
 

NEWTON Media, a.s., Na Pankráci 1683/127, budova Gemini, 140 00 Praha 4  |  +420 225 540 111 (telefon), +420 225 540 101 (fax)  |  obchodni@newtonmedia.cz (e-mail) 

 

 
 
 

 
Mediální analýza vyváženosti vysílání  

České televize 
 

vypracovaná pro Radu České televize 
 

 
 
 

období: 1.5.2010 – 31.5.2010 
 
 

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 1 

NEWTON Media a.s. je největší společností v České republice, která již patnáct let dodává v elektronické podobě 
plná znění veškerých informací z tisku, plné přepisy zpravodajských a vybraných publicistických pořadů 
televizních a rozhlasových stanic, agenturní zpravodajství a obsahy internetových serverů. 
 
Mediální analýza je dalším rychle rozvíjejícím se produktem, který společnost NEWTON Media a.s. nabízí svým 
klientům. Jedná se o přehledný rozbor obrazu společnosti, který o ní vytvářejí média. Tyto cenné informace 
získané na základě obsáhlého množství materiálu, umožňují našim klientům kvalifikovanější rozhodování a zvyšují 
ve svém důsledku jejich konkurenční výhodu. Mediální analýza může včas upozornit na příležitosti a rizika  
a umožňuje spatřit skryté souvislosti.  
 
Podle Vašich potřeb jsme schopni sledovat a analyzovat široké a mnohdy nepřehledné množství  informací  
o konkrétní oblasti, o Vaší společnosti a jejích představitelích či o konkurenčních subjektech na trhu. Výstupy 
předáme v maximálně přehledné a strukturované podobě. Analýzy jsou zpracovávány v měsíční, čtvrtletní, 
půlroční, roční nebo jiné periodě. Nejčastěji se jedná o variantu měsíčních reportů doplněných o souhrnnou 
analýzu za delší časové období, která je pravidelným klientům poskytnuta za zvýhodněnou cenu.  
 
 
Dotazy z oblasti mediálních analýz směřujte: 
 
Ing. Věra Čarná 
vedoucí oddělení mediálních analýz, tel.: +420 225 540 501 
 
 
Dotazy týkající se monitoringu médií směřujte na:  
 
NEWTON Media a.s. 
 
Obchodní oddělení 
Na Pankráci 1683/127, budova Gemini    Tel.: +420 225 540 201 
140 00  P r a h a 4      Fax: +420 225 540 101 
E-mail: obchodni@newtonmedia.cz  
 
 
Další informace a ukázky našich produktů naleznete na našich internetových stránkách: 
 
www.newtonmedia.cz 
www.headlines.cz 
www.mediainfo.cz 
 
Tento materiál je duševním vlastnictvím NEWTON Media a.s. 
 
 
Celek či jakákoliv část tohoto materiálu nesmějí být publikovány a šířeny jakýmkoliv způsobem a v jakékoliv 
podobě bez výslovného svolení NEWTON Media a.s. 
 
 
 NEWTON Media a.s., 2010 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 2 

OBSAH 

1. KLÍČOVÉ VÝSLEDKY ANALÝZY ................................................................................... 3 

2. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI VE ZPRAVODAJSTVÍ................................................................. 4 

2.1. TEMATICKÁ STRUKTURA ZPRAVODAJSKÝCH PŘÍSPĚVKŮ ............................................................. 4 
2.1.1. Domácí zpravodajství ............................................................................................5 
2.1.2. Zahraniční zpravodajství ........................................................................................5 

2.2. POLITICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ ........................................................................................ 7 
2.2.1. Medializace politických stran...................................................................................7 
2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení ..................................................................... 12 

2.3. EKONOMICKÉ ZPRAVODAJSTVÍ .................................................................................... 14 
2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení................................................. 14 
2.3.2. Vliv redaktora................................................................................................... 15 

2.4. STRUKTURA ZPRAVODAJSTVÍ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ .................................................. 16 

3. ANALÝZA VYVÁŽENOSTI PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ČT ..................................................17 

3.1. TEMATICKÁ STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ ............................................................... 17 
3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech ................................................................. 18 
3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech ............................................................. 18 

3.2. POLITICKÉ SUBJEKTY V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH ČT.......................................................... 20 
3.2.1. Medializace politických stran................................................................................. 20 
3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech........................................................... 24 

3.3. MEDIALIZACE EKONOMICKÝCH SUBJEKTŮ V PUBLICISTICKÝCH POŘADECH .......................................... 26 
3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle hodnocení ................ 26 

3.4. STRUKTURA PUBLICISTICKÝCH POŘADŮ PODLE GEOGRAFICKÉHO ZAMĚŘENÍ ........................................ 28 

4. METODIKA...........................................................................................................29 

4.1. ÚVODEM ......................................................................................................... 29 
4.2. KRITÉRIA PRO POSUZOVÁNÍ VYVÁŽENOSTI......................................................................... 29 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů .......................................... 29 
4.2.2. Rozsah informace v příspěvku ................................................................................ 30 
4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice........................................ 30 
4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice .................................... 30 
4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření příspěvků..................... 30 
4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků .............................................................................. 30 
4.2.7. Vliv redaktora................................................................................................... 30 

5. SEZNAM SLEDOVANÝCH POŘADŮ ČESKÉ TELEVIZE .........................................................31 

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 3 

1. Klíčové výsledky analýzy 
 
� Ve zpravodajství České televize v porovnání s minulým měsícem výrazně posílilo téma ekologie, což 

zapříčinily především dvě významné události – rozsáhlé povodně ve střední Evropě a únik ropy z poškozeného 
vrtu v Mexickém zálivu. Zprávy s ekologickou tematikou si polepšily na úkor tematických okruhů ekonomie, 
legislativa, justice a politický systém, u nichž byl zaznamenán úbytek příspěvků. Přesto zůstala ekonomie 
(656 příspěvků) následovaná legislativou (470) nejvýraznějšími tématy. Kromě ekologie v rámci pětice 
nejmedializovanějších témat vykazoval nárůst ještě okruh společnost, k čemuž přispěly i reportáže týkající se 
nové turistické sezóny. Mezi pět nejfrekventovanějších témat se poprvé v letošním roce prosadil okruh 
neštěstí, nehody, kam též spadaly příspěvky o povodních a ropné havárii v Mexickém zálivu. V publicistice ČT 
se nejvíce příspěvků vázalo k tématům ekonomika a legislativa, justice (shodně 91 příspěvků). Zatímco okruh 
ekonomika čelil poklesu medializace, téma legislativa, justice si připsalo více příspěvků než v dubnu. Nejinak 
tomu bylo i u dalších témat, přičemž znatelně si polepšily hlavně sociální problematika a mezinárodní 
vztahy. Viz kap. 2.1. a 3.1.  

 
� V předcházejících měsících se často měnilo pořadí politických stran dle míry jejich zastoupení 

v publicistických pořadech, na druhou stranu žebříček dle počtu zpravodajských příspěvků doznával spíše 
kosmetických změn. Květen 2010 však přinesl přesně opačný výsledek, neboť pořadí stran v publicistice ČT 
zůstalo nezměněno (pouze druhá ČSSD se dotáhla v počtu referencí na první ODS), zatímco ve zpravodajství 
žádná z relevantních stran neobhájila svou dubnovou pozici. Přestože se sněmovní volby konaly až v závěru 
měsíce, stačily poměrně výrazně ovlivnit postavení jednotlivých stran ve zpravodajství ČT. V posledních 
čtyřech květnových dnech stačila TOP 09 málem vymazat náskok KSČM, který ještě v den zahájení voleb 
(27.5.2010) činil 19 příspěvků. Z úspěchu pravicových stran, jež díky volebnímu výsledku začaly vyjednávat 
o utvoření vládní koalice, profitovala i ODS, která takřka stáhla náskok vedoucí ČSSD, a hlavně Věci veřejné, 
jež v závěru měsíce odsunuly Stranu zelených ze šesté pozice na sedmou. Viz kap. 2.2.1. a 3.2.1.  

 
� Největším podílem pozitivních příspěvků na celkové medializaci ve zpravodajství se mohla pochlubit TOP 09 

(viz kap. 2.2.1.3.), jejímuž mediálnímu obrazu prospělo vítězství v tzv. studentských volbách a zejména pak 
úspěch ve volbách skutečných, když jako první dokázala zvítězit v Praze nad ODS. Naopak největším podílem 
negativních příspěvků se vyznačovala medializace KSČM. Hlavní příčinou byla skutečnost, že mnohé strany 
odmítaly povolební spolupráci s komunisty. V publicistické části vysílání veřejnoprávní televize se neobjevil 
ani jeden pozitivní ani čistě negativní příspěvek o sledovaných stranách. S ambivalentním hodnocením 
se nejčastěji setkávaly ODS a ČSSD, přičemž nezřídka se jednalo o duely představitelů těchto stran 
v diskusních pořadech ČT, kteří se zde navzájem kritizovali (viz kap. 3.2.1.3.).  

 
� V květnovém zpravodajství zaznívalo nejčastěji jméno Petra Nečase, jemuž k prvenství v žebříčku politiků 

dopomohl volební výsledek pravicových stran, který z volebního leadera ODS učinil nejvážnějšího kandidáta 
na premiérský post. Největší pozornosti publicistických pořadů se těšil dnes již bývalý předseda ČSSD Jiří 
Paroubek, jenž ovšem zaznamenal i primát v počtu ambivalentních příspěvků. Viz kap. 2.2.2. a 3.2.2. 

 
� Z významných tuzemských firem si ve vysílání České televize udržel vedoucí postavení ČEZ, s nímž se pojilo 

nejvíce zpravodajských i publicistických příspěvků. Nejhorší mediální obraz ve zpravodajství měl krachující 
Oděvní podnik Prostějov, naopak nejvíce chvály sklidila sama Česká televize, která upozornila na ocenění 
pro svůj pořad Toulavá kamera či na rekordní částku vybranou v rámci akce Pomozte dětěm. Viz kap. 2.3. 
a 3.3. 

 
� Vliv výroků redaktora na celkové vyznění příspěvku vůči sledovaným subjektům byl pozorován v devíti 

případech, což při počtu příspěvku zahrnutých do květnové analýzy (2 303) odpovídalo 0,4 %. Zpravodajská 
část vysílání obsahovala tři příspěvky s vlivem redaktora (jeden pozitivní, který se stavěl příznivě ke třem 
stranám, a dva negativní), v publicistických pořadech se pak jednalo o šest příspěvků, bez výjimky 
negativních. Viz grafy 2.2.1.4., 2.2.2.1., 3.2.1.4., 3.2.2.1. a 3.3.1.1. 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 4 

2.  Analýza vyváženosti ve zpravodajství 
 

2.1. Tematická struktura zpravodajských příspěvků 
 

656

470

334

328

302

256

246

208

169

160

135

132

103

67

37

66

38

39

44

0 100 200 300 400 500 600 700

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Ekologie

Společnost

Neštěstí, nehody

Politický systém

Bezpečnost

Mezinárodní vztahy

Sociální problematika

Kriminalita

Doprava

Kultura

Zaměstnání

Vzdělání

Zdravotnictví

Sport

Věda a výzkum

Komunikace a networking

počet příspěvků

108

307

118

352

249

150

141

6

4

9

50

6

64

4

23

3

6

9

31

36

76

21

105

29

17

24

49

14

56

48

30

104

99

36

185

143

433 92

29

21

22

20

11

1

6

9

26

10

22

31

7

3

7

4

80

3

23

15

4

28

25

12

24

16

7

2

11

3

8

8

38

1

1

11

1

2

1

0 100 200 300 400 500 600 700

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů ve vybraných zpravodajských pořadech České 
televize. Levý graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickým okruhům 
v jednotlivých příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno více témat.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 5 

2.1.1. Domácí zpravodajství 
 

135

124

122

112

98

88

62

28

62
40

36

31

185

197

276

539

416

278

334

0 200 400 600

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Ekologie

Společnost

Neštěstí, nehody

Politický systém

Sociální problematika

Kriminalita

Bezpečnost

Doprava

Kultura

Mezinárodní vztahy

Vzdělání

Zaměstnání

Zdravotnictví

Sport

Komunikace a networking

Věda a výzkum
počet příspěvků

84

307

354

209

148

43

80

20

17

6

3

3

3

62

6

6

47

12

23

9

112

57

84

111

35

27

25

15

312

40

14

84

42

52

86

138 20

9

11

10

4

9

26

9

23

1

3

7

7

3

68

20

17

21

13

4

6

22

9

6

33

1

3

22

23

8

11

15

11

1

2

1

0 100 200 300 400 500 600

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

2.1.2. Zahraniční zpravodajství 
 

184

168

91

84

63

59

56

5

41

28

6

6

7

7

10
11

14

25

0 50 100 150 200

Ekonomika

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Legislativa, justice

Politický systém

Neštěstí, nehody

Ekologie

Společnost

Sociální problematika

Doprava

Věda a výzkum

Kriminalita

Kultura

Komunikace a networking

Zaměstnání

Sport

Zdravotnictví

Vzdělání
počet příspěvků

42

19

125

103

62

63

30

37

41

3

21

3

19

7

8

5

2

1

3

4

23

3

6

3

6

7

4

16

24

2

1

2

1

8

6

15

22

12

10

1

18

7

2

1

1

6

2

3

2

1

2

3

38

2

2

0 50 100 150 200

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v domácím, resp. v zahraničním zpravodajství.  



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 6 

 
� Nejvíce zpravodajských příspěvků se znovu pojilo s okruhem ekonomika (656), jehož medializace však 

v porovnání s minulým měsícem opět mírně klesla (z dubnových 665 příspěvků, tj. o 1 %). Pozornost České 
televize se upírala zejména ke krizi v eurozóně způsobené rostoucím zadlužením jednotlivých států. 
Ekonomicky laděné reportáže rozebíraly opatření proti dluhové krizi přijímaná na evropské úrovni. Všímaly si 
i dění ve státech, jež se ocitly v problémech, což platilo zejména pro Řecko. Na přetřes se však dostaly 
i rozpočtové škrty ve Španělsku, Portugalsku či Velké Británii. Vedle burzovního zpravodajství se dalším 
častým námětem příspěvků k danému tematickému okruhu staly makroekonomické veličiny typu míra 
nezaměstnanosti v ČR či vývoj českého státního rozpočtu na letošní rok. Do tématu též vstoupily příspěvky 
o následcích jarních povodní v ČR či o úniku ropy z poškozeného vrtu v Mexickém zálivu. Z dalších 
ekonomických témat zmiňme například reformu finančního sektoru v USA, soudem uvalený konkurz na Oděvní 
podnik Prostějov či diskuse o vhodné podobě tuzemské daňové soustavy v rámci pořadu Ekonomika na ČT 24. 

 
� Do okruhu legislativa, justice spadalo 470 příspěvků, tedy o 21 více než v předcházejícím měsíci. 

K nejfrekventovanějším námětům se řadilo zahájení procesu s mladíky podezřelými ze žhářského útoku 
ve Vítkově, při němž byla těžce zraněna malá holčička. Často byla řeč též o přijímání úsporných opatřeních 
v evropských státech sužovaných rychle rostoucím zadlužením, přičemž nejvíce se ve zpravodajství ČT mluvilo 
o záměru Evropské komise předběžně schvalovat návrhy státních rozpočtů členských zemí EU. Stranou 
pozornosti veřejnoprávní televize nezůstaly návrhy zákonů procházející českým legislativním procesem. 
Jednalo se třeba o tzv. loterijní zákon, zákon o biopalivech vetovaný nejprve prezidentem a posléze opět 
schválený Poslaneckou sněmovnou nebo o navýšení mateřské na loňskou úroveň. Zpravodajství ČT se dále 
zaměřilo například na nesrovnalosti při přidělování evropských dotací v rámci ROP Jihozápad, na potrestání 
fyzického útoku na místopředsedu ČSSD Bohumila Sobotku nebo na maďarský zákon o dvojím občanství, který 
se týká maďarských menšin v sousedních státech. 

 
� Za prudkým nárůstem počtu příspěvků v tematickém okruhu ekologie (z dubnových 172 na aktuálních 

328, tj. o 91 %) stály povodně, které v květnu zasáhly území ČR i okolních států. Další příspěvky o následcích 
přívalových dešťů a bouří poukazovaly na sesuvy půdy, popadané stromy atd. Nezanedbatelnou část 
medializace tématu ekologie pak tvořily příspěvky o pokračujícím úniku ropy z poškozeného vrtu v Mexickém 
zálivu. Mnohé zprávy o zmíněných událostech též náležely do okruhu neštěstí, nehody, jehož medializace se 
v porovnání s dubnem více než zdvojnásobila (ze 113 na 256).  

 
� Tematický okruh společnost vykázal čtyřprocentní navýšení počtu příspěvků (z 291 na 302). V rámci tohoto 

tématu se ČT mimo jiné zaobírala cestovním ruchem, ať již se jednalo o turistiku v tuzemsku nebo 
o destinace, jež Češi volí při svých zahraničních cestách. Řada reportáží a zpráv se týkala oprav významných 
památek - vilou Tugendhat počínaje Lichtenštejnskou hrobkou konče. Ve zpravodajských pořadech se také 
objevily příspěvky o oslavách významných výročí, přičemž nejčastěji bylo připomínáno uplynutí 65 let 
od konce II. světové války. Květnovou publicitu tématu společnost ovlivnila i úmrtí významných osobností 
veřejného života – ombudsmana Otakara Motejla, disidentky Jarmily Bělíkové a zpěváka Petra Muka. Z dalších 
námětů lze uvést dohodu katolické církve a prezidentské kanceláře o společné správě svatovítské katedrály, 
lidové zvyky typu jízdy králů v Kunovicích či podmíněné vyloučení zoo ve Dvoře Králové z Evropské asociace 
zoologických zahrad.  

 
� Navzdory volbám do Poslanecké sněmovny se medializace tématu politický systém snížila z 277 na 

246 příspěvků. Kromě výsledků a důsledků samotných voleb, jež se konaly na konci měsíce, informovala 
veřejnoprávní televize v průběhu května o vrcholící předvolební kampani, o tzv. studentských volbách či 
o napadení Bohuslava Sobotky na předvolebním mítinku ČSSD. Ze zahraničních událostí se do tématu politický 
systém promítly parlamentní volby ve Velké Británii, protivládní demonstrace v Thajsku nebo nečekané 
odstoupení německého prezidenta Horsta Köhlera z funkce. Politický systém byl jediným z pětice 
nejmedializovanějších tematických okruhů, u nějž převažovaly příspěvky z hlavní zpravodajské relace 
ČT Události. U ostatních tematických okruhů pocházela většina příspěvků z Událostí v regionech.  



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 7 

 

2.2. Politické zpravodajství 
 

2.2.1. Medializace politických stran 

2.2.1.1. Zastoupení politických stran – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

231

231

1

1

3

3

4

23

6

3

5

7

1

2

17

1

4

75

57

43

47

39

10

75

4
10

1

4

3

4

1

0 50 100 150 200 250 300

ČSSD

ODS

KSČM

TOP 09

KDU-ČSL

Věci veřejné

Strana zelených

Jiná strana

SPOZ

SNK-ED

DSSS

US-DEU

Národní strana

Humanistická strana
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

179

3

1

1

1

3

1

4

2

10

2

11

3

1

1

1

13

19

3

4

2

6

1

8

44

175

7

27

23

30

5

44

2

10

1

2

53

4

22

14

25

25

48

40

32

3

0 50 100 150 200 250 300

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku

část příspěvku
menší část příspěvku
zmínka  

Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran ve zpravodajských pořadech České televize. Zatímco 
levý graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků.  
 
� Pořadí politických stran podle počtu zpravodajských příspěvků se značně promíchalo, žádná z relevantních 

stran si neudržela svou dubnovou pozici. Svá minulá umístění uhájily pouze malé subjekty – Dělnická strana 
sociální spravedlnosti (11. místo) a US-DEU (12. místo). Prvenství tentokrát náleželo ČSSD, nicméně ODS 
za ni zaostala pouze o dva příspěvky. Směrem vzhůru se v žebříčku posunula uskupení, jež relativně uspěla 
ve volbách – KSČM (ze 4. na 3. místo), TOP 09 (ze 6. na 4. místo) a Věci veřejné (ze 7. na 6. místo). Naopak 
doposud parlamentní strany, které se do Poslanecké sněmovny neprobojovaly, si pohoršily. KDU-ČSL klesla 
ze třetího na páté místo, Strana zelených pak z pátého místa na sedmé.  

 
� Vzhledem k tomu, že se sněmovní volby konaly na konci měsíce, neměly jejich výsledky sice rozhodující vliv 

na pozici stran ve zpravodajství, nicméně důležitou roli sehrály. Například ještě den před volbami (27.5.2010) 
ztrácela TOP 09 na KSČM 19 příspěvků, v konečném květnovém zúčtování se však náskok komunistů ztenčil 
na tři příspěvky. Vedle TOP 09 posílily i další dvě strany, jimž volební výsledek umožnil vyjednávání 
o středopravicové vládě. Věci veřejné si během posledních čtyř květnových dnů připsaly 23 příspěvků 
a přeskočily tak v žebříčku zelené, kteří měli před zahájením voleb před stranou Radka Johna náskok zvíci 
11 příspěvků. Z úspěchu středopravicových stran ve volbách profitovala i ODS, jež v závěru měsíce takřka 
vymazala náskok ČSSD. Ten ještě před volbami činil jedenáct příspěvků, na konci měsíce se však scvrkl na dva 
příspěvky.  

 
� Ze subjektů, jejichž medializace byla zahrnuta do kolonky Jiná strana (41 příspěvků), byla v osmi případech 

zmíněna Suverenita Jany Bobošíkové. S přihlédnutím k jejímu volebnímu výsledku, který byl lepší než 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 8 

u Strany zelených a o málo horší než u „Zemanovců“, lze říci, že zastoupení Suverenity ve zpravodajství ČT 
neodpovídalo její skutečné síle. Během měsíce května dostala její předsedkyně pouze prostor 
v pořadech Události, komentáře a Hyde park (není součástí analýzy vyváženosti, do ní vstoupily pouze 
upoutávky na tento pořad), kde ovšem byly postupně představeny všechny kandidující strany. Přehlížení 
Suverenity ze strany ČT zřejmě jde zčásti na vrub průzkumů veřejného mínění, jež podobnému volebnímu 
výsledku této strany nenasvědčovaly. Nicméně v Událostech ze dne 29.5.2010, které rekapitulovaly výsledky 
právě skončených voleb, dostaly prostor k vyjádření všechny strany, jež získaly alespoň dvě procenta hlasů. 
Jedinou výjimkou byla právě strana Jany Bobošíkové. 

 
� Jestliže opomíjení Suverenity lze přičíst zmíněným předvolebním průzkumům, v některých případech Česká 

televize na preference stran nebrala zřetel. Jednalo se třeba o reportáže odvysílané v první den voleb 
v Událostech a Událostech, komentářích (28.5.2010), kde probíhající volby komentovali leadeři ČSSD, ODS, 
TOP 09, KDU-ČSL a SZ. Opomenuty tak zůstaly KSČM coby aktuálně třetí nejsilnější strana ve sněmovně a Věci 
veřejné, jimž průzkumy na rozdíl od lidovců a zelených slibovaly jistý vstup do Poslanecké sněmovny. Stejné 
strany byly vynechány v reportáži týkající se volebních slibů (Události 26.5.2010). Zde navíc chyběla i Strana 
zelených, které v té době sice již reálně hrozil propad pod pětiprocentní hranici hlasů, ve stejné situaci se 
ovšem nacházela i KDU-ČSL, jež v této reportáži prostor dostala. 

 
 

2.2.1.2. Roční vývoj publicity vybraných politických stran 

0

50

100

150

200

250

300

350

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD
KDU-ČSL
KSČM
ODS
Strana zelených
TOP 09
Věci veřejné
Strana práv občanů

 
Graf ilustruje vývoj kvantitativní medializace vybraných politických stran v roce 2010. 
 
� Publicita ČSSD a ODS ve zpravodajství ČT se v květnu takřka vyrovnala. Zatímco v případě ČSSD bylo 

v meziměsíčním srovnání pozorováno zlepšení o 20 % (z 214 na 257 příspěvků), ODS tratila v porovnání 
s dubnem 7 % příspěvků (pokles z 274 na 255). Meziměsíčnímu poklesu počtu zpráv čelily i Strana zelených 
(ze 60 na 48 příspěvků, tedy o 20 %), Strana práv občanů – Zemanovci (z 15 na 10, tj. o 33 %) a KDU-ČSL 
(z 91 na 62, tj. o 32 %), jež zaznamenala svou nejnižší publicitu v roce 2010. 

 
� Tři strany dosáhly svého nejlepšího výsledku v letošním roce – KSČM (85 příspěvků), TOP 09 (82 příspěvků) 

a Věci veřejné (51 příspěvků). V porovnání s dubnem vykázaly největší nárůst Věci veřejné 
(z 29 na 51 příspěvků, tj. o 76 %), TOP 09 si polepšila o 41 % (z 58 na 82 příspěvků), KSČM pak o 20 % 
(ze 71 na 85). TOP 09 a Věci veřejné navíc jako jediné ze sledovaných stran kontinuálně rostou, když se jejich 
medializace ve zpravodajství ČT zvyšuje s každým dalším měsícem letošního roku. 

 
 
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 9 

 

2.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

7%

4%1%

88
%

98%

2%

1% 7%2%

90%

2% 14%

84%

1% 9%

90%

ČSSD

92%

8%

4%

91%

5%

100%

SPOZStrana zelenýchVěci veřejnéKDU-ČSL

TOP 09KSČMODS

 
 
Graf ukazuje poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných politických stran ve zpravodajství ČT.  
 
�  K ČSSD se vztahoval nejvyšší počet ambivalentních příspěvků (23). K jejich nejčastějším námětům patřily 

výroky reprezentantů konkurenčních stran, kteří zpravidla vylučovali povolební spolupráci se sociálními 
demokraty, případně jim vytýkali předkládání návrhů důležitých zákonů těsně před volbami (jednalo se 
například o přímou volbu prezidenta). Část nejednoznačných referencí se týkala vedení krajů a měst, v jejichž 
vedení působí členové ČSSD. Zmiňme například reportáže o problémech s přidělováním evropských dotací 
v rámci Regionálního operačního programu Jihozápad, v jehož čele stojí hejtmani Jihočeského a Plzeňského 
kraje z řad sociální demokracie (Události v regionech – Praha a ČT 24 a Ekonomika – shodně 21.5.2010). 
Ambivalentně vyzněla i reportáž o oslavách 1.máje v pojetí pražské ČSSD, která lákala voliče na prodej 
zeleniny a ovoce z Polabí, ve skutečnosti však část nabízeného sortimentu pocházela z ciziny 
(Události 1.5.2010).  

 
� O stejném mítinku ovšem pojednával i jeden ze tří pozitivně zabarvených příspěvků o ČSSD. Tento příspěvek 

kladně hodnotil i prvomájové akce ODS a KSČM, přičemž u všech tří stran se na pozitivním vyznění podílely 
výroky redaktorky České televize (viz graf 2.2.1.4.). Redaktorka při popisu atrakcí pro voliče mimo jiné 
konstatovala, že ČSSD „připravila pro každého něco“. Poté přistoupila k mítinkům KSČM a ODS s tím, že „ani 
tady nechybělo vyžití pro celé rodiny“ (Události v regionech – 1.5.2010). Zbývající květnové pozitivní 
příspěvky o ČSSD se zaobíraly jejím očekávaným volebním vítězstvím v Moravskoslezském kraji 
(Události 18.5.2010) a jejím rozhodnutím věnovat obcím postiženým povodněmi milion a 200 tisíc korun 
(Události 17.5.2010).  

 
� ODS si vedle pochvalné reportáže o prvomájovém mítinku připsala ještě tři další pozitivní příspěvky. Jeden 

z nich upozorňoval na prvenství ODS v exkluzivním průzkumu, ve kterém agentury SC&C a STEM zjišťovaly 
volební preference stran v Praze (Události 3.5.2010). Jiný kladně laděný příspěvek zohledňoval výsledky 
tzv. studentských voleb, v nichž vedle TOP 09 „bodovala také ODS“ (Události, komentáře 13.5.2010). Podobně 
jako u ČSSD i u ODS poukázala veřejnoprávní televize na její finanční dar zaplaveným obcím 
(Události 17.5.2010). Dva ze tří negativních příspěvků souvisely s přesvědčením bývalého starosty brněnských 
Žabovřesk Aleše Kvapila, že za jeho obviněním z úplatkářství vězí vnitropolitický boj uvnitř brněnské ODS 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 10 

(Události 2.5.2010 a Události v regionech – Brno 3.5.2010). Třetí negativní zpráva referovala o předsedkyni 
akreditační komise Vladimíře Dvořákové, která se podle ČT aktivně podílela na rozkrytí podvodů na plzeňské 
právnické fakultě a jejíž další působení ve funkci údajně vadí některým ministrům nominovaným ODS 
(Události 20.5.2010). Část ambivalentních příspěvků o ODS (17) obsahovala reakci jejích představitelů 
na kritiku ze stran politických konkurentů. Jednalo se například o tvrzení ČSSD, že ODS vyvolává nenávistnou 
atmosféru na jejích mítincích, či o zpochybňování pozice volebního leadera Petra Nečase, jenž je vedením 
strany pouze pověřen (např. Miroslav Kalousek v Událostech, komentářích 25.5.2010). Nejednoznačného 
hodnocení se dostalo i aktivitám politiků ODS na úrovni komunální politiky. Na přetřes přišly například další 
neúspěšný pokus o odvolání starosty Prahy 5 Milana Jančíka, protikorupční strategie pražského magistrátu 
či různé ohlasy na jednání ostravských občanských demokratů se společností RPG o prodeji některých bývalých 
bytů OKD jejich nájemníkům. 

 
� KSČM si v květnu připsala tři negativní příspěvky, které informovaly o odmítavém postoji různých 

parlamentních i neparlamentních stran k případné povolební spolupráci s komunisty (Události, komentáře 
11.5.2010, 21.5.2010 a 26.5.2010). Stejné záležitosti, tedy možné kooperaci s KSČM na vládní úrovni, se 
věnovala i polovina ambivalentních příspěvků (3 ze 6). Dvě nejednoznačně laděné zprávy odkazovaly na názor 
ODS, že by ve vedení nově zvolené Poslanecké sněmovny neměl sedět zástupce komunistické strany. ČT v této 
souvislosti připomněla, že dnes ve funkci místopředsedy působí předseda KSČM Vojtěch Filip. Zbývající 
ambivalentní příspěvek si všímal drobných střetů mezi příznivci a odpůrci KSČM, které provázely její 
prvomájové setkání na pražském výstavišti. K pozitivnímu příspěvku o KSČM viz druhý odstavec této kapitoly. 

 
� TOP 09 vykázala nejvyšší podíl pozitivních příspěvků (5 %) na celkové medializaci. Dvakrát se v kladném 

hodnocení strany odrazilo její vítězství v tzv. studentských volbách (Události, komentáře 13.5.2010 a Události 
14.5.2010). Zbývající dva pozitivní příspěvky informovaly o jejím úspěchu ve volbách skutečných. V prvním 
případě se jednalo o její celkový výsledek, druhá zpráva kladla důraz na vysoký počet hlasů pro předsedu TOP 
09 Karla Schwarzenberga v Praze (Události 29.5.2010). Tři květnové ambivalentní příspěvky přihlížely 
k výrokům jiných stran o TOP 09. Předseda Strany zelených označil škrty ve státním rozpočtu navrhované TOP 
09 za „drastické“ (Události, komentáře 26.5.2010). Podle Miroslava Sládka ze SPR-RSČ udělá ODS po volbách 
„nějakou koalici s nějakým TOP nebo VV“, šéf republikánů navíc označil tyto strany za „malé vyděrače“ 
(Události, komentáře 11.5.2010). Třetí nejednoznačný příspěvek měl formu diskuse místopředsedy TOP 09 
Miroslava Kalouska a předsedkyně Suverenity Jany Bobošíkové. Ta svého soupeře v debatě mimo jiné 
nabádala, aby jeho strana přestala zasílat voličům předvolební „složenky“, které vyzývaly občany k uhrazení 
jejich „podílu“ na státním dluhu.  

 
� Pět z celkových 62 květnových příspěvků se stavělo ke KDU-ČSL ambivalentně. Dvě nejednoznačné reportáže 

reflektovaly neúspěch KDU-ČSL ve volbách do Poslanecké sněmovny. Jiné dva příspěvky zprostředkovaly 
kritická vyjádření na adresu KDU-ČSL z úst leaderů malých stran – Petra Cibulky z Pravého bloku a Milana 
Hamerského ze strany Liberálové.cz (oba politici vystoupili v rámci duelů stran kandidujících ve sněmovních 
volbách v pořadu Události, komentáře). Zbývající ambivalentní reference shrnula rozdílné názory 
na případnou výstavbu bioplynové stanice v Tišnově. Tento projekt podporuje zdejší starosta z KDU-ČSL 
František Svoboda (Události v regionech 16.5.2010).  

 
� V pozitivním příspěvku o Věcech veřejných se moderátor Josef Maršál zmínil o jejich úspěchu v právě 

skončených sněmovních volbách (Události 29.5.2010). Ambivalentní příspěvky (7) se zaměřily na obchodní 
aktivity firmy ABL vlastněné volebním manažerem strany Vítem Bártou, na kritiku částí programu VV ze strany 
Hospodářské komory, na jejich volební slib prošetřit prodej letiště Aero Vodochody společnosti Penta či 
na údajné propojení Věcí veřejných s částí pražské ODS. Zbývající nejednoznačné příspěvky obsahovaly 
výhrady politické konkurence k Věcem veřejným. Například Miroslav Sládek je označil za „recyklát“ na jedno 
použití (Události, komentáře 11.5.2010), Ondřej Liška zase podrobil kritice jejich spolupráci s majitelem 
agentury Médea Jaromírem Soukupem (Události, komentáře 26.5.2010). 

 
� Jediný ambivalentní příspěvek o Straně zelených pojednával o jejím volebním neúspěchu. Tato reportáž 

obsahovala i rozhovor s předsedou strany Ondřejem Liškou (Události 29.5.2010). Dělnická strana (resp. její 
nástupkyně Dělnická strana sociální spravedlnosti) byla medializovaná především ve spojitosti se soudními 
rozsudky. Krátká negativní zpráva se vázala k podmíněným trestům pro členy strany v čele s jejím leadrem 
Tomášem Vandasem, kteří byli potrestáni za slovní napadání národnostních menšin na loňském prvomájovém 
shromáždění v Brně (Události v regionech – Praha 19.5.2010). Stejné téma rozebíral i jeden ze čtyř 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 11 

ambivalentních příspěvků. Zbývající tři se soustředily na potvrzení rozpuštění strany Ústavním soudem. 
Taktéž jediný příspěvek o Národní straně pocházel ze soudního prostředí. Negativně laděná zpráva cílila 
na soudní proces s Jiřím Gaudinem, jehož spis Konečné řešení otázky cikánské loni pokřtili zástupci Národní 
strany (Události v regionech – Praha 12.5.2010).  

 
� Dvěma menším politickým formacím, jejichž souhrnná publicita v ČT byla sledována pod hlavičkou Jiná 

strana, se dostalo ambivalentního hodnocení. V obou případech vzešlo toto hodnocení z duelů zástupců 
těchto neparlamentních stran s předáky parlamentních uskupení v rámci Událostí, komentářů. Nejprve 
diskutoval předseda Pravého bloku (Poznámka: Pro potřeby analýzy pracujeme se zkráceným názvem této 
strany) Petr Cibulka s šéfem KDU-ČSL Cyrilem Svobodou. Ten se mimo jiné pozastavil nad dlouhým názvem 
Cibulkovy strany a její program označil za populistický (Události, komentáře 14.5.2010). Reálnost některých 
programových slibů strany Evropský střed pro změnu zpochybňoval 1. místopředseda ODS David Vodrážka 
(Události, komentáře 17.5.2010).  

 

2.2.1.4. Vliv redaktora 

1

1

1

0 1 2

ODS

KSČM

ČSSD počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 12 

 

2.2.2. Medializace politiků – podle hodnocení 
 

2

2

64
55

55
33
35

8

15

12

8

1
1
1

9

1

3

1

3

1

3

7

1

1

10

15
6

15

16

16

15

26

14
18

8
10

13

19
1

0 10 20 30 40 50 60 70

Petr Nečas, ODS
Jiří Paroubek, ČSSD

Václav Klaus
Jan Fischer, premiér 

Bohuslav Sobotka, ČSSD
Karel Schwarzenberg, TOP 09

Mirek Topolánek, ODS
Radek John, VV

Miroslav Kalousek, TOP 09
Cyril Svoboda, KDU-ČSL

Vojtěch Filip, KSČM
Otakar Motejl, ombudsman

Ondřej Liška, SZ
Eduard Janota, min. financí
Martin Barták, min. obrany

Václav Riedlbauch, ministr kul.
Martin Pecina, min. vnitra
Lubomír Zaorálek, ČSSD

David Vodrážka, ODS
Kateřina Konečná, KSČM

Jiří Zimola, ČSSD
Michal Hašek, ČSSD

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

30

36

38

19

21

8

21

7

6

3

4

16

3

7

7

7

10

7

4

35

28

20

16

14

20

2

12

12

13

13

8

8

5

10

9

6

8

4

6

12

0 10 20 30 40 50 60 70

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

Grafy představují nejčastěji medializované politiky ve zpravodajství České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Nejčastěji prezentovaným politikem ve zpravodajství České televize se poprvé stal volební leader ODS Petr 

Nečas, za nímž se ztrátou jednoho příspěvku následoval předseda ČSSD Jiří Paroubek. Rozdíl mezi oběma 
politiky pramenil z výsledku sněmovních voleb, jenž umožnil Petru Nečasovi zahájit jednání o sestavení 
středopravicové vládní koalice. V závěru měsíce (od 28.5. do 31.5.2010) se o Petra Nečase zajímalo 
19 příspěvků, zatímco o Jiřího Paroubka, který po oznámení volebních výsledků rezignoval na svou funkci, jen 
10 příspěvků. Třetí pozice v žebříčku politiků patřila prezidentovi Václavu Klausovi, jehož publicita rovněž 
výrazně vzrostla v posledních čtyřech květnových dnech, kdy se ČT soustředila na jeho vklad do povolebního 
dění (18 z celkových 58 příspěvků, tj. 31 %).  

 
� Poprvé se mezi nejmedializovanější politiky ve zpravodajských pořadech prosadili Radek John a Václav 

Riedlbauch. Jestliže předsedu Věcí veřejných vynesl na osmou příčku žebříčku především jejich volební 
výsledek (po volbách bylo o Radku Johnovi uveřejněno 12 z celkových 19 květnových příspěvků, tj. 63 %), 
ministr kultury Riedelbauch poutal pozornost ČT hlavně kvůli svému rozhodnutí odvolat ředitele České 
filharmonie Vladimíra Darjanina.  

 
� I po jeho odchodu do ústraní se v popředí žebříčku politiků stále objevuje jméno Mirka Topolánka. Většina 

květnových příspěvků se týkala jeho bývalé vlády. Smutné okolnosti provázely vysokou publicitu ombudsmana 
a bývalého ministra spravedlnosti Otakara Motejla. S jeho úmrtím souviselo 16 příspěvků, z nichž polovina 
byla zabarvena pozitivně. Tyto příspěvky popisovaly jeho životní dráhu. Všímaly si, že v době komunistického 
režimu hájil před soudem disidenty a po listopadu 1989 se stal jednou z nejdůležitějších osobností české 
justice. Vedle Otakara Motejla se kladného hodnocení dostalo ještě předsedovi TOP 09 Karlu 
Schwarzenbergovi, když ČT vyzdvihla jeho volební výsledek v Praze (Události 29.5.2010).  

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 13 

� Celkem osm politiků si připsalo alespoň jeden negativní příspěvek. Dvakrát byl kritizován Jiří Paroubek. 
V jednom případě tak učinil předseda strany Moravané Jiří Novotný, který by si neuměl příliš představit 
spolupráci s ČSSD pod Paroubkovým vedením (Události, komentáře 21.5.2010). Druhý příspěvek vyzněl 
negativně i pro Vladimíra Špidlu, Mirka Topolánka a Miroslava Kalouska, když moderátor Jakub Železný 
odcitoval následující pasáž z programu Strany svobodných občanů: „Veřejné finance potřebují razantní léčbu, 
ne špidlovskou, ne paroubkovskou, ne topolánkovskou, ne kalouskovskou“ (Události, komentáře 18.5.2010). 
Negativní hodnocení Radka Johna vycházelo z roztrpčení představitelů Hospodářské komory, jimž vadilo, že 
předseda Věcí veřejných bez omluvy nedorazil na domluvenou schůzku. Podle ČT to Hospodářská komora 
vnímá jako neúctu k podnikatelské sféře (Ekonomika 13.5.2010). Ministryni Danielu Kovářovou zařadil do tzv. 
justiční mafie předseda Strany zelených Ondřej Liška (Události, komentáře 26.5.2010). Ministr vnitra Martin 
Pecina podle svých slov nepovažuje Marka Šnajdra a Zdeňka Zajíčka (oba ODS) za slušné politiky a nemohl by 
prý s nimi sedět ve stejné vládě (Události, komentáře 25.5.2010).  

 
� Největší počet ambivalentních příspěvků (9) čítala medializace ministra kultury Václava Riedlbaucha. Sedm 

ambivalentních zpráv se zaobíralo rozhodnutím ministra kultury odvolat Vladimíra Darjanina z funkce ředitele 
České filharmonie. Česká televize v této souvislosti zmiňovala nesouhlas filharmoniků s tímto krokem, dále 
pak citovala Vladimíra Darjanina, jenž ministra kultury obvinil ze lži. ČT si všímala i skutečnosti, že Václav 
Riedlbauch, který dříve působil právě na postu šéfa České filharmonie, se s Vladimírem Darjaninem pře, kdo 
z nich může za nedostatky v hospodaření tohoto hudebního tělesa. Otazníky se vznášely i nad následným 
krokem Václava Riedlbaucha, a sice jmenováním Václava Kasíka novým ředitelem filharmoniků bez 
výběrového řízení.  

 
� U dvou zbývajících ambivalentních příspěvků posouvaly hodnocení Václava Riedlbaucha negativním směrem 

výroky redaktora ČT (vzhledem k prostoru, který ministr v příspěvcích dostal, bylo jejich celkové vyznění 
ambivalentní). Jednalo se o dvakrát odvysílanou reportáž, která rozebírala personální politiku ministra 
Riedlbaucha, jenž těsně před volbami jmenoval na dobu neurčitou ředitele České filharmonie a Státní opery. 
Redaktor Mario Kuboš k tomu poznamenal: „Jmenování ředitelů příspěvkových organizací na dobu neurčitou 
veřejnost vždy silně kritizovala. Riedlbauchův předchůdce Václav Jehlička proto vydal příkaz, podle kterého 
si jmenují ředitele na dobu určitou s kontrolou v polovině funkčního období. Ministr kultury ale v dubnu 2010 
vydal ministerský příkaz číslo 6, který čtyři příspěvkové organizace z režimu vyjímá, Národní divadlo, Státní 
operu, Českou filharmonii a Pražský filharmonický sbor. Odlišný systém hodnocení umožňuje jejich ředitele 
kdykoliv odvolat, aniž by mohli prezentovat své výsledky (…) Podle informací České televize nemá své místo 
jisté ani ředitel Pražského filharmonického sboru Richard Sporka. Václav Riedlbauch se ještě coby ředitel 
filharmoniků se Sporkou nepohodl a zrušil dlouholetou spolupráci mezi filharmonií a Pražským 
filharmonickým sborem “ (Události a Události, komentáře – shodně 21.5.2010). 

 

2.2.2.1. Vliv redaktora 
 

2

0 1 2 3 4

Václav
Riedlbauch,
ministr kultury počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 14 

 

2.3. Ekonomické zpravodajství 
 

2.3.1. Nejčastěji medializované společnosti – podle hodnocení 
 

10

4

15

5

2

1

2

2

9

7

5

6

5

4

2

3

1

3

2

6

1

1

1

1

3

3

1

3

4

3

2

4

11

8

10

22

5

3

0 5 10 15 20 25 30 35

ČEZ

České dráhy

OP Prostějov

Lesy České republiky

Česká televize

NWR Energy

České aerolinie

Student Agency

Telefónica O2

Unipetrol

RWE Transgas

Škoda Auto

Česká pojišťovna

OKD

Dopravní podnik hl. m. Prahy

E.ON

Česká spořitelna

Kooperativa

Arcelor Mittal Ostrava

Komerční banka

Vítkovice

počet příspěvků

negativní

ambivalentní

neutrální

pozitivní

 
 
V grafu jsou zachyceny společnosti, jež byly nejčastěji medializovány ve zpravodajských pořadech ČT.  
 
� Od začátku roku si společnost ČEZ udržuje první místo v žebříčku tuzemských ekonomických subjektů podle 

počtu příspěvků ve zpravodajství ČT. V květnu se jí zaobíralo 22 příspěvků, z nichž 10 vyznívalo 
ambivalentně. Polovina nejednoznačných zpráv informovala, že krajské státní zastupitelství v Olomouci 
zastavilo stíhání zbývajících 13 kontrolorů ČEZu, kterým hrozila obžaloba za útisk. Čtyři ambivalentní 
příspěvky se vztahovaly k akci hnutí Greenpeace, jehož aktivisté vylezli na střechu úřadu vlády, aby 
protestovali proti modernizaci prunéřovské elektrárny a údajnému vlivu ČEZu na vládní politiku. O vlivu 
společnosti na vládní záležitosti mluvili v pořadu Události, komentáře (7.5.2010) i předseda Strany zelených 
Ondřej Liška a šéf strany Občané.cz Petr Havlík. 

 
� Nejvyšší počet pozitivních příspěvků vykázala Česká televize. Tři ze šesti kladně laděných zpráv upozornily 

na ocenění pro knižní podobu pořadu Toulavá kamera na pražském veletrhu Svět knihy (Události v regionech, 
Události a Události, komentáře – shodně 14.5.2010). Námětem dvou pozitivních zpráv byla rekordní částka 
získaná v rámci letošní sbírky Pomozte dětem (Události a Události, komentáře – shodně 20.5.2010). Šestý 
příspěvek pojednával o konferenci Sport a stát pořádané Českou televizí. Ta hodlá na sport věnovat třetinu 
výtěžku z reklamy (Události v regionech – Praha 4.5.2010).  

 
� Třikrát bylo pozitivní hodnocení zaznamenáno u Českých drah. První kladně zabarvená zpráva konstatovala, 

že „dceřiné společnosti Českých drah pro nákladní dopravu – ČD Cargo – se v prvním čtvrtletí dařilo“ 
(Ekonomika 6.5.2010). Na dvou místech odvysílaná pozitivní reportáž představila moderní vlaky CityElephant, 
které České dráhy nasadí na trať mezi Olomoucí a Šumperkem v roce 2012 (Události v regionech – Brno 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 15 

a Události v regionech – Ostrava – shodně 25.5.2010). Čtyři květnové příspěvky o Českých drahách měly 
ambivalentní zabarvení, přičemž tři z nich rozebíraly nesouhlas společnosti Student Agency s tím, 
že tuzemské kraje upřednostnily při uzavírání smluv o železniční přepravě právě České dráhy. Zbývající 
nejednoznačný příspěvek se vztahoval k odstaveným vagónům stojícím na českých nádražích. Vagóny podle ČT 
patří společnosti ČD Cargo, která slíbila, že problém s nepoužívanými vagóny bude řešit (Události 27.5.2010).  

 
� Čtyři společnosti si připsaly po jednom pozitivním příspěvku. V soutěži Pojišťovna roku 2009 v kategorii 

neživotního pojištění uspěla Kooperativa, v kategorii životního pojištění pak zvítězila Pojišťovna České 
spořitelny (Ekonomika 11.5.2010). U Českých aerolinií Asociace cestovních kanceláří ocenila, že na rozdíl 
od jiných leteckých společností vracejí při stornu letenek palivové příplatky (Ekonomika 21.5.2010). Pořad 
Události v regionech (1.5.2010) přiblížil divákům zajímavosti, jež čekaly návštěvníky dne otevřených dveří ve 
strojírenské společnosti Vítkovice.  

 
� Nejhorší mediální obraz měl v květnovém zpravodajství Oděvní podnik Prostějov. Všechny negativní (3) 

i ambivalentní (15) příspěvky souvisely s vyhlášením konkurzu na tuto společnost. Tři krátké negativní zprávy 
zdůraznily, že stát zřejmě nezíská evropskou dotaci, kterou by použil na pomoc propuštěným zaměstnancům 
prostějovského podniku. Udělení této dotace je totiž podmíněno tím, že krach podniku nezavinilo jeho 
vedení. Podle místního úřadu práce však OP Prostějov padl právě kvůli selhání vedení (Události, Ekonomika 
a Události, komentáře – shodně 14.5.2010).  

 
 

2.3.2. Vliv redaktora 
 
 

 
V květnu nebyl zaznamenán případ, kdy by explicitní výroky redaktorů sehrály rozhodující roli při celkovém 
hodnocení sledovaných ekonomických subjektů.  
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 16 

 

2.4. Struktura zpravodajství podle geografického zaměření 
 

počet příspěvků

7%

77%

16%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
Graf ukazuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných zpravodajských pořadech České televize. 
 
� Podíl zpráv z domova se meziměsíčně zvýšil ze 73 % na 77 % a vrátil se tak na březnovou úroveň. Stejné 

hodnoty jako v březnu vykazovaly i podíly zahraničních příspěvků (16 %) a příspěvky na pomezí domácího 
a zahraničního zpravodajství.  

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 17 

 

3. Analýza vyváženosti publicistických pořadů ČT 
 

3.1. Tematická struktura publicistických pořadů 
 

91

91

54

49

31

28

15

12

9

9

7

1

7

7

4

4

4

1

0 20 40 60 80 100

Legislativa, justice

Ekonomika

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Mezinárodní vztahy

Bezpečnost

Ekologie

Společnost

Kriminalita

Zdravotnictví

Komunikace a networking

Zaměstnání

Vzdělání

Doprava

Neštěstí, nehody

Věda a výzkum

Kultura
počet příspěvků

53

12

61

65

29

17

17

11

8

7

6

25

14

4

1

7

1

1

1

3

2

1

1

2

4

5

2

1

1

5

4

1

1

1

6

2

2

8

1

2

5

1

1

6

5

1

5

1

2

1

1

0 20 40 60 80 100

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 
Grafy představují medializaci sledovaných tematických okruhů v publicistických pořadech České televize. Levý 
graf zohledňuje počet příspěvků; pravý graf ukazuje, kolik prostoru bylo tematickému okruhu v jednotlivých 
příspěvcích věnováno. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat (viz příloha analýzy). K jednomu 
příspěvku mohlo být přiřazeno více témat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 18 

3.1.1. Domácí témata v publicistických pořadech 
 

87

85

54

46

27

24

12

10

9

9

6

1

6

6

4

4

1

4

0 20 40 60 80 100

Ekonomika

Legislativa, justice

Servisní informace

Politický systém

Sociální problematika

Mezinárodní vztahy

Ekologie

Bezpečnost

Společnost

Kriminalita

Zdravotnictví

Komunikace a networking

Zaměstnání

Vzdělání

Doprava

Neštěstí, nehody

Věda a výzkum

Kultura
počet příspěvků

7

53

12

63

59

28

15

15

8

8

7

13

231

1

1

1

1

4

5

2

1

2

4

3

2

1

2

1

6

1

5

4

1

1

1

3

1

1

1

1

1

4

2

6

5

1

1

5

1

0 20 40 60 80 100

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

3.1.2. Zahraniční témata v publicistických pořadech 
 

28

15

13

12

10

3

2

1

1

1

1

1

0 5 10 15 20 25 30

Mezinárodní vztahy

Legislativa, justice

Ekonomika

Bezpečnost

Sociální problematika

Politický systém

Doprava

Zdravotnictví

Zaměstnání

Vzdělání

Společnost

Komunikace a networking

počet příspěvků

17

6

10

9

7

1

2

1

1

1

1

5

5

1

2

3

1

1

5

4

2

1

1

1

0 5 10 15 20 25 30

počet příspěvků

celý příspěvek převážná část příspěvku
část příspěvku menší část příspěvku
zmínka

 
 

Grafy znázorňují medializaci jednotlivých tematických okruhů v publicistických pořadech ČT s ohledem 
na geografické zaměření příspěvků.  



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 19 

 
� Shodný počet publicistických příspěvků (91) vykázaly tematické okruhy legislativa, justice a ekonomika. 

Celkem 65 příspěvků se týkalo obou tematických okruhů zároveň. Většina těchto „sdílených“ příspěvků 
pocházela z pořadů Černé ovce (25) a Otázky Václava Moravce (24). Zatímco Černé ovce radily divákům, jak 
reklamovat platbu kartou či jak nakupovat zboží po internetu, v Otázkách se nejčastěji rozebírala protikrizová 
opatření v ČR i eurozóně, penzijní reforma či boj proti korupci. Příspěvky, v nichž se okruh legislativa, justice 
vyskytoval bez ohledu na téma ekonomika, se zaměřily mimo jiné na soudní proces v případu žhářského útoku 
na romskou rodinu ve Vítkově (Otázky VM 16.5.2010), na potřebné náležitosti pracovní smlouvy (Černé ovce 
10.5.2010) či na evropskou koordinaci systémů sociálního zabezpečení (POKR 6.5.2010). Příspěvky k tématu 
ekonomika se zabývaly například problémy evropských států s rostoucími dluhy (Otázky VM 9.5.2010, 
168 hodin 2.5.2010), testy některých výrobků (Černé ovce – např. 10.5.2010), financováním politických stran 
(Otázky VM - speciál 12.5.2010) nebo vybranými podnikatelskými projekty (POKR – např. 27.5.2010). 

 
� Tematický okruh politický systém sestával ze 49 příspěvků, z nichž většina (34) byla odvysílána v rámci 

Otázek Václava Moravce (včetně čtyř předvolebních speciálů). Před volbami se zde mimo jiné mluvilo o bilanci 
končící vlády Jana Fischera, o postoji tuzemských politických stran k české afghánské misi či o iniciativě 
Defenestrace 2010 vyzývající voliče, aby ve volbách kroužkovali politiky na posledních místech kandidátních 
listin. Den po volbách v Otázkách diskutovali leadeři stran, jejichž strany získaly zastoupení v Poslanecké 
sněmovně. V předvolebních speciálech se představily jedničky stranických kandidátek v Praze, ve středních 
Čechách a v Moravskoslezském kraji. V závěrečném dílu předvolebních debat pak vystoupili leadeři dvou – dle 
průzkumů – nejsilnějších stran, tedy Jiří Paroubek a Petr Nečas. Pořad 168 hodin přinesl celkem 13 příspěvků 
k danému tematickému okruhu, které se vedle událostí na domácí politické scéně zaobíraly i návštěvou 
severokorejského vůdce Kim Čong-ila v Číně či politickou situací v Řecku, které se potýká s dluhovou krizí. Dvě 
reportáže pořadu Reportéři ČT pojednávaly o vývoji v Íránu po loňských protestech proti zřejmě 
zmanipulovaným prezidentským volbám a o nových stranách ucházejících se o hlasy českých voličů.  

 
� Nejvíce příspěvků k okruhu sociální problematika (31) uveřejnily Otázky Václava Moravce a 168 hodin. 

V prvně zmíněném pořadu se debatovalo mimo jiné o rozhodnutí Ústavního soudu rušícím současný způsob 
výpočtu důchodů či o práci tzv. Bezděkovy komise, jež vyhotovila různé modely penzijní reformy. Jedna 
z reportáží pořadu 168 hodin (16.5.2010) zprostředkovala divákům profil útočníků z Vítkova, kteří loni v dubnu 
zapálili domek obývaný romskou rodinou. Pořad POKR se soustředil na možnosti podnikání během mateřské 
dovolené či na evropskou koordinaci systémů sociálního zabezpečení. Tvůrci Černých ovcí (3.5.2010) osvětlili 
problematiku zbavení způsobilosti dítěte před 18. rokem. Hosté pořadu Máte slovo (13.5.2010) vedli diskusi 
na téma sexuální výchovy ve školách. 

 
� Publicitu tématu mezinárodní vztahy (28) ovlivnilo i živé vysílání Otázek Václava Moravce přímo 

z Afghánistánu (2.5.2010). V jiném vydání tohoto pořadu se diskutovalo o problémech eurozóny se zadlužením 
některých států, zejména pak Řecka. O pomoci pro tuto zemi od EU a Mezinárodního měnového fondu se 
zmiňoval i pořad 168 hodin (9.5.2010). POKR prezentoval jeden z projektů financovaných ze strukturálních 
fondů Evropské unie. Příspěvky odvysílané v pořadu Reportéři ČT (3.5.2010 a 24.5.2010) popsaly příběh Roma 
Jaroslava Suchého, který neúspěšně žádal o azyl v USA, Kanadě a ve Velké Británii, a případy masakrů 
německého obyvatelstva po druhé světové válce v tehdejším Československu. 

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 20 

 

3.2. Politické subjekty v publicistických pořadech ČT 
 

3.2.1. Medializace politických stran 

3.2.1.1. Politické strany – podle počtu a rozsahu příspěvků 
 

12

8

29

33

24

21

19

16

14

7

1

2

1

2

3

3

0 10 20 30 40 50

ODS

ČSSD

TOP 09

KSČM

Věci veřejné

KDU-ČSL

Strana zelených

SPOZ

SNK-ED

Jiná strana

DSSS
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

5

2

32

27

20

20

7

4

4

6

2

3

9

6

2

1

1

2

1

1

6

2

1

1

19

1 1

9

0 10 20 30 40 50 60

počet příspěvků

celý příspěvek
převážná část příspěvku
část příspěvku
menší část příspěvku

zmínka
 

 
Grafy znázorňují publicitu jednotlivých politických stran v publicistických pořadech České televize. Zatímco levý 
graf přihlíží k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf zohledňuje prostor věnovaný stranám v rámci 
příspěvků. 
 
� O první příčku žebříčku stran dle počtu výskytů v publicistice ČT se dělily ODS a ČSSD (shodně 41 příspěvků). 

Na třetím až devátém místě nenastala oproti dubnu žádná změna. Opět se zde postupně seřadily TOP 09, 
KSČM, Věci veřejné, KDU-ČSL, Strana zelených, Strana práv občanů – Zemanovci a SNK-ED. Podobná 
stabilita byla v minulosti charakteristická spíše pro pořadí stran ve zpravodajských pořadech, naopak žebříček 
přihlížející k počtu publicistických příspěvků zpravidla doznával v meziměsíčním srovnání četných změn.  

 
� Na rozdíl od minulého měsíce se v publicistických pořadech objevily i subjekty sledované pod hlavičkou Jiná 

strana. Českou pirátskou stranu a Suverenitu medializovaly dvě reportáže pořadu 168 hodin, které shodně 
uveřejnily výsek rozhovoru předáků těchto stran s moderátorem Jakubem Železným v Událostech, 
komentářích. Na úvod povolebních Otázek Václava Moravce shrnula Marcela Augustová výsledky voleb, 
přičemž se zmínila i o stranách, jež získaly alespoň jedno procento hlasů, tedy i o Suverenitě a Dělnické 
straně sociální spravedlnosti.  

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 21 

 

3.2.1.2. Vývoj medializace vybraných stran 

0

10

20

30

40

50

60

70

leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec

po
če
t 
př
ís
pě
vk
ů

ČSSD
KDU-ČSL
KSČM
ODS
Strana zelených
TOP 09
Věci veřejné
Strana práv občanů

 
Graf znázorňuje vývoj medializace vybraných stran v publicistických pořadech ČT v roce 2010. 
 
 
� Všechny sledované strany zaznamenaly svůj dosavadní vrchol medializace v březnu a od té doby se potýkají 

s úbytkem příspěvků. Výjimkou jsou Věci veřejné, jež svého maxima dosáhly až v dubnu. Tento všeobecný 
pokles koresponduje s postupným snižováním počtu předvolebních speciálů Otázek Václava Moravce, jež 
obstarávaly značnou část prezentace těchto stran v publicistice České televize. Na březen připadlo pět 
speciálů, na duben čtyři a v květnu byly již odvysílány pouze tři (nepočítáme-li závěrečný duel Jiřího Paroubka 
s Petrem Nečasem, tedy leaderů dvou nejsilnějších stran).  

 
� Ztráta sledovaných stran se pohybovala v rozpětí jednoho až sedmi příspěvků. Jen mírně si sice pohoršila 

Strana zelených, nicméně ta klesala z nízkého základu (z 15 na 14 příspěvků, tj. snížení o 7 %). Čtyři 
příspěvky tratila Strana práv občanů, což však v jejím případě znamenalo pokles o 36 % (z 11 na 7 příspěvků). 
O pět příspěvků se zmenšila medializace Věcí veřejných (z 26 na 21, tj. o 20 %). Shodně o šest příspěvků 
přišly ČSSD (pokles ze 47 na 41, tj. o 13 %) a KSČM (z 29 na 23, tj. o 21 %). Sedm příspěvků pak byly nuceny 
odepsat TOP 09 (pokles ze 32 na 25, tj. o 22 %) a KDU-ČSL (z 23 na 16, tj. o 30 %).  

 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 22 

 

3.2.1.3. Poměr hodnotově zabarvené medializace vybraných stran 
 

96%

4%

100%

20%

80%

100%

71%

29%

ODS

90%

10%

91%

9%

100%

SPOZStrana zelenýchKDU-ČSLVěci veřejné

KSČMTOP 09ČSSD

 
 
Graf ukazuje poměr medializace vybraných politických subjektů v publicistických pořadech ČT. 
 
� V květnu nebyl v publicistických pořadech zaznamenán pozitivní ani čistě negativní příspěvek o sledovaných 

politických stranách. Z hodnotově zabarvených příspěvků tak byly zastoupeny pouze ambivalentní, jejichž 
největší počet vykázala ODS. Polovina nejednoznačných příspěvků o této straně (6 z 12) obsahovala 
konfrontaci stanovisek ODS a ČSSD. Jednalo se hlavně o poslední předvolební duel mezi Jiřím Paroubkem 
a Petrem Nečasem v Otázkách Václava Moravce – speciál (27.5.2010). Občanské demokraty kvůli údajně 
nedostatečnému postupu vůči korupci kritizoval ministr vnitra Pecina, ve stejném pořadu však byl citován 
předák ODS Petr Nečas, jenž mluvil o protikorupčních opatřeních své strany (Otázky VM 16.5.2010). Další 
příspěvek – pocházející ze stejného pořadu – připomněl šest let starý případ, kdy údajně měli emisaři ODS 
nabízet poslanci Kořistkovi desetimilionový úplatek a funkci velvyslance v Bulharsku (Otázky VM 16.5.2010).  

 
� Dva ze čtyř nejednoznačných příspěvků odvysílaných v pořadu Reportéři ČT cílily na regionální politiky ODS. 

Náměstek ostravského primátora Dalibor Madej vysvětloval, proč město požaduje omluvu po vědcích, kteří 
zjistili, že pobyt v znečištěném ovzduší města Ostravy vede k 50% zvýšení poškození DNA (Reportéři ČT 
3.5.2010). Druhá reportáž se týkala místostarosty města Žamberk Ryana Strnada, jenž se údajně ocitl 
ve střetu zájmu, když rozhodoval o přidělení veřejné zakázky spřízněnému podnikateli (tamtéž 10.5.2010). 
Zbývající dva ambivalentní příspěvky Reportérů ČT pojednávaly o kampani Vyměňte politiky zaměřené proti 
ODS a ČSSD (24.5.2010) a o jednání zástupců státu (včetně členů ODS Petra Kužela a Marka Šnajdra) v kauze 
Diag Human (tamtéž 31.5.2010). 

 
� Rovněž pro ČSSD vyzněly výše zmíněné reportáže o iniciativě Vyměňte politiky a o kauze Diag Human 

ambivalentně. Ve druhém případě byly zmíněna vazba sponzora ČSSD Tomáše Melicha na jednu z firem 
s neznámými majiteli, jejichž nároky v arbitrážním sporu státu s firmou Diag Human uznal předsedající 
rozhodce Petr Kužel. Jeden ambivalentní příspěvek o ČSSD souvisel s tím, že předseda strany Jiří Paroubek se 
v pořadu Hyde park nechal zastoupit místopředsedou Milanem Urbanem, což vyvolalo nejrůznější spekulace 
(168 hodin 2.5.2010 – viz 4. odstavec kap. 3.2.2.). Pět ambivalentních příspěvků (z celkových 8 v květnu) 
nabízelo výměnu názorů mezi sociálními a občanskými demokraty (viz 1. odstavec této kapitoly). V reportáži 
pořadu 168 hodin, která rozebírala rozhodnutí ČSSD zrušit velké mítinky kvůli strachu o bezpečnost 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 23 

návštěvníků a dále její bojkot některých tištěných médií, byl zaznamenán vliv výroků redaktorky 
i moderátorky ČT na celkové hodnocení této strany (viz graf 3.2.1.4.). Negativním směrem posouvalo 
hodnocení ČSSD jednak úvodní slovo Nory Fridrichové ( „… ačkoli násilí do předvolební kampaně nepatří 
v žádné formě, i na českou politickou scénu platí pravidlo, že kdo seje vítr, sklízí bouři“) a jednak některé 
výroky redaktorky Olgy Málkové („ČSSD se přitom v honu na nepřítele rozmáchla a vidí ho všude. Své 
informační embargo uvalila na tři deníky a dva týdeníky“). Jelikož v reportáži dostali prostor ke komentáři 
zástupci ČSSD Jiří Paroubek, Zdeněk Škromach a Jaroslav Tvrdík, bylo její celkové vyznění vůči sociálním 
demokratům ambivalentní.  

 
� Jediná ambivalentní reportáž o TOP 09 zachytila nálet vosy na Miroslava Kalouska, jejž moderátorka Nora 

Fridrichová glosovala následovně: „Jestli se nám ta příroda nesnaží něco naznačit“ (168 hodin 2.5.2010). 
Po dvou ambivalentních příspěvcích zaznamenaly KSČM a Věci veřejné. V případě první uvedené strany přišla 
na přetřes akce jejího senátora Vlastimila Balína, který, aby mohl znovu kandidovat jako nezávislý, potřebuje 
sehnat tisíc podpisů, za něž podle informací ČT nabízí občanům dvacetikorunu (168 hodin 2.5.2010). Druhý 
ambivalentní příspěvek reflektoval obavy z případného posílení komunistů po květnových volbách 
(tamtéž 9.5.2010). O jedno ze dvou nejednoznačných hodnocení Věcí veřejných se zasloužila tato poznámka 
Miroslava Kalouska: „Volič TOP 09 je schopen rozlišit mezi volbami do Poslanecké sněmovny a anketou TýTý. 
Volič Věcí veřejných se takovým jemným rozlišováním nezdržuje“ (168 hodin 2.5.2010). Ambivalentní vyznění 
měly pro Věci veřejné i povolební Otázky Václava Moravce, kde se ukázalo, že předseda strany Radek John 
mluví o snižování počtu úředníků, aniž by znal jejich skutečný počet. Tomu se podivil moderátor Václav 
Moravec: „Vy chcete vládnout, podílet se na vládě a nevíte, kolik je úředníků?“ (30.5.2010).  

 

3.2.1.4. Vliv redaktora 
 

1

0 1 2

ČSSD

počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 

 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 24 

 
 

3.2.2. Medializace politiků v publicistických pořadech 
 

 

1

9

4

1

3
2
1
2

1

1
1
2

2

16
21
14

16
14
14
10
10
10
7
9
8
7
7
6
6
3

6
6
5
5
5
2
4
4
4

0 5 10 15 20 25 30

Jiří Paroubek, ČSSD
Jan Fischer, premiér 

Petr Nečas, ODS
Eduard Janota, min. financí

Radek John, VV
Karel Schwarzenberg, TOP 09

Miroslav Kalousek, TOP 09
Václav Klaus, prezident
Bohuslav Sobotka, ČSSD
Mirek Topolánek, ODS

Martin Pecina, ministr vnitra
Vojtěch Filip, KSČM

Martin Barták, ministr obrany
Petr Bendl, ODS
Ondřej Liška, SZ

Daniela Kovářová, min. spr.
David Rath, ČSSD

Lubomír Zaorálek, ČSSD
Milan Urban, ČSSD

Kateřina Klasnová, VV
David Vodrážka, ODS

Stanislav Grospič, KSČM
Pavel Bém, ODS
Martin Bursík, SZ
Jiří Dolejš, KSČM

Cyril Svoboda, KDU-ČSL

počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní

10
13

3
8

2
2
3

11
6
9

3
1
1
2
3

1
6

2

1

4
2

2

15
8

15
8

13
12
10

1
5

6
7
7
5
4

6

4
6
5
4
5

2
4
2

0 10 20 30

počet příspěvků

o politikovi se mluví politik má prostor k vyjádření
 

 
Grafy přestavují nejčastěji medializované politiky v publicistice České televize. Zatímco levý graf přihlíží 
k hodnotovému zabarvení příspěvků, pravý graf rozlišuje, zda byl politik v příspěvku zmíněn či přímo citován. 
 
� Letos poprvé připadlo prvenství v žebříčku politiků Jiřímu Paroubkovi, jenž na prvním místě nahradil 

prezidenta Václava Klause, který v květnu poněkud ustoupil do pozadí a skončil na osmé pozici. Obecně lze 
říci, že přední místa žebříčku obsadili volební leadeři stran zvolených do Poslanecké sněmovny a nejvyšší 
ústavní činitelé. Mezi nejvíce medializované politiky v publicistických pořadech se poprvé zařadila 
místopředsedkyně Věcí veřejných Kateřina Klasnová, která se zúčastnila coby jednička středočeské stranické 
kandidátky středočeských Otázek Václava Moravce – speciál (12.5.2010).  

 
� Tři osobnosti české politické scény si připsaly po jednom pozitivním příspěvku. Na zesnulého ombudsmana 

Otakara Motejla (mimo graf) vzpomínali hosté Václava Moravce – ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová 
a předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský (Otázky VM 16.5.2010). Místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka 
pochválil ministra dopravy Gustava Slamečku (mimo graf) za koncepci financování a dalšího rozvoje dopravní 
infrastruktury (Otázky VM 30.5.2010). Bývalého hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského 
(mimo graf) ocenil pro změnu Lubomír Zaorálek za to, že přispěl k vytvoření zajišťovacího fondu, ze kterého 
dnes mohou být hrazeny škody způsobené povodněmi (Otázky VM – speciál 19.5.2010).  

 
� Tři politici se setkali s negativním hodnocením. Jedním z nich byl starosta Prahy 5 Milan Jančík, který – jak 

připomněl předseda VV Radek John – se v minulých komunálních volbách propadl z prvního místa kandidátky 
ODS na 41. a přesto se stal opět starostou (Otázky VM – speciál 5.5.2010). K negativnímu hodnocení Davida 
Ratha a Vlastimila Balína přispěla vyjádření redaktora Miroslava Koreckého (viz graf 3.2.2.1.). Ten na adresu 
středočeského hejtmana poznamenal: „Nápady z něj tryskají jako popel z islandské sopky. Loni Rath 
překvapil nápadem postavit v městečku Hostivice, kde bydlí, kuchyň a jídelnu v základní umělecké škole. 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 25 

Problém byl ovšem v tom, že Hostivice žádnou uměleckou školu nemá. Teď zase přišel Rath s nápadem, aby 
se z krajských peněz postavila, pochopitelně opět v Hostivici, kašna, která bude s hudbou měnit barvu 
i rytmus stříkání vody. V každém případě se ukazuje, že mít ve svém městě hejtmana je lepší, než vykopat 
zlatý poklad“ (168 hodin 2.5.2010). U Vlastimila Balína opatřil Miroslav Korecký komentářem jeho nabídku 
dvaceti korun za podpis pod peticí podporující jeho senátní kandidaturu: „Je zajímavé, jak se čeští soudruzi, 
když je to potřeba, dokáží v mžiku změnit v nelítostné kapitalisty“ (tamtéž).  

 
� Vliv redaktora na celkové vyznění příspěvku byl pozorován i u Marka Šnajdra a Jiřího Paroubka. Jednalo se 

o ambivalentně laděné reportáže, v nichž výroky redaktorů posouvaly hodnocení těchto politiků negativním 
směrem. V pořadu Reportéři ČT se objevil příspěvek o kauze Diag Human, na jehož úvod se moderátor Marek 
Wollner vracel k předchozí reportáži na stejné téma, jež „vyvolala hysterický útok náměstka ministra 
zdravotnictví Marka Šnajdra, který se nás snažil pošpinit“ (31.5.2010). Redaktorka Fridrichová navázala 
na slova sociologa Petra Soukupa, že v tuzemské politice nedochází ke generační obměně, následovně: 
„Příkladem za všechny může být středeční vysílání pořadu ČT 24 Hyde park. Podle svých slov nejlepší diskutér 
v zemi, frontman ČSSD Jiří Paroubek do interaktivní diskuse s diváky nedorazil. Zastoupil ho místopředseda 
Milan Urban“ (168 hodin 2.5.2010). Možnost, že by Jiří Paroubek pořad Hyde park bojkotoval, Milan Urban 
odmítl.  

 
� Výše zmíněný předseda ČSSD Jiří Paroubek byl nejčastěji ambivalentně hodnoceným politikem květnových 

publicistických pořadů ČT. Čtyři z celkových devíti příspěvků braly zřetel na výměnu názorů mezi volebními 
leadery ODS a ČSSD, tedy Petrem Nečasem a Jiřím Paroubkem. Zbývající ambivalentní příspěvky se věnovaly 
například předvolebním plakátům ODS, jež parodovaly předvolební sliby předsedy ČSSD Jiřího Paroubka, nebo 
jeho přátelství s podnikatelem Tomášem Melichem, který v minulosti údajně spolupracoval s STB (Reportéři 
ČT 31.5.2010).  

 
 

3.2.2.1. Vliv redaktora 
 

1

1

1

1

0 1 2

Vlastimil Balín, KSČM

Marek Šnajdr, ODS

Jiří Paroubek, ČSSD

David Rath, ČSSD počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku

 
 
Graf ukazuje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o jednotlivých politicích. 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 26 

 

3.3. Medializace ekonomických subjektů v publicistických pořadech 
 

3.3.1. Nejčastěji medializované společnosti v publicistických pořadech – podle 
hodnocení 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

7

4

1

1

1

1

1

0 2 4 6 8 10 12 14

ČEZ

České aerolinie

Arcelor Mittal Ostrava

T-Mobile

Telefónica O2

Student Agency

Seznam.cz

Penta Investments

Letište Praha

České dráhy

Czech Coal

Agrofert

Aero Vodochody
počet příspěvků

negativní ambivalentní neutrální pozitivní
 

 
Graf zachycuje publicitu významných tuzemských firem v publicistických pořadech České televize. 
 
� Prvenství ČEZu v žebříčku ekonomických subjektů dle jejich zastoupení v publicistických pořadech zůstalo 

zachováno. V jediném květnovém ambivalentním příspěvku reagoval premiér Jan Fischer na často opakované 
tvrzení o přílišném vlivu společnosti ČEZ na vládní politiku: „(…)já jsem třeba nepotřeboval prostě se scházet 
s generálním ředitelem, generálním ředitelem ČEZu nějak úplně pravidelně, bylo to jenom párkrát skutečně 
v naléhavých, v naléhavých otázkách, kdy jsem potřeboval nějakou informaci a podobně, takže nějaký vliv 
ČEZu, to bych hrozně rád věděl, kudy vlastně se to, se to odebíralo“ (Otázky VM 23.5.2010).  

 
� O společnosti Seznam.cz byl v květnu uveřejněn jeden negativní příspěvek, který se zaměřil na případ muže, 

jenž byl okraden při koupi mobilního telefonu na stránce Sbazar.cz. Správce serveru však na jeho opakovaná 
upozornění nereagoval. Rita Gabrielová, manažerka společnosti Seznam.cz, jíž zmíněná stránka patří, tvrdila, 
že muž zaslal e-mail obsahující vulgarity. Její tvrzení zpochybnila redaktorka Kateřina Stibalová, která 
dotyčný e-mail viděla. Na negativní hodnocení firmy Seznam.cz měly vliv i promluvy zmíněné redaktorky, jež 
se mimo jiné pozastavila nad tím, proč i po několika upozorněních podvodný inzerát ze stránky nezmizel: 
„Kdyby ale došlo k zablokování inzerátu hned, nemuseli se napálit další lidé - například Lucie Laluchová 
z Prahy. Telefon zaplatila až 16. března, tedy celých šest dnů po tom, co pan Zmeškal na tuto prodejkyni 
Sbazar upozorňoval“ (Černé ovce 4.5.2010 – viz graf 3.3.1.1.).  

 
� Jednou ze sedmi společností, o kterých ČT odvysílala po jednom ambivalentním příspěvku, byl T-Mobile. 

Podobně jako u společnosti Seznam.cz i v případě mobilního operátora byl zaznamenán vliv výroků redaktorky 
ČT na jeho hodnocení (viz graf 3.3.1.1.). S ohledem na velký prostor, jejž dostala ke komentování případu 
sporné smlouvy mluvčí T-Mobile Martina Kemrová, bylo celkové vyznění příspěvku nejednoznačné. Redaktorka 
Iveta Fialová na úvod reportáže zasvětila diváky do příběhu sporného postupu mobilního operátora: „Panu 
Liškovi nabídl T-Mobile nové služby s tím, že mu je nezávazně pošla k prostudování. Materiály přivezl kurýr 
balíkové služby, kterému pan Liška podepsal převzetí zásilky. Netušil ale, že zároveň podepsal i smlouvu s 
firmou. Kurýrovi balíkové služby“ (Černé ovce 18.5.2010). Podle pana Lišky ho kurýr nechal podepsat papír s 
tím, že se jedná jen o potvrzení pro T-Mobile. Iveta Fialová k tomu dodala: „Jenomže z pouhého potvrzení se 
vyklubala smlouva s T-Mobilem a tak se mu pan Liška, aniž by to tušil, upsal na dva roky.“  



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 27 

 
� Vedle T-Mobile se s ambivalentním hodnocením v pořadu Černé ovce potýkaly ještě tři další firmy. Patřily 

mezi ně i České dráhy, jež figurovaly v reportáži srovnávající kvalitu nádraží v Česku a Německu (5.5.2010). 
V případě společnosti Telefónica O2 se jednalo o změnu banky, jejímž prostřednictvím ji jeden z klientů 
posílal platby. Klient o změně platebního ústavu nevěděl a byl překvapen, když po něm jiná banka chtěla 
uhradit hovorné (11.5.2010). Jedna z reportáží zmíněného pořadu testovala služby autobusových přepravců 
včetně Student Agency. K nedostatkům zaznamenaným na lince Praha – Plzeň patřilo šestiminutové zpoždění, 
chybějící studené nápoje v nabídce občerstvení a netekoucí voda na WC (19.5.2010).  

 
� V předvolebním speciálu Otázek Václava Moravce vysílaného ze středních Čech (12.5.2010) se dostalo 

ambivalentního hodnocení Letišti Aero Vodochody, jehož prodej společnosti Penta žádají prověřit Věci 
veřejné. Otázky dále upozornily na protesty okolních obcí, jež se brání přeměně původně podnikového letiště 
na mezinárodní. Mluvčí ArcelorMittal Věra Breiová přiznala v reportáži pořadu Reportéři ČT podíl společnosti 
na znečištění životního prostředí v Ostravě (3.5.2010).  

 
 

3.3.1.1. Vliv redaktora 
 

1

1

0 1 2

T-Mobile

Seznam.cz počet příspěvků

redaktor pozitivně ovlivnil vyznění příspěvku

redaktor negativně ovlivnil vyznění příspěvku
 

 
Graf ilustruje, do jaké míry a jakým směrem ovlivnila aktivita redaktorů ČT hodnotové zabarvení příspěvků 
o sledovaných subjektech. 
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 28 

 

3.4. Struktura publicistických pořadů podle geografického zaměření 
 
 

počet příspěvků

13%

83%

4%

domácí i zahraniční

domácí zpravodajství

zahraniční zpravodajství

 
 
 
Graf znázorňuje poměr příspěvků z domova a ze zahraničí ve sledovaných publicistických pořadech České 
televize. 
 
� Druhý měsíc v řadě se snižoval podíl domácích příspěvků na publicistických pořadech, tentokrát nastal 

meziměsíční pokles o tři procentní body (z 86 % na 83 %). V porovnání s dubnem se zmenšilo i zastoupení čistě 
zahraničních příspěvků (z 5 % na 4 %), naopak relativně výrazný vzestup vykázaly příspěvky týkající se dění 
doma i v cizině, jejichž podíl vzrostl z 9 % na 13 %. Hlavní zásluhu na tomto nárůstu měly především Otázky 
Václava Moravce vysílané z Afghánistánu.  

 
 
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 29 

 

4. Metodika 
 

4.1. Úvodem 
 
Cílem analýzy je poskytnout České televizi nezávislé, spolehlivé a věrohodné podklady, které napomůžou 
při posuzování vyváženosti zpravodajských a publicistických pořadů. Pod pojmem vyváženost se podle zákona č. 
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, rozumí zejména to, aby „nebyla v celku 
vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo 
názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém 
a společenském životě“. Z dikce zákona vyplývá, že vyváženost je možné a nutné posuzovat pouze v celku 
vysílaného programu. Tato analýza se soustředí na nejdůležitější zpravodajské a publicistické pořady České 
televize (viz kap. 5.).  
 
Odborníci na média se většinou shodují, že při posuzování vyváženosti vysílání je nutné rozlišovat zpravodajské 
a publicistické pořady. Zatímco zpravodajství by mělo nabízet věcné, objektivní informace nutné pro svobodné 
vytváření názorů bez hodnotícího komentáře (viz Rada pro rozhlasové a televizní vysílání; 
http://www.rrtv.cz/cz/static/faq/objektivita.htm), v publicistických pořadech se u komentátora či redaktora 
nějaká forma hodnocení očekává (to ovšem neplatí pro moderátora diskusních pořadů). Tato analýza uvedené 
základní odlišení zohledňuje, když posuzuje zpravodajské a publicistické pořady České televize odděleně. Ze 
zpravodajských relací jsou sledovány Události, Události v regionech, Ekonomika a Události, komentáře, 
z publicistických pořadů pak Otázky Václava Moravce, POKR, Reportéři ČT,168 hodin, Černé ovce a Máte slovo. 
 
Základní analyzovanou jednotkou je pořad, zpravodajské a publicistické pořady jsou dále členěny na jednotlivé 
příspěvky. Jako příspěvek je v analýze označen úsek informující o jedné události – zpravidla buď ve formě 
informace přečtené moderátorem ve studiu nebo ve formě reportáže natočené mimo studio, kterou moderátor 
uvede. 

4.2. Kritéria pro posuzování vyváženosti 
 
Pro potřeby posuzování vyváženosti ve zpravodajství a publicistice analýza sleduje následující kritéria: 
 

4.2.1. Tematická struktura zpravodajských a publicistických pořadů  
 
Vyváženost ve zpravodajství se kromě poskytování věcných informací projevuje i tematickou pestrostí (např. viz 
Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti Českého rozhlasu za rok 2000). Analýza se zaměřuje na sledování 
nejdůležitějších tematických okruhů vyskytujících se ve zpravodajských a publicistických pořadech České televize. 
U jednotlivých tematických okruhů se sleduje počet příspěvků, jejich geografické zaměření (viz níže) a rozsah 
informace o daném tématu v jednotlivých  příspěvcích. Tematické okruhy se člení do jednotlivých podtémat 
(viz příloha analýzy, tzv. Tematický strom). 
 
K jednomu příspěvku mohlo být přiřazeno i více tematických okruhů.  
 
Sledované tematické okruhy: Bezpečnost, Doprava, Ekologie, Ekonomika, Komunikace a networking, Kriminalita, 
Legilstiva a justice, Mezinárodní vztahy, Neštěstí a nehody, Politický systém, Servisní informace, Sociální 
problematika, Společnost, Sport, Věda a výzkum, Vzdělání, Zaměstnání, Zdravotnictví.  
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 30 

 

4.2.2. Rozsah informace v příspěvku 
 
Dalším sledovaným kritériem je rozsah informace v příspěvku, tj. kolik prostoru bylo sledovanému tématu či 
politickým stranám věnováno v rámci jednotlivých příspěvků. Ty se pak členily do následujících skupin: 

 
� celý příspěvek: sledované téma se stalo námětem celého příspěvku 
 
� převážná část: téma bylo obsaženo v převážné části příspěvku (cca ¾) 

 
� část příspěvku: tématem se zaobírala zhruba polovina příspěvku 

 
� menší část: tématu byla věnována menší část příspěvku (cca ¼) 

 
� zmínka: téma bylo pouze okrajově zmíněno.  

4.2.3. Zastoupení politických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
K poměřování takzvané politické vyváženosti je v analýze monitorováno zastoupení politických stran 
a jednotlivých politiků v pořadech zpravodajského a publicistického charakteru. Ze stran jsou sledovány ty 
zastoupené v Poslanecké sněmovně, zbývající strany jsou zahrnuty mezi ostatní. U každé strany se bere zřetel 
na hodnotové vyznění příspěvku (viz níže) a na rozsah informace v příspěvku (viz výše). U politiků je sledováno 
hodnocení, dále pak skutečnost, zdali byl politik v příspěvku zmíněn či citován. Analýza se dále zaměřuje na to, 
zdali mělo vystupování redaktora vliv na celkové hodnotové zabarvení vůči jednotlivým politikům (viz níže). 
 

4.2.4. Zastoupení ekonomických subjektů ve zpravodajství a publicistice 
 
Pro lepší posouzení vyváženosti vysílání ČT se analýza soustředí i na medializaci významných tuzemských podniků 
ve zpravodajství a publicistice. U jednotlivých podniků bylo sledováno hodnotové vyznění příspěvků a případný 
vliv redaktora na hodnocení společnosti. 
 

4.2.5. Struktura zpravodajství a publicistiky podle geografického zaměření 
příspěvků 

 
U jednotlivých tématických okruhů je rozlišováno, zdali se týkají domácího dění či zahraničních událostí. Odlišeny 
jsou příspěvky, jež se zároveň týkají dění doma i ve světě. Patří sem například reportáže o setkání českých 
představitelů s jejich zahraničními protějšky, o působení tuzemských podniků v cizině či o ČR coby součásti 
Evropské unie. 
 

4.2.6. Hodnotové zabarvení příspěvků 
 
V analýze jsou použity tyto hodnotící parametry: pozitivní, neutrální, ambivalentní a negativní.  
 

4.2.7. Vliv redaktora 
 
U politických a ekonomických subjektů analýza sleduje, zdali explicitní výroky redaktora či moderátora měly vliv 
na  celkové vyznění příspěvku vůči sledovanému subjektu či nikoliv.  
 



  
 

Období: 1.5.2010 – 31.5.2010 31 

 
 

5. Seznam sledovaných pořadů České televize 
 
ČT 1, ČT 2 a ČT 24 
Události; Události v regionech - Praha; Události v regionech - Brno; Události v regionech – 
Ostrava (repríza na ČT 24); Události, komentáře; Otázky Václava Moravce; Černé ovce; 
Reportéři ČT; 168 hodin; POKR; Máte slovo; Ekonomika 
 


