
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.7.2010 – 31.7.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již patnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2010 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 4 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 4 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................5 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................5 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 8 
2.2.1. Medializace politických stran...................................................................................8 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 12 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 14 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 14 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 15 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 16 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................17 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 17 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 18 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 18 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 20 
3.2.1. Medializace politických stran................................................................................. 20 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 24 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 26 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 26 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 27 

4. METODIKA...........................................................................................................28 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 28 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 28 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 28 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 29 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 29 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 29 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 29 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 29 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 29 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................30 

 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Analýza červencového zpravodajství potvrdila dlouhodobou převahu tematických okruhů ekonomika 

a legislativa, justice. Mezi pěticí nejmedializovanějších témat se udržela ekologie, což bylo způsobeno 
pokračujícími povodněmi u nás i ve světě, rozmary letního počasí, požáry v Rusku a dlouhodobým únikem ropy 
z poničeného vrtu v Mexickém zálivu. K tématům, která zaznamenala meziměsíční nárůst zpráv, patřily 
především společnost a bezpečnost. Publicitu prvního tématu posilovaly hlavně příspěvky související 
s cestovním ruchem a s různými akcemi typu slavností na Velehradě. Vyšší počet zpráv v okruhu bezpečnost 
pramenil i ze zájmu ČT o výměnu špionů mezi USA a Ruskem, vykradení budovy generálního štábu české 
armády či o bezpečnostní situaci na Blízkém východě. Ve srovnání s červnem ubylo zpráv týkajících se 
politického systému, který se v žebříčku témat propadl na 10. místo (pokud započítáme servisní informace, 
tak na 11.). Vzhledem k prázdninové přestávce některých pořadů (168 hodin, POKR, Máte slovo) do analýzy 
vstoupily pouze publicistické pořady Otázky Václava Moravce a Reportéři ČT (Černé ovce vysílají přes léto 
pouze reprízy, do červencové analýzy tudíž rovněž nebyly zahrnuty). V nich se nejčastěji vyskytovala témata 
ekonomika, legislativa, justice a politický systém. Více v kap. 2.1. a 3.1.  

 
� Ve zpravodajství i publicistice České televize byl u všech relevantních politických stran pozorován úbytek 

počtu příspěvků. Míra poklesu jejich medializace se ve zpravodajství pohybovala mezi 32 % (Věci veřejné) 
a 45 % (Strana zelených). V publicistických pořadech v porovnání s červnem relativně nejméně tratila KSČM 
(pokles o 13 %), naopak nejvíce si pohoršily Věci veřejné a TOP 09 (shodně 64 %). V žebříčcích řadících strany 
podle počtu výskytů ve zpravodajství, resp. publicistice nastaly jen drobné změny. Ve zpravodajství si 
vyměnily svá minulá pořadí třetí Věci veřejné a čtvrtá TOP 09. V publicistice představoval nejvýraznější 
změnu posun ČSSD ze čtvrté na druhou pozici. Červencovou medializaci jednotlivých stran ve zpravodajství 
do jisté míry ovlivňovalo dělení na ose koalice / opozice, když ze zájmu o novou vládu profitovaly ODS, TOP 
09 a VV. Z opozičních stran ustoupila do pozadí především KSČM, která již druhý měsíc za sebou zaostala 
za KDU-ČSL. Tato strana je medializována hlavně v souvislosti s komunální politikou, čímž vyrovnává svůj 
neúspěch v květnových sněmovních volbách. Více v kap. 2.2.1. a 3.2.1.  

 
� Zpravodajské relace neuveřejnily žádný pozitivní ani negativní příspěvek o politické straně. V publicistické 

části vysílání si po jednom pozitivním a negativním hodnocení připsala ODS. Největší počet ambivalentních 
příspěvků se v červencovém vysílání ČT zaobíral Věcmi veřejnými, jež vzbudily pozornost především 
personálním obsazením „svých“ ministerstev, na která nastoupilo několik bývalých zaměstnanců bezpečnostní 
agentury ABL. Česká televize se zajímala, jestli se nejedná o střet zájmů. Viz kap. 2.2.1.3. a 3.2.1.3.  

 
� Trojice Petr Nečas, Radek John a Miroslav Kalousek ovládla pořadí politiků podle počtu příspěvků jak 

ve zpravodajství, tak v publicistice. Většinu pozic v obou žebříčcích obsadili představitelé vládní koalice. 
Z opozičních politiků se těšil největšímu zájmu ČT úřadující šéf ČSSD Bohuslav Sobotka. Ve zpravodajství 
mezi nejmedializovanějšími politiky scházeli reprezentanti KSČM, když nejvýše postaveným komunistou byl 
na 43. místě Vojtěch Filip. Na druhou stranu v publicistice se díky pozvání do Otázek Václava Moravce 
předseda KSČM dělil o šesté místo. Pozitivního hodnocení se v červenci dostalo pouze expremiérovi Janu 
Fischerovi, kterého ve zpravodajských pořadech chválil jeho nástupce Petr Nečas. V Otázkách Václava 
Moravce byli negativně hodnoceni bývalý vicepremiér Jiří Čunek a pražští politici Pavel Bém a Radovan 
Šteiner. Na kritické vyznění příspěvků o Pavlu Bémovi a Radovanu Šteinerovi měly vliv výroky Václava 
Moravce, jenž opakovaně zdůraznil, že oba politici odmítli pozvání do jeho pořadu, aby zde komentovali 
propad tunelu Blanka. Viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� V ekonomickém zpravodajství se tradičně objevovalo nejčastěji jméno společnosti ČEZ, přičemž drtivá většina 

červencových příspěvků o ní odvysílaných se nesla v neutrálním duchu. Kritice nejčastěji čelily Unipetrol, 
Foxconn a České dráhy (shodně tři negativní příspěvky – viz graf 2.3.1.). U jednoho negativního hodnocení 
Českých drah sehrály významnou roli výroky redaktorů ČT (viz graf 2.3.2.). Nejvíce ambivalentních 
zpravodajských příspěvků (14) vykázal Metrostav, který vysvětloval sesuv půdy při hloubení tunelu Blanka. 
V publicistických pořadech se nejvíce nejednoznačných referencí vázalo ke společnosti ABL (viz kap. 3.3.1.).  



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 4 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

847

485

302

292

283

228

213

208

188

177

175

148

106

89

45

70

52

54

60

0 200 400 600 800 1000

Ekonomika

Legislativa, justice

Společnost

Servisní informace

Ekologie

Bezpečnost

Neštěstí, nehody

Doprava

Mezinárodní vztahy

Kultura

Politický systém

Kriminalita

Sociální problematika

Zdravotnictví

Zaměstnání

Komunikace a networking

Vzdělání

Sport

Věda a výzkum

počet příspěvků

164

98

44

359

159

70

4

3

6

54

6

5

9

6

7

116

68

25

26

96

287 2

67

49

37

28

94

162

53

60

29

113

51

59

156

157

529 116

3

32

25

19

11

37

4

34

53

38

26

8

21

15

13

6

105

6

38

15

8

8

1

2

8

2

5

2

3

27

15

42

2

12

1

1

0 200 400 600 800 1000

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 5 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

148

146

124

121

94

89
76

27

58

53

42

32

173

188

230

656

406

264

292

0 150 300 450 600 750

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Společnost

Ekologie

Doprava

Kultura

Neštěstí, nehody

Bezpečnost

Politický systém

Kriminalita

Mezinárodní vztahy

Sociální problematika

Zdravotnictví

Zaměstnání

Vzdělání

Sport

Komunikace a networking

Věda a výzkum
počet příspěvků

110

287

407

138

45

105

87

22

3

3

5

5

6

5

79

11

42

6

55

41

115

141

66

50

36

36

24

23

294

48

2

40

99

52

56

126 45

24

9

31

13

3

32

6

24

12

17

11

4

2

92

30

10

3

34

14

18

5

6

1

40
5

2

1

7

1

2

2

6

10

0 150 300 450 600 750

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

255

188

119

93

67

55

52

1

48

35

9

13

14

17

18
19

33

35

0 50 100 150 200 250 300

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Legislativa, justice

Bezpečnost

Neštěstí, nehody

Ekologie

Politický systém

Společnost

Kriminalita

Komunikace a networking

Doprava

Věda a výzkum

Sociální problematika

Zaměstnání

Sport

Zdravotnictví

Kultura

Vzdělání
počet příspěvků

68 166

113

96

64

30

34

29

7

19

1

12

16

4

15

7

4

1

6

8

16

1

31

12

6

8

13

8

24

15

28

4

2

4

2

6

3

2

2

4

9

17

26

8

3

8

11

19

1

2

9

10

4

1

2

1

2

42

4

0 50 100 150 200 250 300

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 6 

 
� Nejvíce příspěvků se tradičně vázalo k tematickému okruhu ekonomika (847, tedy o 11 méně než 

v předcházejícím měsíci). Třetina zpráv a reportáží (289) byla odvysílána v rámci Událostí v regionech. 
Z jejich rozličných námětů zmiňme namátkou protesty obyvatel Ostravy proti dalšímu rozšíření nákupního 
centra Avion Shopping Park, problémy na jihu Čech způsobené zastavením rozdělování evropských dotací 
z páté výzvy Regionálního operačního programu Jihozápad či výstavbu obřího hobbymarketu Bauhaus na 
severu Brna. Ostatní zpravodajské relace se soustředily především na plány nové vlády, ať se již jednalo o 
zrušení daňového zvýhodnění hypoték a státního příspěvku na stavební spoření nebo o omezení 
zaměstnaneckých výhod. Relativně velký zájem ČT poutal náznak roztržky mezi koaličními stranami ohledně 
míry škrtů v rozpočtu na letošní rok. Téma ekonomika dále zahrnovalo zprávy o jednotlivých tuzemských 
firmách včetně ČSA, které se mimo jiné rozhodly nevyplatit bonusy bývalému vedení Radomíra Lašáka 
a prodat v rámci úspor 18 svých letadel. Ze zahraničních společností se do hledáčku ČT nejčastěji dostávala 
BP, jež čelí potížím způsobeným havárií na jejím ropném vrtu v Mexickém zálivu. Na přetřes dále přicházela 
opatření přijatá na úrovni EU, úpravou manažerských bonusů počínaje, reformou trhu s mlékem konče. 
Nechyběly tradičně ani informace o vývoji na akciových trzích.  

 
� Mírný úbytek příspěvků nastal v tematickém okruhu legislativa, justice (z 502 na 485). Česká televize se 

v červenci zaměřila například na verdikty antimonopolního úřadu, jenž udělil pokutu za kartel několika 
firmám ucházejícím se o armádní zakázky a zahájil správní řízení s řetězci Kaufland a Ahold kvůli podezření, 
že porušily zákon o významné tržní síle. Část reportáží se zajímala o legislativní změny, které chystá vládní 
koalice, úpravy tzv. bodového zákona nevyjímaje. K rozebíraným kauzám dále patřily snaha o vydání 
zatčeného podnikatele Tomáše Pitra ze Švýcarska do ČR, spor Prahy s Moravským Krumlovem o vlastnictví 
Muchovy Slovanské epopeje a rozhodnutí Evropského soudního dvora, že ochranná známka Budweiser patří 
v rámci EU Budějovickému Budvaru, a nikoli tedy společnosti Anheuser – Busch. Veřejnoprávní televize se 
rovněž věnovala vyšetřování dalšího propadu země při stavbě pražského tunelu Blanka. Ze zahraničních 
událostí byly zmíněny propuštění části politických vězňů na Kubě, tvrdý přistěhovalecký zákon v americké 
Arizoně nebo zákaz nošení nikábů a burek na veřejnosti ve Francii.  

 
� Medializaci tematického okruhu společnost tvořilo 302 příspěvků (červen 2010 – 283). Značná část referencí 

znovu souvisela s letní turistickou sezónou. Představeny byly nové turistické atrakce (unikátní vyjížďky 
parními vlaky v jižních Čechách, noční prohlídky na hradech a zámcích, jízda historickou lodí na Slezské 
Hartě). ČT upozorňovala na nové naučné stezky, trasy pro cyklisty či poutní stezky (viz nejdelší poutní stezka 
v ČR z kláštera v Teplé do zaniklé obce Skoky na Karlovarsku). K turistickému ruchu se vztahovaly i zprávy 
o možnostech rekreace na různých koupalištích, o situaci v tuzemských tábořištích nebo o nové interaktivní 
navigaci po městě Olomouc. K frekventovaným námětům patřily i opravy památek (např. rekonstrukce 
oranžérie na Sychrově). Do tématu společnost spadaly též zprávy o různých společenských akcích (slavnosti 
na Velehradě, mistrovství světa záchranářů se psi v Žatci, slavnosti okurek ve Znojmě) a festivalech 
(7. židovský festival v Třebíči). Česká televize dále informovala o výročích narození významných osobností 
(Alfons Mucha, Gustav Mahler) a vzpomněla i na osobnosti nedávno zesnulé (Milan Paumer). 

 
� Na čtvrté příčce žebříčku témat se umístily servisní informace (292 příspěvků) odkazující na další pořady 

České televize. Za nimi následovalo téma ekologie (283 příspěvků), do něhož náležely hlavně zprávy 
o škodách způsobených letními bouřkami, povodněmi a vlnou veder. Jednalo se například o zvlnění vozovek 
v důsledku vysokých teplot. ČT se zaobírala i znečištěným ovzduším na Ostravsku, tendrem na likvidaci 
ekologických škod z dob komunismu nebo pokutou pro společnost Unipetrol RPA kvůli loňskému znečištění 
řeky Bíliny chemickými látkami. Zahraničnímu zpravodajství dominovala snaha společnosti BP zastavit únik 
ropy z poničeného vrtu v Mexickém zálivu. Část reportáží pojednávala o záplavách v některých asijských 
státech, resp. o požárech v Rusku.  

 
� Poprvé od února tohoto roku se tematický okruh bezpečnost (228 příspěvků) ocitl mezi pěticí 

nejmedializovanějších témat (pokud nepočítáme servisní informace). Zasloužily se o to i příspěvky týkající se 
armádní problematiky (vyloupení sídla generálního štábu, policejní vyšetřování nákupu obrněných vozů Pandur 
a špionážní aféra, kvůli níž českou armádu museli opustit tři generálové). Česká televize se dále zabývala 
i bezpečnostními opatřeními přijatými tuzemskou policií kvůli hrozbě řádění fotbalových chuligánů či kvůli 
pochodu pravicových extremistů ve Svitavách. Některé příspěvky varovaly před nebezpečími plynoucími 
z přívalových dešťů. ČT se věnovala i bezpečnostní situaci na tuzemských silnicích. Zprávy ze zahraničí 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 7 

upozornily na sebevražedné teroristické útoky v Pákistánu, Afghánistánu a Íránu. Velké pozornosti se dostalo 
i výměně špiónů mezi Ruskem a Spojenými státy. 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 8 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Medializace politických stran 

2.2.1.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

235

138

3

8

1

5

90

35

24

11

3

2

86

0 50 100 150 200 250

ODS

ČSSD

Věci veřejné

TOP 09

KDU-ČSL

KSČM

Strana zelených

SNK-ED

Jiná strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

184

2

2

1

4

1

9

9

5

14

32

6

1

1

4

15 50

96

3

9

13

30

2

60

22

2

9

1

18

18

18

0 50 100 150 200 250

počet příspěvků

celý příspěvek

převážná část příspěvku
část příspěvku
menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Pouze dvě drobné změny nastaly v postavení politických stran ve zpravodajství ČT. Svá minulá pořadí si 

prohodily aktuálně třetí Věci veřejné a čtvrtá TOP 09 a z žebříčku vypadlo uskupení Suverenita, o němž Česká 
televize v červenci nereferovala. Vedoucí ODS si udržela poměrně výrazný náskok před ČSSD 
(rozdíl 95 příspěvků), naopak rozestup mezi Věcmi veřejnými a TOP 09 byl minimální (pouze 4 příspěvky). 
Tyto dvě nové strany ztrácely na první ODS a druhou ČSSD především v pořadu Události v regionech, což 
vyplynulo z většího zastoupení občanských a sociálních demokratů ve vedení obcí, měst a krajů. Naopak ČSSD 
doplácela do značné míry na svou nepřítomnost ve vládním kabinetu, o čemž napovídá míra její medializace 
v hlavní zpravodajské relaci Události (44 příspěvků), která byla nižší než u Věcí veřejných (47) a jen o málo 
vyšší než u TOP 09 (40). Takto vyrovnané skóre by bylo v předcházejících měsících nepředstavitelné, ČSSD 
a ODS jako dvě největší strany měly v Událostech zdaleka nejsilnější zastoupení. V červenci se ovšem hlavní 
zpravodajská relace zajímala hlavně o formování nové vlády a přípravu jejího programového prohlášení. ČSSD, 
která po volebním neúspěchu a následné rezignaci Jiřího Paroubka nemá řádně zvoleného předsedu, ustoupila 
do určité míry do pozadí.  

 
� I druhý měsíc po nevydařených sněmovních volbách dosáhla KDU-ČSL lepšího umístění než ve Sněmovně 

zastoupená KSČM. Až na výjimky se publicita křesťanských demokratů odvíjela od jejich působení v komunální 
politice. Svědčí o tom skutečnost, že 30 z 35 příspěvků o této straně se objevilo v pořadu Události 
v regionech. V celostátně vysílaných pořadech (4x Události, 1x Ekonomika) byly zmiňovány pouze 
europoslankyně KDU-ČSL Zuzana Roithová (vyjádření k dohodě mezi EU a USA o předávání informací 
o podezřelých bankovních transakcích) a úřadující předsedkyně Michaela Šojdrová (kandidatura v podzimních 
senátních volbách). Nižší publicita KSČM šla na vrub jejímu v porovnání s KDU-ČSL menšímu počtu míst ve 
vedení obcí a měst. Navíc podobně jako ČSSD tratila kvůli zájmu médií včetně ČT o novou vládu, kterou 
v polovině měsíce jmenoval prezident Václav Klaus. Těžiště medializace Strany zelených spočívalo stejně 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 9 

jako v případě KDU-ČSL v regionech. K nejcitovanějším straníkům patřili náměstek brněnského primátora 
Martin Ander a pražská zastupitelka Petra Kolínská.  

 
 

2.2.1.2. Roční vývoj publicity vybraných politických stran 

0

50

100

150

200

250

300

350

400

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD
KDU-ČSL
KSČM
ODS
Strana zelených
TOP 09
Věci veřejné
Strana práv občanů

 
Graf ilustruje vývoj kvantitativní medializace vybraných politických stran v roce 2010. 
 
� Poprvé v letošním roce byl pozorován meziměsíční pokles medializace všech sledovaných stran (s výjimkou 

Strany práv občanů, jež si za poslední dva měsíce nepřipsala ani jeden příspěvek). Vůbec poprvé vykázaly 
úbytek zpravodajských referencí TOP 09 a Věci veřejné, jejichž publicita doposud postupně rostla.  

 
� Relativně nejvíce si pohoršily Strana zelených (z 22 na 12 referencí, tj. o 45 %), TOP 09 (ze 149 na 90, tedy 

o 40 %), KDU-ČSL (z 57 na 35, tj. o 39 %) a ČSSD (z 232 na 143, tj. o 38 %). Nicméně značný počet příspěvků 
odepsaly i ODS (pokles z 369 na 238 příspěvků, tedy o 36 %), KSČM (z 36 na 24, tj. o 33 %) a Věci veřejné 
(ze 138 na 94, tj. o 32 %).  

 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 10 

 

2.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

9%

91
%

92%

8%

97%

3%

100%

1%

99%

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

ODS

100
%

100%

100%

SNK-EDStrana zelenýchKSČMKDU-ČSL

TOP 09Věci veřejnéČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  
 
� Červencová prezentace politických stran ve zpravodajství ČT se vyznačovala velmi nízkým podílem hodnotově 

zabarvených příspěvků. Žádný z politických subjektů se nesetkal s pozitivním ani negativním hodnocením, 
ambivalentních příspěvků se vyskytlo poskrovnu. Jejich největší počet (8) se vázal k Věcem veřejným. 
Většina nejednoznačných referencí (6 z 8) se věnovala příchodu bývalých zaměstnanců společnosti ABL 
na posty ministrů a jejich náměstků. Námětem jednoho z ambivalentních příspěvků byla spekulace, že resort 
vnitra by místo Radka Johna mohl řídit někdo v pozadí (upoutávka na pořad Události, komentáře v Událostech 
dne 21.7.2010). Zbývající ambivalentní reportáž dávala do kontrastu vysoký počet parlamentních funkcionářů 
z Věcí veřejných a předcházející slib této strany snížit počet placených funkcí ve Sněmovně 
(Události 20.7.2010).  

 
� Dva z pěti ambivalentních příspěvků o ČSSD obsahovaly výrok Viktora Koženého, odsouzeného kvůli 

tunelování Harvardských fondů, jenž soudní proces proti své osobě označil za „politický atentát ČSSD 
na privatizaci a moji osobu“ (Události a Ekonomika – shodně 9.7.2010). Další nejednoznačné příspěvky cílily 
na údajné zneužívání Ústeckým krajem placené inzerce v předvolební kampani ČSSD (Události v regionech – 
Praha 2.7.2010), na potrestání člena ČSSD kvůli agitaci na základní škole v Kuřimi (Události v regionech – Brno 
14.7.2010) a na dřívější výrok tehdejšího předsedy ČSSD Jiřího Paroubka, který označil podnikatele Tomáše 
Pitra za „nepřítele státu“ (Události, komentáře 28.7.2010).  

 
� O regionálních politicích z řad ODS pojednávaly dva ze tří ambivalentních příspěvků o této straně. První 

zpráva upozornila na zájem policistů o bývalého šéfa jihomoravských občanských demokratů Milana Venclíka, 
na němž ulpělo podezření, že lhal u soudu ve sporu s brněnským podnikatelem Ladislavem Gažim 
(Události 11.7.2010). Druhá reportáž přiblížila kontroverzní stavbu kruhových objezdů u ústecké čtvrti Nové 
Skorotice, kde má domy a pozemky rovněž „jeden z takzvaných kmotrů ODS Patrik Oulický“ 
(Události v regionech – Praha 14.7.2010). Třetí ambivalentní příspěvek vyzněl nejednoznačně jak pro ODS, tak 
i pro Věci veřejné (viz 1. odstavec této kapitoly). Jeho námětem byly rozpačité výsledky snahy koaličních 
stran ušetřit na platech parlamentních funkcionářů. Jak poznamenal redaktor Lukáš Dolanský, koalice sice 
snížila počet výborů, ale rekordně zvýšila počet jejich místopředsedů. Vládu hájila v reportáži Kristýna Kočí 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 11 

z Věcí veřejných, z jejichž poslaneckého klubu pouze čtyři lidé zůstali bez placené funkce, a poslanec Marek 
Benda z ODS, který prohlásil: „Je to snaha nějakým způsobem zohlednit ten poměrný systém, a to že (…) je 
tam pět stran i ve vedení těch výborů, to já nepokládám za něco škodlivého“ (Události 20.7.2010). 

 
� Ambivalentně laděná zmínka o Straně zelených se objevila ve vystoupení viceprezidenta sdružení ČESMAD 

Bohemia Josefa Melzera v pořadu Ekonomika, jenž komentoval páteční zákaz jízdy kamionů v době prázdnin: 
„Samozřejmě, že nám vadí, je to takový zbytek z bohužel ne příliš povedené legislativy z dob vlády pana 
Topolánka, a tohle to byla iniciativa samozřejmě ze Strany zelených, to znamená takzvaná Bursíkova teorie 
o zákazu jízd v pátek po celou, po celý rok“ (2.7.2010).  

 

2.2.1.4. Vliv redaktora 
 

V červenci 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných stran. 

 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 12 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

4

86

35

36

27

23

8

10

2

1

3

1

2

2

14

11

9

11

12

15

15

25

15

23

9

22 2

0 15 30 45 60 75 90

Petr Nečas, ODS

Radek John, VV

Miroslav Kalousek, TOP 09

Václav Klaus, prezident

Vít Bárta, VV

Jiří Pospíšil, ODS

Jan Fischer, expremiér

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Pavel Bém, ODS

Karel Schwarzenberg, TOP 09

Alexandr Vondra, ODS

Josef Dobeš, VV

Ondřej Pecha, ODS

Jiří Paroubek, ČSSD

Pavel Drobil, ODS

Michal Hašek, ČSSD

Jaroslav Mokrý, ODS

Eduard Janota, exministr 

Leoš Heger, TOP 09
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

36

13

14

19

22

10

19

10

3

7

7

7

9

7

8

50

24

22

8

4

15

6

13

13

8

12

4

8

2

8

3

3

11

8

7

3

0 15 30 45 60 75 90

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Potřetí v řadě zaznamenal největší počet zpravodajských příspěvků premiér Petr Nečas. Na pomyslné stupně 

vítězů ho doprovodili jeho kolegové z vlády ministr vnitra Radek John a ministr financí Miroslav Kalousek. 
Kromě členů nové vlády a prezidenta Václava Klause se mezi nejmedializovanější politiky prosadili 
i představitelé pražské ODS Pavel Bém a Ondřej Pecha. O pražského primátora Béma se veřejnoprávní 
televize zajímala především kvůli propadu tunelu Blanka. Pražský radní pro kulturu Ondřej Pecha se 
v červencovém zpravodajství ČT vyjadřoval hlavně ke sporu Prahy s Moravským Krumlovem o Slovanskou 
epopej. Výjimkou byla jeho účast v Událostech, komentářích, kde se diskutovalo o neuskutečněné stavbě nové 
budovy Národní knihovny podle návrhu Jana Kaplického. Publicita starosty Moravského Krumlova Jaroslava 
Mokrého se výlučně týkala plánovaného stěhování Slovanské epopeje.  

 
� Stejně jako v červnu ani tentokrát se v přehledu nejmedializovanějších politiků neobjevil žádný 

z představitelů KSČM. Nejvýše postaveným komunistou byl předseda strany Vojtěch Filip, jenž se se čtyřmi 
příspěvky dělil o 43. místo. Opozici tak v České televizi reprezentovali hlavně sociální demokraté. Z nich se 
největšímu zájmu těšil úřadující předseda Bohuslav Sobotka, jehož publicita se vedle komentářů k politice 
vládních stran skládala i z příspěvků o policejním vyšetřování útočníka, který jej napadl při předvolebním 
mítinku v Brně. Druhým nejzmiňovanějším sociálním demokratem byl expředseda Jiří Paroubek. Dělo se tak 
především v souvislosti s jeho údajným zájmem předsedat sněmovnímu hospodářskému výboru, se soudním 
sporem jeho manželky s vydavatelstvím Ringier kvůli karikatuře v týdeníku Reflex a s jeho dřívějším výrokem 
označujícím podnikatele Tomáše Pitra za „nepřítele státu“. Jihomoravský hejtman Michal Hašek byl uváděn 
v reportážích pojednávajících o formování nové krajské koalice na jižní Moravě a o (ne)stěhování Muchovy 
Slovanské epopeje z Moravského Krumlova do Prahy.  

 
� Janu Fischerovi se jako jedinému dostalo v červenci pozitivního hodnocení. Obě kladně zabarvené reportáže 

zohledňovaly chválu z úst premiéra Petra Nečase, jenž svého předchůdce v úřadě ocenil následujícími slovy: 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 13 

„Tato vláda skutečně odchází se zdviženým hledím a se ctí. Děkuji, pane předsedo“ (Události a Události, 
komentáře – shodně 13.7.2010). V jediném červencovém ambivalentním příspěvku vztahujícím se 
k expremiérovi hodnotil Fischerovu vládu ekonom Petr Bartoň: „(…) dva minus za to, že, ne za to, 
že neprosadila všechno, co se týče té legislativy, tam chápu, že byla omezená, ale tam, kde mohla, tam 
mohla rozhodně být ambicióznější“ (Ekonomika 12.7.2010). 

 
� Největší počet ambivalentních příspěvků (4) byl zaznamenán u publicity Jiřího Paroubka. Polovina z nich (2) 

odkazovala na jeho výše zmíněný výrok o Tomáši Pitrovi coby „nepříteli státu“, který podle hostů Událostí, 
komentářů mohl ovlivňovat justici (28.7.2010 a 30.7.2010). Zbývající dva nejednoznačné příspěvky 
zprostředkovaly názor koaličních stran, které prý nechtěly, aby některému z důležitých sněmovních výborů 
předsedal bývalý šéf ČSSD (Události a Události, komentáře – shodně 1.7.2010).  

 
� Po třech ambivalentních zprávách si připsali ministr dopravy Vít Bárta a bývalá ministryně spravedlnosti 

Daniela Kovářová. Dva ze tří příspěvků o Vítu Bártovi upozorňovaly na obavy některých politiků, aby se 
ministr dopravy jakožto bývalý majitel společnosti ABL nedostal do střetu zájmů (Události, komentáře 
13.7.2010 a Události 23.7.2010). Třetí nejednoznačný příspěvek zmiňoval názor, že Bárta svému novému 
resortu příliš nerozumí. Toto negativní hodnocení bylo v reportáži vyváženo starším komentářem předsedy 
Věcí veřejných Radka Johna, podle něhož jeho stranický kolega „velmi intenzivně studuje dopravu, je to asi 
čtvrtý jeho obor“ (Události 11.7.2010). Námětem dvou ambivalentních příspěvků o Daniele Kovářové 
(mimo graf) bylo rozhodnutí dcery zesnulého ombudsmana Otakara Motejla nepřijmout z rukou bývalé 
ministryně spravedlnosti ocenění pro jejího otce. Podle ČT již dříve sklidila Daniela Kovářová kritiku kvůli 
svému nápadu oceňovat plaketami významné osobnosti justice. Podle jejích kritiků by tito lidé měli být 
oceňováni jinou formou (Události a Události, komentáře – shodně 27.7.2010). Třetí nejednoznačný příspěvek 
si všímal kroků staronového šéfa ministerstva spravedlnosti Jiřího Pospíšila, jenž zrušil některé smlouvy 
uzavřené Danielou Kovářovou (Události, komentáře 29.7.2010).  

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

 
 
V červenci 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných politiků. 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 14 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

3

1

3

1
6
14

1

4
3

4

4

9

5
9

4
5

3
5
3

3

3

3
3

2

5

1

3
1

2

3

1
7

8

1

3

12

4

7
1

31

10

1

0 5 10 15 20 25 30 35 40

ČEZ

České dráhy

Metrostav

Lesy České republiky

OP Prostějov

České aerolinie

Telefónica O2

Škoda Auto

Komerční banka

NWR Energy

ABL

Arcelor Mittal Ostrava

Unipetrol

Česká spořitelna

T-Mobile

Vítkovice

OKD

Budvar

RWE Transgas

ODS - Dopravní stavby Ostrava

Foxconn Czech

Czech Coal

Agrofert

Letište Praha

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Ani v červenci se nic nezměnilo na primátu společnosti ČEZ, která si v rámci ekonomického zpravodajství 

pravidelně připisuje nejvyšší počet příspěvků. I tentokrát byl jejich častým námětem vývoj akcií společnosti 
na burze. Další neutrální příspěvky rozebíraly záměr společnosti zbavit se Uhelné elektrárny Chvaletice, 
chystanou dostavbu Jaderné elektrárny Temelín nebo plány ČEZu na výstavbu horkovodu z Dukovan do Brna. 
Pozitivně vyzněla pro společnosti ČEZ a RWE (mimo graf) tato krátká zpráva: „Elektrárenská skupina ČEZ se 
snaží s novými produkty nalákat nové zákazníky. Mezi domácnostmi získala za necelé 2 měsíce víc než 20 tisíc 
odběratelů plynu. A opačný úspěch má RWE, plynárenská společnost od května získala 9 tisíc nových 
odběratelů elektřiny“ (Události, komentáře 27.7.2010). Jediný ambivalentní příspěvek informoval o útoku 
místních občanů na větrnou farmu společnosti ČEZ v jihovýchodním Rumunsku. Podle protestujících nemá ČEZ 
potřebná povolení, což napadená firma odmítá (Ekonomika 26.7.2010).  

 
� Taktéž postavení Českých drah ve zpravodajství ČT je stabilní, když se od začátku roku pravidelně umisťují 

na druhé příčce žebříčku. V červenci byl největší tuzemský železniční dopravce zároveň jednou ze tří 
společností, kterým se třikrát dostalo negativního hodnocení. Ve dvou pořadech odvysílaná kritická zpráva 
upozornila na případ, kdy drahám před prodlouženým víkendem nefungoval elektronický platební a rezervační 
systém (Události a Ekonomika – shodně 2.7.2010). Třetí negativní příspěvek bral zřetel na stanovisko 
Nejvyššího kontrolního úřadu, podle nějž byla dvě vítězství Českých drah v tendrech na provozování železniční 
dopravy v ČR nekorektní (Události 18.7.2010). Polovina ambivalentních příspěvků (3 ze 6) o Českých drahách 
se zajímala o trestní oznámení ministra dopravy Bárty na bývalého šéfa ČD Cargo Josefa Bazalu, kterého před 
časem odvolal ředitel Českých drah Petr Žaluda (Události,Ekonomika a Události, komentáře – shodně 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 15 

26.7.2010). Další ambivalentní příspěvky pojednávaly o zmíněném výpadku rezervačního systému (Události 
v regionech – Ostrava 2.7.2010) a o snaze železničního přepravce ušetřit na vydávání vlastních firemních 
časopisů, za něž dříve utrácel desetimilionové částky ročně (Události 10.7.2010). Ve zbývajícím 
ambivalentním příspěvku, který se týkal internetového připojení ve vlacích, byl pozorován negativní vliv 
výroků redaktorů Karla Vovesného a Luboše Rosí na celkové hodnocení ČD (viz graf 2.3.2.). Jeden 
ze zmíněných redaktorů se optal mluvčího ČD Radka Joklíka, „proč stále České dráhy wi-fi připojení nemají, 
byť o tom mluví už asi dva roky, tři roky“ (Události 17.7.2010). S přihlédnutím k prostoru, jejž dostal mluvčí 
přepravce k vyjádření, bylo celkové hodnocení společnosti ambivalentní.  

 
� Všechny tři kritické zprávy o skupině Unipetrol referovaly o pokutě od České inspekce životního prostředí 

kvůli znečištění řeky Bíliny, kterého se firma dopustila v prosinci minulého roku (Události v regionech – Praha, 
Události a Ekonomika – shodně 30.7.2010). Taktéž tři negativní reportáže o výrobci počítačů Foxconn měly 
jednotící námět, kterým byla pokuta od inspektorátu práce za nedodržování přestávek pro zaměstnance 
v pardubické pobočce společnosti (Události v regionech – Praha, události a Ekonomika – shodně 7.7.2010). 
Rovněž za negativní publicitou Lesů ČR stála pokuta. Podnik ji obdržel kvůli tomu, že nevypsal soutěž 
na nákup nových vozů pro své vedení (Události v regionech – Praha a Ekonomika – shodně 12.7.2010). Kriticky 
laděná reportáž o společnosti T-Mobile zprostředkovala stížnosti jejích klientů, kterým operátor upravil 
podmínky smlouvy u tarifu Přátelé síť nesíť (Události 25.7.2010). Na nošovickou automobilku Hyundai (mimo 
graf) se v jednom případě snesla kritika kvůli přesčasům, jež svým zaměstnancům údajně nařizuje 
(Události v regionech – Ostrava 19.7.2010).  

 
� S největším počtem ambivalentních příspěvků (14) se potýkal Metrostav. Stalo se tak kvůli propadu pražského 

tunelu Blanka, který zmíněná společnost buduje. Metrostav zastupovaný v ČT mluvčím Františkem Polákem 
své pochybení nejprve odmítal, později připustil, že jednou z příčin propadu tunelu mohlo být selhání 
lidského faktoru. Veřejnoprávní televize poukázala na nespokojenost pražského magistrátu se zprávou 
společnosti Metrostav, jež se pokusila objasnit důvody již třetího sesuvu půdy při stavbě tunelu. 

 

2.3.2. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2 3 4

České dráhy

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku  
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 16 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

7%

75%

18%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Příspěvky vztahující se k domácím událostem tvořily tři čtvrtiny červencového zpravodajství (v červnu 78 %). 

Zahraniční příspěvky se na červencovém zpravodajství podílely z 18 % (v červnu 16 %). Kosmetických změn 
doznal podíl zpráv na pomezí domácího a zahraničního zpravodajství, když se zvýšil ze 6 % na 7 %.  

 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 17 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

27

25

21

9

6

6

3

2

2

2

1

1

1

1

0 5 10 15 20 25 30

Ekonomika

Legislativa, justice

Politický systém

Servisní informace

Kultura

Bezpečnost

Sociální problematika

Vzdělání

Společnost

Mezinárodní vztahy

Zdravotnictví

Neštěstí, nehody

Komunikace a networking

Doprava
počet příspěvků

2

9

19

15

6

1

1

1

8

10

1

1

1

17

1

3

1

1

1

1

2

1

1

2

1

0 5 10 15 20 25 30

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 18 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

27

25

21

9

6

6

3

2

2

2

1

1

1

1

0 5 10 15 20 25 30

Ekonomika

Legislativa, justice

Politický systém

Servisní informace

Kultura

Bezpečnost

Sociální problematika

Vzdělání

Společnost

Mezinárodní vztahy

Zdravotnictví

Neštěstí, nehody

Komunikace a networking

Doprava
počet příspěvků

2

9

19

15

6

1

1

1

8

10

1

17

1

1

1

2

1

1

1

3

1

1

2

1

1

0 5 10 15 20 25 30

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

2

1

1

1

0 1 2 3 4

Mezinárodní
vztahy

Sociální
problematika

Legislativa,
justice

Ekonomika
počet příspěvků

1

1

1

1 1

0 1 2 3 4

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 19 

 
� Červencovou publicistiku ovlivnila letní přestávka některých pořadů (168 hodin, Máte slovo a POKR). Navíc 

u pořadu Černé ovce se přes prázdniny vysílají pouze reprízy starších dílů, proto ani ten nebyl zařazen 
do červencové analýzy. O celkový počet publicistických příspěvků (42) se tak podělily Otázky Václava Moravce 
(34) a pořad Reportéři ČT (8).  

 
� Publicita tématu ekonomika čítala 27 příspěvků, z nichž 24 zároveň náleželo do tématu legislativa, justice 

(v červenci celkem 25 referencí). V Otázkách Václava Moravce byly diskutovány problematika veřejných 
rozpočtů, opatření proti korupci, ekonomická situace v eurozóně, program na rozvoj českého filmového 
průmyslu, náklady na reformu školství či snaha ČSSD zrušit regulační poplatky ve zdravotnictví. Reportéři ČT 
se zajímali o špatný stav roudnického pivovaru, v němž by jeho majitel rád provozoval hotel, o dopady zákona 
týkajícího se povolování nekonfliktních staveb či o restituci mlýna, na nějž byl vznesen restituční nárok. 
Jediný červencový příspěvek k tématu legislativa, justice, jenž současně nepatřil do tématu ekonomika, cílil 
na možný střet zájmu bývalých zaměstnanců ABL, kteří získali funkce na ministerstvech nové vlády 
(Otázky VM 25.7.2010).  

 
� Výše zmíněný příspěvek o propojení agentury ABL a vládní strany Věci veřejné byl zařazen i do tematického 

okruhu politický systém (21 příspěvků, z nichž 16 bylo zahrnuto i do tématu ekonomika). Zde se řešily 
záležitosti typu podpisu koaliční smlouvy mezi ODS, TOP 09 a VV, dále pak programové priority nové vlády 
nebo kritika personálního obsazení nové vlády ze strany opoziční ČSSD. Až na jednu výjimku pocházely 
všechny příspěvky k danému tématu z Otázek Václava Moravce. Onu výjimku představovala reportáž o užívání 
šlechtických titulů u některých politiků v českých médiích (Reportéři ČT 19.7.2010). 

 
� Všech šest příspěvků k tematickému okruhu kultura bylo uveřejněno v rámci prvních červencových Otázek 

vysílaných z Karlových Varů (4.7.2010). Václav Moravec se svými hosty hovořil o nutnosti nového zákona 
pro český film, o financování kultury v ČR, o digitalizaci Zlatého fondu českého filmu, o investičních 
pobídkách pro filmaře a o Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.  

 
� Čtyři ze šesti příspěvků náležejících do tematického okruhu bezpečnost se zaobíraly dřívějším působením 

několika politiků vládní strany Věci veřejné v bezpečnostní agentuře ABL. Opozice v tom spatřovala střet 
zájmů, obzvláště když zmíněná strana získala v nové vládě ministerstvo vnitra. Právě šéf tohoto resortu Radek 
John mluvil v dalším příspěvku k tématu bezpečnost o odvolání policejního prezidenta. Zbývající reference se 
věnovala dalšímu sesuvu půdy při budování tunelu Blanka. Všechny reference k danému tematickému okruhu 
přinesly Otázky Václava Moravce (11.7.2010 a 25.7.2010).  

 
 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 20 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Medializace politických stran 

3.2.1.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

1

18

17

9

15

9

2

1

11

7

1

2

0 5 10 15 20 25

ODS

ČSSD

Věci veřejné

TOP 09

KSČM

Strana zelených

KDU-ČSL

Jiná strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

2

5

2

10

5

5

10

1

1

6

3

2

1

6

4

2

7

4 1

1

4

2

0 5 10 15 20 25

počet příspěvků

celý příspěvek

převážná část příspěvku
část příspěvku

menší část příspěvku
zmínka  

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� V žebříčku stran dle výskytu v publicistice ČT došlo pouze k jedné výraznější změně, když se ČSSD vyhoupla ze 

čtvrtého na druhé místo. Vedoucí pozici si zachovala ODS, jejíž odstup od „pronásledovatelů“ však nebyl příliš 
velký (2 příspěvky v případě ČSSD, 4 v případě VV a TOP 09). Kvůli zmíněnému vzestupu sociálních demokratů 
si Věci veřejné i TOP 09 o jednu příčku pohoršily. KSČM se nacházela znovu na páté pozici, nic se nezměnilo 
ani na šesté pozici Strany zelených, na kterou se ovšem v počtu příspěvků dotáhla KDU-ČSL. Na rozdíl od 
minulého měsíce nebylo medializováno SNK-ED. Do kategorie jiná strana se řadil jeden příspěvek o dnes již 
neexistující Unii svobody, která byla součástí koalice vládnoucí v letech 2002 – 2006.  

 
 
 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 21 

 

3.2.1.2. Vývoj medializace vybraných stran 

0

10

20

30

40

50

60

70

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD
KDU-ČSL
KSČM
ODS
Strana zelených
TOP 09
Věci veřejné
Strana práv občanů

 
Graf znázorňuje vývoj medializace vybraných stran v publicistických pořadech ČT v roce 2010. 
 
 
� Vývoj medializace politických stran v publicistických pořadech do jisté míry kopíroval situaci ve zpravodajství, 

když se v meziměsíčním srovnání publicita všech sledovaných stran prudce propadla. Výjimkou byla znovu 
Strana práv občanů, o níž ČT informovala naposledy v souvislosti s výsledkem květnových parlamentních 
voleb.  

 
� Největšímu poklesu medializace čelily Věci veřejné a TOP 09 (shodně ze 44 na 16 příspěvků, tj. o 64 %). 

O více než polovinu se zredukovala též publicita ODS (z 53 na 20, tj. o 62 %)a  Strany zelených (z 5 na 2, tedy 
o 60 %). Přesně o polovinu pak klesl počet příspěvků o KDU-ČSL (ze 4 na 2). ČSSD ubylo 44 % příspěvků 
(snížení z 32 na 18, tj. o 44 %). Relativně nejméně si pohoršila KSČM (z 13 na 9, tedy o 13 %).  

 
� Červencový počet příspěvků znamenal nejnižší letošní medializaci pro většinu stran. Neplatilo to pro Věci 

veřejné, jejichž dosavadním minimem je 13 únorových příspěvků, a pro TOP 09 (leden – 12 příspěvků). Zde je 
důležité připomenout, že od února do května byly každý týden vysílány předvolební speciály Otázek Václava 
Moravce, které přispívaly k růstu publicity stran, jež podle průzkumů veřejného mínění měly šanci 
na překročení pětiprocentní hranice pro vstup do Poslanecké sněmovny.  

 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 22 

 

3.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

56%

44
%

100%

6%

94%

100%

90%

5% 5%

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

ODS

100
%

94%

6%

100%

Jiná stranaKDU-ČSLStrana zelenýchKSČM

TOP 09Věci veřejnéČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 
� ODS se jako jediná ze sledovaných stran stala námětem pozitivně zabarveného příspěvku, na druhou stranu se 

jako jediná také setkala s negativním hodnocením. Kladně laděná zmínka pocházela z pořadu Reportéři ČT. 
Jeho tvůrci osvětlili problémy, jež způsobil nový stavební zákon, který měl urychlit povolování nekonfliktních 
staveb. Místo toho dal podle ČT velkých stavebním společnostem do rukou nástroj, pomocí něhož lze obejít 
veřejnost při schvalování sporných projektů. Tímto nástrojem je i tzv. autorizovaný inspektor, který se 
na rozdíl od stavebního úřadu nemusí zabývat námitkami dotčených lidí. Proti jeho rozhodnutí se navíc nelze 
odvolat. Jak zdůraznili Reportéři ČT proti zákonu prosazenému ministrem za ČSSD Radkem Martínkem se 
v roce 2005 postavila pouze ODS, která již tehdy pochybovala, že postavení účastníků stavebného řízení před 
autorizovaným inspektorem bude rovné (Reportéři ČT 26.7.2010). Kritika se na ODS snesla kvůli již třetímu 
propadu tunelu Blanka v Praze. Zdejší zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská vytkla pražskému 
vedení, že nereflektuje výhrady vůči projektům typu karty Opencard a tunelu Blanka: „Já tady vidím jednu 
společnou věc, a to je cynismus radních ODS, kdy ať už je ta kritika jakkoliv propracovaná, jakkoliv 
konkrétní, tak jsem neslyšela jedinkrát, že by řekli, ano, udělali jsme chybu“ (Otázky Václava Moravce 
11.7.2010).  

 
� Sedm ambivalentních příspěvků o Věcech veřejných bylo odvysíláno v rámci tří vydání Otázek Václava 

Moravce (11.7.2010, 18.7.2010 a 25.7.2010). Tyto příspěvky se většinou točily kolem bezpečnostní agentury 
ABL. Na možný střet zájmů jejích bývalých zaměstnanců, kteří nyní pracují na ministerstvech spravovaných 
Věcmi veřejnými, se ptal Václav Moravec premiéra Petra Nečase, ministrů Radka Johna a Josefa Dobeše, 
místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky či bývalého ministra vnitra Jana Rumla a bývalého ředitele Úřadu pro 
zahraniční styky a informace Karla Randáka. Zatímco představitelé Věcí veřejných John a Dobeš ve vazbě své 
strany na společnost ABL nespatřovali problém, ostatní hosté neskrývali své rozpaky. Petr Nečas k příchodu 
lidí spojených s ABL na ministerstva poznamenal: „Je to velmi neobvyklé. Nebudu se tvářit, že je to, že je to 
věc, nad kterou je možné jenom tak pokrčit rameny. Na druhé straně platí tady dvě základní věci. Tou první 
je, dostal jsem jednoznačné ujištění od vedoucích představitelů strany Věci veřejné i od jednotlivých 
ministrů za tuto stranu, že v žádném případě, ať již přímo nebo nepřímo, se firma ABL nebude podílet na 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 23 

žádných transakcích s příslušnými resorty nebo v resortech obecně ovládaných stranou Věci veřejné“ 
(18.7.2010). Pozornost vzbudila i snaha Věcí veřejných prosadit nový zákon o soukromých bezpečnostních 
agenturách. Podle Jana Rumla ČR podobný zákon nepotřebuje, ministr školství Dobeš si myslí opak 
(25.7.2010). Nejednoznačně vyzněl i příspěvek o referendu, v němž tzv. „véčkáři“ rozhodovali o účasti strany 
ve vládě. Strana musela internetové hlasování kvůli technickým potížím načas přerušit, navíc do médií unikly 
zprávy, že všechny hlasy byly automaticky počítány jako souhlas s vládou. Václav Moravec se na problémy 
provázející internetový plebiscit ptal předsedy strany Radka Johna. Ten se mimo jiné přiznal, že sám se 
nestihl zaregistrovat jako „véčkař“ a hlasování se tudíž nemohl zúčastnit. Další host ve studiu, předseda KSČM 
Vojtěch Filip odmítl, že by toto hlasování bylo formou přímé demokracie, jedná se podle něj o marketingový 
tah (11.7.2010).  

 
� TOP 09 i ČSSD zaznamenaly po jednom ambivalentním příspěvku. V obou případech šlo o reportáž z pořadu 

Reportéři ČT. Představitel prvně uvedené strany, starosta Roudnice Josef Bakeš čelil výtce, že město nechalo 
zbytečně zdemolovat část vzácného barokního pivovaru. Starosta se hájil tím, že město postupovalo v souladu 
s rozhodnutím statika (19.7.2010). Nejednoznačné hodnocení ČSSD vyplynulo z reportáže o novém stavebním 
zákoně, který umožnil stavařským firmám obcházet veřejnost při prosazování sporných projektů 
(viz 1. odstavec této kapitoly).  

 

3.2.1.4. Vliv redaktora 
 
V červenci 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných stran. 

 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 24 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

1

1

1

4

1

3

1

1

26

9

10

4

8

7

7

7

5

5

5

3

1

2

3

3

3

0 5 10 15 20 25 30

Petr Nečas, ODS

Radek John, VV

Miroslav Kalousek, TOP 09

Vít Bárta, VV

Jiří Pospíšil, ODS

Vojtěch Filip, KSČM

Mirek Topolánek, ODS

Bohuslav Sobotka, ČSSD

Josef Dobeš, VV

Jan Fischer, expremiér

Marie Benešová, ČSSD

Jiří Čunek, KDU-ČSL

Václav Klaus, prezident

Pavel Bém, ODS

Miloš Zeman, SPOZ

Jiří Besser, TOP 09

Jaromír Drábek, TOP 09

Václav Riedelbauch, exministr

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

10

3

3

7

5

2

7

3

5

2

4

2

1

3

1

2

16

7

7

1

3

5

7

3

3

1

2

2

1

3

0 10 20 30

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Pořadí na prvních třech místech žebříčku politiků se nezměnilo, když nejvíce příspěvků v publicistických 

pořadech opět vykázal premiér Petr Nečas, za nímž následovali jeho kolegové z vlády Radek John a Miroslav 
Kalousek. Svého dosud nejlepšího umístění dosáhl ministr dopravy Vít Bárta, jenž obsadil čtvrtou pozici. 
Z opozičních politiků si vedli nejlépe šéf KSČM Vojtěch Filip a první místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka, 
kterým do horních pater žebříčku napomohla jejich účast v jednom z vydání Otázek Václava Moravce. Ostatně 
vzhledem k letní přestávce většiny publicistických pořadů měly Otázky dominantní vliv na prezentaci 
jednotlivých politiků. Reportéři ČT se o některém z politiků zmiňovali jen ve třech příspěvcích.  

 
� Tři politici čelili v červenci negativnímu hodnocení. V případě bývalého předsedy KDU-ČSL Čunka odkázal 

Václav Moravec na názor nevládní organizace Transparency International, že to byl právě případ Jiřího Čunka, 
který „posílil nedůvěru české veřejnosti v rychlé, kompetentní a především spravedlivé vyšetřování 
korupčních případů“ (Otázky VM 25.7.2010). U pražského primátora Pavla Béma a radního pro dopravu 
Radovana Šteinera (mimo graf 3.2.2.) ovlivnily jejich hodnocení negativním směrem výroky moderátora 
Václava Moravce (viz graf 3.2.2.1.). Ten nejprve v přehledu témat aktuálního vydání Otázek komentoval 
problémy tunelu Blanka: „(…) hlavní město Praha je investorem této megastavby. Není divu, že pozvání do 
Otázek odmítli jak pražský primátor Pavel Bém, tak radní pro dopravu Radovan Šteiner, kteří nesou za stavbu 
tunelu Blanka hlavní díl politické odpovědnosti“ (11.7.2010). Na závěr samotné diskuse na téma sesuvu půdy 
při budování zmíněné stavby moderátor dodal: „(…) připomínám, že jsme zvali i pražského primátora, 
poslance ODS Pavla Béma, stejně jako radního pro dopravu Radovana Šteinera z ODS, oba dva odmítli se 
dnešních Otázek zúčastnit, proto jsme nemohli slyšet odpovědi na ty otázky, které jsou klíčové, které se 
týkají Magistrátu hlavního města Prahy a projektové dokumentace“ (11.7.2010). Během debaty pustil 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 25 

moderátor ze záznamu několik vyjádření Pavla Béma k dané kauze, proto bylo celkové vyznění tohoto 
příspěvku vůči primátorovi ambivalentní. Pro Radovana Šteinera vyzněl negativně jak přehled témat, tak 
samotná diskuse.  

 
� Největší počet ambivalentních příspěvku (4) se vázal k ministru dopravy Vítu Bártovi. Tři ze čtyř referencí se 

soustředily na jeho podnikatelskou minulost, když ještě nedávno byl spolumajitelem bezpečnostní agentury 
ABL. V Otázkách Václava Moravce, které publikovaly všechny ambivalentní zmínky o Vítu Bártovi, se řešilo 
i převedení společnosti ABL na jeho bratra Matěje. Bývalý šéf rozvědky Karel Randák k tomu řekl: „Mně se 
vybavil teďka při tom samozřejmě úplně stejný modus operandi, který zvolil bývalý ministr Řebíček. To je 
úplně to samé. Můžeme věřit tomu, že si bratři Bártové mezi sebou ty podíly prodají, že Vít Bárta se vyváže 
ze všech aktivit, ostatně to samé tvrdil ministr Řebíček. A nakonec se ukázalo, že firma Viamont, já nevím, 
zdesateronásobila, já nevím zkolikanásobila svůj obrat“ (25.7.2010). Jedno ambivalentní hodnocení souviselo 
s pochybnostmi šéfa KSČM Vojtěcha Filipa o schopnostech Víta Bárty vykonávat funkci ministra dopravy 
(11.7.2010).  

 
� Jiří Čunek si vedle jednoho kriticky laděného příspěvku připsal i tři ambivalentní. Ve dvou z nich mluvil 

moderátor Moravec o „údajné“ korupční aféře Jiřího Čunka (18.7.2010 a 25.7.2010). Ve třetím příspěvku 
premiér Petr Nečas mínil, že „(…) kauza pana Čunka byla velkým poučením pro celou politickou scénu, já teď 
nechci hodnotit, zda ta obvinění na adresu pana Čunka byla oprávněná nebo neoprávněná“ (18.7.2010).  

 
 

3.2.2.1. Vliv redaktora 
 

2

2

0 1 2 3 4 5

Radovan Šteiner, ODS

Pavel Bém, ODS
počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku  
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 26 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

4

1

4

2

1

1

1

0 2 4 6 8 10

ABL

Metrostav

Letište Praha

ČEZ

Česká televize počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

 
 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� Díky politickému angažmá svého zakladatele Víta Bárty stanula v čele žebříčku významných ekonomických 

subjektů společnost ABL. V červencových Otázkách Václava Moravce se hovořilo o příchodu jejích bývalých 
pracovníku na posty ministrů a jejich náměstků. Ambivalentní příspěvky si kladly otázku, zdali se nejedná 
o střet zájmů. Více v 2. odstavci kap. 3.2.1.3.  

 
� Metrostav byl připomínán výhradně v souvislosti s budováním tunelu Blanka. Dva neutrální příspěvky se 

objevily v krátkých přehledech témat Otázek Václava Moravce. Zde byl publikována i ambivalentně laděná 
diskuse, jejíž účastníci debatovali o nedávném sesuvu půdy při ražbě tunelu. Kritická vyjádření na adresu 
Metrostavu coby zhotovitele stavby vyvažovalo vystoupení mluvčího společnosti Františka Poláka (11.7.2010).  

 
� Dvě významné společnosti byly zmíněny v Otázkách vysílaných z Karlových Varů (4.7.2010). Místopředseda 

TOP 09 Miroslav Kalousek zapochyboval, že by bylo možné v tomto volebním období výhodně privatizovat 
Letiště Praha. Na společnost ČEZ pak přišla řeč v souvislosti s dividendami, které si stát coby většinový 
vlastník společnosti nechává vyplácet. Ve stejném pořadu se diskutovalo i o podílu České televize na rozvoji 
tuzemské kinematografie.  

  
 

3.3.1.1. Vliv redaktora 
 
 
V červenci 2010 nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných ekonomických subjektů. 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 27 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

7%

93%

0%

domácí i zahraniční

domácí témata

zahraniční témata

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Podruhé za sebou vzrostl podíl domácích příspěvků v publicistice ČT (93 %). Oproti červnu byl o tři procentní 

body vyšší, v porovnání s květnem pak stoupl o deset procentních bodů. Příspěvkům věnujícím se souběžně 
dění doma i v zahraničí náležel v červenci 7% podíl, tj. o jeden procentní bod více než v minulém měsíci. 
Vůbec nebyly tentokrát publikovány příspěvky týkající se čistě zahraničních událostí.  

 
 
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 28 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 29 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politických a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv 
na  celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.7.2010 – 31.7.2010 30 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech – 
Ostrava (repríza na ČT 24); Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; 
Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


