![]() |
![]()
Osnova zákona o České televizi předpokládá zřídit Českou televizi jako veřejnoprávní instituci, ex legem oprávněnou k televiznímu vysílání. Její právní postavení se upravuje tak, aby mohla plnit úkoly na ni kladené obecnými zásadami vysílání vyplývajícími z požadavku zajistit svobodu projevu a právo na informace. S ohledem na základní poslání České televize, kterým je sloužit veřejnému zájmu, přispívat k utváření demokratické společnosti a odrážet její názorovou pluralitu, se konstituuje jako subjekt především ekonomicky ale i jinak zásadně nezávisl ý na státu a jeho orgánech, které smějí do její činnosti zasahovat jen na základě příslušných právních předpisů. Osnova tedy vychází z kontinentálního, evropského modelu vysílání, který v intencích duality dané existencí soukromoprávního a veřejnoprávního sektoru vysílání klade na veřejnoprávní sektor úkoly korespondující zájmu občanské společnosti na současném plnění všech funkcí televizního vysílání, tj. funkce informační, kulturní, vzdělávací a zábavní. Adekvátně těmto úkolům a v souladu s jejich šíří, kterou patrně zejména v počáteční etapě svého vývoje soukromoprávní sektor televizního vysílání plně nepostihne, se České televizi vytvářejí podmínky pro jejich plnění především co do způsobu jejího financování a rozsahu jejích oprávnění. Cílem navrhovaného zákona je současně konstituovat právní postavení České televize v kontextu soukromoprávního sektoru vysílání tak, aby prerogativa, kterými bude Česká televize nadána tímto zákonem oproti soukromoprávnímu sektoru vysílání, byla minimální a korespondovala toliko jejím specifickým úkolům, které bude plnit (...) Česká televize se zřizuje jako nestátní, avšak veřejnoprávní instituce nadaná ex legem právní subjektivitou a z tohoto zákona oprávněná k televiznímu vysílání. Veřejnoprávní forma České televize (spočívající především v tom, že ji stát zřizuje k uspokojování veřejných zájmů, k čemuž jí ukládá zvláštní povinnosti, vymezuje předmět činnosti a garantuje okruh příjmů) se volí s ohledem na úkoly, které Česká televize podle tohoto zákona plní. Její nestátní charakter je konstituován jako důsledek požadavku nezávislosti České televize na státu a jeho orgánech (...) České televizi chápané jako veřejnoprávní subjekt se ukládá povinnost zajistit realizaci občanského práva na informace a svobodu projevu a neorientovat se ve své činnosti jednostranně na určitý, pouze skupinov ý názor a zájem včetně zájmu státu. Na rozdíl od soukromoprávního sektoru televizního vysílání je Česká televize povinna svým televizním vysíláním plnit všechny jeho funkce současně a na celém území České republiky, což je současně důvodem pro její pojetí jako veřejnoprávní instituce (...) S ohledem na postulovanou nezávislost České televize na státních orgánech je [Rada České televize] pojata jako samosprávný právní subjekt, co do způsobu konstituování orgánu, kterému přísluší rozhodovat o zásadních otázkách České televize, přímo závislá toliko na předsednictvu zákonodárného sboru České republiky (...) Pro zajištění objektivní a nestranné činnosti České televize a Rady České televize jako koncepčního orgánu, který rozhoduje o zásadních otázkách činnosti České televize se zakazuje, aby člen rady zastával jakékoliv parciální zájmy, které by mohly ohrožovat jeho nestrannost, především v soukromoprávním sektoru televizního vysílání. S ohledem na nebezpečí stranického partikularismu a politizaci Rady se jejím členům zakazuje, aby reprezentovali politické zájmy a přirozeně nesmějí zastupovat ani zájmy obchodní, jejichž prosazováním se zpochybňuje objektivita rozhodování (...) Rada je především koncepčním orgánem České televize, který s ohledem na tuto svou povahu bude rozhodovat zejména o strategických otázkách a nemůže rozhodovat v běžném, operativním řízení provozu České televize, které přísluší generálnímu řediteli. Do působnosti Rady náležejí jen nejzávažnější rozhodnutí, která se dotýkají celé České televize a vztahují se k delším časovým horizontům (...) Na rozdíl od Rady České televize je její generální ředitel orgánem oprávněným za Českou televizi jednat navenek jako její na Radě v řízení provozu České televize nezávislý statutární orgán s tím, že ředitel realizuje rozhodnutí Rady. Ředitel vystupuje za Českou televizi v pracovněprávních vztazích, pokud toto své oprávnění nedeleguje na jiné vedoucí pracovníky. Podrobnosti vztahu Rady a ředitele se upraví ve Statutu České televize (...) Zdroj: www.psp.cz, citace ze sněmovního tisku ČNR č. 420/1991
(vládní návrh zákona o České televizi s důvodovou zprávou) Poznámky k citovanému textu:
|
![]() |