

Zápis č. 3 z porady Editoriálního panelu ze dne 9.12.2014

Přítomni: A.Majstorovičová, M.Wollner, P.Mrzena, R.Ondrůj, Z. Tvarůžková, J.Šenkýř, R.Samko, I.Šmelová

Program jednání:

Editoriální panel obdržel dva podněty. Jeden podnět od ŘZ Z.Šámala k přezkoumání reportáže 25 let svobodného podnikání - Události 13.11.2014.

Druhý podnět od GR P.Dvořáka týkající se reportáže o řediteli zahraničního odboru Kanceláře prezidenta republiky p. H.Kmoníčkoví, která byla zařazena v rámci pořadu 168 hodin odvysílaného 30.11.2014.

Podle čl. 7 odst. 3 RGR č. 27/2014 se Editoriální panel dohodl, že hlasování se zúčastní všichni členové, protože nikdo z přítomných členů se nepodílel přímo na výrobě nebo přímo na vysílání dotčeného pořadu nebo jeho dotčené části.

Vyjádření Editoriálního panelu k pořadu Události ze dne 13. 11. 2014

Editoriální panel (dále EP) zkoumal dotčenou reportáž, kde došlo ke stříhu ve výroku prezidenta Miloše Zemana. EP se shodl, že konkrétní výrok byl kontroverzní natolik, že vyžadoval uplatnění principu, podle kterého má dotčená osoba dostat prostor vyjádřit se k němu dle Kodexu ČT. V tomto případě měli autoři reportáže takové vyjádření získat.

EP konstatuje, že při absenci takového vyjádření v reportáži editor tedy měl důvod k zásahu. Způsob jeho provedení však EP nepovažuje za správný. Zvolené řešení vyvolalo dojem, že prezident jméno Zdeňka Bakaly vedle pravomocně odsouzeného Viktora Koženého vůbec nezmiňl. Téma reportáže však zkresleno nebylo, jejím předmětem byl převažující názor, že ČR se po ekonomické transformaci ubírá správným směrem.

Panel konstatuje, že jde o dílčí nedostatek, nikoliv o systémové pochybení. EP shledal, že reportáž vznikala standardním způsobem v souladu s Kodexem ČT. Výsledná podoba podléhala samostatnému rozhodování editora, které je v jeho kompetenci. Editor dle závěru EP nebyl ve svém rozhodování ovlivňován příkazem nebo nařízením další osoby.

Panel upozorňuje, že šlo o žánr reportáže, která vždy pracuje s principem krácení a výběru výroků, nikoli o žánr projevu, který byl odvysílán v plném rozsahu stejný den na ČT24. Editoriální panel rovněž připomíná, že Česká televize se aktivitám Zdeňka Bakaly věnuje dlouhodobě, opakovaně například s původními zjištěními přichází pořad Reportéři ČT.

Členové EP po hlasování s tímto stanoviskem souhlasí.

Vyjádření Editoriálního panelu k pořadu 168 hodin ze dne 30. 11. 2014

Editoriální panel po projednání podnětu na pořad 168 hodin odvysílaný 30. 11. 2014 konstatuje, že zařazení reportáže nebylo nestandardní. Na základě doplňujících položených dotazů generálního ředitele Petra Dvořáka usuzuje, že tento podnět nespadá do působnosti Editoriálního panelu.

Editoriální panel doporučuje, aby stížnost dotčeného byla doručena šéfredaktorovi reportážní publicistiky, který na ni vypracuje odpověď.

Členové EP po hlasování s tímto stanoviskem souhlasí.

Zapsala: E.Kozohorská

Schválila: A.Majstorovičová

A.Majstorovičová

M.Wollner.....

P.Mrzena.....

R. Ondrůj.....

I.Šmelová.....

Z. Tvarůžková.....

R. Samko.....

J. Šenkýř.....