
Stanovisko 

ke stížnosti 23 redaktorů zpravodajství ČT podepsané Danielou Drtinovou a 
Adamem Komersem a  k následnému vyjádření  ředitele zpravodajství ČT 
Zdeňka Šámala 
 

 Podnět 23 redaktorů předložený Radě ČT obsahuje tato konstatování:  

 

- redaktorům je bráněno v plnění § 2, odst. 2) písm. a) zákona o ČT, tj. „poskytování 

objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné 

vytváření názorů“ 

- plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání je ohroženo 

- může se jednat o systematické a cílené využívání veřejnoprávního zpravodajství ke službě 

jedné politicko-obchodní skupině  (není specifikováno, dle popisu konkrétních případů zřejmě 

SPOZ) 

- dochází k cenzorským zásahům či pokusům o ně, k příkazům vedoucím k porušování 

objektivity a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství 

 

 Uvedená tvrzení jsou doložena dvanácti příklady (7+5 v příloze), které jsou buď 

oponovány nebo upřesňovány vyjádřením ředitele zpravodajství ČT Zdeňka Šámala.  

 

 Již po letmém seznámení s oběma dokumenty lze téměř s jistotou vyloučit druhé 

tvrzení o ohrožení úkolů veřejné služby. Rovněž pro třetí tvrzení nebyl snesen dostatek 

důkazů, neboť se zde vychází ze spekulace, že současný prezident Miloš Zeman je 

reprezentantem „jedné politicko-obchodní skupiny.“  Příklady eliminace skandalizujících 

momentů z informování o aktivitách Miloše Zemana při vykonávání prezidentského úřadu 

rozhodně nemohou být interpretovány jako služba „jedné politicko-obchodní skupině.“ 

 

 Podnět Daniely Drtinové a Adama Komerse se opírá o znění zákona o České televizi 

483/1991, v němž se praví, že „Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání 

jsou zejména poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných 

informací pro svobodné vytváření názorů.“  V podání je zpochybňována nejen objektivita, ale 

především vyváženost, kterou zákon o ČT již dále nerozvádí, ale kterou podrobněji 

specifikuje vysílací zákon 231/2001 pro všechny provozovatele vysílání a to v § 31 „Práva a 

povinnosti při vysílání programu“:  

 „(2) Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro 

svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací 

zpravodajského charakteru. 

 (3) Provozovatel vysílání je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-

publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku 

vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, 

popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k 

jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.“ 

  

 Zařazení pojmu objektivita do právní normy a její spojení se sankcemi je 

problematickým bodem české mediální legislativy. Kritické názory na tuto skutečnost sdílí i 

velká část právnické obce. Za všechny uvádím citaci z komentáře Aleše Rozehnala v týdeníku 

Marketing a Média z 11. listopadu: „Pojem objektivní a vyvážené informace je neurčitým 



právním pojmem, který zahrnuje jevy nebo skutečnosti, jež nelze úspěšně zcela přesně právně 

definovat. Jejich obsah a rozsah se navíc může měnit, např. v závislosti na čase a místě. 

Právní pojem objektivity je nutno vnímat optikou, která je pro posuzování sporů a pocit 

objektivity na straně účastníků vyjádřena tezí "audiatur et altera pars" (budiž slyšena i druhá 

strana). V televizním zpravodajství samozřejmě nelze zcela kopírovat principy dané soudnímu 

řízení, ale tomuto vzoru by se vysílání mělo blížit.“ 

 

 K pojmu objektivity a vyváženosti se již několikrát vyjadřovaly soudy. Jejich 

stanovisko se často odkazuje k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, jak ukazuje citace 

z jednoho judikátu zveřejněného na webu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání 

(http://www.rrtv.cz/cz/files/judikaty/3As6-2010.pdf): 

 „K pojmům zpravodajství a publicistika, jakož i objektivita a vyváženost, se podrobněji 

vyjádřil Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 26. 5. 2010, č. j. 3 As 6/2010 - 71. 

Vyšel především z žurnalistické doktríny (v podrobnostech viz odkazy na žurnalistickou 

literaturu obsažené v uvedeném rozsudku), podle níž je úkolem zpravodajství pohotově 

přinášet věcnou informaci o aktuální události, kdežto účelem publicistických sdělení je 

informace komentovat a hodnotit, své adresáty pak získávat, přesvědčovat a vybízet. Smyslem 

zpravodajství je tedy výlučně veřejnost nezaujatě informovat, teprve cílem publicistiky je 

veřejné mínění ovlivňovat. Objektivita je základním požadavkem kladeným na zpravodajství, 

které se pokouší věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře. Ústřední 

charakteristikou takového postupu je ověřování pravdivosti výpovědi. Pojem objektivita tedy v 

sobě zahrnuje správnost (přesnost), transparentnost (uvádění pramenů) a věcnost (absence 

vlastních hodnocení). Nevyvážeností je pak skrytá forma stranickosti, kdy jsou v určité 

kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. Jinými slovy 

spočívá zásada vyváženosti v požadavku na „rovnoměrné zastoupení politických alternativ, co 

do rozsahu a úpravy zpravodajství.“ 

 

 Pro tvrzení, že „vysílání veřejné služby je ohroženo,“ které implikuje závěr, že 

vysílání ČT ve zpravodajství svou službu neplní, chybějí v podání přesvědčivé důkazy. Nejen 

z následného vyjádření Zdeňka Šámala, ale i prostou laickou kontrolou dostupnou komukoli 

prostřednictvím on-line archivů ČT na webu, je možné zjistit, že v jedenácti z uvedených 

dvanácti příkladů nebyla žádná relevantní informace o probíhajícím politickém dění 

veřejnosti zamlčena, ani nebyla podána nepravdivě. Nehledě na to, že kontinuální 

zpravodajství ČT přináší v průběhu měsíců a let tisíce až desetitisíce příspěvků a reportáží, 

které nejsou veřejností zpochybňovány z hlediska správnosti, transparentnosti a věcnosti, jak 

uvádí judikát NSS. 

 Možnou jedinou výjimkou z dvanácti uvedených případů tvoří natáčení reportáže 

„černá stavba zastupitele ČSSD“ Rudolfa Demeše, které vedení zpravodajství v červnu 

2012 zastavilo – jak uvádí materiál Zdeňka Šámala - z podnětu ředitele zpravodajství a na 

základě následného rozhodnutí šéfredaktora Petra Mrzeny spolu s Adamem Komersem. 

Šámalova argumentace o „možném zneužití zpravodajství ČT v sousedských sporech“ zde není 

příliš přesvědčivá a není vyloučeno, že šlo skutečně o „zásah vedení zpravodajství ČT“ ve 

prospěch partikulárního, nikoli veřejného zájmu. Na druhé straně překvapuje, že tento případ 

se v podání objevuje po šestnácti měsících, což naznačuje jistou účelovost pro použití 

v osobním či kompetenčním sporu jednoho z petentů. 

 

 Podobnou účelovost lze zaznamenat v případu  „Čínský orchestr v Praze – 

2.2.2013.“ Také tady se jedná o několik měsíců starou kauzu, na kterou se náhle upozorňuje 

v souvislosti s ohrožením nezávislosti či nestrannosti v době voleb do Poslanecké sněmovny. 

Jak z předložených dokumentů vyplývá, o natočení reportáže požádal své bývalé kolegy jeden 

http://www.rrtv.cz/cz/files/judikaty/3As6-2010.pdf


z pracovníků ČT, což Zdeněk Šámal popisuje tak, že avízo akce dostal „od kolegy ČT. Šlo 

však o avízo zcela legitimní, které jen dál zamířilo do redakční agendy, dále veřejně 

probírané na plánovací poradě.“ V podání se zdůrazňuje pokyn šéfredaktora Petra Mrzeny 

zařadit – přes odpor redaktorky – do večerní reportáže vystoupení Jana Kohouta, zástupce 

Smíšené česko-čínské komory, které se vysílalo v ranním vysílání. Tento pokyn pak podání 

spojuje  s faktem, že „Jan Kohout je dnes ministrem zahraničí v demisi ve vládě Jiřího 

Rusnoka“ (tedy v „Zemanově“ vládě, kdo to ovšem měl v lednu vědět?) a že Smíšená česko-

obchodní komora „byla organizátorem čínského koncertu a je z části financována společností 

PPF“ (zde odkaz míří přímo na ředitele ČT, jenž kdysi pracoval v PPF). 

 

 Ke zbývajícím deseti případům uvádím tato stanoviska: 

 

 „Prezidentova „viróza“ ČT24  - 9.-11.5.2013.“  O indispozici prezidenta při 

otevírání korunovačních klenotů byla veřejnost informována 9.5. v přímém přenosu i dalších 

zpravodajských relacích (viz popis Zdeňka Šámala, záběry jsou dodnes ke zhlédnutí na 

archivu ČT). Veřejnost o tuto obrazovou informaci nebyla ochuzena. Jestliže šéfredaktor o 

den později nechtěl pod citací oficiálního prohlášení Hradu obrazově zvýrazňovat 

prezidentovy potíže, speciálně záběry s vrávoráním, pak to chápu nikoli jako cenzuru, ale jako 

výraz informační politiky média veřejné služby, kterému nejde o laciné senzace, ale o věcnou 

informaci. Dohady o tom, že „viróza“ nebyla asi jen virózou, byly rozumně přenechány 

zpravodajství jiných médií, u nichž má infotainment přednost před informací.  

 Jestliže souhlasím s tím, že bylo správné nevyužívat a nezdůrazňovat skandalizující 

moment prezidentovy indispozice – zavrávorání, pak na druhé straně se domnívám, že použití 

zcela neutrálních archivních záběrů Miloše Zemana jako obrazový doprovod zprávy o 

prezidentově viróze ve zpravodajství  10. května v 13:10 a 15:05, nebylo z novinářského 

hlediska profesionální. Pokud se použily archivní záběry, měly být z přímého přenosu celé 

události a nikoli z nějaké jiné akce, kde byl Miloš Zeman zdravý. 

 

 „Prezidentova viróza – 168 hodin – 10.5.2013.“  V podání, kde je chybně uvedené 

datum (správně neděle 12.5.) se celá stížnost týká výchozího postoje šéfredaktora a jeho 

výslovného zákazu použít záběry vrávorajícího prezidenta. Zdeněk Šámal vysvětluje, že tento 

zákaz se týkal pouze zařazení do rubriky „Perla na konec – Vtípek na konec.“ Záběry 

indisponovaného a vrávorajícího prezidenta byly nakonec využity v plném rozsahu v rubrice 

„Malostranské korekce.“ Tedy ani v tomto případě ČT veřejnosti nic nezamlčela, satirický 

pořad 168 hodin nenechal prezidentovu indispozici bez povšimnutí. Zdeněk Šámal svá tvrzení 

dokládá záznamem emailové korespondence moderátorky se šéfredaktorem o způsobu 

zařazení „virózy,“  což v konečném výsledku vyznívá spíše v prospěch než v neprospěch 

šéfredaktora -  byl ochoten o věcech diskutovat a přijmout takové řešení, které konečný 

výstup do vysílání nepoškodilo v tom smyslu, že by něco zkresloval či zamlčoval. Tento 

záznam zároveň naznačuje, že stížnost v tomto bodě byla účelová a zkresleně interpretovaná. 

Konečný verdikt by však vyžadoval zveřejnění celé e-mailové korespondence , nejen jejího 

závěru. 

 

 „Prezidentská volba – Benešovy dekrety – 20.1.2013.“ Tento bod stížnosti naprosto 

nechápu. Rozhodnutí o tom, zda tisková konference Karla Schwarzenberga se bude vysílat 

přímo nebo ze záznamu spadá plně do kompetence vedení zpravodajství  ČT. Samotné podání 

uvádí, že „Tisková konference byla odvysílána až později během den pouze ze záznamu.“ 

Tedy opět nedošlo k žádnému výpadku, ČT splnila svoji povinnost informovat veřejnost o 

důležitých událostech předvolební kampaně. Zdeněk Šámal rozhodnutí celkem logicky 



zdůvodňuje citacemi ze schválených Pravidel předvolebního vysílání a dokládá, že žádnému 

z prezidentských kandidátů se nedostalo privilegium přímého přenosu tiskové konference. 

 

 „Prezidentská volba – Lživý inzerát proti Karlovi Schwarzenbergovi – 1. den 2. 

kola – 25.1.2013.“ Pro posouzení této stížnosti je vhodné zhlédnout z archivu jednak volební 

relaci redaktora Borka v 17:35 a dále večerní Události v 19:00.  Podvečerní relace totiž 

vysílala informace o průběhu volby Karla Schwarzenberga, Miloše Zemana a Václava Klause 

včetně jejich následných vyhlášení. Miloš Zeman pouze utrousil pár vět při příchodu do 

volební místnosti (0:20). Václav Klaus využil svůj příspěvek (1:20) k obhajobě amnestie, 

propagaci knihu svého institutu a k vyslovení zklamání z úniku jeho SMS o emigraci (když 

vyhraje kníže). Karel Schwarzenberg byl v této relaci představen nikoli při volbě, ale 

v následné debatě s novináři. Dvouminutový záznam obsahoval rozhovor, v němž Karel 

Schwarzenberg odpovídal na otázky „jaké máte očekávání“, „co budete teď dělat“, „jaké máte 

pocity“,  „co jste udělal pro to, abyste přesvědčil nerozhodnuté voliče“, „co říkáte inzerátu 

v Blesku“ (odpověď – je to svinstvo, když se lže). Následně se vysílalo dalších 50 sekund 

rozhovoru s Karlem Schwarzenbergem, v němž prezidentský kandidát vysvětloval, proč 

opomněl dát svůj volební lístek do obálky. V závěru tohoto rozhovoru pak znovu komentoval 

inzerát v Blesku slovy: „Je to lež, je to smutné, co se stalo v této kampani.“ 

 V podání petentů pak vznikla tato situace: „Po odvysílání šéfredaktor Petr Mrzena 

zařazení příspěvku v rozporu s původní domluvou zkritizoval. Následně šéfredaktor chtěl 

nahradit vyjádření Karla Schwarzenberga k inzerátu spotem o tom, že se Karel 

Schwarzenberg spletl a místo obálky s hlasovacím lístkem vhodil do volební urny pouze 

prázdnou obálku. Editor neuposlechl, výměnu spotů neprovedl. Spoty ve zprávách zůstaly 

oba. Reakce na inzerát ale už jen jako krátká čtená zpráva.“ 

 Zdeněk Šámal k tomuto případu sdělil, že „není schopen polemizovat s detaily 

údajného postupu šéfredaktora. Asi by bylo na místě, aby zdroj informací vystoupil 

z anonymity a zejména údajnou diskusi více konkretizoval.“ 

 Z mého pohledu bylo jednání šéfredaktora logické. Jeho kritika zařazení se zřejmě 

vztahovala k velikosti prostoru, který dostal Karel Schwarzenberg v odpoledním 

zpravodajství vzhledem k možné námitce zvýhodňování jednoho kandidáta (téměř tři minuty 

proti dvaceti sekundám Miloše Zemana), a také k tomu, že akt volby Karla Schwarzenberga 

nebyl zobrazen, pouze komentován jeho vysvětlením omylu redaktorce ČT. Žádost o zařazení 

autentického volebního aktu Karla Schwarzenberga u volební urny, tedy nejen jeho 

komentování, do večerních Událostí pokládám za oprávněnou. Pokud by však byla pravda, že 

Mrzena žádal o vyřazení Schwarzenbergova vysvětlení svého omylu, pak by to bylo 

šéfredaktorovo pochybení. Toto tvrzení by se mělo dokázat a zjistit, zda konečná uspokojivá 

verze byla výsledkem dohody nebo toho, že „editor neuposlechl.“ 

 Údajná „krátká čtená zpráva“ jako reakce na inzerát měla toto znění, které četl 

moderátor Jakub Železný, částečně překrýván ilustračními záběry z voleb: „Karel 

Schwarzenberg podává trestní oznámení kvůli inzerátu v dnešním vydání bulvárního listu 

Blesk. Inzerát podle Karla Schwarzenberga porušuje volební zákon. A jak prezidentský 

kandidát uvedl, možná i porušuje zákon, který říká, že se nesmí šířit poplašná zpráva. 

Upozorňuje na pasáž, kde stojí, že Schwarzenberg připravuje půdu pro vrácení majetku 

potomkům válečných zločinců. Schwarzenberg to označil za lež. Inzerát podle ČTK podal 

pražský advokát Vladimír Zavadil s tím, že tak udělal sám. Zavadil byl dle záznamů Ústavu 

pro studium totalitních režimů příslušníkem Státní bezpečnosti. Od inzerátu se už distancoval 

tým kandidáta Miloše Zemana.“ 

 Ve srovnání s autentickými záběry, ve kterých Karel Schwarzenberg pouze krátkými 

větami odsoudil lživý inzerát, televizní divák naopak touto „krátkou“ čtenou zprávou získal 

rozšířenou a úplnou informaci o této kauze, nad rámec výroků: Je to lež, je to svinstvo.  



 Na výtku, že „v pondělí 14.1.2013 se oproti všem dosavadním zpravodajským 

zvyklostem nehrály zahraniční ohlasy na první kolo prezidentské volby,“ Zdeněk Šámal 

odpovídá, že tyto ohlasy byly vysílány v Událostech již 13. ledna a dokládá to záznamem 

vysílaných textů. 

 

 „Prezident Miloš Zeman a byty OKD“ Výčitka petentů směřuje k tomu, že ČT 

nekomentovala výrok prezidenta, který navrhl, aby vlastník převedl byty OKD na 

moravskoslezský kraj a pak z výnosů financoval útlum dolu, a to v tom smyslu, že „Zemanův 

návrh je nerealizovatelný,“ když „skutečnost, že je nereálný, na rozdíl od ostatních médií 

zcela ignorovala.“ Zde se spoléhám na vyjádření Zdeňka Šámala, v němž se uvádí, že ta 

„ostatní média“ tvořil pouze server Aktuálně.cz, následně citovaný ČTK.  

 Jak dále Šámalovo vyjádření uvádí, k Zemanovu návrhu se vyjádřilo šéf OKD i 

mluvčí RPG byty. Tvrzení, že ČT „prezidenta Zemana prezentovala jako autora návrhu 

„řešení pro Paskov“, aniž by jeho myšlenku zkonfrontovala s již známými fakty“ tudíž není 

příliš podloženo argumenty, neboť „známá fakta“ prezentoval pouze jeden internetový server, 

a ke konfrontaci s dalšími účastníky této události došlo jak odpoledne (mj. také v Událostech 

z regionu), tak ve večerních Událostech i v Událostech, komentářích na ČT24 (v debatě 

kriticky k Zemanově návrhu vystoupil Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy 

ČR)  

 Můj názor po zhlédnutí Událostí a Událostí, komentářů: zpravodajství  k prezidentově 

návrhu se soustřeďovalo na bezprostřední reakce účastníků celého problému, nikoli na jeho 

analýzu jeho realizovatelnosti. V těchto reakcích se objevily jak kritické (Pavel Juříček), tak 

souhlasné (Jiří Rusnok) postoje k tomuto návrhu. V tomto přístupu nevidím žádné pochybení. 

 

 „Zemanova spanilá jízda po republice.“  Podání kritizuje reportáž o návštěvě 

prezidenta Zemana v Brně v Událostech 25. září, a to ve dvou bodech: kvůli favorizaci 

Michala Haška ve vnitrostranickém soupeření v ČSSD a také proto, že „reportáž navíc 

vyzněla pro prezidenta oslavně, bez náznaku kritické analýzy.“ V prvním bodě je tato kritika 

absurdní, neboť jestliže Michal Hašek jako hejtman jihomoravského kraje byl hostitelem 

prezidenta a pohyboval se v jeho blízkosti, nebylo možné ho ze záběrů vystříhat. Expozice 

jeho osoby na obraze vyplývala ze situace a nebyla nijak zdůrazňována.  

 Ke druhému bodu kritiky: nelze říci, že reportáž „vyzněla oslavně,“ je však možné 

konstatovat, že se vyhýbala konfliktním momentům brněnského pobytu, byla prostým 

popisem denního programu návštěvy Miloše Zemana a jeho ženy. Pokud mně na ní něco 

vadilo, pak to bylo soustředění na nepodstatné bulvarizující detaily (útržky Zemanových 

výroků o cestě po dálnici D1, pochválení vinných sklípků, popis poledního menu v luxusní 

restauraci).  

 Při Zemanově pobytu v Brně došlo na náměstí Svobody k incidentu s vytrvale 

pískajícím mužem, který byl později odveden policií. ČT o tomto incidentu informovala, 

ovšem v jiných relacích – například v Událostech v regionech. Ve večerních Událostech se 

tento incident popsal pouze větou „Ne všichni ale prezidenta vítali.“ Zdeněk Šámal k tomu 

dodává: „a po této větě následovala ukázka pískotu z publika,“ což ne zcela koresponduje 

s realitou. Uvedená „ukázka“ se totiž sestávala pouze z krátkého záběru na tribunu 

podbarvená gerojšem publika včetně pískotu. Vzhledem k tomu, že se dalo předpokládat, že 

ostatní média incidentu s pískajícím cyklistou budou věnovat velkou pozornost, bylo možná 

vhodné, aby se uvedený muž při své „pískací“ akci alespoň krátce v záběru objevil. 

 Právě na tomto případu je možné ilustrovat problém rozdílného pojetí zpravodajství u 

komerčního a veřejnoprávního média. Televize Nova svoji reportáž o Zemanově pobytu 

v Brně téměř celou věnovala incidentu s pískajícím mužem a zbytek programu popsala v 

závěrečném stand-upu několika větami.  Jak z něj vyplývá (viz níže uvedený přepis), také 



televize Nova zaregistrovala nadšený potlesk na krajském úřadu, který dle petentů měl být 

zpochybněn jako nedobrovolný. Ve zpravodajství Novy však chybí zpráva o prezidentově 

postoji a pokroku ve věci dostavby dálnice z Brna na Vídeň a další věcné informace, kterou 

reportáž ČT obsahovala.  

 Zatímco Nova dala přednost podružné události na úkor události hlavní, ČT se držela 

programu a podružnou událost vypustila. O zpravodajské hodnotě této či dalších podobných 

podružných událostí se mohou, a také budou, vést neustálé diskuse. Je to přirozená součást 

žurnalistické práce. Jestliže záběr protestujícího pískajícího muže nebyl v hlavní zpravodajské 

relaci Události večer uveden, neznamená to, že by ČT porušila své povinnosti veřejné služby, 

tím spíše, že základní informace o zadržení muže se v regionálním vysílání – a podle Šámala i 

v dalších relacích – objevila. Já osobně bych však jeho záběr do večerní relace krátce vestřihl. 

 (Pro informaci: stand-up reportérky TV Nova Kateřiny Pichalové TN 25.9.2013: „Tak 

kromě toho zmíněného incidentu ho Brňané přivítali více než vřele. Dokonce se od 

zaměstnanců krajského úřadu dočkal nadšeného potlesku. Jak by také ne, vždyť 

jihomoravským hejtmanem je Michal Hašek. Muž, který v ČSSD představuje zemanovské 

křídlo. Zeman daroval Haškovi stolní lampu a na oplátku za to dostal několik lahví kvalitního 

jihomoravského vína. Miloš Zeman dnes podiskutoval se studenty Právnické fakulty a potom 

samozřejmě jeho dcera Kateřina se oddělila a mezitím vyrazila do psychiatrické léčebny v 

Brně na oddělení, které se zabývá poruchami příjmu potravy. No, a Miloš Zeman zůstává na 

jihu Moravy až do pátku.“) 

 

 „Ministr za SPOZ a personální čistky.“ Podle podání došlo „k porušení Pravidel 

předvolebního a volebního vysílání ČT“ při informování o personálních změnách v rezortu 

Ministerstva dopravy. A to tím způsobem, že ministr dopravy Zdeněk Žák, volební lídr SPOZ 

v Praze a kandidát do Poslanecké sněmovny se „objevil v přímém vstupu v relaci Událostí ... 

bez jakékoli oponentury a konfrontace“. 

 Účelovost této výtky je zřejmá na první pohled, pokud si uvědomíme, že 1.10.2013 

ministr dopravy Zdeněk Žák odvolal ve svém rezortu tři šéfy - Davida Čermáka z Ředitelství 

silnic a dálnic, Jana Skalického z Ředitelství vodních cest a Pavla Kodyma z Drážního úřadu. 

Zcela oprávněně to byla událost číslo jedna v Událostech i v Událostech, komentářích.  

Pravda, přímý vstup  v Událostech měl informativní charakter, uváděná oponentura uváděná 

Zdeňkem Šámalem byla téměř nulová, nicméně předcházel mu příspěvek redaktora Linky, 

v němž vystupovali odvolaní ředitelé a některé výpovědi Zdeňka Žáka zpochybňovaly (např.  

ve věci komunikace Žáka s odvolaným ředitelem Skalickým). Večer v Událostech, 

komentářích pak proti Zdeňkovi Žákovi stál nejen oponent Martin Veselovský, který Žáka 

konfrontoval s nekompatibilitou jeho výpovědí, tak odvolaní ředitelé Skalický a Kodym. 

 Interpretovat toto přirozené plnění informační povinnosti ze strany ČT jako 

„propagaci konkrétního kandidáta na funkci poslance nebo politického subjektu..“ nesvědčí 

ani o seriózní argumentaci petentů, ani o jejich chápání plnění veřejné služby v televizním 

zpravodajství. 

 

 „Šéf legendárního JZD a kandidát SPOZ v Zlínském kraji.“ Závěr předchozího 

odstavce platí i pro tuto výtku, která je založena na údajném porušení pravidla: „Ve všech 

zpravodajských a politicko-publicistických pořadech, v nichž vystupují představitelé 

politického života a veřejné správy, bude uvedena stranická příslušnost takových osob bez 

ohledu na to, zda kandidují ve volbách či nikoliv.“ Ve zpravodajství 22.10.2013 u Františka 

Čuby uvedení stranické příslušnosti chybělo. František Čuba však v pořadu nevystupoval a 

celá zmínka o návrhu na jeho vyznamenání byla uvedena v této souhrnné čtené zprávě: 

„Mezi osobnostmi, které letos prezident Miloš Zeman vyznamená na státní svátek 28. října, 

zřejmě bude renomovaný chirurg Pavel Pafko. Ocenění podle ČTK převezmou i hlasatelka 



Kamila Moučková, herec Lubomír Lipský nebo někdejší předseda Zemědělského družstva 

Slušovice František Čuba.“  

 

 „Boj uvnitř vedení ČSSD – 6.8.2013.“ Tento bod  jsem v archivech podrobně 

nezkoumal, neboť je podložen pouze tvrzením o diskusi šéfredaktora s editorem a nikoli 

výslednou podobou vysílání. Doslova: „Šéfredaktor Petr Mrzena trval na větším prostoru pro 

statutárního místopředsedu Michala Haška v neprospěch předsedy ČSSD Bohuslava 

Sobotky.... „Shodujeme se všichni na tom, kdo dnes vyhrál? Vyhrál Hašek, tak ho musí být ve 

vysílání víc.““ Akceptuji proto vysvětlení Zdeňka Šámala, který ve svém stanovisku dokládá 

následné vyvážené vysílání ve věci vztahů Hašek/Sobotka. Zároveň souhlasím s jeho 

námitkou: „Pokud se ovšem diskuse zvrhne do sféry, co kdy a kde údajně řekl – i s tím, že si 

výroky budeme vymýšlet nebo využívat jen v částech, které mají dokládat naši verzi příběhu, 

nelze se skutečně ničeho dobrat.“ 

 

 „Vztyčený prst výtvarníka Davida Černého na Vltavě.“ U tohoto bodu podle mého 

názoru více než kritéria objektivity a vyváženosti je třeba uplatnit kritérium podstatnosti. A 

zde vidím jeden z problémů současné situace ve zpravodajství ČT. Odhlédneme-li od 

vyjádření Zdeňka Šámala, který vznesené obvinění o okolnostech zařazení zprávy „až po 

naléhání redakce,“ označuje za lež, je zřejmé, že v tomto bodě se evidentně rozcházely názory 

některých lidí v redakci na to, zda zpráva je důležitá, podstatná pro informování voličů, či 

nikoliv.  

 Dle mého názoru provokační akt jednoho umělce, který umísti na Vltavu plastiku 

vztyčeného prostředníčku, by samozřejmě neměl být veřejnosti zamlčen už kvůli tomu, že se 

tak událo v exponovaném veřejném prostoru, který je v centru pozornosti. Na druhé straně 

však souhlasím s tím, že toto gesto, jakkoli provokující veřejný ohlas, nebylo natolik 

závažnou událostí, aby se stalo politickou událostí dne a bylo uvedeno v hlavní zpravodajské 

relaci večera. Zcela adekvátně bylo později komentováno v Událostech a komentářích 

v širších souvislostech vedení volební kampaně. 

 

 Závěrem: 

 

 Dokážu si představit, že výše uvedená rozhodnutí a řadu dalších pokynů, které ve 

finální fázi přípravy  vedení zpravodajství prosazuje, někteří – zvláště mladší a radikálněji 

naladění redaktoři – pokládají za cenzuru, a nikoli za odpovědnou redakční politiku 

veřejnoprávního média, které by nemělo sklouzávat do senzacechtivosti, bulvárnosti, a které 

by nemělo „naskakovat“ na kampaně ostatních médií a davové nálady té části veřejnosti, jež 

je aktivní a využívá prostředků sociální komunikace. 

 Nejsem podrobně seznámen s poměry v redakci zpravodajství ČT, nicméně oklikou 

jsem vyslechl již více stížností na autoritativní rozhodování šéfredaktora Mrzeny, včetně 

názoru, že ve zpravodajství dnes panují poměry „jako za normalizace.“ Co je znepokojující, 

jsou signály o tom, že v redakci panuje atmosféra strachu, která brání svobodné debatě a 

tvůrčímu přístupu k řešení každodenních problémů při plnění veřejné služby. 

 Stížnost, kterou podala skupina redaktorů zpravodajství  Radě ČT, chápu jako souběh 

nespokojenosti některých redaktorů a editorů se způsobem řízení redakce, do něhož se slily 

nejrůznější vlivy – od kompetenčních sporů, přes osobní konflikty až po upřímné přesvědčení 

o tom, že vedení redakce zprávy cenzuruje. 

 Jak jsem pochopil, na tuto nespokojenost vrcholové vedení ČT nereagovalo, a proto se 

redaktoři obrátili na Radu ČT jako nástroje veřejné kontroly práce vysílatele veřejné služby. 

Bohužel dvanáct uvedených příkladů, které dle podání „dostatečně ilustrují, jak je 

v posledních měsících ohrožována objektivita a nestrannost zpravodajství televize veřejné 



služby,“ tomuto tvrzení neodpovídají, nedávají jim za pravdu, alespoň ve výsledné podobě 

vysílání, neboť až na výjimky nedocházelo k přehmatům a nedostatkům, a pokud se tak stalo, 

nebyly závažné.  

 Jedním z argumentů stěžovatelů, který jsem vyslechl, zní: „k nedostatkům sice 

nedošlo, ale museli jsme řadu věcí prosadit přes odpor šéfredaktora,“ na což vedení ve 

vyjádření ŘZ Zdeňka Šámala odpovídá, že na redakčních poradách se o věcech řádně 

diskutuje a každý má šanci se k věci vyjádřit. Já osobně pokládám za zcela normální jev, když 

ten, kdo nese finální odpovědnost, bývá opatrnější, než ten, kdo ji nemá. A bývá povahou 

média veřejné služby, že je v zásadě státotvorné, tj. aniž by slevilo na kritičnosti, snaží se 

sledovat veřejný zájem společně s demokratickými institucemi státu. 

 Pokud opatrnost a loajalita Petra Mrzeny k současnému establishmentu překračuje 

meze a brání odpovědné kritické žurnalistice, pak by bylo dobré přinést takové příklady, které 

vedly ke skutečným a závažným prohřeškům a nenapravitelným chybám při vysílání 

zpravodajství ČT. 

 Obávám se, že vyvrácení většiny obvinění vznesených podáním redaktorů ČT, pro něž 

jsem se pokusil shromáždit argumenty,  věc nevyřeší, dokud nedojde k seriózní diskusi o tom, 

co je a co není cenzura, a také o metodách redakční práce a způsobu vedení interních diskusí. 

Sankce proti podavatelům stížnosti situaci mohou jenom zhoršit. 

 

 Myslím,  že podstatu problému docela dobře postihl Petr Kamberský, který 

v komentáři v Hospodářských novinách 15.11.2013, kromě jiného napsal: 

 

 Americký sociolog William I. Thomas zformuloval skoro před stoletím pravidlo, pro 

něž se později vžil název Thomasův teorém: „Jestliže je určitá situace lidmi definovaná jako 

reálná, pak je reálná ve svých důsledcích.“ Tedy: jsou-li lidé přesvědčeni, že redakci vládne 

cenzura, chovají se podle toho - a je jedno, zda tam nějaká „objektivní“ manipulace je. 

Sociální situace je přesně taková, jak ji její aktéři vnímají. Žádný pohled zvenčí na ní nic 

nezmění.  

 Možná lepší než zkoumat a vyšetřovat by bylo zamyslet se, proč některé situace 

vnímá významná část spolku jako cenzuru - a udělat něco pro to, aby oba pohledy nebyly 

natolik rozdílné.  Jistě, tradiční a nejjednodušší je najít a popravit viníky. Ale problém bude 

doutnat dál, protože, připomeňme Thomase, „jestliže je třetina redakce přesvědčena o 

manipulaci a cenzuře, chová se nutně podle toho“.  

 

 

25. listopadu 2013 

PhDr. Milan Šmíd 

smid@fsv.cuni.cz 


