
Mohelnice Ladislava Kavříka k jednomu roku odnětí svobody kvůli údajnému zneužití pravomoci v kauze 
mohelnické teplárny (ČT 1, 19:25 Události v regionech – Ostrava 12.2.2008). V politickém zpravodajství 
ze zahraničí se veřejnoprávní televize soustředila zejména na demokratické a republikánské primárky před 
americkými prezidentskými volbami, vyhlášení samostatnosti Kosova, nepokoje v Keni vyvolané prosincovými 
prezidentskými volbami, odchod kubánského prezidenta Fidela Castra z funkce, situaci v Pakistánu 
po prosincovém zavraždění bývalé premiérky Bénazír Bhuttové a po únorových parlamentních volbách.  

 
� Druhý nejvyšší počet příspěvků (335) se vztahoval k tematickému okruhu společnost, kam byly zahrnuty 

hlavně reportáže týkající se dění v kultuře, společenských akcí, církví, zábavy, hobby, známých osobností atd. 
Drtivá většina příspěvků publikovaných v rámci tohoto tématu pojednávala o České republice. Více než 
polovina příspěvků k okruhu společnost byla odvysílána v rámci Událostí z regionů (192 z 335 příspěvků, tj. 
57 %). Náměty příspěvků ze zahraničí byly převážně kulturní akce typu filmového festivalu Berlinale či udílení 
hudebních cen Grammy, nechyběly mezi nimi ovšem ani informace o známých osobnostech. Česká televize 
například referovala o rodinném životě francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, který se po nedávném 
rozvodu znovu oženil (ČT 1, 19:00 Události 2.2.2008).  

 
� Hojně medializovaným tematickým okruhem byla i kriminalita (250 příspěvků). Kromě informování o běžné 

trestné činnosti se Česká televize věnovala i vývoji údajné korupční kauzy šéfa lidovců Jiřího Čunka nebo 
případu 33-leté Barbory Škrlové, jež se postupně vydávala za dvanáctiletou dívku a třináctiletého chlapce 
a jejíž kauza je spojována s týráním dětí v Kuřimi. Mezi náměty příspěvků souvisejících s kriminalitou se řadily 
například i reportáže o soudním procesu s policistou Tomášem Čermákem, jenž podle obžaloby na 1.máje 
2006 zaútočil proti poslankyni Strany zelených Kateřině Jacques (např. ČT 1, 19:00 Události 5.2.2008). 
V zahraničním zpravodajství měly s kriminalitou spojitost například příspěvky o vyšetřování vraždy Bénazír 
Bhuttové či příspěvky o případu banky Société Générale, kterou její makléř připravil téměř o pět miliard eur. 
Česká televize dále upozornila na nové skutečnosti týkající se Rakušanky Nataschy Kampuschové, držené 
psychopatem osm let v zajetí. V rámci zahraničního zpravodajství si ČT všímala například i obžaloby 
izraelského exprezidenta Kacava „ze sexuálního obtěžování a neslušného chování“ (ČT 2, 
22:30 Události,komentáře 28.2.2008).  

 
� O tematickém okruhu ekonomika pojednávalo 287 příspěvků, které se zaměřily na hospodářskou politiku, 

měnovou politiku, burzovní zpravodajství, podnikání, privatizaci, průmysl, energetiku, služby, zemědělství 
atd. V domácím zpravodajství se Česká televize soustředila například na posilování kurzu české koruny vůči 
euru či změny v Bankovní radě ČNB. Z jednotlivých ekonomických kauz, jež se probíraly ve zpravodajských 
relacích ČT, uveďme na ukázku vyjednávání mlékárenské společnosti Madeta s družstvem JIH o výkupní ceně 
mléka (např. ČT 2, 22:30 Události, komentáře 11.1.2008). Ekonomické zpravodajství ze zahraničí se například 
zaobíralo situací v automobilovém průmyslu, kde Toyota dostihla v prodejích General Motors, cenami ropy, 
sporem o dodávky zemního plynu mezi Ruskem a Ukrajinou, vstupem Malty a Kypru do eurozóny, chystaným 
odchodem Billa Gatese z vedení společnosti Microsoft či vývojem akcií na zahraničních burzách.  

 
� K tematickému okruhu bezpečnost se vázaly příspěvky o armádě, policii, tajných službách, teroristických 

útocích, nepokojích v zahraničí atd. Jedním z nejfrekventovanějších námětů příspěvků se stalo vyjednávání 
o umístění částí americké protiraketové obrany v ČR a Polsku. Z reportáží týkajících se domácí armády stojí 
za zmínku příspěvky o nákupu obrněných transportérů Pandur nebo příspěvky o černých fondech 
na Generálním štábu AČR. Do tématu bezpečnost patřily i příspěvky o původně zakázaném pochodu neonacistů 
v Plzni. Domácí zpravodajství se zabývalo i zpřístupněním dokumentů komunistické tajné služby v nově 
otevřeném Ústavu pro studium totalitních režimů (ČT 1, 19:00 Události 3.2.2008). Ve zprávách ze zahraničí 
Česká televize informovala mimo jiné i o etnických čistkách provázejících povolební výbuch násilí v Keni 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 8 

(např. ČT 1, 19:00 Události 28.1.2008), o pozemní ofenzívě Turecka v severním Iráku, pokusu o puč v Čadu, 
zrušení Rallye Dakar kvůli obavě z teroristických útoků, nepokojích v Dánsku vyvolaných opětovným otištěním 
karikatur proroka Mohammeda v některých dánských listech, teroristických útocích v Afghánistánu či 
Pákistánu nebo o proniknutí Palestinců z pásma Gazy do Egypta skrze jimi zbořenou bezpečnostní bariéru.  

 
� Do tematickému okruhu mezinárodní vztahy bylo zahrnuto celkem 173 příspěvků. Byly sem řazeny i reportáže 

pojednávající například o rokování českých politiků s jejich zahraničními partnery o americkém radaru v ČR 
nebo o zrušení amerických víz pro české občany. Česká televize dále zprostředkovala svým divákům informace 
o návštěvě prezidenta Václava Klause na Slovensku, o cestě předsedy ČSSD Jiřího Paroubka do Sýrie či 
o setkání ministra zahraničí Karla Schwarzenberga se zástupci kubánské opozice v pražském Černínském 
paláci. Častým námětem zahraničního zpravodajství bylo vyhlášení nezávislosti Kosova. ČT se věnovala mimo 
jiné i napětí v pásmu Gazy a potažmo i možnému vzniku samostatného palestinského státu, invazi turecké 
armády do severního Iráku, napětí mezi Ruskem a Ukrajinou kvůli dodávkám zemního plynu či britsko-ruskému 
diplomatickému sporu kvůli zákrokům ruských úřadů proti pobočkám britské rady v Rusku (např. ČT 2, 22:30 
Události, komentáře 17.1.2008). Do tématu mezinárodní vztahy patřily i příspěvky týkající se evropské 
problematiky včetně příspěvků informujících o přípravách ČR na předsednictví EU v příštím roce.  

 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 9 

 
 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

1

1

1

5

13

19

37

15

1 19

317

121

85

66

174

2

1

1

0 50 100 150 200 250 300 350 400

ODS

ČSSD

KDU-ČSL

Strana zelených

KSČM

Jiná strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

254

3

4

1

3

1

13

11

5

12

2

1 4

15

11

21

36

72

54

65

90

134

15

10

8

12

9

13

0 50 100 150 200 250 300 350 400

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku
část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka

 
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Nejčastěji zmiňovanou politickou stranou ve sledovaných zpravodajských relacích ČT se stala ODS, což je 

vzhledem k jejímu silnému zastoupení ve vládě, parlamentu, ve vedení krajů a velkých měst logické. 
Převážná část příspěvků se k Občanské demokratické straně stavěla neutrálně (317 z celkových 346, tj. 92 %). 
Pozitivně vyzněl pro občanské demokraty jeden příspěvek, který představil zvolení Václava Klause jako další 
vítězství premiéra Topolánka, jenž za pět let v čele ODS ve všech volbách zvítězil (ČT 1, 19:00 Události 
16.2.2008). Rovněž jediný negativní příspěvek o ODS souvisel s Mirkem Topolánkem. V tomto případě měl 
na negativní zabarvení příspěvku vliv i redaktor Luboš Rosí (viz graf 2.2.2.1.), jenž referoval o rychlé 
premiérově jízdě z Prahy do Brna na tenisový zápas. Rosí ve své reportáži mimo jiné uvedl: „Létající premiér, 
možná i o získání této přezdívky se včera Mirek Topolánek snažil (…) Premiérovo auto, navzdory jeho tvrzení, ji 
(trasu) ujelo za hodinu a sedm minut. Při vysvětlování novinářům navíc Mirek Topolánek nesprávně použil 
matematický vzoreček” (ČT 1, 19:00 Události 4.2.2008). Ambivalentn ě hodnotilo ODS celkem 37 příspěvků, jež 
nabízely ve vyvážené míře pozitivní i negativní skutečnosti vztahující se k ODS. Většinou se jednalo 
o reportáže, které v kauzách typu údajného podplácení senátora Novotného při prezidentské volbě ze strany 
ODS poskytly prostor pro vyjádření oběma stranám sporu. Jiným příkladem byl vládní návrh na majetkové 
vyrovnání s církvemi. Zatímco předseda ČSSD označil podle ČT danou záležitost za politický handl, při kterém 
si „občanští demokraté kupují lidovce, aby hlasovali pro Václava Klause“, předseda KDU-ČSL Jiří Čunek 
„jakékoliv kupčení tady s tímto tématem“ odmítl (ČT 1, 19:00 Události 3.2.2008).  

 
� O ČSSD uveřejnila Česká televize v monitorovaných pořadech celkem 194 příspěvků. Negativní ladění neměl 

žádný příspěvek o této straně, jeden příspěvek byl pozitivní. Jednalo se o krátkou zprávu o volebních 
preferencích: „ČSSD by podle aktuálního průzkumu agentury Median vyhrála se sedmatřiceti procenty hlasů 
případné volby. Výrazně by tak předstihla ODS“ (ČT 1, 19:00 Události 4.1.2008). Během ledna a února 2008 se 
ve vysílání veřejnoprávní stanice objevilo 19 ambivalentních příspěvků týkajících se ČSSD. Jeden z nich 
souvisel s cestou Jiřího Paroubka a Lubomíra Zaorálka do Sýrie. Premiér Topolánek označil tuto cestu 
za „trestuhodnou“, neboť „jde proti zájmům České republiky.“ Lubomír Zaorálek hájil pozvání od syrské 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 10 

strany BAAS, jež zaplatila sociálnědemokratickým špičkám letenky i pobyt, následovně: „Já myslím, že to je 
úplně běžné. Stejně tam nedávno byl také Joschka Fischer (…) já tím jenom ukazuji, že je tam dnes řada 
politiků a že ta pozvání dnes většinou jdou přes stranu BAAS“ (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 29.2.2008). 
Nejednoznačně též pro sociální demokracii vyzněly například dva příspěvky vracející se ke kauze Biolíh, 
do které byli zapleteni i bývalí členové ČSSD. Česká televize připomněla, že  tzv. Kubiceho zpráva zmiňovala 
tuto kauzu jako důkaz prorůstání organizovaného zločinu do státní správy. Předseda ČSSD později celou kauzu 
označil jako vykonstruovanou (ČT 1, 19:00 Události a ČT 2, 22:30 Události, komentáře – shodně 14.1.2008).  

 
� Pozici třetí nejmedializovanější strany ve zpravodajských relacích ČT obsadila KDU-ČSL. Podobně jako 

v případě ODS a ČSSD i většina příspěvků o této straně se nesla v neutrálním duchu (174 z celkových 
194 příspěvků, tj. 90 %). Negativní zabarvení měl jediný příspěvek, jenž se vztahoval k šéfovi strany: 
„Předseda KDU-ČSL Jiří Čunek dostal podle serveru Aktuálně.cz dvacetitisícovou pokutu za zatajení úvěru. 
Porušil povinnosti veřejného funkcionáře“ (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 22.1.2008). Ambivalentně laděné 
reportáže o KDU-ČSL nejčastěji souvisely s osobou předsedy lidovců. Česká televize se v nich zaměřila 
na kauzy spjaté s Jiřím Čunkem, na jeho případný návrat do vlády či na jeho výroky o romské problematice. 
Celkem pět nejednoznačných příspěvků se zaobíralo prezidentskou volbou, přičemž se věnovalo i obviněním, 
že by zástupci KDU-ČSL mohli v prezidentské volbě hlasovat pro kandidáta ODS Václava Klause výměnou 
za církevní restituce (např. ČT 2, 22:30 Události, komentáře 7.2.2008).  

 
� Strana zelených se stala námětem 92 příspěvků, z nichž dva pro ni vyzněly pozitivně. Hodnocení prvního 

pozitivního příspěvku zohledňovalo snahu předsedy SZ Martina Bursíka šetřit při služebních cestách letadlem. 
Na konferenci na Bali letěla vládní delegace soukromou linkou, která vyšla výrazně levněji než armádní letka 
(ČT 1, 19:00 Události 9.1.2008). Druhý pozitivní příspěvek poukazoval na nesouhlas zastupitelů za Stranu 
zelených s levnějším parkováním v centru pro pražské zastupitele a starosty. ČT prezentovala postoj zelených 
následovně: „Do centra by neměla auta jezdit, pokud možno, vůbec a my jako zastupitelé bychom měli jít 
příkladem“ (ČT 1, 19:25 události v regionech – Praha 23.1.2008). Polovina ambivalentních příspěvků (3 ze 6) 
pojednávala o soudu s policistou, který podle obžaloby na 1.máje 2006 zaútočil na Kateřinu Jacques. 
Ambivalence těchto příspěvků měla spojitost s tvrzením policisty Tomáše Čermáka, že se jedná 
o zpolitizovaný případ, s posudkem znalce, podle nějž se policista choval v dané chvíli adekvátně a konečně 
s rozhodnutím Obvodního soudu pro Prahu 2, které Čermáka zprostilo obžaloby. Dva ambivalentní příspěvky se 
vázaly k vystupování Strany zelených při prezidentské volbě. Po první volbě přirovnal ministr průmyslu Martin 
Říman projevy zástupců SZ k někdejším výstupům Miroslava Sládka. Bursík na to reagoval slovy, že někteří lidé 
z ODS si koalici s jeho stranou nepřejí (ČT 1, 19:00 Události 9.2.2008). Druhý ambivalentní příspěvek se mimo 
jiné zabýval neúčastí poslankyně za Stranu zelených Olgy Zubové při druhé volbě českého prezidenta (ČT 1, 
19:00 Události 15.2.2008). Zbývající ambivalentně laděný příspěvek se zaměřil na nesouhlas zelených 
s návratem Jiřího Čunka do vlády. Redaktorka ČT na začátku ledna komentovala jejich postoj následovně: 
„Zelení dnes přibrzdili. Předsedkyně jejich poslaneckého klubu si nemyslí, že by Bursíkův výrok o handlování 
s hlasy pro Klause ohrožoval koalici“ (ČT 1, 19:00 Události 3.1.2008).  

 
� KSČM byla zmíněna v rámci 82 příspěvků. Jediný negativní příspěvek odkazoval na výroky Mirka Topolánka 

a Jiřího Paroubka krátce po zvolení Václava Klause českým prezidentem. Zatímco Topolánek si pochvaloval, 
že Klaus byl zvolen „bez korupce a bez komunistů“, Paroubek označil komunisty za váhavé partnery: „Chovali 
se  jako přesýpací hodiny“ (ČT 1, 19:00 Události 15.2.2008). K chování komunistů při prezidentských volbách 
se vztahovala i většina ambivalentních příspěvků. Tyto příspěvky buď vyvažovaly negativní výroky na adresu 
KSČM vyjádřeními představitelů této strany a nebo se ke KSČM stavěly nejednoznačně. ČT například 
informovala o postupu komunistů při druhé prezidentské volbě, do které komunisté nominovali Janu 
Bobošíkovou, avšak zároveň vyjednávali o své případné podpoře pro Jana Švejnara. Předseda zelených Bursík 
však podmínky, které KSČM za své hlasy pro Švejnara požadovala, odmítl (ČT 1, 19:00 Události 14.2.2008). 
Dva ambivalentní příspěvky připomněly případ bratrů Mašínů, kteří se v padesátých letech postavili 
komunistickému režimu se zbraní v ruce a jež při své únorové cestě do USA vyznamenal premiér Topolánek. 
Tyto příspěvky jednak obsahovaly odsouzení minulého režimu včetně podivu Josefa Mašína, proč nebyla 
komunistická strana po roce 1989 zakázána, na druhou stranu poskytly prostor k vyjádření i odpůrcům 
Topolánkova kroku, mezi něž se řadili zástupci KSČM. Ambivalentně vyzněl příspěvek o 60.výročí tzv. 
Vítězného února.  

 
� Celkem 20 příspěvků se zmínilo o stranách, které nemají zastoupení v Poslanecké sněmovně, přičemž 

nejčastěji se jednalo o SNK-ED. Z jejích představitelů se zájmu České televize těšil především senátor Josef 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 11 

Novotný, jenž obvinil svého nejmenovaného kolegu z ODS, že mu nabízel úplatek, aby v prezidentské volbě 
hlasoval pro Václava Klause. Jeden z těchto příspěvků vyzněl pro Novotného a potažmo pro SNK-ED 
ambivalentně. Cestu Jiřího Paroubka do Sýrie komentovala v Událostech, komentářích (29.2.2008) 
europoslankyně za SNK-ED Jana Hybášková.  

 
 
 
 
 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

23

15

15

1

2

1

1

1

1

1

1

1

1

2

4

4

2

20

9

10

2

3

3

14

15

15

14

18

21

43

21

122

90

55

37

77

1

2

4

0 20 40 60 80 100 120 140

Václav Klaus

Mirek Topolánek, ODS

Jan Švejnar

Jiří Paroubek, ČSSD

Jiří Čunek, KDU-ČSL

Martin Bursík, Strana zelených

Ivan Langer, ODS

Kateřina Jacques, Strana zelených

Miroslav Kalousek, KDU-ČSL

Vojtěch Filip, KSČM

Pavel Bém, ODS

David Rath, ČSSD

Jiří Pospíšil, ODS

Petr Tluchoř, ODS

Petr Gandalovič, ODS

Přemysl Sobotka, ODS
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

6

6

7

5

45

16

10

11

13

13

11

15

4

4

3

2

20

10

91

60

45

23

4

20

32

40

55

25

37

22

17

0 20 40 60 80 100 120 140

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 12 

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

2

1

1

1

1

1

1

1

0 1 2 3 4

Mirek Topolánek, ODS

Zdeněk Škromach, ČSSD

Rostislav Všetečka, ODS

Martin Bursík, Strana zelených

Jiří Paroubek, ČSSD

Ivan Langer, ODS

Daniel Lukeš, ODS

Aleš Řebíček, ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 
 
� Pořadí jednotlivých politiků podle počtu příspěvků bylo ovlivněno prezidentskou volbou. 

Nejmedializovanějším politikem se tak stal znovuzvolený prezident Václav Klaus, na třetím místě se umístil 
jeho vyzývatel Jan Švejnar. Vyšší Klausova publicita plynula z faktu, že ČT informovala i o jeho běžné 
prezidentské agendě, do které spadala například jeho návštěva na Slovensku či jmenování nové členky 
Bankovní rady ČNB. Veřejnoprávní stanice dále představila prezidentův kritický postoj k vyhlášení nezávislosti 
Kosova. Oba uchazeči o prezidentskou funkci byli častěji zmiňováni než citováni. Drtivá většina příspěvků 
pojednávala o Janu Švejnarovi v neutrálním duchu, jen dva příspěvky měly ambivalentní zabarvení. Jeden 
z nich nabídl ukázky z debaty Klause se Švejnarem na senátním klubu ČSSD (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 
29.1.2008). Druhý příspěvek souvisel se zpochybněním Švejnarovy volební kampaně ze strany premiéra 
Topolánka, který Švejnara označil za „oběť dlouhodobého obchodu ve vleklém sporu státu s Československou 
obchodní bankou“. Ten premiéra vybídl, aby předložil důkazy (ČT 1, 19:00 Události 3.2.2008).  

 
� Hodnocení dvou ze čtyř pozitivních příspěvků o Václavu Klausovi zohledňovalo jeho oblíbenost u veřejnosti 

zjišťovanou na základě průzkumů veřejného mínění. Další pozitivní příspěvky pojednávaly o víře premiéra 
Topolánka v Klausův úspěch v prezidentských volbách a jeho údajné zásluze o poklesu počtu odposlechů, před 
jejichž zneužíváním prezident před časem varoval. Negativní příspěvek představil názory zástupců KSČM, 
Strany zelených a ČSSD, proč by podle nich neměl Václav Klaus být už nadále prezidentem ČR (ČT 1, 19:00 
Události 13.1.2008). Ambivalentní příspěvky o Klausovi se kromě prezidentské volby týkaly hodnocení jeho 
novoročního projevu, jeho sporu s justičním čekatelem Petrem Langerem a poklesu důvěry občanů 
v prezidenta, tak jak ho zaznamenalo CVVM.  

 
� Nejčastěji citovaným politikem se stal premiér Mirek Topolánek, za ním pak následoval předseda nejsilnější 

opoziční strany Jiří Paroubek. O obou politicích byl ve vysílání ČT publikován jeden negativní příspěvek, 
shodou okolností ten samý. V obou případech navíc negativní vyznění příspěvku ovlivnil redaktor Luboš Rosí, 
který se zaobíral příliš rychlou jízdu Mirka Topolánka na tenis, respektive Jiřího Paroubka na vlastní svatbu. 
Na podobný případ upozornil v této reportáži redaktor Rosí i u ministra dopravy Aleše Řebíčka (ČT 1, 
19:00 Události 4.2.2008). Vliv redaktora na hodnotové zabarvení příspěvku o Mirku Topolánkovi byl též 
zaznamenán u reportáže týkající se daňového zvýhodnění zaměstnaneckých stravenek. Redaktor v tomto 
případě naznačil, že v lobbyingu stravenkové společnosti Sodexho Pass byl nepřímo zapojen i „důvěrník 
premiéra Topolánka“ Marek Dalík, přičemž právě premiér prý do sněmovny přinesl verzi příslušného zákona 
„upravenou přesně podle tajné smlouvy“ (ČT 1, 19:00 Události 14.1.2008). Celkové vyznění tohoto příspěvku 
bylo díky vyjádřením ostatních zúčastněných osob vůči Topolánkovi ambivalentní.  

 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 13 

� Kromě Václava Klause byly ve zpravodajství ČT uveřejněny pozitivní příspěvky ještě o Mirku Topolánkovi, 
Tomáši Julínkovi a Martinu Bursíkovi. V případě posledně jmenovaného mělo na pozitivním zabarvení 
příspěvku podíl i vystupování redaktora Richarda Samka, který upozornil na snahu Martina Bursíka šetřit 
při služebních cestách finance i životní prostředí (viz výše). V jednom ze dvou pozitivních příspěvků o Mirku 
Topolánkovi chválil redaktor serveru Aktuálně.cz premiéra za „docela šikovný tah“, kterým před 
prezidentskou volbou zneutralizoval spory uvnitř koalice ohledně Čunkova návratu (ČT 2, 22:30 Události, 
komentáře 14.1.2008). Druhý pozitivní příspěvek poukázal na Topolánkova volební vítězství v čele ODS (viz 
výše). Pozitivně vyzněla pro ministra zdravotnictví Tomáše Julínka zpráva o jeho zásahu na Podolském 
nábřeží, kde poskytl první pomoc chodci, kterého srazila motorka (ČT 1, 19:00 události 28.2.2008).  

 
� Po dvou negativně zabarvených příspěvcích odvysílala ČT o ministru vnitra Ivanu Langerovi a o europoslanci 

Vladimíru Železném (není uveden v grafu). Hodnocení jednoho ze dvou negativních příspěvků o Langerovi 
ovlivnil redaktor Roman Fojta, jenž v souvislosti se žalobou ČSSD na českou policii a bývalého šéfa ÚOOZ Jiřího 
Kubiceho připomněl, že v souvislosti s tzv. Kubiceho zprávou dostal Ivan Langer pokutu od Národního 
bezpečnostního úřadu (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 21.1.2008). Ve druhém příspěvku kritizoval ministra 
vnitra politolog Jiří Pehe kvůli Langerovým vulgárním slovům na adresu Martina Bursíka, která média 
zaznamenala díky zapnutým mikrofonům (ČT 2, 22:30 události, komentáře 12.2.2008). Oba dva negativní 
příspěvky o bývalém řediteli TV Nova referovaly o obvinění z krácení daní při převodu obchodního podílu 
ve společnosti CET 21, kterému Vladimír Železný čelí před soudem.  

 
� Vystupování redaktora Vlastimila Weinera se odrazilo v negativním vyznění příspěvků vůči dvěma regionálním 

politikům z řad ODS. V reportáži o trestu pro místostarostu Dvora Králové za havárii v silné opilosti redaktor 
ČT upozornil, že „problémy se zákonem“ měl i současný starosta Dvora Králové Daniel Lukeš z ODS (ČT 1, 
19:25 Události v regionech – Praha 4.2.2008). Ve druhém příspěvku Vlastimil Weiner naznačil, 
že královehradecký vicehejtman pro zdravotnictví Rostislav Všetečka z ODS se mohl dostat do střetu zájmů 
kvůli výběru dodavatele sanitek, který kraj svěřil firmě, v níž Všetečka dříve působil (ČT 1, 19:25 Události 
v regionech – Praha 5.2.2008). V jednom případě se vliv redaktorky ČT podepsal na hodnotovém vyznění 
reportáže o Zdeňku Škromachovi. Autorka reportáže uvedla: „Vypadá to jak špatně zahraná škatulata hejbejte 
se pod taktovou Zdeňka Škromacha. Před dvěma lety vyměnilo ministerstvo práce a sociálních věcí se 
soukromou firmou své budovy. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu ale za dost pochybných okolností“ (ČT 1, 
19:00 Události 11.2.2008). Vzhledem k tomu, že exministr Škromach  dostal v této reportáži dostatečný prostor 
na zjištění NKÚ reagovat, byl příspěvek hodnocen jako ambivalentní.  

 
� Nejvíce ambivalentních příspěvků se vztahovalo k premiéru Topolánkovi a předsedovi lidovců Čunkovi. 

Zatímco v případě druhého jmenovaného se jednalo o informace týkající se jeho kauz z dob působení na 
vsetínské radnici, jeho přístupu k romské problematice či jeho případného návratu do vlády, ambivalentní 
příspěvky o Topolánkovi se zabývaly například jeho rozhodnutím vyznamenat braty Mašíny nebo jeho pří 
s Pavlem Bémem, kterého premiér obvinil, že v první prezidentské volbě nesehnal pro Václava Klause ani 
jeden hlas.  

 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 14 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

9

6

2

2

2

1

1

3

3

3

3

1

2

1

1

2

1

1

1 2

2

5

9

6

6

2

8

0 5 10 15 20

ČEZ

České dráhy

Komerční banka

Madeta

E.ON

Lesy České republiky

PPF Investments

Moravské naftové doly

Petrcíle

Škoda Auto

Vítkovice

Telefónica O2

Česká spořitelna

RWE Transgas

Severočeské doly

OKD

Plzeňský Prazdroj

Arcelor Mittal Ostrava

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT. Do grafu 
byly zahrnuty firmy, o nichž ČT publikovala alespoň dva příspěvky. 

2.3.2. Vliv redaktora 
 

1

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6 7

T-Mobile

Philip Morris

OKD

Komerční banka

Česká spořitelna
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých firmách. 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 15 

� Většina příspěvků publikovaných o jednotlivých firmách měla neutrální či ambivalentní vyznění. Česká 
televize se tedy zpravidla nepřikláněla k jasně pozitivnímu či negativnímu hodnocení. Lze z toho vyvodit, že 
pokud ČT zveřejnila negativní informace o nějaké společnosti, její představitelé ve většině případů dostali 
prostor k vyjádření.  

 
� Nejvíce výskytů ve sledovaných zpravodajských relacích veřejnoprávní televize zaznamenaly ČEZ a České 

dráhy. Reportáže o obou firmách často měly ambivalentní hodnocení. V případě ČEZ se tak stalo v polovině 
příspěvků. Náměty těchto nejednoznačných příspěvků byly odměny pro manažery společnosti, rekordní zisk 
firmy způsobený podle některých kritiků stále vyššími cenami elektřiny, údajně nedostatečná peněžní 
kompenzace obcím v okolí jaderních elektráren Dukovany a Temelín, záměr ČEZ postavit v tuzemsku další 
jadernou elektrárnu, spory ohledně vybudování větrného parku elektráren na pomezí Jihomoravského kraje 
a Vysočiny a nesouhlas některých obyvatel Ústí nad Labem s chystanou stavbou paroplynové elektrárny 
společnosti ČEZ na kraji města.  

 
� Všech šest ambivalentních příspěvků odvysílaných o Českých drahách informovalo o jejich sporech 

s Jihomoravským, respektive Olomouckým krajem. Zatímco v případě Jihomoravského kraje se jednalo o výši 
ceny, kterou by měl kraj drahám zaplatit za regionální přepravu, Olomoucký kraj se s ČD přel o pokutu, 
kterou by měl dopravce kraji zaplatit za zpožděné vlaky. Podle ČT se „obě strany shodly pouze na tom, že se 
v loňském roce v regionu zpozdila zhruba stovka spojů“ (ČT 1, 19:25 Události v regionech – Ostrava 
18.1.2008).  

 
� Nejvíce pozitivních hodnocení si připsal „strojírenský gigant“ Vítkovice. Oba příspěvky se věnovaly výstavě 

v Ostravském muzeu, které se ke 180. výročí Vítkovic rozhodlo představit historii i současnost tohoto podniku. 
Reportáž o výstavě v mírně odlišné verzi odvysílaly současně Události v regionech – Praha a Události 
v regionech – Ostrava (3.1.2008). Po jednom pozitivně zabarveném příspěvku publikovala Česká televize 
o Komerční bance, České spořitelně a Plzeňském Prazdroji. U obou bankovních domů se v pozitivním 
hodnocení projevil i vliv redaktora. U České spořitelny šlo o krátký příspěvek, ve kterém vystupovala pouze 
redaktorka Jitka Sluková, podle níž se ČS díky rekordnímu čistému zisku stala „nejziskovější tuzemskou 
bankou. Za pozitivními výsledky stojí mimo jiné vyšší počet úvěrů a hypoték“ (ČT 2, 22:30 Události, 
komentáře 29.2.2008). Podobným případem byl i kladně laděná zmínka o Komerční bance. Redaktor Richard 
Samko v krátkém příspěvku poukázal na navýšení čistého zisku KB o pětinu, k čemuž jí pomohla „hlavně koupě 
stavební spořitelny Modrá pyramida v říjnu 2006. Komerční bance se díky tomu zvýšil objem úvěrů, vkladů 
i počet klientů“ (ČT 2, 22:30 Události, komentáře 22.2.2008). Hodnocení pozitivního příspěvku o Plzeňském 
Prazdroji zohledňovalo rekordní vývoz společnosti, o kterém se v reportáži ČT zmínil ředitel firemních vztahů 
PP Michal Kačena (ČT 1, 19:00 Události 29.1.2008).  

 
� O společnostech E.ON, T-Mobile a Philip Morris uveřejnila ČT po jednom negativním příspěvku. Nepříznivé 

hodnocení německé energetické společnosti E.ON souviselo s pokutou od Evropské komise za narušení 
plastické pečeti, kterou firma po razii inspektorů odstranila, aby se dostala k zabaveným dokumentům (ČT 2, 
22:30 Události, komentáře 30.1.2008). K negativnímu zabarvení reportáží o společnostech T-Mobile a Philip 
Morris přispěly svým vystupováním moderátoři a redaktoři ČT. V prvním případě moderátorka uvedla ve studii 
reportáž těmito slovy: „Údajně velmi výhodné smlouvy na provoz mobilů dali podepsat obyvatelům domu 
s pečovatelskou službou v Oldřichovicích u Třince dealeři firmy T-Mobile. Třeba nemocnému muži, který už 
mobil nepoužívá, i šestaosmdesátileté důchodkyni. Zrušit smlouvu firma nejprve odmítla, České televizi teď 
potvrdila, že se stala chyba” (ČT 1, 19:25 Události v regionech – Ostrava 28.2.2008). Kriticky laděná reportáž 
o Philip Morris  se týkala osudu bývalé továrny společnosti v Novém Jičíně. Redaktorka Marta Pilařová 
k hledání kupce pro opuštěný areál poznamenala: „Philip Morris nakonec ze sedmnácti uchazečů vybral toho 
možná nejzáhadnějšího. Za kolik noví majitelé čtyřhektarový areál tabačky v Novém Jičíně koupili a jaké s ním 
mají záměry, to v tuto chvíli v Novém Jičíně nevědí a věděli by to samozřejmě rádi“ (ČT 1, 19:25 Události 
v regionech – Ostrava 7.1.2008).  

 
� Vystupování redaktorky Martiny Tlachové v reportáži o údajném vlivu otřesů z dolů Lazy na stav budov 

v Orlové ovlivnil hodnotové zabarvení příspěvku vůči OKD. Podle Tlachové mají lidé k dispozici posudky OKD, 
„kterým však přestávají věřit“, přičemž vypracování nezávislých posudků si většina lidí nemůže dovolit. 
Celkové vyznění příspěvku pro OKD však bylo ambivalentní, neboť prostor k vyjádření dostal mimo jiné 
i ředitel OKD pro rekultivaci Radim Tabášek: „Podle dosavadních výsledků měření žádný z projevů nemůže 
ohrozit standardně zajištěné stavby“ (ČT 1, 19:25 Události v regionech – Ostrava 16.1.2008).  



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 16 

 
 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

6%

74%

20%
domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Ve zpravodajství České televize převládaly informace z domova, což bylo způsobeno zejména existencí 

Událostí v regionu, které coby součást hlavní zpravodajské relace ČT nabízejí zprávy z jednotlivých krajů 
České republiky. Události v regionech z Prahy, Brna a Ostravy se na domácím zpravodajství ČT podílely více 
než z poloviny (869 z 1 620 příspěvků).  

 
� Pětina všech příspěvků se zaměřila na zahraniční události. Většina z nich (334 z 439 příspěvků, tj. 76 %) byla 

publikována v Událostech.  
 
� Celkem 6 % příspěvků odvysílaných ve zpravodajství České televize se současně týkala domova i zahraničí. 

Jejich námětem nezřídka byla jednání českých politiků se zahraničními představiteli, expanze českých 
podniků v cizině, ČR coby součást Evropské unie, čeští občané v zahraničí atd.  

 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 17 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

9

8

7

6

5

3

2

1

1

1

11

11

14

67

65

19

19

0 10 20 30 40 50 60 70

Ekonomika

Politický systém

Kriminalita

Legislativa, justice

Společnost

Mezinárodní vztahy

Servisní informace

Zdravotnictví

Bezpečnost

Sociální problematika

Zaměstnání

Neštěstí, nehody

Komunikace a networking

Doprava

Sport

Vzdělání

Ekologie
počet příspěvků

8

4

4

5

5

3

3

3

1

1

1

17

9

63

14

64

13

8

1

1

1

2

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

2

1

1

2

1

0 10 20 30 40 50 60 70

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku

část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 18 

 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

8

7

5

4

4

3

2

1

1

9

11

13

66

57

18

19

0 10 20 30 40 50 60 70

Ekonomika

Politický systém

Legislativa, justice

Kriminalita

Společnost

Servisní informace

Mezinárodní vztahy

Zdravotnictví

Sociální problematika

Zaměstnání

Bezpečnost

Neštěstí, nehody

Komunikace a networking

Doprava

Sport

Vzdělání
počet příspěvků

7

4

4

4

3

3

3

1

1

1

1

14

8

62

17

56

12

7

2

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

1

1

0 10 20 30 40 50 60 70

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

2

1

1

1

3

3

3

9

8

3

6

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Politický systém

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Zdravotnictví

Společnost

Kriminalita

Ekonomika

Neštěstí, nehody

Zaměstnání

Sociální problematika

Ekologie
počet příspěvků

2

1

1

1

1

1

3

1

9

4

7

3

3

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem na 
geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 19 

 
� Ze sledovaných tematických okruhů se publicistické pořady ČT nejčastěji vztahovaly k ekonomice. Drtivou 

většinu příspěvků k tomuto tématu publikoval pořad POKR (64 z celkových 67 příspěvků), který nabízí servis 
pro podnikatele.  

 
� Druhým nejmedializovanějším tematickým okruhem se stal politický systém. Více než polovina příspěvků byla 

uveřejněna v rámci pořadu 168 hodin. Tento pořad se české politice věnuje pravidelně například v rubrice 
Malostranské korekce. Ve 168 hodinách se až na jednu výjimku objevily všechny příspěvky k danému 
tematickému okruhu týkající se zahraničí. Mezi jejich náměty se řadily americké primárky před 
prezidentskými volbami, nezávislost Kosova, nepokoje v Keni, odchod kubánského vůdce Fidela Castra 
z prezidentského křesla, plnění předvolebních slibů ze strany polské vlády premiéra Donalda Tuska či 
vládnoucí dynastie v některých státech s republikánským zřízením. Domácím politickým tématům se v lednu 
a únoru tohoto roku často věnovaly Otázky Václava Moravce, které se ve sledovaném období převážně 
soustředily na volbu českého prezidenta. Mezi další diskutovaná témata patřily církevní restituce, Česko-
vatikánská smlouva, chystaný návrat Jiřího Čunka do vlády či možné umístění amerického radaru na českém 
území. Politikou se zaobíral i publicistický pořad Reportéři ČT, který svou pozornost obrátil mimo jiné 
i ke kauzám spjatým s předsedou lidovců Čunkem či k údajnému ovlivňování českých politiků stravenkovou 
firmou Sodexho Pass, aby bylo zachováno daňové zvýhodnění stravenek.  

 
� O pozici třetího nejmedializovanějšího tematického okruhu se dělily kriminalita a legislativa,justice. Některé 

příspěvky k tématu kriminalita byly zahrnuty i do tematického okruhu politický systém. Platilo to například 
pro vyšetřování údajné korupce Jiřího Čunka či pro údajný lobbing firmy Sodexho Pass mezi českými politiky 
(viz výše). Mezi další náměty příspěvků k tématu kriminalita náleželo softwarové pirátství, na nějž se zaměřil 
pořad POKR či případ Barbory Škrlové vydávající se za osoby různého věku a různého pohlaví (Reportéři ČT). 
Pořad 168 se dvakrát zabýval příběhem pětiletého chlapce, kterého zavraždila jeho vlastní matka. Zmíněný 
publicistický pořad neopomenul ani doživotní trest pro takzvaného heparinového vraha.  

 
� Sedm příspěvků k tematickému okruhu legislativa, justice uveřejnily Otázky Václava Moravce, po šesti 

příspěvcích bylo odvysíláno v rámci pořadů Reportéři ČT a POKR. Hosté Otázek Václava Moravce diskutovali 
například o dopadu zákona zavádějícího poplatky ve zdravotnictví, o jednáních o přímé volbě českého 
prezidenta, o kárném řízení s předsedkyní Nejvyššího soudu Ivou Brožovou či o chystaných změnách 
v bodovém systému. Pořad Reportéři ČT se zaobíral například údajnou „beztrestností“ exekutorů či sporem, 
kdo je majitelem vršovického podniku Koh-i-noor. Pořad POKR pojednával například o tzv. insolvenčním 
zákonu nebo o daňových změnách pro drobné podnikatele.  

 
� V tematickém okruhu společnost převládaly příspěvky z kultury. Například pořad 168 hodin se věnoval 

výročím tragické smrti skladatele Karla Svobody a rakouského zpěváka Falca. Otázky Václava Moravce 
uveřejnily ukázky z dokumentárního filmu Občan Havel. POKR zacílil svou pozornost na podnikatelský úspěch 
pěveckého dua Eva a Vašek. Moderátor tohoto pořadu Aleš Cibulka navštívil Divadlo kouzel, o kterém si 
povídal s jeho principálem Pavlem Kožíškem.  

 
� Ve zpravodajských i publicistických pořadech byly sledovány servisní informace, které zpravidla upozorňovaly 

na vysílání určitého pořadu. V případě publicistiky byly všechny servisní příspěvky odvysílány v POKRu.  
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 20 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

10

10

6

1

7

4

1 3

2

2

36

27

28

19

33

0 10 20 30 40 50 60

ČSSD

ODS

KDU-ČSL

Strana zelených

KSČM

Jiná strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

22

19

9

11

4

30

26

20

20

14

2

3

3

1

1

1

1

1

1

0 10 20 30 40 50 60

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku

menší část příspěvku

zmínka  
 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� Na rozdíl od zpravodajství, kde byla nejzmiňovanější českou politickou stranou ODS, se publicistické pořady 

České televize nejčastěji věnovaly ČSSD a jejím představitelům. Za sociální demokracií v těsném závěsu 
(rozdíl pěti příspěvků) následovala Občanská demokratická strana. Obě menší koaliční strany – KDU-ČSL 
a Strana zelených – dostaly ve vysílání publicistických pořadů přibližně stejný prostor. Ze stran zastoupených 
v Poslanecké sněmovně mírně zaostala KSČM, což lze vysvětlit mimo jiné i tím, že komunisté nejsou vládní 
stranou, přičemž z opozičních uskupení dávají novinář častěji přednost ČSSD, která je v parlamentu početněji 
zastoupena. Ze stran, jež se v posledních volbách neprobojovaly do Poslanecké sněmovny, bylo ve dvou 
příspěvcích jmenováno SNK-ED. Jednou se tak stalo v souvislosti se senátorem Josefem Novotným, podruhé 
s podporou senátorského klubu této strany prezidentskému kandidátovi Janu Švejnarovi. V publicistických 
pořadech ČT se nevyskytl ani jeden pozitivní příspěvek o politické straně.  

 
� Až na jednu výjimku byly všechny negativně zabarvené příspěvky o politických stranách odvysílány v rámci 

pořadu 168 hodin, přičemž v jednom příspěvku bylo často kritizováno i více stran. Zmíněnou výjimkou se stal 
jeden příspěvek z Otázek Václava Moravce, jenž vyzněl negativně vůči KSČM, kterou v souvislosti 
s prezidentskou volbou kritizoval místopředseda ČSSD Milan Urban: „Komunistům se také nedá gratulovat, 
protože to, co předvedli tím amatérským postupem, tak to určitě není chvályhodné“ (ČT 1, 12:00 Otázky 
Václava Moravce 17.2.2008).  

 
� Čtyři ze sedmi negativních příspěvků o ČSSD byly publikovány v rubrice pořadu 168 hodin nazvané 

Malostranské korekce. Tato rubrika komentuje českou politiku sarkastickým stylem. Například o poslanci ČSSD 
Evženovi Snítilém zde bylo řečeno: „Z 2 897 hlasování celkem 1 902x chyběl, má sedm dětí, spolupracoval 
s StB a v parlamentu se specializuje na vztahy s Čínou a Vietnamem. Jestli tohle není plasticky prokreslený 
hrdina, tak ať Shakespeare vrátí školné“ (17.2.2008). V dalším z příspěvků redaktor Miroslav Korecký 
poznamenal, že ČSSD dostala prezidentského kandidáta do dvojí pasti: „Nejprve mu nedokázala vyjednat 
podporu v parlamentu a pak dokonce ani pořádně přimontovat mikrofon“ (24.2.2008). Negativní příspěvky 
o ČSSD se vyskytovaly i mimo rubriku Malostranské perly. Například moderátorka 168 hodin Nora Fridrichová 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 21 

ohodnotila výměnu názorů mezi premiérem Topolánkem a sociálním demokratem Davidem Rathem 
následujícím způsobem: „Co slovo, to perla“ (3.2.2008).  

 
� Dva ze čtyř negativních příspěvků o ODS měly spojitost s ironickým komentářem moderátorky pořadu 

168 hodin Nory Fridrichové, jenž se v obou případech vztahoval k slovní výměně představitelů politických 
stran. O duelu Topolánek – Rath byla řeč v předcházejícím odstavci. Ve druhém případě Fridrichová glosovala 
ukázku z televizní debaty mezi Pavlem Bémem z ODS a Kateřinou Jacques ze Strany zelených: „Příště méně 
svaloviny a více mozkoviny“ (24.2.2008). Tento negativní příspěvek se týkal i Strany zelených (viz graf). 
Zbývající dva kritické příspěvky k ODS se objevily v rámci několikrát zmíněné rubriky Malostranské korekce. 
Jeden z nich citoval povzdech místopředsedkyně  němovny za ODS Lucie Talmanové nad jistým zhrubnutím 
poměrů na politické scéně, načež následoval výrok Mirka Topolánka, který Davida Ratha nepřímo přirovnal 
k hovadu. Redaktor časopisu Týden Korecký dané téma uzavřel s narážkou na partnerství Talmanové 
s premiérem Topolánkem: „Talmanové stesky na zhrubnutí politiky věřme. Ona to má z první ruky“ 
(24.2.2008). Zbývající negativní příspěvek káral ODS mimo jiné i kvůli chybám v tiskovém prohlášení vydaném 
po volbě prezidenta (17.2.2008). 

 
� Ambivalentně vyznělo alespoň vůči jedné straně celkem 19 příspěvků z publicistických pořadů ČT. Deset 

příspěvků se vyskytlo v Otázkách Václava Moravce, šest ve 168 hodinách a zbývající tři v Reportérech ČT. 
Občanští i sociální demokraté si připsali po deseti ambivalentních příspěvcích. V případě ODS pocházela 
většina nejednoznačných hodnocení z Otázek Václava Moravce (7 z 10), u ČSSD pak příspěvky z Otázek tvořily 
polovinu ambivalentně laděné medializace. Podobně jako negativní i ambivalentní příspěvky se většinou 
vázaly k jednotlivým politikům než ke straně jako takové. Ambivalentní příspěvky z Otázek Václava Moravce 
většinou obsahovaly diskusi zástupců z různých stran, kteří se často navzájem kritizovali či spolu polemizovali. 
Pořady 168 hodin a Reportéři ČT nabízely tradiční reportáže. Pro sociální demokracii například vyzněl 
ambivalentně příspěvek o severočeském sociálním demokratovi Romanu Houskovi, jenž před časem najel 
autem do městského strážníka. Podle ČT předseda ČSSD Paroubek svého spolustraníka dříve hájil, zatímco 
dnes říká. „Jestli někdo tvrdí, že je pan Houska obviněn policií a jestli probíhá soudní proces, no tak já 
nemůžu schovávat hlavu do písku“ (ČT 1, 21:40 Reportéři ČT 14.1.2008). Jeden z ambivalentních příspěvků 
o ODS se zabýval obviněním, že Ústav pro studium totalitním režimů prosadili občanští demokraté, a tudíž 
„výsledky bádání by mohly být zneužívány proti politickým oponentům“ (ČT1, 21:45 168 hodin 6.1.2008).  

 
� Polovina nejednoznačných příspěvků vztahujících se ke KDU-ČSL se týkala kauz jejího předsedy Jiřího Čunka. 

Náměty dalších ambivalentních příspěvků byla údajná výměna lidoveckých hlasů pro Václava Klause za 
církevní restituce nebo podíl KDU-ČSL na reformě zdravotnictví. Poslední ambivalentní příspěvek o KDU-ČSL 
publikovala ČT v pořadu 168 hodin. Miroslav Korecký v rubrice Malostranské korekce prohlásil: „To lidovecký 
poslanec Ladislav Šustr řečnil na Masarykově univerzitě v Brně o vládní ekonomické reformě. Principy 
reformy vysvětlil v přednášce, která byla součástí cyklu Tajemný svět víry. Jak vidno, alespoň věřícím 
občanům se možná podaří Topolánkův batoh vysvětlit jako velkou Boží zkoušku“ (13.1.2008).  

 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 22 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

2

3

6

2

5

3

3

2

13

4

7

7

4

6

6

1

1

1

3

1
7

1

1

4

1

1

5

2

1 8

10

5

3

5

9

35

22

19
21

28

0 5 10 15 20 25 30 35 40 45

Václav Klaus

Mirek Topolánek, ODS

Jan Švejnar

Jiří Paroubek, ČSSD

Martin Bursík, Strana zelených

Jiří Čunek, KDU-ČSL

David Rath, ČSSD

Pavel Bém, ODS

Kateřina Jacques, Strana zelených

Ivan Langer, ODS

Evžen Snítilý, ČSSD

Miloslav Vlček, ČSSD

Vojtěch Filip, KSČM

Karel Schwarzenberg

Zdeněk Škromach, ČSSD

Olga Zubová, Strana zelených

Cyril Svoboda, KDU-ČSL

Jiří Dolejš, KSČM
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

2

2

6

6

1

5

2

5

4

16

4

2

6

7

2

4

1

2

6

13

8

26

18

19

9

5

9

10

9

18

13

10

9

9

0 5 10 15 20 25 30 35 40 45

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize.Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Pořadí v čele žebříčku nejmedializovanějších politiků v publicistických pořadech se prakticky nelišilo 

od pořadí ve zpravodajství (viz graf 2.2.2.). Na prvních čtyřech místech nedošlo k žádné změně, na pátém 
a šestém místě si prohodili své pozice Martin Bursík a Jiří Čunek. Stejně jako ve zpravodajství i v publicistice 
byli častěji zmiňováni než citováni prezidentští kandidáti Václav Klaus a Jan Švejnar. V publicistických 
pořadech se k nim přidali i premiér Topolánek a jeho předchůdce v úřadě Jiří Paroubek, kteří ve zpravodajství 
zaznamenali více citací než zmínek.  

 
� Česká televize ve sledovaných publicistickým pořadech neuveřejnila žádný pozitivně zabarvený příspěvek 

o českém politikovi. Vyjma tří příspěvků se všechny negativní zmínky o politicích vyskytly v pořadu 
168 hodin. Jeden ze tří negativních příspěvků o Ivanu Langerovi odvysílaly Otázky Václava Moravce, přičemž 
hodnocení tohoto příspěvku zohledňovalo vyjádření místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky, podle něhož 
Langer „sprostými slovy vyčinil předsedovi Strany zelených panu Bursíkovi a viděl to celý národ v televizních 
zprávách“ (10.2.2008). Dva negativní příspěvky o českých politicích publikovala veřejnoprávní stanice 
v pořadu Reportéři ČT. První reportáž se zaměřila na případ Romana Housky z ČSSD, jenž před pěti lety najel 
na chomutovského městského strážníka (14.1.2008). Druhý příspěvek referoval o snaze firmy Sodexho Pass 
zachovat daňové zvýhodnění stravenek, přičemž příslušný návrh, který byl v souladu s přáním dané 
společnosti, předložil podle Reportérů ČT Mirek Topolánek (14.1.2008).  

 
� Kromě reportáže o stravenkovém lobbingu byl premiér Topolánek negativně hodnocen i v šesti příspěvcích 

pořadu 168 hodin, když ve všech případech se na hodnotovém vyznění příspěvku projevil i vliv redaktora. 
Jednalo se o glosy moderátorky Nory Fridrichové a redaktora Týdne Miroslava Koreckého, který na pořadu s ČT 
spolupracuje. Například Korecký v „v pravidelném okénku o negramotnosti českých politiků“, tedy v rubrice 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 23 

Malostranské korekce uvedl, že při volbě prezidenta „Langer mluvil o vytírání řitního otvoru. Mirek 
Topolánek tam též posílal všechny Švejnarovy stoupence“ (17.2.2008). 

 
� Po třech negativních příspěvcích odvysílala ČT v monitorovaných publicistických pořadech o Davidu Rathovi 

a Ivanu Langerovi. Až na jednu výjimkou, jíž byla výše zmíněná Sobotkova kritika ministra Langera 
v Otázkách Václava Moravce, publikoval všechny negativní příspěvky o Rathovi a Langerovi pořad 168 hodin. 
U všech těchto kritických zmínek byl pozorován vliv redaktora na hodnotové zabarvení příspěvku. Například 
Miroslav Korecký k deklarované snaze ČSSD o nový styl v politice, s nímž je podle strany v rozporu získávání 
tzv. přeběhlíků, podotkl: „Poté, co do strany v poslední době přešli ódéesáci David Rath a Petr Kott, nebo 
unionista Petr Dimun a kdy si Rath zdvižený prostředníčkem udělal dobře dokonce Španělském sále, je ČSSD 
asi dočasně čuňačinek nasycena“ (24.2.2008).  

 
 
 

3.2.3. Vliv redaktora 
 
 

6

3

2

2

1

1

1

1

1

1

1

2

1

1

1

1

0 1 2 3 4 5 6 7

Mirek Topolánek, ODS

David Rath, ČSSD

Kateřina Jacques, Strana zelených

Ivan Langer, ODS

Václav Klaus

Evžen Snítilý, ČSSD

Jan Švejnar

Jaroslav Kubera, ODS

Jiří Paroubek, ČSSD

Lenka Mazuchová, ČSSD

Lucie Talmanová, ODS

Martin Langmajer, ODS

Miloslav Vlček, ČSSD

Pavel Bém, ODS

Roman Houska, ČSSD

Josef Kalbáč, KDU-ČSL

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 24 

 
 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

1

0 1 2 3 4 5

Škoda Plzeň

Koh-i-noor

ČEZ
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
 

3.3.2. Vliv redaktora 
 

 
 

1

0 1 2 3 4 5 6 7

ČEZ

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých firmách. 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 25 

 
� V publicistické části vysílání ČT se vyskytly tři sledované tuzemské společnosti. Škoda Plzeň a pražský podnik 

Koh-i-noor byly zmíněny v neutrálním duchu. O Škodě Plzeň referoval podnik 168 hodin jako o dřívějším 
působišti šéfa ČEZ Martina Romana. Pro samotný ČEZ tento příspěvek vyzněl ambivalentně, přičemž na 
negativní části tohoto příspěvku se podílely i moderátorka Fridrichová a redaktorka Zuzana Tvarůžková, jež 
mimo jiné mluvily o „tučném ČEZu“ (20.1.2008).  

 
� ČT se v jednom z příspěvků soustředila na restituční kauzu, v níž se řeší, komu patří vršovický podnik Koh-i-

noor, „výrobce slavných patentek“ (ČT 1, 21:40 Reportéři ČT 28.1.2008).  
 
 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

8%

84%

8%

domácí i zahraniční

domácí 

zahraniční 

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� V monitorovaných publicistických pořadech převažovala domácí témata. Až na jednu výjimku všechny 

příspěvky ze zahraničí uveřejnil pořad 168 hodin (14 z 15). Příspěvky, jež se týkaly domova i zahraničí, se 
objevily ve všech sledovaných publicistických pořadech. Například v Otázkách Václava Moravce se debatovalo 
o umístění amerického radaru v ČR (27.1.2008 a 24.2.2008), Reportéři ČT se zase zaměřili na „norský příběh“ 
Barbory Škrlové (28.1.2008). POKR se v jednom z příspěvků zabýval možným využitím dotací z Evropského 
sociálního fondu (17.1.2008). Pořad 168 hodin si posvítil na mimomanželské vztahy cizích i tuzemských 
politiků (13.1.2008).  

 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 26 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech a Události, komentáře, z publicistických 
pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT a 168 hodin. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 27 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politiků a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv na  
celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.1.2008 – 29.2.2008 28 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1 
Otázky Václava Moravce; Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; 
Události v regionech - Ostrava; Reportéři ČT; 168 hodin; POKR 
ČT 2 
Události, komentáře 
 


